Basis antenne - Bliksemafleider

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Basis antenne - Bliksemafleider

Berichtdoor Bas » 24 aug 2014, 11:52

Het haar gaat alle kanten op omdat de haren dezelfde lading hebben, en gezien gelijke lading elkaar afstoot gaat de boel uiteen.
Net zoals bij een magneet als je probeert gelijke polen tegen elkaar te drukken.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Basis antenne - Bliksemafleider

Berichtdoor panda58 » 24 aug 2014, 13:41

Fout fout fout
panda58
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 25 aug 2013, 09:02
Woonplaats: Vjenne City

Re: Basis antenne - Bliksemafleider

Berichtdoor plientjebr » 24 aug 2014, 13:50

Interessant allemaal......
Dat haar van dat meisje, dat had ik dagelijks, vooral na haar kammen.
Vandaar dat ik het kort heb laten knippen en zelfs nu heb ik er nog last van.
Zij houdt dan nog iets vast met haar handen, dat hoeft bij mij niet eens
en het knettert ook nog behoorlijk.

Net weer wat bliksem en onweer gehad hier.
Ik had binnen de portofoon aan en hoorde gewoon dat men nog aan het zenden was.
Ikzelf heb de boel weer uit, ik vertrouw het nooit zo......

Vorig jaar hier in de straat nog meegemaakt dat iemand blikseminslag via de computer
had, nou, dat zag er niet leuk uit hoor...ik vind bliksem en onweer 1 van de mooiste natuur
verschijnselen, maar wel iets om mee op te passen.

Oh, ik zie dat panda58 fout,fout, fout meldt....
Ben benieuwd wat dan het juiste antwoord is.....
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Basis antenne - Bliksemafleider

Berichtdoor 19AC393 gebakje » 24 aug 2014, 14:20

panda58 schreef:

nog zo`n onzin verhaal , een bliksem slaat van enkele kilometers hoog in met miljoenen volts en ampères , en laat zich op eens tegen houden door een kunststof laagje op een antenne van zeg 1 mm dik ??.
niet echt over tuigend , als je ziet wat een aan schade kan brengen aan je huis , soms worden complete muren ontzet of omver geblazen door de kracht van een inslag[/quote]

Dus daarom heeft het ook weinig zin om de mast te beveiligen tegen bliksem inslag.

Gr Jan[/quote]
je kan je mast niet beveiligen tegen bliksem inslag , je kan alleen de bliksem ontlading alleen afleiden om schade te voorkomen .
je geeft de bliksem een betere alternatieve route om te ontladen , in plaats van zicht te ontladen via alles wat zich in het huis bevind aan geleiders , geef je hem een kortere en betere weg , en dat is via je bliksem afleider .
19AC393 gebakje
 

Re: Basis antenne - Bliksemafleider

Berichtdoor Bas » 24 aug 2014, 14:52

19AC393 gebakje schreef:je kan je mast niet beveiligen tegen bliksem inslag , je kan alleen de bliksem ontlading alleen afleiden om schade te voorkomen .
je geeft de bliksem een betere alternatieve route om te ontladen , in plaats van zicht te ontladen via alles wat zich in het huis bevind aan geleiders , geef je hem een kortere en betere weg , en dat is via je bliksem afleider .


Met dat probleem dat bij antennes meestal de top verbonden is met de kern van de coax en je zo nog altijd de volle mep in huis krijgt.
Afkoppelen is en blijft de beste oplossing.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Basis antenne - Bliksemafleider

Berichtdoor Bas » 24 aug 2014, 14:52

panda58 schreef:Fout fout fout


Wat is fout :?:
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Basis antenne - Bliksemafleider

Berichtdoor plientjebr » 24 aug 2014, 15:49

Nu hoorde ik hier vanmiddag iemand die vertelde dat de antenne afkoppelen de
beste oplossing is, maar dan niet binnen, maar vanaf de antenne zelf.....
Kijk, bij mij zou dat kunnen bij de Antron, maar de mobiele spriet op dak
word me toch iets te gek, ik zie me telkens het dak al opklimmen zodra er
onweer verwacht word :roll:

Goed vertelde de beste man, binnen de plug uit je bak kan ook, maar dan moet je wel zorgen
dat je de plug ergens buiten legt, maar niet meer in huis.
Zo zeg, hoe groot moet het gaatje waar de coax door het kozijn naar binnen komt dan wel
niet worden???
Daar past de plug toch echt niet meer door naar buiten hoor.

