Firestik mini base

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Firestik mini base

Berichtdoor Ouderot » 04 sep 2014, 18:08

Fijn dat ik zoveel reacties krijg en met fijne ideeën, had het op het forum gezet omdat hier veel mensen zijn met veel ervaringen.
Ben al een tijdje aan het zoeken en vragen want wil niet het geld weg gooien onnodig en misschien een antenne kopen waar ik niets aan heb.
Ben nu verwend met een grote antenne, en zal best wat in moeten leveren maar het liefst zo min mogelijk.
Ouderot
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 18 sep 2011, 15:01

Re: Firestik mini base

Berichtdoor Bas » 04 sep 2014, 18:19

Een dipool (al dan niet inverted) kan je zelf maken met een kroonsteen en 2 stukken roestvrijstaal- of koperdraad en wat isolatoren.
Meer dan 5 euro hoeft dat niet te kosten :lol:

Desperado heeft het al beschreven en meer dan 10 minuten werk is het ook al niet.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Firestik mini base

Berichtdoor Corvy » 04 sep 2014, 18:25

Wat je ook kiest ik zou indien mogelijk zowel aan de voor- als de achterkant van het appartement een antenne zetten.
Met 1 antenne zal het gebouw wel wat demping geven.
Avatar gebruiker
Corvy
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 05 jul 2009, 11:11
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: Firestik mini base

Berichtdoor desperado » 04 sep 2014, 22:40

Bas schreef:Een dipool (al dan niet inverted) kan je zelf maken met een kroonsteen en 2 stukken roestvrijstaal- of koperdraad en wat isolatoren.
Meer dan 5 euro hoeft dat niet te kosten :lol:

Desperado heeft het al beschreven en meer dan 10 minuten werk is het ook al niet.


Dat is wel heel erg simpel en zoals je hem beschrijft is het een symmetrische kippenladder aansturing, dan heb je weer een balanstuner nodig. Doe je dat niet wordt het een standaard voorbeeld voor mantelstromen met aanverwante storingen. Het is ook geen constructie voor de lange duur, een paar vochtige dagen en je kan het spul opnieuw maken.
Ik zou om te beginnen kiezen voor een a-symmetrische coax aansturing met een eenvoudige Balun, dat is wat makkelijker. Alles verwerkt in een waterdichte behuizing, of goed ingepakt in zelf vulkaniserende tape. Als isolator kun je dik visdraad, of het draad waar ze schilderijen mee ophangen gebruiken, maar echte glasisolatoren zijn het beste (legerdump?). Doe een paar knopen in het visdraad, zodat het water er vanaf kan druipen en niet op de antenne draad loopt. Als antennedraad kun je zo'n beetje alles gebruiken, als er maar geen vocht bij kan. Het meest gebruikte is gevlochten koper/brons draad, of hard getrokken koper voorzien van een laklaag. Goedkoop zacht koperdraad zakt na een tijdje uit en daardoor komt de trekspanning van de antenne op de afscherming te staan. Hierdoor scheurt de afscherming en komt er vocht in antennedraad.
Tot slot, bij gebruik van verschillende materialen de boel extra goed waterdicht maken. Je gaat anders galvanische verschillen introduceren, waardoor corrosie ontstaat. Als er dan vocht bijkomt, zal het minst edele metaal heel snel wegrotten, niet erg handig.

Succes en vooral veel experimenteer plezier.
Avatar gebruiker
desperado
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 271
Geregistreerd: 07 nov 2007, 14:44
Woonplaats: Randstad

Re: Firestik mini base

Berichtdoor Bas » 05 sep 2014, 10:10

Gewoon wat ferriet-kralen over de coax schuiven en de mantelstromen zijn weg.
Balun zou ik niet eens gebruiken, gewoon wat ferriet over de coax, iets wat trouwens voor elke coax antenne te gebruiken is om storing te verwijderen.
Voor lange duur kan je de boel vastzetten met siliconen-krimpkous, dan gaat het tientallen jaren mee.
Twee stukken draad hoef je niet met een kippenladder aan te sturen want het is uit zichzelf al 60Ohm en aansturen met 50Ohm coax gaat perfect.
Ook is er geen tuner nodig.
Het is domweg de simpelste antenne die er bestaat en ook nog een van de meest effectieve als je richt-antennes er even buiten laat.

Hier is een beschrijving, al neemt deze meneer wel heel veel tijd voor de afwerking :lol:

http://fldx.org/site/dipole.php

Als je bij de paardenwinkel (paarden schrikdraad is koperdraad gevlochten in stevig touw, spotgoedkoop en weervast) de nodige spullen haalt dan ben je klaar voor amper een tientje.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Firestik mini base

Berichtdoor Ouderot » 05 sep 2014, 11:04

Dat geplastificeerde waslijn draad gaat het daar ook mee? Want dat is ook sterk lijk mij maar weet niet of dat goed is.
Maar ik den van die vele reacties dat ik heer best mee uit de voeten kan.
Groeten Henk
73s
Ouderot
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 18 sep 2011, 15:01

Re: Firestik mini base

Berichtdoor Bas » 05 sep 2014, 11:16

Ouderot schreef:Dat geplastificeerde waslijn draad gaat het daar ook mee? Want dat is ook sterk lijk mij maar weet niet of dat goed is.
Maar ik den van die vele reacties dat ik heer best mee uit de voeten kan.


Als je draad die erin zit goed is misschien wel.
Anders gewoon naar de ijzerboer voor wat roestvrij-staaldraad, dat spul kost bij ons 2,30 Euro per 10 meter :lol:
Daar heb ik mijn eerste 40m dipool mee gemaakt en half de wereld mee gesproken, weliswaar op 40m maar de signalen waren goed want ik zat met een samen die een beam + 1KW maakte, vaak was ik maar 1 tot 2 s-punten zachter met mijn 100W.
Op 11m liggen de condities wel een beetje anders, maar een dipool is ook daar een van de beste antennes die je kan hebben als we opnieuw een beam vergeten.
Ik heb op 10m (28mc) met een dipool gewoon met Bonaire gewerkt in FM modus, heel aparte ervaring was dat :lol:
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Firestik mini base

Berichtdoor Ouderot » 05 sep 2014, 15:30

We gaan dat eens proberen te maken
Groeten Henk
Ouderot
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 18 sep 2011, 15:01

Re: Firestik mini base

Berichtdoor desperado » 05 sep 2014, 22:22

Aha, je creëert dus eerst een symmetrisch naar asymmetrisch probleem, met aanverwante ellende, om het vervolgens weer met kunst en vliegwerk op te lossen.

Bas schreef:Gewoon wat ferriet-kralen over de coax schuiven en de mantelstromen zijn weg.


Tja als het allemaal zo makkelijk was......, dan stonden er niet handboeken vol geschreven met hoe het wel moet. Vanaf nu dus alles maar weggooien en het Bas handboek gebruiken. :roll:
Avatar gebruiker
desperado
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 271
Geregistreerd: 07 nov 2007, 14:44
Woonplaats: Randstad

Re: Firestik mini base

Berichtdoor desperado » 06 sep 2014, 09:12

Bas schreef:
Op 11m liggen de condities wel een beetje anders, maar een dipool is ook daar een van de beste antennes die je kan hebben als we opnieuw een beam vergeten.
Ik heb op 10m (28mc) met een dipool gewoon met Bonaire gewerkt in FM modus, heel aparte ervaring was dat


Jammer dat je verwachtingen schept niet reëel zijn. Als er goede condities zijn, kun je op een omgebogen klerenhanger in resonantie de wereld werken. Een dipool is een heel gewone standaard antenne, geen super ding! Dat soms verbindingen heel goed lopen, zegt niets over de antenne. Het zijn juist de tijden van slechte condities waar je duidelijk het onderscheid gaat merken. Wat niet weg neemt dat er hele leuke verbindingen te maken zijn met een standaard dipool. Dus Henk vooral gaan maken, maar blijf wel reëel in je verwachtingen. Experimenteer en gij zult ontdekken. :D
Laatst bijgewerkt door desperado op 06 sep 2014, 11:49, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
desperado
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 271
Geregistreerd: 07 nov 2007, 14:44
Woonplaats: Randstad

Re: Firestik mini base

Berichtdoor Ouderot » 06 sep 2014, 10:25

Ik wil zeker een verticale antenne zetten als het even kan voor lokale verbindingen.
En als het niet anders kan dan een maar een draad antenne ik zal toch wat aan moeten
Voor de vertikal antenne heb ik deze in het verzier ( http://www.mera-cb.com/in/The_Antennas/ ... EF=AMMI300) weet niet of het wat is.
Met de Firestik heb weer meer ruimte nodig vanwege de radialen heeft mij verteld dus die valt af.
Maar alle reacties zijn welkom want ben maar een leek op dit gebied en ben al op leeftijd dus vandaar het senioren appartement.
Ouderot
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 18 sep 2011, 15:01

Re: Firestik mini base

Berichtdoor desperado » 06 sep 2014, 10:48

Ouderot schreef:Ik wil zeker een verticale antenne zetten als het even kan voor lokale verbindingen.
En als het niet anders kan dan een maar een draad antenne ik zal toch wat aan moeten
Voor de vertikal antenne heb ik deze in het verzier ( http://www.mera-cb.com/in/The_Antennas/ ... EF=AMMI300) weet niet of het wat is.
Met de Firestik heb weer meer ruimte nodig vanwege de radialen heeft mij verteld dus die valt af.
Maar alle reacties zijn welkom want ben maar een leek op dit gebied en ben al op leeftijd dus vandaar het senioren appartement.

