Vaag SWR dingetje

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Vaag SWR dingetje

Berichtdoor marcovp » 13 sep 2014, 20:32

Ik heb sinds een paar weken een nieuwe auto en heb vandaag tijd gehad om een bakkie in de auto te zetten. In mijn vorige had ik een Jackson 2 en nu zit ik te wachten op de levering van een CRT SS9900. Voor even ging dus de Jackson er weer in.

Vanmorgen naar Dile gereden voor een antenne. Ik was altijd van het hoe groter hoe beter, maar nu wilde ik een wat meer beschaafde antenne. Ik stapte dus met een ML145 de winkel uit. Ik hoor daar goede verhalen over en het is de bedoeling dat ik eerst even een paar weken met een magneetvoet rondrij voordat ik het aandurf om de boor in het dak van mijn bijna nieuwe wagen te zetten.

Goed eenmaal thuis zette ik de antenne op het dak. Analyzer eraan. Op 27.205 was de SWR rond de 1:4 en op ongeveer 28.500 zakte deze naar de 1:2. De antenne moest dus langer. Maximaal uitgeschoven werd het iets beter maar op kanaal 20 bleef ik rond de 1:3.6

Terug naar Dile, het hele verhaal gedaan. Vreemd natuurlijk maar de antenne kunnen omwisselen voor een Super Carbonium met magneetvoet erbij. Direct buiten op de auto gezet. Analyzer eraan. Over alle 40 kanalen 1:1.2. Perfect dus.

Helemaal blij de boel in de auto en naar huis. Daar de antenne weer op het dak. Nog even de analyzer eraan. 1:10. Hmm, dat was niet wat ik eerder zag. Wat ik probeerde, hij bleef rond de 1:10.

Voor de zekerheid de antenne maar even aan de bak gehangen en met de interne SWR meter gekeken. 1:5 op kanaal 20. Vervolgens ben ik een hele tijd gaan rommelen, de antennekabel anders gelegd enzo en ineens stond de SWR op 1:2. Omdat ik weg moest kon ik niet verder proberen. Onderweg de bak aan en hij bleef 1:2 tot hij ineens naar de 1:6 schoot.

Vanavond heb ik weer van alles geprobeerd. Antenne verplaatst, op de motorkap noem maar op. Op de analyzer bleef hij rond de 1:10 hangen. Vervolgens een CRT SS6900 eraan gehangen. Met het vermogen op de laagste stand de mic ingeknepen. Geen melding van te hoge SWR. Op het scherm geeft de meter op kanaal 20 1:1.2 aan. Op kanaal 1 staat hij 1:1,3 en op 40 1:1. Met het vermogen op de hoogste stand heeft de meter niet meer aan dan 1:1.5 op kanaal 1 en 1:1 op 40

Nu ga ik morgen nog even met een andere SWR meter aan de slag, maar ik sta wel voor een raadsel. Op zich zou de analyzer de waarheid moeten spreken, maar ik begin nu toch te twijfelen. De Jackson zegt op de interne meter 1:3, maar als ik de CRT mag geloven is het allemaal prima. Nu zou het kunnen dat ik de Jackson verkeerd interpreteer en dat de 1:3 in werkelijkheid 1:1.3 is. Dat zou dan wel kloppen met de waarde die de CRT aangeeft. Kan iemand dat bevestigen?

Tweede vraag is of ik de meter in de bak zover kan vertrouwen dat als deze 1:1.2 aangeeft ik niet een zo hoge SWR heb dat ik de boel sloop? Zoals gezegd ga ik morgen met de externe meter aan de slag, maar dat is ook al weer een wat ouder beestje dus ik weet niet of ik die echt kan vertrouwen en ik heb denk ik pas volgende week weer tijd om een nieuwe meter te kopen.

Overigens staat de antenne op het dak van een stationwagon, dus ik heb er voldoende metaal onder zitten.
marcovp
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 264
Geregistreerd: 31 jan 2008, 21:32
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Vaag SWR dingetje

Berichtdoor marcovp » 14 sep 2014, 10:41

Ik had ergens nog een SWR meter liggen. Die heb ik even aan de zender gehangen. De waarden van deze meter komen aardig overeen met die van de zender zelf. Wat dat betreft niks aan de hand denk ik, afgezien van het feit dat mijn analyzer blijkbaar de geest heeft gegeven :(
marcovp
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 264
Geregistreerd: 31 jan 2008, 21:32
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Vaag SWR dingetje

Berichtdoor jcva » 14 sep 2014, 22:16

Probeer eens verse batterijen in de analyzer, de mijn doet ook raar bij leeg wordende batterijen.

Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Vaag SWR dingetje

Berichtdoor marcovp » 15 sep 2014, 20:54

Verse batterijen had ik al geprobeerd zonder resultaat. Vandaag tijdens het rijden was de SWR overigens weer 2.1 op kanaal 4. Op 40 nog 1:1. Vaag. Het is ook niet dat ik voor het eerst een antenne afstel ofzo.
marcovp
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 264
Geregistreerd: 31 jan 2008, 21:32
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Vaag SWR dingetje

Berichtdoor 19jz387 » 15 sep 2014, 22:47

Misschien extra aarden?
19jz387
 

Re: Vaag SWR dingetje

Berichtdoor marcovp » 16 sep 2014, 22:11

Dat is het enige wat ik nog zou kunnen proberen. Er zit een grote magneetvoet onder. Uit mijn hoofd 14, centimeter. Dat zou voldoende moeten zijn. Eens kijken wat ik er nog aan kan doen.
marcovp
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 264
Geregistreerd: 31 jan 2008, 21:32
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Vaag SWR dingetje

Berichtdoor 19jz387 » 16 sep 2014, 22:23

Was bij mij de laatste keer in de auto de oplossing.
Heb de buitenmantel extra lang uit de pl plug laten steken en van daaruit direct op de carrosserie geaard met een 2.5mm2 draad.
Toen geen schommelingen meer.

Was een dv 27 vast gemonteerd.
19jz387
 

Re: Vaag SWR dingetje

Berichtdoor marcovp » 17 sep 2014, 09:26

Dat kan ik ook nog wel even doen. Ik heb nu sowieso een tri-mag magneetvoet besteld. Dat zal een eventueel aardingsprobleem al wel een stuk minder maken. In mijn vorige auto had ik de PL plug extra geaard door een klemmetje om de plug met een dikke draad naar het chassis. Zoiets kan ik in mijn nieuwe auto ook wel maken.
marcovp
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 264
Geregistreerd: 31 jan 2008, 21:32
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Vaag SWR dingetje

Berichtdoor marcovp » 18 sep 2014, 22:56

Vandaag de tri-mag magneetvoet neergezet en er een goede antenne op geschroefd. Op kanaal 1 1:1,1. Vanaf kanaal 20 tot ver voorbij triple 5 1:1. Had dus niet moeten gaan rommelen met een te kleine antenne met een beetje vermogen erop. Morgen in de auto lekker testen.
marcovp
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 264
Geregistreerd: 31 jan 2008, 21:32
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Vaag SWR dingetje

Berichtdoor marcovp » 19 sep 2014, 08:52

En alles werkt zoals het hoort. De SWR blijft mooi vlak. Daarnaast bleek dat ik last had van een wegvallende modulatie van de week en dat is nu ook opgelost.
marcovp
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 264
Geregistreerd: 31 jan 2008, 21:32
Woonplaats: Spijkenisse


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten