WO711 schreef:Hallo Theo,
Jouw oplossing is mij te technisch. En waarom werkt die antenne bij een ander wel zonder problemen ?
Ik zit te denken aan een Atron of I-Max antenne maar ik ben bang dat ik dan weer dat probleem krijg.
Die steigerpijp die nu als mast dient, gelijk vervangen door een aluminiumpijp of maakt dat niets uit ?
Gr, Willem.
Het "probleem" met kwartgolfantennes is dat ze een goede tegencapaciteit nodig hebben die een spiegelbeeld maakt (zodat je elektrisch gezien weer op een halve golf antenne uitkomt). Die drie radialen zijn, zoals door anderen ook opgemerkt, te kort om als tegencapaciteit te dienen. Op een auto, metalen dak, of metalen balkonhek heb je doorgaans een goede tegencapaciteit. Daarom werken DV27 en andere verkorte kwartgolf antennes prima op voertuigen.
Hoe zit het dan met een metalen mast? De lengte van de mast kan het verschil maken. Een mast van 5 m aan het huis gaat slechter (v.w.b. VSWR) dan een mast je van 2..3m op dezelfde plek. Dit is de hoofdreden dat zulke antennes bij de een wel goed werken, en bij de ander niet. In jouw geval zou het me niets verbazen dat er toch iets anders aan de hand is (open verbinding of kortsluiting in een plug).
Nu je van plan bent om wat anders te nemen, ga voor een halve golf!
Ga niet voor een 5/8 zonder 2.70m lange radialen. Een 5/8 zonder radialen geeft soortgelijke problemen als die je hebt bij een kwartgolf. Vergeet de zogenaamde extra gain van een 5/8, het is gebakken lucht.
Een halve golf stelt weinig eisen aan tegencapaciteit. Het metaal in de mantel van de coaxiale kabel is doorgaans voldoende. Een mantelstroomfilter op zo'n 2m onder de antenne kan storing verminderen.
Als je een kabellengte hebt van < 10m, pak dan gewoon RG58. Het loont niet om RG213 te nemen. Het is duurder, werkt minder praktisch en het verschil in demping is verwaarloosbaar.
Het maakt voor de werking van de antenne niet uit of je een stalen of alu mast hebt. Zorg wel dat je voet van de antenne goed elektrisch contact maakt met de mast (dus roest/coating verwijderen daar waar de beugel/antenne contact maakt met de mast). Een zinklaag laat je natuurlijk lekker zitten.