3 Elements Yagi richtantenne. Iemand tips??

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: 3 Elements Yagi richtantenne. Iemand tips??

Berichtdoor Henry hpsd » 04 jul 2014, 23:37

Hallo Bas,

Een vergissing is menselijk.

Er zijn meer dan voldoende plots beschikbaar voor 27 MHz richtantennes.
bv: http://www.cb-antennas.com

Mijn "punt", zoals ik ook schrijf betreft een tip.

Het dilemma waar je mee te maken hebt is dat er hier hele kundige mensen zitten, maar ook mensen die hun eerste stappen ondernemen in de "radio wereld".
Als je "advies" uitbrengt is het verstandig om ervoor te zorgen dat je ook de mensen zonder kennis enthousiast krijgt en aan het verstand kunt brengen wat nu de waarheid is.

Als je dan aan komt zetten met gesprekken over antennes voor andere banden 10 of 160 meter.
Dan wordt het moeilijk te begrijpen voor de beginner b.v.:
Dat een antenne op andere band dan 27 MHz op 20 meter hoogte anders is, als dezelfde type antenne maar dan wel voor 27 MHz.
(met wederom diezelfde hoogte.)
Nu weet ik wel dat hoogte hierin niet genoemd is, daarom meld ik het ook als tip.

Wij zijn hier het CB forum, indien er specifiek vragen zijn over "andere" antennes...tuurlijk help ze...zoveel mogelijk.
Maar als je antenne vragen gaat beantwoorden in het algemeen, lijkt het mij verstandig om zoveel mogelijk naar de 27 MHZ te refereren.
En juist niet plots van andere frequenties te gebruiken, dit werkt verwarrend voor de startende gebruiker.

http://www.dx-antennas.com/Radiation_plots.htm

Ook daarin kom je een 3el tegen.
scroll ff door naar beneden "azimuth plot"....en lees nr2.
Op het plotje staat beamwidth 66 graden in dit geval.
Indien Engels een probleem is, we horen het graag :-)

Alvast een fijn weekeinde gewenst.

Vr. gr,

Henry 19sd348
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: 3 Elements Yagi richtantenne. Iemand tips??

Berichtdoor Rene » 05 jul 2014, 15:10

Bas schreef:Je hebt gelijk, ik had de verkeerde plot genomen.
Maar verder zie ik je punt niet, 10m en 11m zijn dezelfde antennes, dus maakt geen bal uit dat ik 10m aanhaal, domweg omdat er daar meer metingen online staan.


We hebben het over 1 mhz verschil , een director die ook als zodanig werkt op 27mhz kan op 28mhz als reflector werken en vice versa...

2 plotjes van een 2 elements die op 14.2 is afgestemd en daar gemeten en een plotje gemeten 1 mhz lager met de zelfde antenne :

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Rene op 05 jul 2014, 15:17, in totaal 1 keer bewerkt.
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen

Re: 3 Elements Yagi richtantenne. Iemand tips??

Berichtdoor Bas » 05 jul 2014, 15:14

Dank voor de tip Henry, ik zal volgende keer wat beter zoeken op 27MHz plots.
Had zover niet gedacht, al doende leert men.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: 3 Elements Yagi richtantenne. Iemand tips??

Berichtdoor Bas » 05 jul 2014, 15:30

Rene schreef:
Bas schreef:Je hebt gelijk, ik had de verkeerde plot genomen.
Maar verder zie ik je punt niet, 10m en 11m zijn dezelfde antennes, dus maakt geen bal uit dat ik 10m aanhaal, domweg omdat er daar meer metingen online staan.


We hebben het over 1 mhz verschil , een director die ook als zodanig werkt op 27mhz kan op 28mhz als reflector werken en vice versa...

2 plotjes van een 2 elements die op 14.2 is afgestemd en daar gemeten en een plotje gemeten 1 mhz lager met de zelfde antenne :


Ik ga er natuurlijk wel van uit dan men een 11m versie neemt of een 10m yagi afstemt op 27mc.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: 3 Elements Yagi richtantenne. Iemand tips??

Berichtdoor Rene » 05 jul 2014, 15:44

Het gaat in de beide plotjes om 1 en de zelfde antenne die niet is gewijzigd...
Bij gebruik op 14,2mhz heb je een v/a verhouding maar als je die antenne ( ongewijzigd ) 1mhz lager gaat plotten zul je zien dat de v/a 180graden is gedraaid..
Zulk gedrag zul je ook zien als je een 10m antenne op 11 gaat gebruiken...getoonde plots zijn slechts als voorbeeld..
Plotjes zijn trouwens van een 2 elements die uit een dipool en een director bestaat..dat ter info...
Het toont aan dat als je een antenne op een frequentie gaat gebruiken waar hij niet voor gebouwd is zich anders gaat gedragen.
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen

Re: 3 Elements Yagi richtantenne. Iemand tips??

Berichtdoor Henry hpsd » 05 jul 2014, 17:24

@ Rene, dat weet Bas....daar heeft hij het niet over.
Bas laat een freespace elevatie plot zien van een antenne voor de 28 MHz.

Die plot is voor 27 MHz in principe gelijk, met die verstande dat de antenne "gescaled" dient te worden.
Bas gaat er automatisch van uit dat een ieder dat begrijpt. Het ging om het principe hoeveel horizontale beamwidth een "algemene" 3el Yagi heeft.
Een 3el met een boomlengte van bv 0,3 golflengte en met een straler van 0,95 golflengte , director 5 procent korter, reflector 5 procent langer gemaakt voor verschillende frequenties laat gelijke stralingspatronen zien.

De elende zit erin dat je voor die verschillende frequenties soms verschillende "dingen" wilt hebben.
Een antenne die regelrecht omhoog straalt is voor de 27 MHz waardeloos, voor de lage HF banden is dit ideaal voor NVIS etc.
afstand tot de grond is hierin erg van belang, (samen met polarisatie).
Daarom is het ook niet verstandig om antennes voor andere frequenties te gebruiken.
Een 3el yagi afgestemd voor 3,5 MHz op 20 meter hoogte gedraagt zich heel anders dan een 3el Yagi afgestemd op 27 MHz op 20 meter hoogte.
Dezelfde antenne op maar beide keren op bv 2 golflengtes van de grond (3,5 Mhz = ongeveer 160 meter hoogte...en 2,7 MHz ongeveer 22 meter hoogte)
Laten weer gelijkwaardige stralingspatronen zien.......maar......dat wil niet zeggen dat je ook beide keren een gelijkwaardig resultaat kunt verwachten.
NVIS propagatie hebben we bv niet op 27 MHz.

@ Bas een beter voorbeeld van de mogelijke verwarring had ik me niet kunnen wensen.

En ik denk niet dat iemand die net om de hoek komt kijken en een simpele vraag stelt er nu nog iets van begrijpt...juist dat moeten we voorkomen.

Fijne avond ....bijna voetbal !

vr gr,

Henry
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: 3 Elements Yagi richtantenne. Iemand tips??

Berichtdoor Bas » 05 jul 2014, 17:54

Ik heb alleen maar aangegeven dat ik het eens was met het stralings-patroon, verder niks.

Voetbal gaat beginnen :lol:
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Vorige

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten