Basis antenne - Bliksemafleider

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Basis antenne - Bliksemafleider

Berichtdoor plientjebr » 22 aug 2014, 18:10

Toch zonde voor ook het oude bakkie, waarom iets kapot laten gaan als het niet nodig is :wink:
Maar net wat Mark zegt, antenne los van de installatie en de stroomkabels uit het stop contact.

Kreeg ik vanmiddag wel weer van iemand te horen dat je antenne kabel dan toch nog los in
huis ligt en hij heeft meegemaakt dat er met inslag een gigantische vlam uit de plug en kabel kwam...
Vandaar dus de oplossing weckpot, daar de plug in leggen, maar of dat iets doet???.

Men kan qua verhalen ook wel sterk overdrijven denk ik.
Ik heb tijden geleden ook inslag gehad via mijn telefooncentrale...
Die hing naast ons bed en het was in eerste instantie een beetje maf om mee te maken,
maar verder niets engs aan.

Antenneplug eruit, stopcontact leeg en meer kun je niet doen volgens mij.
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Basis antenne - Bliksemafleider

Berichtdoor Bas » 22 aug 2014, 20:50

Bliksem (alle stroom) kiest de weg van de minste weerstand, dus normaal uitrekken is meer dan voldoende, je antenne (indien ongeaard) is dan niet langer de minste weerstand naar de aarde.
Dus de kans dat het dan inslaat is heel gering, je kan de pluggen gewoon op je buro leggen, de weerstand is te hoog om enige aantrekking te hebben.
Bovendien als het naast je in een boom inslaat is de EMP zo enorm groot dat zelfs apparaten zonder enige aanluiting of zelfs uit staan kapot gaan.
Zelf meegemaakt met een inslag bij de boom van de buren, een GSM die aan de andere kan van mijn huis uit stond was volledig om zeep, net als overigens mijn luidsprekers (ook uit en afgekoppeld).

EMP is veel erger dan een inslag omdat je je daar amper tot niet tegen kan beveiligen.
EMP is een Electro Magnetische Puls en die wekt zelf electriciteit op in elektronische schakelingen, alles op z'n weg is dan kapot, aangesloten of niet maakt niks uit.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Basis antenne - Bliksemafleider

Berichtdoor jelle t » 22 aug 2014, 21:59

EMP is een Electro Magnetische Puls en die wekt zelf electriciteit op in elektronische schakelingen, alles op z'n weg is dan kapot, aangesloten of niet maakt niks uit.


dat is wat ik bedoelde :D
wat ik me wel afvraag hoe oud of russisch moet je apparatuur zijn zodat je hier geen last van hebt :?:
jelle t
 

Re: Basis antenne - Bliksemafleider

Berichtdoor peter stardust » 23 aug 2014, 09:44

Mijn 2 bakken waren tijdens de inslag afgesloten van de antennes. de 2 antenne pluggen lagen op 30cm afstand van de bakken. De 2 bakken waren wel aangesloten op de voedingen, die geaard zijn. Ik heb duidelijk gezien dat er enorm grote vonken oversloegen van de pluggen naar de 2 bakken. Dus eerst van de pluggen zochten ze zich een weg naar de Midland 8001 en de magnum . Alle 2 onherstelbaar kapot in 1 sec. Alle zekeringen in de meterkast waren afgeslagen.
Avatar gebruiker
peter stardust
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 824
Geregistreerd: 02 apr 2010, 18:02

Re: Basis antenne - Bliksemafleider

Berichtdoor 19AC393 gebakje » 23 aug 2014, 10:11

[quote="

Zorg dat in je coax een bliksem zekering opneemt, zo een als deze bij Wimo.
Je bent dan enigszins beschermd dat een directe inslag je huis binnen komt.

Besef dat de meeste schade ontstaat door inductie velden.


Theo[/quote]

hier staan al 2 fouten
1 tegen een directe inslag is niet te beveiligen en al helemaal niet met dingen zoals in de link .
een bliksem van miljoenen volts laat zich niet tegen houden door een onderdeeltje van een paar euro , ze helpen wel bij een indirecte inslag de vraag is allen in hoever . in dit geval gaat het dus om de emp puls die eventueel schade kan veroorzaken .
bij een directe inslag is alles in je huis kapot , er staan genoeg filmpjes op joubuis die de schade aan een huis laten zien na een directe inslag .

2 de schade ontstaat niet door inductie velden maar door de hoge spanning en stroom in zo`n bliksem , bij een inslag zoekt de bliksem de kortste en makkelijkste weg door een huis door alle geleidende leidingen zoals gasleiding , water leiding en de elektrische installatie in je huis en alles wat daar aan hangt , van het laatste blijft over het algemeen niets over bij een inslag .

trouwens , het is geen bliksem beveiliging ( aarden van een mast ) maar bliksem afleiding , tegen bliksem is niet te beveiligen .
als je gaat aarden , doe het dan goed , een geaarde mast heeft een grotere kans op inslag dan een die niet geaard is , als de aarding niet afdoende is om de bliksem af te leiden dan heb je nog schade .
bovendien is het niet zo dat als je een goede aarding hebt je de pluggen gewoon in je bak kan laten zitten , je zal de pluggen tijdens onweer ook aan de aarde moeten leggen .
bij de meeste antenne masten is de antenne zelf meestal het hoogste punt en zal die bij inslag als eerste geraakt worden .
hoe dan ook enige schade zal je altijd hebben in de form van gefrituurde coax kabels .

ik aard zelf niet , de kans op een inslag is klein , en het is de vraag in hoever de schade beperkt blijft bij inslag .
ik ontkoppel wel alles hier bij onweer
19AC393 gebakje
 

Re: Basis antenne - Bliksemafleider

Berichtdoor 19-DT-170 » 23 aug 2014, 10:46

Ik vind het geweldig. Bij de LIDL liggen ook van die apparaatjes..
Voor 5 euro of 10 euro, die steek je in het stopcontact, en dan ben je binnen een straal van zoveel meter om dat ding
heen "beschermd" tegen blikseminslag.
Ik zeg dan altijd tegen de vrouw, voor dat geld kun je je geen betere beveiliging wensen.
Als alles in de wereld zo gemakkelijk op te lossen was.. :-)
Even naar de LIDL, en Putin en Obama zijn weer vriendjes.. ;-)
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Basis antenne - Bliksemafleider

Berichtdoor Bas » 23 aug 2014, 11:58

Sorry maar die apparaatjes van de Aldi en de Lidl werken wel degelijk.
Klinkt raar maar ze doen het wel degelijk wat tegen indirecte inslag, je kent het wel als het een straat verder inslaat en er komt een piek op het lichtnet te staan.
Die apparaatjes hebben een supersnelle hoog vermogen zenderdiode aan boord (ben de exacte naam even kwijt) die de boel kortsluit boven een bepaalde spanning en enorm hoge stromen kan verwerken.
Tegen direct inslag in je omgeving doen die niets, maar wel tegen de indirecte inslag, en dat is meestal de grootste schadepost na een inslag omdat er hele wijken een klap krijgen.
Hier ook al een paar maal mogen meemaken, wat er dan uit het telefoonnet/lichtnet kan komen wil je niet weten, steekvlammen tot 30cm lang.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Basis antenne - Bliksemafleider

Berichtdoor jelle t » 23 aug 2014, 12:15

we dwalen af denk ik .
maar die dingen die de piekspanning opvangen werken voor 12/24 volt heel goed.
ik gebruik ze regelmatig voor laswerkzaamheden aan voertuigen .
maar verwacht met bliksen niet dat ze het houden .
dan gaat het over extreme stromen niet over schommelingen/pieken in het licht net.
ik neem aan dat de netbeheerder ook de nodige maatregelen heeft getroffen .
jelle t
 

Re: Basis antenne - Bliksemafleider

Berichtdoor rog » 24 aug 2014, 06:41

Je kunt ook gewoon een imax 2000 neer zetten.
deze heeft speciaal een kunststof bescherm laag om inslagen te beperken.
kijk maar naar de zee scheepvaart daar zie je alleen maar dat soort antennes op het dek huis staan.
mvg
rog
rog
 

Re: Basis antenne - Bliksemafleider

Berichtdoor 19AC393 gebakje » 24 aug 2014, 09:00

rog schreef:Je kunt ook gewoon een imax 2000 neer zetten.
deze heeft speciaal een kunststof bescherm laag om inslagen te beperken.
kijk maar naar de zee scheepvaart daar zie je alleen maar dat soort antennes op het dek huis staan.
mvg
rog

nog zo`n onzin verhaal , een bliksem slaat van enkele kilometers hoog in met miljoenen volts en ampères , en laat zich op eens tegen houden door een kunststof laagje op een antenne van zeg 1 mm dik ??.
niet echt over tuigend , als je ziet wat een aan schade kan brengen aan je huis , soms worden complete muren ontzet of omver geblazen door de kracht van een inslag
19AC393 gebakje
 

Re: Basis antenne - Bliksemafleider

Berichtdoor Thijs » 24 aug 2014, 10:20

Enige rede waarom ze de antenne inpakken is zodat al het water minder schade doet
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: Basis antenne - Bliksemafleider

Berichtdoor panda58 » 24 aug 2014, 10:34

[/quote]
nog zo`n onzin verhaal , een bliksem slaat van enkele kilometers hoog in met miljoenen volts en ampères , en laat zich op eens tegen houden door een kunststof laagje op een antenne van zeg 1 mm dik ??.
niet echt over tuigend , als je ziet wat een aan schade kan brengen aan je huis , soms worden complete muren ontzet of omver geblazen door de kracht van een inslag[/quote]

Dus daarom heeft het ook weinig zin om de mast te beveiligen tegen bliksem inslag.

Gr Jan
panda58
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 25 aug 2013, 09:02
Woonplaats: Vjenne City

Re: Basis antenne - Bliksemafleider

Berichtdoor rog » 24 aug 2014, 10:48

in hoofddorp is de bliksem een keer midden in een woonwijk ingeslagen recht in het dak van een woonhuis.
de hele zolder verdieping lag er bijna af.

dus je hebt gelijk.

ik denk allen dat je verschillende inslagen hebt direct en indirect.
wat betreft de imax 2000 deze is beveiligd tot ontladingen tot 10.000 volt.
volgens het instructie boekje dan.
maar je radio natuurlijk niet.

mvg
rog
rog
 

Re: Basis antenne - Bliksemafleider

Berichtdoor Bas » 24 aug 2014, 11:12

rog schreef:i
wat betreft de imax 2000 deze is beveiligd tot ontladingen tot 10.000 volt.
volgens het instructie boekje dan.


Dat is statische electriciteit en geen blikseminslag.
Een blikseminslag heeft niet alleen een enorm hoger voltage maar bovendien een gigantische stroomsterkte.
Statische electriciteit heeft amper stroomsterkte maar kan zich deftig opladen zodat er toch een vonk kan overspringen en je bak kan vernietigen.
De twee zaken zijn niet hetzelfde, al merk je wel vaak veel statische lading rond onweerswolken, maar geloof me, dat is geen bliksembeveiliging.

Je merkt het ook wel eens bij sommige auto's als je uitstapt en zelf een wollen trui aan hebt, je kan dan een tikje krijgen, dat is statische electriciteit en dat is waar de Imax een (vermoedelijk) weerstandje heeft ingebouwd om dat af te voeren.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Basis antenne - Bliksemafleider

Berichtdoor 19-DT-170 » 24 aug 2014, 11:42

Mooi voorbeeld van statische electriciteit:

Link

Weet iemand waarom het haar van het meisje alle kanten op gaan?
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

VorigeVolgende

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten