Antron

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Antron

Berichtdoor Henry hpsd » 04 nov 2014, 18:07

Hallo,

Zo veel gain verschil zal er niet tussen de antennes zitten.
Dan moet je echt "maar" denken aan een dBtje oid.

het verschil zit erin "waar" die gain zich bevind.
Ehm..die antenne straalt een bundel uit, nu kan het best zijn dat die bundel gericht is naar de horizon (dat wil je het liefst) maar het kan ook zijn dat die bundel iets omhoog wijst.
(naar de lucht) en als die laatste antenne nu meer gain heeft...tja dan heb je er niet zoveel aan.

Vooral de Imax staat niet bekend om zijn "goeie" eigenschappen.
Toch hoor je wel vaak mensen die enrom blij zijn met de antenne.
Een mogelijke reden hiervan is zijn hoogte, hoe hoger de antenne hoe verder hij kan "zien" en daardoor ben je weer iets sterker...
Let wel ik zeg mogelijke, er zijn nog vele andere redenen te bedenken waarom in een situatie de ene antenne wel werkt en in een andere iets minder.

Verder heeft elke antenne 2 zeiden, soms is dit heel duidelijk bijvoorbeeld bij een dipool.
Maar ook de verticale antennes moeten hebben twee "benen".
Dit word je snel duidelijker als je een verticaal ziet met radialen (dat is het tweede been)
Nu is het zo dat een halve golf antenne het beste kan zonder die tweede been (moet hem eigenlijk wel hebben)
Als die er niet is, dan gaat de "stroom" opzoek naar die tweede been.
Dit kan bijvoorbeeld de buitenkant van je coax zijn, maar ook de mast.

Het kan wel eens voorkomen dat de antenne zo'n tweede been gevonden heeft maar dat die twee volledig niet bij elkaar passen.
Dan komen de problemen....mantelstormen en een stralingspatroon wat gewoon volledig vernacheld word.

Dit gaat voor de meeste 27MHzs al te ver.
De antenne doet het...ik kom de straat uit, nog sterker ik praat met een beetje vermogen over meerdere provincies wat zal het hun interesseren dat je de mogelijkheid hebt om iets sterker te worden...en ik geef ze daarbij nog gelijk ook.
Maar voor de "perfectionist" zal er echt nog wel wat verbetering te halen zijn.

Kortom: in theorie zal de imax iets meer versterking kunnen hebben, in de praktijk onder goede omstandigheden kan dit ook naar voren komen maar je hebt ook een goeie kans dat er dingen verkeerd gaan en dat er dus verbetering mogelijk is.

Wat zou ik zelf doen...
Ik zou mijn prioriteit leggen bij hoogte...de lucht in met dat ding.
Dan een "goeie" degelijke antenne opzoeken met een zo groot mogelijk aardvlak oid.
Dan ben je al een heel eind.

Grt Henry
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Antron

Berichtdoor CB2SNK » 04 nov 2014, 18:53

Het radialen pakketje onder antron scheelt idd een aardig stukkie.
duidelijk verhaal ook Henry.
Er zijn ook mensen die net beginnen en dan bv. hun gpa aan de schutting schroefen (handig toch die 4 gaatjes) en het dan vreemd vinden dat het niet werkt.
Aard vlak wasda ?

maar goed de hoogte in is ckr een ding wat van belang is..
CB: CB2SNK @ NL3VKL.NBO.NLD.EU
HAM: PA2SNK @ PD0LPM.#FRL.NLD.EURO
CB2SNK
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 371
Geregistreerd: 07 jan 2008, 22:15
Woonplaats: Sneek

Re: Antron

Berichtdoor peter stardust » 04 nov 2014, 21:23

ik was in het bezit van gelijktijdig een antron en een Imax. alle 2 met de extra radialen. Ik heb de Imax weggedaan wegens te veel problemen met het gezwiep tijdens storm.
Van de antron toch maar de radialen weer verwijderd , ik kon geen verschil merken en kan nog steeds alles doen wat ik ook met de radialen kon. Zoek het in de hoogte, daar heb je veel meer aan en met de antron heb ik minder gezwiep problemen.
Avatar gebruiker
peter stardust
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 824
Geregistreerd: 02 apr 2010, 18:02

Re: Antron

Berichtdoor 19jz387 » 05 nov 2014, 00:35

Dat de imax af en toe flink krom staat met wind maak ik me niet zo heel druk om.
Hoogte is wel het probleem want hoger dan dit ga ik niet zonder vergunning.
Als een antron korter is dan een imax dan kan mn mast wel weer een stukje langer en misschien kom ik dan boven de nok uit.
Misschien toch maar eens een antron aanschaffen en ze eens gaan vergelijken.
Wat ik eventueel verlies met het verschil in gain heb maak ik dan wel weer goed met compleet boven de nok uit komen.
19jz387
 

Re: Antron

Berichtdoor 19DT2120 » 05 nov 2014, 16:04

De Antron is ook te lang nl 5.6m .
Je zou de top-spriet kunnen vervangen door een zelfbouw spriet met top hat ,zodat deze een stuk korter word.
Afbeelding
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: Antron

Berichtdoor 19jz387 » 05 nov 2014, 16:11

Met 5.6 meter is is die toch al een kleine 2 meter korter dan mn imax.
Als ik die 2 meter met mn mastje omhoog ga zit de hele antenne boven mn dak uit zonder dat de totale hoogte toe neemt.

