Even een paar dingen recht zetten..
Een halve golf antenne heeft helemaal geen tegen capaciteit nodig.
Het is, zoals hier wordt gezegd, een no-ground antenne.
Ik ken motorrijders die voor VHF een halve golf antenne gebruiken,
omdat de motor te weinig tegen capaciteit bied.
Ook iemand met een kunststof dak die een halve golf antenne gebruikt..
veel gebruikers denken dat een 5/8 richting de horizon meer gain geeft dan een halve golf.
Een standaard rondstraler zal tov een dipool nooit gain opleveren,
of je nu een 1/4 golf, een 1/2 golf, een 5/8 of wat dan ook neemt.
Het enige dat anders is, is het stralingspatroon.
Hoe kleiner de antenne tov een hele golf, hoe hoger de opstraalhoek..
Een 1/4 golf heeft een hogere opstraalhoek dan een 5/8.
Met een 1/4 golf antenne zul je DX dichtbij (Europa verkeer) beter horen dan met een halve golf of een 5/8.
Met een halve golf of een 5/8 is het DX verder weg (buiten Europa) weer beter hoorbaar dan dichtbij..
Daarnaast zal het lokaal verkeer met een 5/8 ook beter werken dan met een 1/4 golf.
Het verschil tussen een 1/2 golf en een 5/8 is niet zo groot.
Als je van een 1/4 golf naar een 1/2 golf overstapt, zul je dat verschil wel merken.
Van een 1/2 golf naar een 5/8 is het stapje kleiner..
Maar stap je eenmaal terug van een 5/8 naar een 1/2 golf, zul je echt wel merken dat er verschil is.
Even een omschakeling naar auto's..
Ik had een BMW 316i, een 1600cc 4-cilinder motor.
Daarnaast kocht ik voor de hobby een BMW 325i, een 2500cc 6-cilinder.
Het verschil van de 4-cilinder naar de 6-cilinder leek niet zo groot..
Maar toen de 6-cilinder na een zomer de winterstalling in ging, en ik weer met de 4-cilinder ging rijden,
toen leek het net of ik in een trapautootje zat..
Het leek of die 4-cilinder niet vooruit te branden was..