FM/AM en CB Antenne voor oldtimer

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

FM/AM en CB Antenne voor oldtimer

Berichtdoor NickH » 23 jul 2014, 23:09

Hallo goede mensen van het CBForum,

Ik zal mijzelf eerst even voorstellen aangezien ik niet ben op het forum.
Ik ben Nick Haakman, 19 jaar uit Noord Holland en ik ben gek op alles vintage, alles auto, alles muziek en alles websites

Ik wil beginnen met eem cb radio in mijn Kever uit 1965(ik zeg nu alvast wel, hij is 12 volt)

Er beginnen meer mensen met kevers en andere oldtimer hier in de buurt cb radios te gebruiken dus ik wou er ook inspringen.

Liever wil ik geen 2e antenne aangezien ik al een redelijk lange antenne op de auto heb zitten.
Hebben jullie een idee waar of hoe ik een antenne kan kopen/maken die in mijn huidige antenne houder past?(het liefst ook nog telescopisch, voor het gezicht, niet voor functie. En ook nog het liefst zonder veer achtige spoel in de antenne)

Ik wil dus ook een splitter gaan gebruiken of als het moet een schakelaar van de één of de ander.

(de huidige antenne is 9 mm doorsnede)

Hier wat foto's

Hier de volledige antenne, hij kan nog langer maar hij is afgebroken dus hij zit er wat verder in
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De plug die mijn radio in gaat
Afbeelding

De plug die naar de antenne houder gaat
Afbeelding
NickH
 

Re: FM/AM en CB Antenne voor oldtimer

Berichtdoor Bas » 26 jul 2014, 23:09

Waarom zet je geen magneetvoet op je imperiaal?
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: FM/AM en CB Antenne voor oldtimer

Berichtdoor desperado » 27 jul 2014, 00:42

Hi Nick,

Leuk project ziet er mooi uit die Kever. Wat antennes voor CB betreft, vroeger toen het nog stiekem was, had je speciale motor gestuurde combi radio-CB antennes. Deze waren niet echt geweldig voor CB en de radio ontvangst was ook niet denderend. Maar je kon de witte muizen (politie) om de tuin leiden en de antenne door een druk op de knop laten verdwijnen. Geen idee of deze nog te koop zijn en het zijn ook nog eens spatbord antennes. Je zult helaas nog een gat moeten boren. Jouw radioantenne via een splitter aansturen zonder verdere aanpassing voor CB, zal niet goed werken. Een ander idee is om aan het imperiaal een (spiegel)klem te maken met een verwijderbare antenne. Als je gaat rijden zet je hem er op en bij een concours de élégance kun je hem weghalen. Wel is het raadzaam je imperiaal te aarden aan het chassis van de Kever, zodat de klem een goede massa heeft. Een magneetvoet op je imperiaal is geen goed idee, die heeft daar te weinig contactvlak.

Tot slot nog een oplossing uit de stiekeme tijd: Het imperiaal op de auto bevestigen met stukken kunststof tussen de auto en het imperiaal, zodat deze juist volledig geïsoleerd is van de auto. Je kan het imperiaal dan als antenne gebruiken, door een dikke tuner (kassie belazer) tussen je CB-set en het imperiaal te zetten, maar ook dit is geen geweldige oplossing. De afscherming van de coax hangt dan aan de Kever, het midden van de coax (de hete kant) zit aan het imperiaal. Zo reden we rond en dachten we weer slimmer te zijn dan de jongens in het blauw, die overigens ook in Kevers rondreden.

Succes,

Desperado.

PS: waarom gebruik je geen PMR porto’s op 446Mhz voor onderling contact. Daar kun je makkelijk een kilometer mee uit elkaar rijden.
Avatar gebruiker
desperado
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 271
Geregistreerd: 07 nov 2007, 14:44
Woonplaats: Randstad

Re: FM/AM en CB Antenne voor oldtimer

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 28 jul 2014, 12:24

Ik zeg maak een CB antenne met een klem op je imperial .
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten

cron