In die top hat zal ik me vanavond eens gaan verdiepen.
19jz387
 

Re: Antron

Berichtdoor schoeffel » 29 feb 2016, 23:42

Hmm,,...

Ik heb door alle beweringen en stellingen over allerlei antennes toch gekozen voor iets waar ik wel ervaring mee heb, de GPA van Hy-Gain.
Drie korte radialen en verder is het eigenlijk een GPA, werkt subliem.
Ik denk dat een goede opstelling van de antenne veel meer waard is als al die verkooppraatjes van de fabrikant.
Misschien denk ik te simpel, dat kan zijn, maar een halve golf is en blijft een halve golf, ongeacht het merk.
Okee, de ene antenne zal er iets mooier uitzien dan de andere,... maar is die dan beter ???.
Volgens mij maakt het erg weinig verschil, ik heb vorig jaar bij gebrek aan een antenne zelf iets gefabriceerd.
Een draad van een 5,50 meter lang, een kastje gemaakt met daarin een spoel en een klein stukje coax.
Werkte perfect, verbinding met Cadiz
Swr was 1 op 1,2, dus best wel goed.
Over antennes kunnen we nog 100 jaar praten denk ik, als de swr goed is,... dan is het goed,
zonder antenne,... zul je niet veel kenne.
schoeffel
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 119
Geregistreerd: 27 sep 2015, 20:57
Woonplaats: Nuenen

Re: Antron

Berichtdoor messentrekker » 01 maart 2016, 11:47

schoeffel schreef:Hmm,,...

Swr was 1 op 1,2, dus best wel goed.
Over antennes kunnen we nog 100 jaar praten denk ik, als de swr goed is,... dan is het goed,


Swr zegt echter alleen iets over aanpassing naar je trx/coax .
Swr zegt helemaal niks over afstraling van een antenne .

Swr moet uiteraard wel binnen de perken blijven , echter is swr te beïnvloeden of tunen en af te regelen
Afstralingpatroon is dat niet .
messentrekker
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 15 maart 2008, 18:55

Re: Antron

Berichtdoor 19AT593 » 01 maart 2016, 13:52

Met veel belangstelling dit topic gelezen. De A-99 heb ik 2 van gehad. Ik kan me nog goed herinneren dat de antenne net op de markt was rond 1985 geloof ik. Diverse Amerikanen waren er zeer over te spreken, en je hoorde ze ook vaak aan de "band" vol trots over hun A-99 praten. De eerste op het dak na diverse stormen waarin mijn GPA en 5/8 Avanti Sigma volledig kapot gewaaid zijn. Na diverse jaren (10 jaar of meer?) en verhuizing de antenne er een keer afgehaald. De A-99 verpulverde in m'n handen. Het glasfiber was volledig vergaan door invloed van het weer. De 2e A-99 heb ik op advies van een andere amateur volledig in getaped in zwarte electriciteitstape. Dat leek niet alleen mooi maar het beschermd het glasfiber ook. Helaas ging van deze A-99 de spoel kapot. Maar dat maakte mij niet zoveel uit. Ik heb een koperdraad langs de delen gelegd en ingetaped met Alu tape. CG3000 antennetuner er onder en 3 radialen. Werkt als een speer. Zo werk ik al jaren en niet alleen op 27MC. Heeft al vele stormen doorstaan en is zelfs al eens naar beneden gekomen omdat de mast brak, de antenne mankeerde helemaal niets! Of het een goede antenne is? Nee, dat niet maar het werkt wel goed genoeg voor mij. Ik vond het belangrijker dat het ding multiband is en kan ermee van 1,8 tot 30 MHz uitkomen ongeacht welke frequentie. En ja, ook DX heb ik ermee gewerkt, maar dat had waarschijnlijk meer te maken met de goede condities.

Overigens heb ik de lengte van mijn A-99 destijds eens nagemeten. Wat schertste mijn verbazing! Ik dacht dat het ding ongeveer 5,5m lang zou zijn. Maar dat is niet zo. Ik kwam uit op 4,87m. En echt, ik heb er nooit een stukje afgehaald en is ook niet gebroken. Iemand anders wel eens de werkelijke lengte van het ding gemeten?
19AT593 Sebastiaan
Avatar gebruiker
19AT593
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 286
Geregistreerd: 01 jan 2011, 22:12
Woonplaats: Noord-Groningen

Re: Antron

Berichtdoor president- mckinley » 01 maart 2016, 14:00

messentrekker schreef: echter is swr te beïnvloeden of tunen en af te regelen
Afstralingpatroon is dat niet .

Ook dat is te beïnvloeden :wink:
Denk maar aan de wereld omroep antennes, door de fase te veranderen krijg je een ander op straal hoek.

Theo
president- mckinley
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 15 aug 2014, 23:52

Re: Antron

Berichtdoor messentrekker » 01 maart 2016, 17:45

president- mckinley schreef:
messentrekker schreef: echter is swr te beïnvloeden of tunen en af te regelen
Afstralingpatroon is dat niet .

Ook dat is te beïnvloeden :wink:
Denk maar aan de wereld omroep antennes, door de fase te veranderen krijg je een ander op straal hoek.

Theo



klopt helemaal , kzie me alleen dat gevaarte nog niet plaatsen achter het huis 8)
messentrekker
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 15 maart 2008, 18:55

Re: Antron

Berichtdoor president- mckinley » 01 maart 2016, 18:07

Ohw das het probleem niet denk ik, dit kun je, en gebeurt sneller als wat je denkt.
Ook bij kleinere antennes dus :D

Theo
president- mckinley
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 15 aug 2014, 23:52

Re: Antron

Berichtdoor Henry hpsd » 01 maart 2016, 22:47

Hoi !

Zou graag...als het mag een beetje nuance in het verhaal ...willen brengen...

SWR kun je "makkelijk" aanpassen.
Het stralingspatroon niet.

Natuurlijk kunnen we van allerlei dingen gaan doen...je pakt een dipool...hangt er nog een voor en we hebben een richtantenne...eh..voila !
En we kunnen zo'n mooi gordijn antenne systeem neerzetten en meerdere voedingspunten aanbrengen en op verschillende momenten gaan voeden etc...klopt !
Of een four square oid...duizend en 1 mogelijkheden.

Maar ach joh..dan praat je niet meer over 1 simpele spriet ...toch ?...
We moeten dingen niet uit de context van de 27 MHzer gaan halen...
(ondanks dat je zeker een punt hebt Theo !)

Ehm..je zou zelfs kunnen zeggen...als ik mn mobiele spriet op de auto op de kofferbak zet...is hij "beter" naar voren...klopt ook !
Alhoewel...eigenlijk niet....immers we maken gebruik van de compromie waarmee we de antenne willen laten werken.
Die antenne behoort eigenlijk een veel groter "oppervlak" te hebben, zodat hij overal evenveel uitstraalt..maar


Maar we zijn nu een beetje aan het "zoeken"...beetje aan het wegdromen...

Kijk nou eens naar de normale 27 MHz antennes.
We praten over 1 voedingspunt...1 antenne zonder (gevoede) extra elementen.

Waar "messentrekker" op doelt:
Een antenne met een mooi of redelijk stralingspatroon kan best een "moeilijke" impedantie hebben..bijvoorbeeld een gpa of 5/8 golf.
Die impedantie kun je aanpassen, zodat je er gebruik van kunt maken, dat doet die spoel.

Een antenne met een waardeloze "afstraling"...maar met mooie "aanpassing" ...tja daar kun je niet zomaar 1 2 3 het stralingspatroon ten positieve beïnvloeden.
Dan word het een ingewikkeld verhaal....

Of weet iemand een enkele verticale spriet met 1 voedingspunt waar een mogelijkheid op zit:
1- mooi stralingspatroon.
2-ook mooi..maar anders stralingspatroon

Ik ken wel heel veel waar een mogelijkheid op zit om de SWR mooi te krijgen :-)
Toch ?

De kern van het verhaal...Zorg eerst maar dat je een goede afstraling hebt...en pas dan je impedantie aan. (hier moet je trouwens ook binnen wat marges blijven)
Als je een goeie SWR hebt...tja dan word het een moeilijk verhaal om er een goede afstraling bij te krijgen (als dat dan niet zo is).
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Antron

Berichtdoor messentrekker » 02 maart 2016, 12:04

Hulde aan henry

Hoop dat het verhaal nu helemaal duidelijk is.
Mijn dummyload heeft een perfecte aanpassing op alle banden , echter een stralingspatroon om te huilen ( maar goed ook in dit geval. )

Moraal van het antenne verhaal is volgens mij dat een halve golf een halve golf is en blijft. Links om of rechtsom de aanpassingen vinden in het antenne ontwerp plaats, dit geld voor alle uitvoeringen van antennes . 5/8 1/4 . Etc.

De verschillen zitten hem in de uitvoering en gebruikte materialen , deze hebben ook direct invloed op lengtes , verkortinggactors etc.

Dat de ene fabriekant er meer gain bij verkoopt is meestal een geval van optimaliseren van het antenne ontwerpprogamma .
Het scheelt altijd boven land of boven zee , maar voor de gemiddelde gebruiker is er tussen 2 de zelfde antennes van ieder een ander merk vaak weinig of geen verschil te merken ( uitgezonderd statiche ruis op glasfiber antennes e.d ) dit komt niet door de antenne maar door de de gebruikte materialen )
messentrekker
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 15 maart 2008, 18:55

Re: Antron

Berichtdoor Robber57 » 03 maart 2016, 00:17

.
Laatst bijgewerkt door Robber57 op 03 aug 2018, 10:07, in totaal 1 keer bewerkt.
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48

VorigeVolgende

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten