Sirio Signal Keeper

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Sirio Signal Keeper

Berichtdoor WO711 » 16 nov 2014, 21:11

Als ik het goed begrijp hoef ik geen tussenkabel te gebruiken maar gewoon dezelfde kabel ?

Dus antenne-plug-5wikkelingen-kabel naar set ???

Groet, Willem.
WO711
 

Re: Sirio Signal Keeper

Berichtdoor kol53 » 16 nov 2014, 21:19

Ja, dat klopt. Diameter ongeveer 10 cm.
kol53
 

Re: Sirio Signal Keeper

Berichtdoor Ouderot » 20 nov 2014, 10:48

Ben benieuwd of het nog gelukt is met de antenne
Ouderot
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 18 sep 2011, 15:01

Re: Sirio Signal Keeper

Berichtdoor WO711 » 20 nov 2014, 20:10

Nee, antenne moet nog van dak af. Moet iemand anders doen want ik ben geen dakhaas.

Ik heb nog zitten googlen en kwam deze filter tegen : Afbeelding
Zou dit werken ? Volgens de fabrikant niet omdat het volgens hem geen invloed heeft op de swr.
Vind het een vreemd antwoord of zie ik dat verkeerd ?

Nou ja, eerst maar de antenne van dak af halen.

Groet, Willem.
WO711
 

Re: Sirio Signal Keeper

Berichtdoor WO711 » 17 apr 2015, 16:03

Hallo,

Antenne een tijdje geleden van dak gehaald en nu even tijd om met een lange pijp in de tuin een testje te doen met een mantelstroomfilter onder de antenne.
Helaas, pindakaas met stroop; ver in het rood. Hangt de antenne los dan staat de swr meter 1.1.

Nu ga ik een rare vraag stellen: maakt het uit wat voor antennepijp men gebruikt. Ik gebruik nu steigerpijp van ruim 30 jaar oud. Kan ik niet
beter aluminiumpijp gebruiken van max. drie meter ??

Groet, Willem.
WO711
 

Re: Sirio Signal Keeper

Berichtdoor WO711 » 08 mei 2015, 17:22

Hallo,

Is er nog iemand die een tip heeft voor de signal keeper of moet ik toch naar een andere antenne kijken ?

De Sigma Eurocomm 2011 is een 5/8 met een lengte van 4.35 die ik lang genoeg vind of kan ik beter een
1/2 golf nemen en de langere lengte op de koop te nemen ?
Twijfels, twijfels. :(

Gr, Willem.
WO711
 

Re: Sirio Signal Keeper

Berichtdoor cb1gwn » 08 mei 2015, 21:36

kol53 schreef:Ja, dat klopt. Diameter ongeveer 10 cm.


Lees het nu pas..
DIameter van 10cm !!

Das een beste tussen kabel. Kan een hoop vermogen door
Laatst bijgewerkt door cb1gwn op 09 mei 2015, 15:26, in totaal 1 keer bewerkt.
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: Sirio Signal Keeper

Berichtdoor president- mckinley » 09 mei 2015, 00:58

president- mckinley schreef:Wat ik zie zijn veel te korte radialen, en zie ook geen spoel in de radialen om het electries langer te maken.
Kan dus niet goed werken zo, de kabelmantel moet dus ook mee werken bij deze antenne.

Theo

Dit schreef ik al in je begin van het topic.
De kabelmantel moet dus mee werken.
WO711 schreef:mantelstroomfilter onder de antenne.
Helaas, pindakaas met stroop; ver in het rood. Hangt de antenne los dan staat de swr meter 1.1.

Je kabel is dus onderdeel geworden van de antenne, wat ook zou moeten.
Op te lossen is zo iets, om de radialen langer te maken, en als dit niet kan, een langere draad gebruiken als tegen capaciteit.
Of de radialen electries langer te maken dmv een spoel er in op te nemen.

Theo
president- mckinley
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 15 aug 2014, 23:52

Re: Sirio Signal Keeper

Berichtdoor WO711 » 09 mei 2015, 09:19

Hallo Theo,

Jouw oplossing is mij te technisch. En waarom werkt die antenne bij een ander wel zonder problemen ?

Ik zit te denken aan een Atron of I-Max antenne maar ik ben bang dat ik dan weer dat probleem krijg.
Die steigerpijp die nu als mast dient, gelijk vervangen door een aluminiumpijp of maakt dat niets uit ?

Gr, Willem.
WO711
 

Re: Sirio Signal Keeper

Berichtdoor president- mckinley » 09 mei 2015, 10:43

nee je pijp maakt niets uit, dat kan je wel laten staan.
en waarom het bij een ander wel werkt?
tja elke antenne komt in een andere omgeving en de omgeving van de ander is net wat gunstiger dan bij jou.
Maar ook bij de ander is de mantel onderdeel van de antenne, en dat is niet erg hoor.
Als de zaak ook maar goed stralen wil.
Een halve golf gaat zeker werken, ik zou dan die van pd0jan gebruiken.
Hij heeft nog een partij oude nieuwe te koop, met zij radiaaltjes er bij.
Staat wel op marktplaats vraagt er 50 euro voor zo uit het hoofd.

Theo
Edit: link er even bij gezocht http://www.tweedehands.nl/zendamateur/2 ... 55895.html
president- mckinley
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 266
Geregistreerd: 15 aug 2014, 23:52

Re: Sirio Signal Keeper

Berichtdoor WO711 » 09 mei 2015, 11:06

Theo,

De antenne stond 3 meter boven de nok met vrij uitzicht dus daar lag het niet aan.
Nou ja, ik ga maar eens op zoek naar een andere 1/2 golf antenne.

pd0jan zit in nijmegen dus niet naast mijn deur helaas.

Bedankt voor je reactie en tip.

Gr, Willem.
WO711
 

Re: Sirio Signal Keeper

Berichtdoor Wimpie » 09 mei 2015, 21:36

WO711 schreef:Hallo Theo,

Jouw oplossing is mij te technisch. En waarom werkt die antenne bij een ander wel zonder problemen ?

Ik zit te denken aan een Atron of I-Max antenne maar ik ben bang dat ik dan weer dat probleem krijg.
Die steigerpijp die nu als mast dient, gelijk vervangen door een aluminiumpijp of maakt dat niets uit ?

Gr, Willem.


Het "probleem" met kwartgolfantennes is dat ze een goede tegencapaciteit nodig hebben die een spiegelbeeld maakt (zodat je elektrisch gezien weer op een halve golf antenne uitkomt). Die drie radialen zijn, zoals door anderen ook opgemerkt, te kort om als tegencapaciteit te dienen. Op een auto, metalen dak, of metalen balkonhek heb je doorgaans een goede tegencapaciteit. Daarom werken DV27 en andere verkorte kwartgolf antennes prima op voertuigen.

Hoe zit het dan met een metalen mast? De lengte van de mast kan het verschil maken. Een mast van 5 m aan het huis gaat slechter (v.w.b. VSWR) dan een mast je van 2..3m op dezelfde plek. Dit is de hoofdreden dat zulke antennes bij de een wel goed werken, en bij de ander niet. In jouw geval zou het me niets verbazen dat er toch iets anders aan de hand is (open verbinding of kortsluiting in een plug).

Nu je van plan bent om wat anders te nemen, ga voor een halve golf!
Ga niet voor een 5/8 zonder 2.70m lange radialen. Een 5/8 zonder radialen geeft soortgelijke problemen als die je hebt bij een kwartgolf. Vergeet de zogenaamde extra gain van een 5/8, het is gebakken lucht.

Een halve golf stelt weinig eisen aan tegencapaciteit. Het metaal in de mantel van de coaxiale kabel is doorgaans voldoende. Een mantelstroomfilter op zo'n 2m onder de antenne kan storing verminderen.

Als je een kabellengte hebt van < 10m, pak dan gewoon RG58. Het loont niet om RG213 te nemen. Het is duurder, werkt minder praktisch en het verschil in demping is verwaarloosbaar.

Het maakt voor de werking van de antenne niet uit of je een stalen of alu mast hebt. Zorg wel dat je voet van de antenne goed elektrisch contact maakt met de mast (dus roest/coating verwijderen daar waar de beugel/antenne contact maakt met de mast). Een zinklaag laat je natuurlijk lekker zitten.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 760
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Sirio Signal Keeper

Berichtdoor WO711 » 10 mei 2015, 11:01

Bedankt voor het duidelijke antwoord.

Wordt dus een 1/2 golf.
Nu nog de keuze of een alu of een fiberglas.
Na het lezen van de gebruikerservaringen in dit forum wordt dit niet gemakkelijk. :roll:

Wordt vervolgd. :D

Gr, Willem.
WO711
 

Re: Sirio Signal Keeper

Berichtdoor Remco Rozenburg » 10 mei 2015, 11:51

@Willem: ik heb nog e.e.a. liggen; Sirio Gain Master en Imax 2000 beiden fiberglas (Rozenburg ZH)
19CQ29 - Mobiel
Avatar gebruiker
Remco Rozenburg
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 1676
Geregistreerd: 20 jan 2007, 22:06
Woonplaats: Rozenburg

Re: Sirio Signal Keeper

Berichtdoor WO711 » 10 mei 2015, 17:09

Hoi Remco,

Bedankt voor je aanbod maar de lengte houd mij tegen. De A99 is rond de 5.50 meter en dat vind ik lang zat. Ik heb helaas ook te
maken met een zeurderig buurvrouwtje. :evil:

Deze week maar de antenneknoop doorhaken. :)

Gr, Willem.
WO711
 

VorigeVolgende

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 65 gasten

cron