Multiband voor 11 & 45M

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Multiband voor 11 & 45M

Berichtdoor kol53 » 23 jul 2014, 17:04

Bas, dat komt omdat de andere kant ook horizontaal gepolariseerd zit. Meestal
tenminste. Je polarisatie maakt wel degelijk uit, maar het is niet onmogelijk om
ver te werken met verschillende polarisatie. Juist ver gaat dat vaak goed. Áls het
gaat.
kol53
 

Re: Multiband voor 11 & 45M

Berichtdoor Bas » 23 jul 2014, 17:11

Dat is nu juist wat ik al heel de tijd zeg, op lange afstand maakt polarisatie niets uit.
Je hoort elkaar of niet.
Op korte afstand wel merk je er wel het een en ander van.

Raar dat ik dan een lesje antennes van desperado krijg :?:

Heb er meer dan genoeg gesproken die verticaal zitten terwijl ik horizontaal werk.
En op 80m gaat het ook prima, zo werk ik regelmatig amateurs op korte afstand die verticaal zitten en ik niet.
Op die heel lage banden zoals 40 (45m), 80 en 160 is het effect veel minder dan op 10/11m om over VHF/UHF maar helemaal te zwijgen.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Multiband voor 11 & 45M

Berichtdoor Henry hpsd » 23 jul 2014, 20:49

Bas schreef:Echter op DX ga je niets merken van verticaal/horizontaal want de luchtlagen vertroebelen dat toch.
Enkel op 11m op korte afstand kan je daar iets van merken.



Hallo Bas,

Ik denk niet dat er iemand is die beweert dat je niet "de hele wereld" kunt werken op een laag hangende dipool.
Dat kan wel, het is mij zelfs gelukt met een mobiele spriet !

maar of het effectief is, tja das een andere vraag.
Ik kan ook prima met mijn volkswagen Caddy over de TT van assen gaan rijden.
maar zodra de echte jongens eraan komen....dan ben ik nog te min als bezemwagen.

Meen me te herinneren dat je wel eens luistert naar dat nachtuielen net, met respect voor die mensen...ieder zijn hobby...
maar dat zijn niet de "dxers".
Luister eens naar de jongens bovenin de 80 meter, daar zitten mensen met enorm veel "DX ervaring".
Of lees eens "het" boek van ON4UN "low band dxing".
Die hebben allemaal de wijsheid om voornamelijk VERTICALE antennes te gebruiken om bij het zenden op die lage banden, dat is niet zonder reden.

ALs ik het me goed herinner, heb ik je dit net een keer uitgelegd.. maar doe het bij deze graag nog eens een keer.

Verticale antennes hebben van nature een lage opstralingshoek.
horizontale antennes hebben hoogte nodig om dit te verkrijgen.

Nu is er geen vast overgangspunt, maar gemiddeld kun je zeggen dat vanaf een halfe golve hoogte horizontale antennes in het voordeel komen qua lage
opstralingshoek. Daarnaast hebben horizontale antennes een ander voordeel....ze hebben "extra" grond versterking.

1 plotje verteld meer dan 100 woorden (zie bijgevoegd plotje figuur 1)

Afbeelding

Deze laat "3" antennes zien. (eigenlijk 2)

Een verticale groundplane (Groen)
Een dipool op 4 meter hoogte (blauw)
Een dipool op 23 meter hoogte (zwart)

We zien duidelijk dat voor "DX" de beste antenne de hoog hangende dipool is.
We zien duidelijk dat voor NVIS (echt heel dicht bij verkeer) De laag hangende dipool goed uit de bus komt.
(voor de kenners onder ons, ik weet dat ik het zo niet goed uitleg...maar moet ergens beginnen)

Helaas, kunnen de meeste mensen niet zo 1,2,3 een dipool op 20 meter of hoger hangen,
Daarom gaan ze voor een verticale antenne, welke dan wel weer beter uit de bus komt dan de laag hangende dipool.
Stel je trouwens nou eens voor dat we diezelfde hoogte voor de 160 meter band willen hebben...dan praten we over een dipool op zo'n 80 meter hoogte.
Dat lukt je mechanisch gewoon weg niet, Daarom gebruiken de "top band" dxers zoveel mogelijk een verticale antenne om te zenden.

Let wel, het ging eerst over de 40/45 Meter band, een band waar het echt niet bijzonder is om een beam voor te hebben.
Waarom denk je dat de mensen die daarvoor een beam hebben zo'n enorme mast hebben ?
Precies, dat ding moet omhoog...die opstralingshoek gaat naar beneden.
Je wilt zo veel mogelijk gain onder een lage hoek.

Qua mechaniek is het wat makkelijker op onze CB band om een "grote" beam neer te zetten.
plotje (figuur 2 )laat zien wat voor een verschil je hebt met een 6 elements op 20 meter hoogte of een 5/8 golf op 20 meter hoogte.

ER zit een wereld van verschil tussen verticaal en horizontaal.
Voornamelijk door de verschillende opstralingshoeken en de gain die ze daarbij produceren.
Niet zozeer qua polarisatie:



Een 27 Mhz signaaltje in de ionosfeer wordt opgebroken in 3 onderelen.
1 "the ordinary" 2 the extraordianary en 3 een "z component.

Door invloed van het aard magnetisch feld krijgt het signaal een ciruculaire polarisatie.
Het begint te draaien...
Hoe sterker dat magnetisch feld, hoe sneller hij draait.

Vanuit dat oogpunt "puur op signaal / inosfeer" gezien maakt het niet uit of je horizontaal of verticaal zit.
Het signaal draait immers al zo snel...te snel om hierin verschil in op te merken.
Dit is niet altijd het geval...het zal echt wel eens gebeuren dat een verticaal signaal sterker is dan horizontaal etc.
maar het word voor de leek moeilijk om te achterhalen hoe dit nu komt...door polarisatie of opstralingshoek..
En propagatie is natuurlijk niet altijd 100 procent zeker via het zelfde pad etc.

Efin..Opstralingshoek, en de gain die je daaronder kunt produceren....daar gaat het om.
En een ieder kan DX draaien met de kleinste middelen.
Maar dat het veel beter kan....das een ander verhaal.

Eerst uitzoeken waar je naar toe wilt uitzenden/ontvangen...je moet je opstralingshoek weten, en daar de antenne situatie op aanpassen.

Vr. gr,

Henry.
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Multiband voor 11 & 45M

Berichtdoor Bas » 23 jul 2014, 21:09

Henry, hoe kom je erbij dat mijn antenne laag hangt?

Maar het gaat niet over mij, het gaat over de topic-starter.
Zal je een geheimpje verklappen, mijn antenne hangt op 18m en er zit op ongeveer 1 meter diep een massa grondwater onder.
Kan je verzekeren dat een G5RV het fantastisch doet op alle banden 160m (dan als Marconi tot hiertoe 2500km kunnen doen) tot en met 6m.
Net op 6m wat Finland en Sardinië zitten werken.

Voor geen goud ga ik mijn draadje vervangen door verticaal, als ik vroeg in de morgen (in de lente) om een uurtje of 9 een QSO van 5 minuten met Nieuw Zeeland kan voeren.
Dan is het niet nodig eraan te twijfelen.

De topic-starter wil op 45m uitkomen, wel een draad gaat het daar prima doen, als hij hem hoog genoeg kan hangen.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Multiband voor 11 & 45M

Berichtdoor desperado » 23 jul 2014, 21:12

Henry hpsd schreef:...........................
Efin..Opstralingshoek, en de gain die je daaronder kunt produceren....daar gaat het om.
En een ieder kan DX draaien met de kleinste middelen.
Maar dat het veel beter kan....das een ander verhaal.

Vr. gr,

Henry.


Henry, toppie uitleg en wat een geduld. Ik had er geen zin meer in, petje af.
Avatar gebruiker
desperado
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 271
Geregistreerd: 07 nov 2007, 14:44
Woonplaats: Randstad

Re: Multiband voor 11 & 45M

Berichtdoor Bas » 23 jul 2014, 21:21

desperado schreef:
Henry hpsd schreef:...........................
Efin..Opstralingshoek, en de gain die je daaronder kunt produceren....daar gaat het om.
En een ieder kan DX draaien met de kleinste middelen.
Maar dat het veel beter kan....das een ander verhaal.

Vr. gr,

Henry.


Henry, toppie uitleg en wat een geduld. Ik had er geen zin meer in, petje af.


Henry heeft juist aangetoond dat een hoge dipool beter werkt dan een verticaal.
Wat wil je daar aan veranderen? Of lees jij iets anders dan ik?
Kijk naar zijn plotjes, vanaf voldoende hoogte is de dipool beduidend beter.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Multiband voor 11 & 45M

Berichtdoor Henry hpsd » 23 jul 2014, 21:21

Bas,
1- Ik heb nooit gezegd dat jouwn antenne laag hangt.
2- 1 meter diep massa grondwater, hoeveel van belang is dat denk je ?
3- Dat jij vindt: dat hij het fantastisch doet...prima...maar dat zegt alleen iets voor jouw.
4- Nu wijzig je je mening al met "als hij hem hoog genoeg kan hangen", en daar ben ik blij om...dan snap je dat het om opstralingshoeken gaat...en dat hoogte daar debet in is.
De topic starter wil zo bij zo al een compromie antenne, die vertical spriet, dan lijkt het mij niet een rare gedachte dat hij NIET een dipool kwijt kan op 20 meter hoogte of meer.
6- weet jij wel zeker dat hij hem hoog"genoeg" moet hangen ? Doe eens een gokje wat zich afspeelt op 45 meter ?
7-Hmm...wie heb je gewerkt Martin is0/DK7ZB op sardinie ? die sprak ik laatst ook nog vanuit de auto...er is veel mogelijk met sproadische E laten we daar maar niet over beginnen.

Het is 21:21, het is weer mooi geweest voor vandaag...drukke dag morgen !

Tot ziens !
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Multiband voor 11 & 45M

Berichtdoor Bas » 23 jul 2014, 21:38

1: Dat begreep ik eruit, omdat jij begon over een laag hangende dipool in je eerste zin. Blijkbaar verkeerd begrepen.

2: Ik heb geen idee of dat water veel doet, maar de een zegt van wel de ander niet, feit is gewoon dat mijn signaal altijd hard is.
En ik heb dit vergeleken met een andere amateur met een Optibeam6 (40m-band) met 1,2KW PEP tegenover mijn G5RV met 100W PEP, hij komt makkelijker door pilups heen maar het scheelt meestal amper 2s punten.
Ook hebben we zijn beam al eens getest met gewoon 100W PEP en dan is het nog maar 1S-punt of minder, hij heeft wel het enorme voordeel te kunnen richten en dat maakt een enorm verschil.
Zeker in zijn ontvangst, want hij hoort vaker stations die ik niet hoor door de QRM, dus als ik iets ga bijzetten dan is het een 24m toren met een beam, maar dat is toekomstmuziek.

3: Ja het zegt enkel iets over mij, maar als ik de dipool mannen en G5RV varianten op de band hoor, dan zijn de signalen veelal bijzonder hard, ook op lange afstand.

4: Ik wijzig mijn mening niet, was het gewoon vergeten te vermelden omdat grote hoogte voor mij normaal is, de bomen groeien hier nu eenmaal tot makkelijk 20m hoog.

5: Geen 5? :lol:

6: 45m of 40m band mag normaal niet zoveel verschil maken, ik zal er eens moeten gaan luisteren, want ik sprak alleen vanuit mijn 80/40m/10m ervaringen.

7: Die call ken ik niet, sorry.

Henry ik probeer enkel de TS te helpen met zijn keuze en dat vanuit mijn ervaring.

Edit: Ik heb ze gevonden op 6635, en welke antenne gebruiken de harde stations? Precies de G5RV :lol:
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Multiband voor 11 & 45M

Berichtdoor desperado » 23 jul 2014, 22:22

Henry hpsd schreef:Het is 21:21, het is weer mooi geweest voor vandaag...drukke dag morgen !
Tot ziens !

Dat gevoel had ik nu ook, alleen een beetje eerder. G5RV? Een compromis antenne :roll: , nou ja ieder zijn geluk. Bij mij ook een drukke dag.
Avatar gebruiker
desperado
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 271
Geregistreerd: 07 nov 2007, 14:44
Woonplaats: Randstad

Re: Multiband voor 11 & 45M

Berichtdoor Bas » 23 jul 2014, 22:51

desperado schreef:
Henry hpsd schreef:Het is 21:21, het is weer mooi geweest voor vandaag...drukke dag morgen !
Tot ziens !

Dat gevoel had ik nu ook, alleen een beetje eerder. G5RV? Een compromis antenne :roll: , nou ja ieder zijn geluk. Bij mij ook een drukke dag.


Hahahaha, lekker blijven geloven :lol:

Als er 1 wonder-antenne bestaat dan is die het wel.
Leuk dat die 45m mannen dat ook weten, want die ik vanavond hoorde hadden de meeste die ook in gebruik.

Je moet er maar eens op letten, van de draad antennes zijn de openlijn-dipolen en de G5RV (+varianten) met tuner het hardste van allemaal, compromis of niet, het werkt wel voor velen.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Multiband voor 11 & 45M

Berichtdoor Rene » 24 jul 2014, 08:52

Als je op 45m ( 6,6mhz ) alleen binnen Nederland wil babbelen dan adviseer ik een dipool of een G5RV/ZS6BKW te gebruiken..hoe hoog die dan hangt is niet zo heel erg van belang omdat een dipool vrijwel recht omhoog straalt : vooral als hij niet hoger hangt dan een halve golf op de laagst gebruikte frequentie..
Een vertical heeft een lage opstralings hoek zoals in de plotjes die Henry hier heeft geplaatst , zo'n antenne is op die band veel minder geschikt voor interlokaal verkeer maar wel weer voor DX
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen

Re: Multiband voor 11 & 45M

Berichtdoor Bas » 24 jul 2014, 11:04

Rene schreef:Als je op 45m ( 6,6mhz ) alleen binnen Nederland wil babbelen dan adviseer ik een dipool of een G5RV/ZS6BKW te gebruiken..hoe hoog die dan hangt is niet zo heel erg van belang omdat een dipool vrijwel recht omhoog straalt : vooral als hij niet hoger hangt dan een halve golf op de laagst gebruikte frequentie..
Een vertical heeft een lage opstralings hoek zoals in de plotjes die Henry hier heeft geplaatst , zo'n antenne is op die band veel minder geschikt voor interlokaal verkeer maar wel weer voor DX


Als je de hoogte niet in kan ben ik het helemaal met je eens.
We lopen al heel de tijd hetzelfde te zeggen :lol:
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Vorige

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten