antenne op kunstof dak

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

antenne op kunstof dak

Berichtdoor kenntukkie » 20 jun 2014, 18:47

Welke antenne kan ik het beste op de orginele plek plaatsten op het dak van een MAN vrachtwagen.
kenntukkie
 

Re: antenne op kunstof dak

Berichtdoor jelle t » 20 jun 2014, 19:37

ik heb veel goeds gehoord over firestik misschien dat je daar wat van je gading vindt.
hoe hoog is je truck dan 410 zal wel max worden veel antenne's passen dan niet tenzij achterop de cabine of op de spiegelbeugel.
de firma waar ik werkzaam ben gebruikt veel de sirio nieuw delta achterop de cabine"s daar zijn ze ook positief over maar die is niet voor op kunstof.
jelle t
 

Re: antenne op kunstof dak

Berichtdoor Bas » 20 jun 2014, 22:40

Denk toch dat je er een metalen plaat onder zal moeten steken als tegenwicht, anders gaat geen enkele antenne werken.
Of desnoods draden spannen die tegenwicht bieden tot de straler.
Maar gewoon een antenne op kunststof plaatsen gaat niet werken.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: antenne op kunstof dak

Berichtdoor Rene » 21 jun 2014, 11:07

Bas , je praat weer eens poep..wanneer schei je eens uit met het verkopen van onzin?
Er zijn wel degelijk antenne's die werken op een kunststof ondergrond..
Ik denk aan een antenne waar onder in de voet een LC netwerkje zit om een eindgevoede straler af te stemmen..daar is niet perse tegencapaciteit voor nodig..
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen

Re: antenne op kunstof dak

Berichtdoor Bas » 21 jun 2014, 11:14

Rene, een End-Fed heeft ook een tegenpool nodig, namelijk de coaxkabel.
Een antenne heeft altijd een tegenpool nodig, whatever het is, bij een End-Fed is dat de coax wat niet gezond is.
Ik beschouw dat hele End-Fed gebeuren als een dummy-load met een stuk draad waar mensen veel te veel geld voor betalen :lol:
En dat zie je ook in de signaal sterktes, de lieden die dat gebruiken zijn veel zachter dan mensen met een deftige antenne.
Laatst bijgewerkt door Bas op 21 jun 2014, 11:26, in totaal 1 keer bewerkt.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: antenne op kunstof dak

Berichtdoor Rene » 21 jun 2014, 11:24

In een end-fet als voorbeeld zit een BALUN ( BALanced -UNbalanced ) met een wikkelverhouding van 1:9
Wanneer dringt het eens tot je botte kop door dat als er een balun zit dat de coax in zo'n geval NIET als tegencapaciteit fungeert??

Ik geef jou voor de 3'de keer het advies je eens te verdiepen in de antennetechniek voordat je hier op het forum klinkklare onzin verkoopt en daardoor mensen op het verkeerde been zet!
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen

Re: antenne op kunstof dak

Berichtdoor Bas » 21 jun 2014, 11:30

Lekker vriendelijk weer Rene, verkoop jij die EndFed's ofzo?
Hang jij eens fijntjes een mantelstroomfilter op je coax na die balun en hang er geen aarding aan, kom me dan nog eens vertellen dat het nog werkt.
Zelfs PA3EKE liep laatst op de band te vertellen GEEN mantelstroomfilter aan de coax te hangen omdat dan de performantie achteruit gaat en hij vertelde er ook netjes bij dat de coax als tegenpool gebruikt wordt.
Dus de man van de HyEndFed heeft het ook verkeerd?

Je moet je eens verdiepen in de werking van die balun, want er is wel degelijk een tegenpool, dat jij het niet snapt is wat anders :lol:

Ik heb nog een leuke voor je gevonden, moet je het stukje met radialen onderaan eens bezien: http://www.pa2dkw.nl/projecten
Als die Balun alles zou doen en de coax niet de tegenpool is, waarom werken die radialen dan zoveel beter? Die zitten aan de coax vast :lol:
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: antenne op kunstof dak

Berichtdoor Rene » 21 jun 2014, 11:39

Ik verkoop geen end-fet antenne's , mijn broer heeft er 1 en die is over deze antenne goed te spreken..
Mijn vertical (eco 7+) voor 40 t/m 10 heeft een balun er onder ( wikkelverhouding bij mij onbekend ) met daaronder een mantelstroom filter..
Die antenne werkt uitstekend : leg jij mij dan dan eens uit hoe dat kan...
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen

Re: antenne op kunstof dak

Berichtdoor Bas » 21 jun 2014, 12:08

Moet ik nu gaan lachen of huilen Rene?
Die Eco7+ is een heel duur ding.
Hang er eens een G5RV (op min 10m hoogte horizontaal) naast met een auto-tuner, kosten om te maken ongeveer 30 euro, vertel me dan eens hoe het was :lol:

Met een spijker kan je alles werken op 10 ~ 40m als je een tuner (is ook een LC kring) gebruikt, maar of het ook echt werkt is iets anders.
Er zitten zoveel trappen in en die is zo kort dat het me verbaasd dat die Eco7+ werkelijk zo goed is, ik denk het niet.

BTW, de website van die fabrikant bestaat niet eens meer of ik kan niet goed zoeken :lol:

Hier heb je een vergelijk hoe goed dat ding is: http://dl2sba.com/images/stories/ecov7/v7review.pdf

Conclusie van de man, het ding is zijn 320 euro echt niet waard, probeer het eens met een echte antenne, je zal het verschil wel merken.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: antenne op kunstof dak

Berichtdoor Rene » 21 jun 2014, 12:46

Hij is het jou niet waard , ik heb 'm gebruikt gekocht en dus bij lange na geen 320 pleuro betaald...
Daarbij is deze antenne alleen op 40 wat te kort , op de andere banden is 'ie full size een kwartgolflengte lang...verder lijkt het mij dat je niet over deze antenne kunt oordelen als je hem zelf niet hebt gehad/getest..
Op eham.net -> http://www.eham.net/reviews/detail/5556 komt hij er vrij goed van af...
Daarnaast ben ik geen fan van de G5RV/ZS6BKW vanwege de overgang van coax naar open lijn = kans op rottigheid op de coax en in de buurt + het feit dat je altijd een tuner moet gebruiken ondanks beweringen dat hij op diverse banden resonant zou moeten zijn..
Ik heb hier ook een dipool van 2*20m gevoed met openlijn en symetrische tuner en er zijn momenten dat die het beter doet dan de eco , maar andersom is dat ook het geval dus win-win situatie...

Maar goed : ik blijf er bij dat je geen onzin moet gaan verkopen hier , je kent de werking van een balun niet eens ondanks herhaaldelijke uitleg mijnerzijds...
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen

Re: antenne op kunstof dak

Berichtdoor Bas » 21 jun 2014, 14:10

Hahaha, Rene grappig.
Je kent er dus niets van.

Ik zal je eens een leuke laten zien: http://www.pa3eke.nl/joomla/antenne.html
Dat is de maker van de HyEndFed, moet je eens bij te koop op die pagina kijken :lol:

Op 20m kom je altijd de wereld rond, en die band zit zo vol dat je het niet eens zal merken wat je gebruikt.
Je kent de G5RV dus niet, iets wat wel meer mensen hebben.

Als je dan toch zo graag met eham loopt te schermen, lees dan deze eens:
http://www.eham.net/reviews/detail/6740
http://www.eham.net/reviews/detail/5608
http://www.eham.net/reviews/detail/2389

Enkel hangen sommigen hem verkeerd op en dan doet ie ut nie :mrgreen:
En ja hij werkt ook op 6m, zeer goed zelfs voor een HF antenne, en met een aanpassing als T op 160m ook.

Baluns ken ik maar al te goed, maar jouw uitleg klopt niet, een balun is een aanpassing transformator, niet meer en niet minder.
Heb er genoeg gebouwd om te weten wat ze doen.

Ga jij nu eens fijn met PA3EKE praten over baluns, want die man zegt precies hetzelfde op de band als ik, en de boeken trouwens ook.
En het is niet een wikkel verhouding van 1:9, jemig Rene, je kent er dus echt niets van.

Hier heb je een 1:9 balun:

Afbeelding

Het enige wat een 1:9 doet is het transformeren van 50 Ohm naar 450 Ohm, niet meer en niet minder.
Door nu 1 pootje aan de coax of aarde te leggen kan je de andere kant aan een stuk draad hangen, zoals de EndFed doet.
Zie hier op het forum, die mannen leggen hem aan aarde http://www.ov-t07.de/vbb/showthread.php?t=691

Alle spoelen zijn gelijk, er is dus geen enkele sprake van een wikkelverhouding van 1:9, maar een impedantie verhouding van 1:9.
Doe je cursus boek nog maar eens open, de hele uitleg staat in mijn Veron boek van 1983 op pagina 234, ze behandelen daar een 1:4 balun, misschien gemist?
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: antenne op kunstof dak

Berichtdoor Zap666 » 21 jun 2014, 14:33

Wat was de vraag ook al weer? oh ja: antenne op kunstof dak. :lol:
Makkelijk antwoord?: een No-Ground antenne.
Voorbeeld?: http://www.dile.nl/antennes-mobiel-firestik-omega-27-no-ground-p-266.html
Er zijn veel meer van dit soort antennes te koop, kies er eentje met een voor jouw wagen geschikte lengte (en/of kleur :) ) en maak je verder niet te veel zorgen over het techno gebabbel. :mrgreen:
Een antenne op een hoge wagen zal altijd een compromis zijn tussen wat ideaal is (een lange antenne midden op een stalen dak) en wat kan (een korte antenne op kunststof of op metaal achter de cabine).
Zolang je geen illegale vermogens gebruikt is een No-Ground antenne een prima werkbaar compromis.
Groetjes JW
Zap666
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 14 nov 2008, 19:10
Woonplaats: Rotterdam

Re: antenne op kunstof dak

Berichtdoor Bas » 21 jun 2014, 15:06

Euh Zap666, dit is al besproken hier op het forum, lees dit dus eerst, want mensen klagen wel over dat ding:

http://www.cbforum.nl/viewtopic.php?t=1078#p5812

De coax zelf is de tegencapaciteit en straalt af, met andere woorden, als je veel vermogen maakt kan dit zelfs gevaarlijke vormen aannemen.
Beter is gewoon een plaatje (50x50cm ofzo, hoe meer hoe beter) onder de antenne tegen het dak te lijmen, gaat bovendien veel beter werken.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: antenne op kunstof dak

Berichtdoor Zap666 » 21 jun 2014, 17:19

Beste Bas.

Leer eerst eens lezen.
Er wordt gevraagd naar een antenne op de orginele plek!
Dit is op een kunststof dak!
Dat zijn dus de uitgangs punten en hoe het anders zou moeten doet dus niet ter zake.

Ik heb duidelijk geschreven dat het een prima werkbaar compromis is, niet ideaal maar een compromis.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat luidt een Rotterdams spreekwoord.
Zelf heb ik jaren met zo'n antenne schuin omhoog op de zijkant van de (kunststof) dakspoiler gemonteerd gereden, verre van ideaal dus, maar het werkt.

edit: boze tekst verwijderd :lol:

Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
Groetjes JW
Zap666
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 14 nov 2008, 19:10
Woonplaats: Rotterdam

Re: antenne op kunstof dak

Berichtdoor Bas » 21 jun 2014, 17:32

Ik zeg het niet, firestik zegt het zelf.

http://www.firestik.com/Tech_Docs/CBs_&_RVs.htm

Je kan dus geen mantelstroomfilters gebruiken.

Maar aangezien de topic starter het over een vrachtwagen heeft, waarom zet je niet op beide spiegels een antenne zodat je een soort van dipool krijgt?
Ik zie veel vrachtwagens dit doen en je krijgt zo een soort van dipool die volgens veel mensen heel goed werkt.

Zoiets, met twee antennes, geen idee welk merk het is, maar heb het vroeger gezien waar ze het op beide spiegels hadden zitten.

Afbeelding
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Volgende

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten

cron