En zo weet iedereen wel weer een andere oplossing, nu de beste nog zien te vinden.....
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Basis antenne - Bliksemafleider

Berichtdoor Bas » 24 aug 2014, 16:13

Plientje, mijn antenne is ook geaard, maar die heb ik geaard aan de antenne-tuner in huis.
Dus als ik de antenne afkoppel is er geen aarding meer aan, dus is de hele boel niet meer aantrekkelijk voor onweer om in te slaan.
Ik leg de kabel/plug gewoon aan de kant.

Kijk als je antenne aarding heeft dan is er een lading aanwezig op de mast die tegengesteld is aan die van de wolken.
Doordat er lading is neemt de aantrekkingskracht toe met uiteindelijk gevolg een mogelijke inslag.

Doordat je de kabel in mijn geval op een bureau legt is er geen lading, want de afstand tussen aarding en de kabel is zo enorm hoog-ohmig dat de kans op een inslag enorm klein is.
Als het inslaat op je antenne, al koppel je die af, dan maakt de rest echt niet meer uit.

Koppel gewoon je kabel af en zorg dat die geen contact maakt met aarde, dan loop je amper kans dat het mis gaat.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Basis antenne - Bliksemafleider

Berichtdoor coszmo » 24 aug 2014, 16:50

Je hoort altijd wilde verhalen over blikseminslag.
Ga er rustig van uit als de bliksem echt rechtstreeks inslaat op je antenne, huis, schuur of wat dan ook staat er niet veel meer overeind.
Bijna altijd als er schade is dan is dat het gevolg van een inslag ergens anders en dan gaat de boel kapot door overspanning .
Zoals Bas het zegt : pluggen eruit ,geen laagohmige aarding meer en je hebt geen last van overspanning .
Als de bliksem rechtstreeks inslaat in je antenne helpt dat ook niet meer en is je halve huis weg .
'Het werkelijk kenmerk van intelligentie is niet kennis, maar verbeeldingskracht'


Groeten Anton
Avatar gebruiker
coszmo
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 378
Geregistreerd: 11 maart 2010, 14:16
Woonplaats: JO33RD - Noord-Duitsland

Re: Basis antenne - Bliksemafleider

Berichtdoor Bas » 24 aug 2014, 17:17

Pcies!

Trouwens in tegenstelling tot wat veel mensen denken is het niet de bliksem die inslaat maar een gigantische ontlading naar de lucht toe.
De stroom gaat omgekeerd, vanuit je antenne naar de lucht toe.
En bliksem gaat dan ook omgekeerd, van de aarde naar de lucht :D
Op hogesnelheids beelden kan je dit overigens ook zien.


Link


Het eerste deel is de aftasting van de voorontlading, en vlak daarna zie je de schicht omhoog gaan.
Als je dat op je huis krijgt, berg je dan maar :lol:
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Basis antenne - Bliksemafleider

Berichtdoor 19AC393 gebakje » 24 aug 2014, 18:10

Bas schreef:
19AC393 gebakje schreef:je kan je mast niet beveiligen tegen bliksem inslag , je kan alleen de bliksem ontlading alleen afleiden om schade te voorkomen .
je geeft de bliksem een betere alternatieve route om te ontladen , in plaats van zicht te ontladen via alles wat zich in het huis bevind aan geleiders , geef je hem een kortere en betere weg , en dat is via je bliksem afleider .


Met dat probleem dat bij antennes meestal de top verbonden is met de kern van de coax en je zo nog altijd de volle mep in huis krijgt.
Afkoppelen is en blijft de beste oplossing.

dat heb ik ook in mijn vorige post gezegd dat je hoe dan ook moet afkoppelen en het liefst de pluggen aan de aarde leggen indien je de mast met een bliksem beveiliging hebt geaard .
anders gewoon de pluggen aan de kant leggen en zorgen dat de mast on aantrekkelijk is voor inslag , en dat is wat ik doe alles wat ik kan los koppelen gaat los .
19AC393 gebakje
 

Re: Basis antenne - Bliksemafleider

Berichtdoor Bas » 24 aug 2014, 18:30

Niet aarden, en als je mast wel aarde kent dan zou ik de pluggen absoluut niet aarden want zo zorg je voor een extra geleiding.
In elk geval zou ik de pluggen (met of zonder mast aarde) afkoppelen en gewoon op het bureau leggen, in een glazen pot als je wilt.
Maar zeker nooit aarden, want hoe meer aarde je geeft hoe meer kans je hebt op een inslag.
Bliksem zoekt de weg naar de minste weerstand ten opzichte van aarde, hoe meer je aard hoe meer kans je hebt op inslag, het is niet moeilijker dan dat.
Als je een geaarde mast hebt, koppel gewoon de pluggen af maar aard ze NIET, doe je dat wel dan maak je kans dat je het in huis krijgt en dat wil je zeker niet, als ze los hangen dan voert je mast het af naar aarde en komt het niet binnen.
Aard je binnen nog eens ben je de klos.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Basis antenne - Bliksemafleider

Berichtdoor coszmo » 24 aug 2014, 20:01

Inderdaad als je de pluggen aan aarde legt trekken ze de bliksem juist aan .
Het zijn juist die aftastontladinkjes die dan sterker worden .
Pluggen gewoon los laten liggen en nergens tegenaan.
En nooit de mast aarden met een grondpin .Ik kan het mensen niet vaak genoeg aanraden .
En inderdaad Bas , het is een heel interessant iets die bliksem .
Bijna iedereen denkt dat de ontlading van boven komt maar het is juist van de aarde naar de wolk toe.
Heel mooi iets om te bestuderen .
'Het werkelijk kenmerk van intelligentie is niet kennis, maar verbeeldingskracht'


Groeten Anton
Avatar gebruiker
coszmo
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 378
Geregistreerd: 11 maart 2010, 14:16
Woonplaats: JO33RD - Noord-Duitsland

Re: Basis antenne - Bliksemafleider

Berichtdoor coszmo » 24 aug 2014, 20:10

En nog even ter toevoeging , je ziet dan ook vaak (kijk in het filmpje van Bas) dat bomen objecten etc. zelf een straaltje omhoogzenden .
Als die straaltjes en de aftaststraaltjes elkaar tegenkomen krijg je een ontlading van onder naar boven .
Reken er maar op als je mast aan aarde ligt of je pluggen dan is die straal een heel stuk sterker . Positive streamers noemen ze het .
'Het werkelijk kenmerk van intelligentie is niet kennis, maar verbeeldingskracht'


Groeten Anton
Avatar gebruiker
coszmo
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 378
Geregistreerd: 11 maart 2010, 14:16
Woonplaats: JO33RD - Noord-Duitsland

Re: Basis antenne - Bliksemafleider

Berichtdoor coszmo » 24 aug 2014, 21:07

Schiet me nog iets in mijn hoofd: Als je een beam gebruikt met een rotor vergeet dan niet de
voedingskabel van de rotor los te gooien anders heeft het losgooien van de antenneplug niet veel nut
'Het werkelijk kenmerk van intelligentie is niet kennis, maar verbeeldingskracht'


Groeten Anton
Avatar gebruiker
coszmo
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 378
Geregistreerd: 11 maart 2010, 14:16
Woonplaats: JO33RD - Noord-Duitsland

VorigeVolgende

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten