dipole inverted v

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

dipole inverted v

Berichtdoor michaelmagielse1988 » 30 nov 2014, 23:49

Goede avond allemaal,

Ik heb sinds een jaar een huis gekocht.
Nu heb ik zelf een dipole inverted v antenne gemaakt voor op de 11m, volgens de diverse handleidingen op internet. Het is de bedoeling dat deze op zolder komt te hangen.
Ik heb de antenne gemaakt met behulp van deze balun: http://www.jbe.nl/nl/communicatie/anten ... mond-bu-50.
Aan beide zijden heb ik een draad gemaakt met een lengte van 2, 586 m http://www.kramp.com/shop-nl/nl/41284/6 ... +1x1%2C5mm²+rood+50m
Omdat de zolder niet hoog genoeg is heb ik de draden weggespannen in een hoek van ongeveer 120 graden.
Ik gebruik een 10m coax kabel vanaf de balun naar mijn president jackson 2. http://www.jbe.nl/nl/communicatie/anten ... able-75820
De president staat nu een kamer onder de antenne.
De swr op 27.555 is 1 op 2 (op de laagste frequentie van de jackson is deze 1 op 1, 2, dus dit zou ik nog kunnen verbeteren door de draadlengte te veranderen)

Nu is het zo dat ik nog geen enkel station heb kunnen ontvangen, zowel op fm, am, usb als lsb.
Er kwam wel op diverse kanalen een helder signaal binnen (alsof iemand de mic. Ingeknepen heeft en verder niets zegt.)
De swr van de antenne is natuurlijk niet al te best maar ik zou toch iets moeten kunnen horen?
De president jackson is nog niet oud en werkt wel gewoon met mijn mobiele sirtel santiago 1200 magneetvoet.
Ik heb al een aantal uur op internet gezocht maar een oplossing kan ik nog niet vinden.
Wat doe ik fout????

Graag hoor ik van jullie
michaelmagielse1988
 

Re: dipole inverted v

Berichtdoor 19RE000 » 01 dec 2014, 00:45

michaelmagielse1988 schreef:Goede avond allemaal,

Ik heb sinds een jaar een huis gekocht.
Nu heb ik zelf een dipole inverted v antenne gemaakt voor op de 11m, volgens de diverse handleidingen op internet. Het is de bedoeling dat deze op zolder komt te hangen.
Ik heb de antenne gemaakt met behulp van deze balun: http://www.jbe.nl/nl/communicatie/anten ... mond-bu-50.
Aan beide zijden heb ik een draad gemaakt met een lengte van 2, 586 m http://www.kramp.com/shop-nl/nl/41284/6 ... +1x1%2C5mm²+rood+50m
Omdat de zolder niet hoog genoeg is heb ik de draden weggespannen in een hoek van ongeveer 120 graden.
Ik gebruik een 10m coax kabel vanaf de balun naar mijn president jackson 2. http://www.jbe.nl/nl/communicatie/anten ... able-75820
De president staat nu een kamer onder de antenne.
De swr op 27.555 is 1 op 2 (op de laagste frequentie van de jackson is deze 1 op 1, 2, dus dit zou ik nog kunnen verbeteren door de draadlengte te veranderen)

Nu is het zo dat ik nog geen enkel station heb kunnen ontvangen, zowel op fm, am, usb als lsb.
Er kwam wel op diverse kanalen een helder signaal binnen (alsof iemand de mic. Ingeknepen heeft en verder niets zegt.)
De swr van de antenne is natuurlijk niet al te best maar ik zou toch iets moeten kunnen horen?
De president jackson is nog niet oud en werkt wel gewoon met mijn mobiele sirtel santiago 1200 magneetvoet.
Ik heb al een aantal uur op internet gezocht maar een oplossing kan ik nog niet vinden.
Wat doe ik fout????

Graag hoor ik van jullie



Hallo Michael,

Welkom.

1) SWR is prima en tot 1 op 3 zal jij het zendgedeelte niet kapotmaken en voor ontvangst zal je helemaal niets merken.
2) Bepaalde signalen/storingen komen op 27MHz voor omdat onze band niet beschermd is tegen storingen dus je kan draaggolven waarnemen zonder modulatie op bepaalde kanalen.
3) Dat jij niemand gehoord heb kan puur toeval zijn.
4) Zet gewoon kanaal 19 aan en dan zal jij toch regelmatig vrachtwagens voorbij horen komen, lijkt mij.

Anders: Spreek gewoon af met een station die je mobiel werkt om vanuit huis wat te proberen.

Succes.

Rob
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: dipole inverted v

Berichtdoor Henry hpsd » 01 dec 2014, 10:11

Hallo ...

Zie verhaal van rob (hihi)

En...qua knippen... je kan ook gewoon de uiteinden iets opkrullen (dubbelvouwen) zodat het een minibosje word.
Ik zou hem zeker niet een twee drie korter knippen...dat hoeft niet...en je zit nu al aan de "korte" kant.
(Dit komt omdat het dak ook invloed heeft.)

Probeer ook even in de middag op 27.385 LSB of 27.025 AM daar zitten de Amerikanen die elke dag echt S9 doorkomen...ook op een mobiele spriet.

Als je na een uur nog niets gehoord hebt moeten we even verder op onderzoek..

Grt Henry
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: dipole inverted v

Berichtdoor michaelmagielse1988 » 01 dec 2014, 11:17

Ik zal inderdaad eens op de genoemde kanalen luisteren. Het rare vind ik wel dat ik met de mobiele spriet eigenlijk altijd wel op een van de kanalen iets hoor. Met deze antenne is dat tot nu toe nog niet. Maar ik zal hem eens een aantal uurtjes op 19 zetten. Ik laat nog weten hoe het afloopt.
michaelmagielse1988
 

Re: dipole inverted v

Berichtdoor 19-DT-170 » 01 dec 2014, 14:29

Van wat voor materiaal is je dak eigenlijk gemaakt???
Is het dak geisoleerd met glaswol??
Hier zit nl een soort aluminiumfolie in en dat werkt als een kooi van Farraday..
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: dipole inverted v

Berichtdoor Wimpie » 01 dec 2014, 15:38

Hallo Michael,
Zoals reeds door Rob aangehaald, voor ontvangst maakt de VSWR nagenoeg niets uit (lees: dat ga je niet merken).

Het grote probleem is dat je antenne binnen zit en dat de verticaal gepolariseerde veldcomponent niet al te groot is. Mobiele stations zenden hun meeste vermogen onder verticale polarisatie uit. Voor verbindingen binnen Europa zou een niet al te hoog opgestelde dipool of inverted V goed moeten werken.

Je eigen huis en andere huizen/obstakels in de buurt dempen jouw signaal. Ik verwacht dat je niet in een kooi van Faraday zit, want anders had je antenne op zolder een veel hogere (lees: slechtere) VSWR gehad.

Nog een punt is dat je wellicht storing hebt vanuit je eigen woning. Hoeveel S-punten ruis heb je? Die storing kan zelfs van het kleinste 230V adaptertje afkomen, en natuurlijk van PLC/PLT (ik doel op netwerkadapters via het lichtnet). 27 MHz valt buiten de notches.

Als je echt stappen vooruit wilt maken, zul je naar een buitenantenne moeten.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: dipole inverted v

Berichtdoor michaelmagielse1988 » 01 dec 2014, 16:21

Het dak is inderdaad geisoleerd met glas wol.
Verder is het dak van hout bedekt met dakpannen.
Bij de eerste opstelling had ik last van een utp internetkabel. Als ik op de pc wat intik hoorde ik het op de bak. Ik heb toen de antenne 90 graden gedraait en toen was dit weg. Ik heb ook van heel het huis
De stroom afgehaald om storing te voorkomen maar dit maakt weinig verschil. De president werkt vanaf een set accu's
michaelmagielse1988
 

Re: dipole inverted v

Berichtdoor michaelmagielse1988 » 01 dec 2014, 21:08

Oke, vanavond dus een aantal uur op kanaaltje 19 fm zitten luisteren, maar totaal niets!
Een aantal keer op verschillende kanalen een oproep gedaan maar geen reactie.
Waarschijnlijk zal het dus niks gaan worden met deze antenne.
Ik heb helaas geen plaats voor een goede basisantenne, bovendien willen de buren dit niet.

Is het evt mogelijk om de santiago op/aan het huis te gebruiken of gaat dit ook tegenvallen?
Anders wordt het toch weer terug naar mobiel:P
michaelmagielse1988
 

Re: dipole inverted v

Berichtdoor 19RE000 » 01 dec 2014, 21:19

michaelmagielse1988 schreef:Oke, vanavond dus een aantal uur op kanaaltje 19 fm zitten luisteren, maar totaal niets!
Een aantal keer op verschillende kanalen een oproep gedaan maar geen reactie.
Waarschijnlijk zal het dus niks gaan worden met deze antenne.
Ik heb helaas geen plaats voor een goede basisantenne, bovendien willen de buren dit niet.

Is het evt mogelijk om de santiago op/aan het huis te gebruiken of gaat dit ook tegenvallen?
Anders wordt het toch weer terug naar mobiel:P



Hallo Michael,

Dan zit er naast glaswol ook zilverpapier of andere afscherming onder je dak.
Dat heet een kooi van Faraday en er komt geen signaal doorheen.

Santiago zal net zo goed of slecht werken als op de auto maar dan zal je voor een goede hoogfrequent aarde moeten zorgen
en hij zal buiten volledig vrij moeten staan en boven de huizen.

Ik kan hier vandaan niet zien wat de mogelijkheden zijn om andere antennes neer te zetten, maar je buren hebben er in ieder geval geen zeggenschap over.

Succes en laat je buren niet beslissen over jouw hobby.

Succes.

Rob
19RE000
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 765
Geregistreerd: 09 maart 2010, 16:18
Woonplaats: Fietsenstalling van Den Haag

Re: dipole inverted v

Berichtdoor 19jz387 » 02 dec 2014, 01:25

Dipool buiten ophangen geen optie?
19jz387
 

Re: dipole inverted v

Berichtdoor 8arbaross@ » 20 dec 2014, 23:34

laatst een bakkie erbij gekocht en kreeg er een antenne bij (stond er) uiteindelijk was het blijkbaar bedoelt als een inverted V.. ik heb van de coax de spoel gewonden, dus geen aparte balun en de draden schuin getrokken, het hangt voor me raam en laat de bak die erop aangesloten is scannen om te zien of er wat signalen in de buurt zijn maar hier werkt het wel.. Geen SWR metertje gebruikt, maar zenden doe ik ook zelden met die bak

ik dacht eraan dat bij een schuin dak het leuk zou zijn gewoon aan de buitenzijde van het dak een inverted V te plaatsen. maar jij kan hem niet buiten aan het dak bevestigen?
8arbaross@
 


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten