Antenne Vraag..

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Antenne Vraag..

Berichtdoor Bandit Trucking » 14 dec 2014, 21:25

Hallo allemaal,

Ik zoek een hele goede antenne die niet langer is dan een meter of 3 ,.....niet te zwaar is.........en met een leuk prijskaartje.

Ik wil deze antenne naast mijn Scout bootantenne plaatsen,...of in ieder geval op het zelfde statief .(statief staat op 5 meter).

Ik wil deze nieuwe antenne gebruiken voor in de buurt te zenden hooguit een kilometer of 30...(proberen).

Zou deze antenne storen op de scout antenne?

Vr gr,

Ed
Bandit Trucking
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 30 nov 2014, 22:15

Re: Antenne Vraag..

Berichtdoor Henry hpsd » 14 dec 2014, 21:35

de astroplane is zo'n 3,6 meter..niet te zwaar en worden goedkoop op mp aangeboden (nieuw old stock)
Anders kom je door de aangegeven lengte automatisch uit op een zgn groundplane antenne...
Is ook prima ! maar je "zit" met radialen.

Denk dat die astroplane met zo'n 30 euro oid de beste optie is voor de genoemde voorwaarden.

Geen idee wat die scout bootantenne is...maar antennes zullen elkaar altijd beïnvloeden.
We moeten even wat meer informatie hebben omtrent die scout om te kunnen vertellen of het ook echt negatief word.

Groetjes,

Henry
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Antenne Vraag..

Berichtdoor 19-DT-170 » 14 dec 2014, 22:05

Als je twee antennes naast elkaar zet dan verander je het stralingspatroon van de antenne waar je mee zend.
Je zendantenne zal enig richteffect veroorzaken, al dan niet gewenst.
Buiten het feit dat je SWR beïnvloed kan worden, maar dat is afhankelijk van de afstand tussen de antennes.
Hoe veel ze elkaar beïnvloeden is afhankelijk van hoe ver ze van elkaar staan.
Ik meen dat de "standaard" afstand die wordt gehanteerd een halve golf is (voor de SWR beïnvloeding).

Daarnaast zou ik opletten als je twee antennes gebruikt, en twee radio's voor dezelfde band.
Als je met de ene zend, en de andere ontvangt, dan is het zeer goed mogelijk dat je de front-end
uit de ontvanger van de andere blaast.
Gevolg: Je ontvanger wordt stokdoof, en je hoort niks meer op dat ding dat verder dan 10m van de antenne
af is.. Zend je met de ene, zet de andere dan uit (nog beter, trek de coaxkabel uit de ontvangende radio).
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Antenne Vraag..

Berichtdoor Bandit Trucking » 15 dec 2014, 20:46

Bedankt Henry en Pascal,

De antenne die er al staat is een Scout KS 7b van anderhalve meter lang.......ik moet dan ook melden dat op ongeveer 10 meter een hoge antenne van de Brandweer (P2000) staat.
En op 20 meter een hoge alarm paal.

ik wil niet met beide tegelijk zenden,....dit zal nooit voorkomen.....dan haal ik de coax eruit.

Maar kan ik dan met bijvoorbeeld die Astroplane ook verweg luisteren,.......ik had bijvoorbeeld gisteren Boston Usa luid en duidelijk...........en sóchtends Alicante in Spanje.
Want als dat zo is ,...kan ik die Scout net zo goed weghalen.

Hartelijk dank voor de reply

Groeten Ed
Bandit Trucking
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 30 nov 2014, 22:15

Re: Antenne Vraag..

Berichtdoor Henry hpsd » 16 dec 2014, 10:09

Hallo Ed,

Het advies: Die boot antenne verwijderen.
Plaats die astroplane zo hoog mogelijk, en hij zal ALTIJD beter werken.

Antennes zijn gelijk qua ontvangst en zenden...dus als hij beter is met zenden is hij ook beter met ontvangen.

Tja, en dat Boston en Alicante...dat ligt hem aan de "condities".
Ik heb met een portofoon al meerdere malen gesproken met eilanden in de stille oceaan en australie nieuw zeeland etc.
Dat zegt niets over hoe goed die porto is met zn mini antenne...het zegt alleen dat de "condities" heel goed zijn.
Dat heeft te maken met dingen zoals zonnevlekken en is echt heel leuk om iets meer begrip van te krijgen.

Gelukkig komen de "vrije" dagen eraan....dus google maar los !

Grt Henry
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Antenne Vraag..

Berichtdoor Bandit Trucking » 16 dec 2014, 23:19

Henry hpsd schreef:Hallo Ed,

Het advies: Die boot antenne verwijderen.
Plaats die astroplane zo hoog mogelijk, en hij zal ALTIJD beter werken.

Antennes zijn gelijk qua ontvangst en zenden...dus als hij beter is met zenden is hij ook beter met ontvangen.

Tja, en dat Boston en Alicante...dat ligt hem aan de "condities".
Ik heb met een portofoon al meerdere malen gesproken met eilanden in de stille oceaan en australie nieuw zeeland etc.
Dat zegt niets over hoe goed die porto is met zn mini antenne...het zegt alleen dat de "condities" heel goed zijn.
Dat heeft te maken met dingen zoals zonnevlekken en is echt heel leuk om iets meer begrip van te krijgen.

Gelukkig komen de "vrije" dagen eraan....dus google maar los !

Grt Henry



Bedankt Henry,ik haal inderdaad die andere antenne weg,....maar ik ben er nog niet uit welke er terug komt....

De Condities waren inderdaad heel goed,......nu had ik die zelfde zender de week ervoor ook al gehoord....in Amerika.

Leuk hoor,

Groeten,

Ed
Bandit Trucking
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 30 nov 2014, 22:15


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten

cron