Hi Henk,

Sorry als je bestookt wordt met allerlei technische oplossingen. Dat is nu eenmaal de valkuil waar een techneut vaak in valt. Ik kan je niet zeggen wat zo'n ding precies doet, maar hoe lokaal wil je gaan? Heb je amateurs om de hoek, zal het geen probleem zijn. Is dat om de hoek een heel eind weg, wordt het uitproberen.
Ik heb in jouw situatie wel eens gevraagd of er iets op het balkon van de bovenbuurman mocht staan. Je zou dan met het sprietje boven het dak uit kunnen komen en daar gaat je bereik weer mee toenemen. Wel volhouden met de antenne speurtocht, de hobby is veel te leuk om ermee te stoppen.

Succes,

Desperado.
Avatar gebruiker
desperado
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 271
Geregistreerd: 07 nov 2007, 14:44
Woonplaats: Randstad

Re: Firestik mini base

Berichtdoor Bas » 06 sep 2014, 12:23

desperado schreef:Aha, je creëert dus eerst een symmetrisch naar asymmetrisch probleem, met aanverwante ellende, om het vervolgens weer met kunst en vliegwerk op te lossen.

Bas schreef:Gewoon wat ferriet-kralen over de coax schuiven en de mantelstromen zijn weg.


Tja als het allemaal zo makkelijk was......, dan stonden er niet handboeken vol geschreven met hoe het wel moet. Vanaf nu dus alles maar weggooien en het Bas handboek gebruiken. :roll:


Ja het is zo makkelijk, maar niet de goedkoopste methode.
Alle amateurs in mijn omgeving gebruiken gewoon kralen die ze over de coax schuiven en dat werkt als een trein.
Dat jij het allemaal zo moeilijk maakt kan ik niets aan doen :lol:

http://www.classicinternational.eu/filt ... /ringkern/

Ook PA0FRI en vele anderen beschrijven dit.
Hoe meer je er over doet hoe beter de demping, simpel en eenvoudig.
Misschien eens zelf proberen?
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Firestik mini base

Berichtdoor desperado » 06 sep 2014, 14:24

Een lucht Balun van coax kost je niets en als iedereen in het water springt............. vul zelf maar in. Het is best te begrijpen dat je met een beginners PD amateurmachtiging op technische zaken stuit waar je nog niet aan toe bent. Een forum is een uitstekende plek om kennis op te doen, of te delen. Prima dat je bijdraagt aan kennisoverdracht, maar zorg dan wel dat dit volledig is en niet, omdat iedereen het zo doet, als enige waarheid word gepropagandeerd. Ik leer elke dag nog door goed te luisteren en de vakbladen te lezen. Het blijft raar dat er eerst storingen gemaakt worden, om ze later weer op te moeten heffen. Als je iets doet, doe het dan in één keer goed, een PA0 veranderd daar niets aan.

Hopelijk dat Henk zijn antenne vind, want daar was het allemaal om te doen in dit topic.
Avatar gebruiker
desperado
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 271
Geregistreerd: 07 nov 2007, 14:44
Woonplaats: Randstad

Re: Firestik mini base

Berichtdoor Ouderot » 06 sep 2014, 18:39

desperado schreef:
Ouderot schreef:Ik wil zeker een verticale antenne zetten als het even kan voor lokale verbindingen.
En als het niet anders kan dan een maar een draad antenne ik zal toch wat aan moeten
Voor de vertikal antenne heb ik deze in het verzier ( http://www.mera-cb.com/in/The_Antennas/ ... EF=AMMI300) weet niet of het wat is.
Met de Firestik heb weer meer ruimte nodig vanwege de radialen heeft mij verteld dus die valt af.
Maar alle reacties zijn welkom want ben maar een leek op dit gebied en ben al op leeftijd dus vandaar het senioren appartement.

Hi Henk,

Sorry als je bestookt wordt met allerlei technische oplossingen. Dat is nu eenmaal de valkuil waar een techneut vaak in valt. Ik kan je niet zeggen wat zo'n ding precies doet, maar hoe lokaal wil je gaan? Heb je amateurs om de hoek, zal het geen probleem zijn. Is dat om de hoek een heel eind weg, wordt het uitproberen.
Ik heb in jouw situatie wel eens gevraagd of er iets op het balkon van de bovenbuurman mocht staan. Je zou dan met het sprietje boven het dak uit kunnen komen en daar gaat je bereik weer mee toenemen. Wel volhouden met de antenne speurtocht, de hobby is veel te leuk om ermee te stoppen.

Succes
Ik weet niet wie ik boven mij krijg want het is nog in aanbouw.
Volgend jaar deze tijd zou het op geleverd moeten worden.
Vind het jammer dat mijn vrouw niet op bovenste 4e etage wil, maar ben al bij dat ze 3 hoog wilt

Desperado.
Ouderot
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 18 sep 2011, 15:01

VorigeVolgende

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten