27Mc antenne naast andere antennes / obstakels

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

27Mc antenne naast andere antennes / obstakels

Berichtdoor Janzzen » 11 jun 2014, 19:35

Hallo,

Ik heb momenteel een mastje staan met daarin een antenne voor 70cm en een zijarm met waarop instrumenten voor mijn weerstation. Nu wil ik nóg een zijarm erbij plaatsen met daarop een Sirio Signal Keeper. Waarom die? Is redelijk klein van formaat en omdat het hier aan de kust nogal flink kan waaien, wil ik eigenlijk geen grote antenne van 5 meter of meer in de mast hebben.

Nu is mijn vraag alleen, zou de huidige antenne en de materialen van het weerstation invloed op de 27mc antenne straks?
De straler van de 27mc antenne komt dus parallel aan die van de 70cm antenne, met een afstand van ca. 50cm.

Ben even benieuwd of er mensen zijn met ervaringen en zoja, wat deze dan zijn...

Groet,

Roland.
Janzzen
 

Re: 27Mc antenne naast andere antennes / obstakels

Berichtdoor Bas » 11 jun 2014, 20:22

50cm is wel heel kort hoor, lijkt me niet gezond voor de ingang van beide tranceivers.

Normaal zet je ze boven elkaar, dus bv je 27mc in de top en je 70cm een meter of 2 lager.

Beter is aparte masten op redelijke afstand van elkaar.
Waarom span je niet een draad dipool voor 27mc? Die kan je dan op bv 50cm van de mast naar beneden laten lopen, die zijn stormvast en kan je mooi je 70cm spriet in de top hangen.
En draad dipool is 2 stukken draad van ongeveer 2,75 meter en de coax knoop je daar zo aan vast en je bent vertrokken.

Kosten zijn verwaarloosbaar, je moet een klein beetje handig zijn: http://www.qsl.net/on7px/dipoolbouw.html
En ja, ze mogen ook verticaal hangen, als ze maar op wat afstand van de mast zitten, dus bv laat je die naar je dakgoot ofzo lopen, ietwat diagonaal.

Het is maar een idee.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: 27Mc antenne naast andere antennes / obstakels

Berichtdoor Janzzen » 11 jun 2014, 21:25

Hallo Bas,

Dank voor je uitgebreide reactie. Morgen ben ik vrij en de mast moest zoals al even naar benedenom de tuidraden te vervangen. De mast is ca. 8 meter lang, dus er is ruimte voor een draaddipool. Die kan ikeven tijdelijk monteren en als dat werkt er een vaste constructie van maken. Ik had nog niet aan de instraling van andere zenders gedacht, is inderdaad wel iets om rekening mee te houden.

Een tweede mast plaatsen of de antenne aan de schoorsteen of gevel bevestigen is geen optie, daar is geen ruimte voor en mag ook niet van de verhuurder. Tevens is het huis dusdanig oud dat ik de gevel ook niet echt vertrouw, hi.

Ik ga kijken morgen, ik plaats de bevindingen aankomend weekend, eerst de gegeven website eens goed doorlezen.

Groet,

Roland.
Janzzen
 

Re: 27Mc antenne naast andere antennes / obstakels

Berichtdoor coszmo » 11 jun 2014, 21:41

Bas schreef:50cm is wel heel kort hoor, lijkt me niet gezond voor de ingang van beide tranceivers.





Gelul Bas . Als je een tranceiver niet aan hebt staan kan de ingang ook niet defect raken .

Dus Janzzen het kan best maar dan niet allebei de tranceivers tegelijk aan zetten .
'Het werkelijk kenmerk van intelligentie is niet kennis, maar verbeeldingskracht'


Groeten Anton
Avatar gebruiker
coszmo
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 378
Geregistreerd: 11 maart 2010, 14:16
Woonplaats: JO33RD - Noord-Duitsland

Re: 27Mc antenne naast andere antennes / obstakels

Berichtdoor Bas » 11 jun 2014, 21:51

Aan of uit maakt niets uit.
Er komt een spanning op de ingang te staan en als die hoog genoeg is kan er van alles fout gaan.
Je ingang wordt niet afgekoppeld omdat hij uit staat hoor, zo werkt het niet, de ingang blijft gewoon aan de antenne hangen.

Kan dit kwaad? Weet ik niet, maar het is mogelijk.
Normaal hang je geen zend-antennes vlak naast ontvangers, toch niet op zo'n korte afstand.

Ook weet ik niet welk vermogen hij maakt, gezien 70cm kan hij een amateur zijn die 800W PEP erop kan zetten :lol:
Dus ik sluit het niet uit dat het problemen kan geven aan de ingang.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: 27Mc antenne naast andere antennes / obstakels

Berichtdoor coszmo » 11 jun 2014, 22:14

Dus jij wil beweren als een ontvanger uit staat , dus als het ingangs circuit geen spanning krijgt en niets kan ontvangen of versterken ,
dat dan dit circuit kapot kan gaan ? Sorry Bas maar ik blijf bij mijn stelling : Dit is gelul.

Wat wel kan is dat zijn weerstation tijdens het zenden verkeerde info geeft .
'Het werkelijk kenmerk van intelligentie is niet kennis, maar verbeeldingskracht'


Groeten Anton
Avatar gebruiker
coszmo
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 378
Geregistreerd: 11 maart 2010, 14:16
Woonplaats: JO33RD - Noord-Duitsland

Re: 27Mc antenne naast andere antennes / obstakels

Berichtdoor Bas » 11 jun 2014, 22:18

Lekker vriendelijk ben je Anton.

Ja ik beweer dat niet alleen, ik heb het zelf meegemaakt.
Ik had een GSM op de vensterbank liggen en de bliksem sloeg 50 meter verder in, de GSM stond uit (helemaal uit).
Na de inslag wou ik bellen, dus zet hem aan, alles deed het maar de ontvanger in de GSM was naar de vaantjes.

Na onderzoek bleek de ingangstrap kapot.

Het is niet abnormaal hoor dat ontvangers kapot gaan door hoge ingangs stromen.
Knoop je zender maar eens met een coax aan je ontvanger, ook al staat die uit, begin te zenden, je zal rap merken dat er rook uit komt :lol:
Of wou je zeggen dat dat ook niet kan?
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: 27Mc antenne naast andere antennes / obstakels

Berichtdoor Rene » 12 jun 2014, 15:53

Ik denk dat er onder in de voet van de 70cm antenne een spoeltje zit met een aftakking naar massa..
Die heeft op 27mc een zeer lage impedantie = nagenoeg kortsluiting....dus schade aan de 70cm trx zal minimaal zijn..
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen

Re: 27Mc antenne naast andere antennes / obstakels

Berichtdoor plientjebr » 12 jun 2014, 19:46

Ik heb hier geen last van mijn weerstation en die staat hooguit 3 meter van mijn antenne.

Een ander obstakel ben ik vanmiddag achter gekomen......
Wij hebben sinds kort een plantenkas waar een raam in dak zit die bij warm weer vanzelf open gaat
en bij kouder weer gaat hij vanzelf dicht.....
Heel makkelijk, maar ben er achter gekomen dat dit enorm stoort op mijn 27MC gebeuren.....

Er bestaan dus wel obstakels in alle vormen en maten....
Dit moet ik ook weer zien op te lossen.
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: 27Mc antenne naast andere antennes / obstakels

Berichtdoor Bas » 13 jun 2014, 17:58

Bedoel je dat het open en dicht gaan stoort?
Want het raam/frame van die kas op zichzelf zal over het algemeen geen impact hebben op 27mc als je antenne erboven hangt.
De motor van die sturing kan enorm storen, maar dat is normaal wel op te lossen door wat condensators en/of wat ferriet-kralen in de voedingslijn op te nemen.

Plientje ik kan je enkel proberen te helpen als je exact aangeeft wat er stoort aan die kas.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: 27Mc antenne naast andere antennes / obstakels

Berichtdoor 19-DT-170 » 13 jun 2014, 19:43

Mijn ouders hebben een glazen kast..
Daar gaan de ramen ook automatisch van open en dicht,
maar wel zonder electriciteit.. Door de warmte zet de vloeistof in de cilinder uit,
en dat duwt het raam dan open... Door afkoeling gaat het vanzelf dicht..
Ik weet niet wat voor systeem in de kast van Pauline zit, maar als dit hetzelfde systeem
is dan lijkt het mij sterk dat dit kan storen op de radio?
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: 27Mc antenne naast andere antennes / obstakels

Berichtdoor plientjebr » 14 jun 2014, 06:18

Dat systeem is het inderdaad Pascal en dit is meteen een antwoord op ook
jou vraag Bas.....

Het gekke is, dat als het raam dicht is alles goed gaat, staat het raam open
heb ik storing, ik heb er expres op gelet.
Het heeft totaal niets met elektriciteit te maken......
Het kan ook puur toeval zijn en dat het ergens anders vandaan komt hoor.......
Mijn kas staat tegen het idioot grote tuinhuis van de buren en de beste man is daar
ook van alles en nog wat aan het doen, want ik zie hem regelmatig met compressors
( of hoe die dingen ook mogen heten ) sjouwen en er komt vaak genoeg herrie uit dat hok.
Wat hij daar precies doet weet ik niet, kan het niet vragen, we praten niet met elkaar :mrgreen:

Maar mijn antenne staat nu tegen mijn kas en zijn tuinhuis in, dus ja, wat stoort er nu :?
Vandaag halen we dat gedoe even tussen het kasraam af zodat het raam dicht blijft en dan
eens kijken.
Heb nog twee van die ontstoringsapparaatjes liggen, kijken of dat anders helpt.
Die heb ik ooit gekocht omdat mijn zonnepanelen stoorde ( jawel kan ook nog :roll: ),
maar dat was de schuld van de panelenman, want die had ze verkeerd aangesloten.......
En die man maar zeggen dat ik storing had omdat ik zwaar verouderd 27MC spul in huis heb :lol:
Toevallig wel het geld van de man terug gekregen van de ontstoorders, want ze waren dus echt
niet nodig.
En hij kwam op het idee om die dingen aan te schaffen, dus ja, zijn schuld dus :wink:
Best goede apparaatjes trouwens hoor!
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: 27Mc antenne naast andere antennes / obstakels

Berichtdoor Bas » 14 jun 2014, 15:44

Heel stom misschien, maar heb je een mantelstroom filter in gebruik?
Of deftige coax?
Want het kan ook zijn dat de buitenkant van je coax het oppikt en het van iets anders komt.
Je kan dit simpel testen door een cola-fles te nemen en je coax er 6 tot 10 maal rond te draaien, best wel met rg58 van goede kwaliteit (mil-spec ofzo) want RG213 is te dik om dat te doen.
En dan die spoel tussen je antenne en je coax te hangen, veel mensen weten dit niet, maar als je dit niet doet pikt/straalt je coax ook als deel van de antenne, met vaak ongewenste effecten.

ziet er ongeveer zo uit:

Afbeelding

Kost niks als je nog wat kabel en een stuk rioolpijp of een colafles hebt, diameter is niet heel kritisch 10 a 15cm is prima.

Met zo'n ding voorkom je dat de storing door je kabel opgepikt word en effectief door je antenne, vaak scheelt het ook in de ruis die afneemt.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: 27Mc antenne naast andere antennes / obstakels

Berichtdoor plientjebr » 14 jun 2014, 16:34

Oei, wat is deftige coax?
Ik heb gewoon van die dunne en het is van antenne tot bak beneden zo'n 5 meter
en boven zeker 20.
Boven werk ik met mobiele spriet en beneden met Basis antenne.


Maar ik ben eruit, mijn buren hebben een apparaat in het tuinhuis die storing veroorzaakt....
Klagen helpt niet, want dit zijn mensen die hun gang blijven gaan en doen en laten wat ze willen.
Hij heeft een compressor staan die hier stoort.
Waarschijnlijk geen best ding, want in mijn garage staat een enorme compressor om duikflessen te vullen.
Die stoort echt niet hoor.....

Nu kijken hoe we dit gaan oplossen, want mijn buurman zit vaak in zijn tuinhotel ( zo kan ik het beter noemen )
dus de storing zal vaak voorkomen :(

Ik weet niet of het zou helpen de antenne ergens anders neer te zetten????
Tussen mijn kas en zijn hotel weg en een heel ander plekje zoeken?
Ik heb de ruimte, maar dan gaat er wel veel meer coax aan.

Bas, dank je wel voor de plaatjes en je oplossingen, ben ik blij mee :D

En Roland, ik hoop ook dat jij wat aan al deze vragen hebt, het was tenslotte jou vraag.....
Ik heb er weer een obstakel bij waar ik niet happy mee ben.......
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: 27Mc antenne naast andere antennes / obstakels

Berichtdoor Bas » 14 jun 2014, 19:32

Deftige coax is bv RG-58U-Mil, dat is militaire spec en heeft een heel erg dicht gevlochten buitenmantel en lekt dus zeer weinig.
Waardeloze rommel is RG-58 die vzo'n heel dunne en nogal los zittende koper mantel heeft.
Gewoonlijk prefereer ik Mil spec als die beschikbaar is.

Maar goed, 1e vraag, waar is de storing het ergst? Op de mobiele spriet of op de basis antenne?
Kan je dit testen met dezelfde bak om zeker te zijn dat het meetapparaat hetzelfde is.

Normaal heeft een mobile spriet minder ontvangst dan een basis, maar als die meer storing geeft dan kan het aan je coax liggen of de eventuele plaatst ten opzichte van de stoorbron.

We moeten ergens beginnen te meten en kijk ook meteen of het wikkelen van de coax (5 a 10 slagen) om colafles (bij de antenne) iets doet, want als dat uitmaakt heb je mantelstromen.
Aangezien je dunne coax gebruikt kan je dus makkelijk een filter maken met een fles en wat plakband als tijdelijk opstelling.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Volgende

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten

cron