35km legaal overbruggen met 2x magnetic loop

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

35km legaal overbruggen met 2x magnetic loop

Berichtdoor DidierS » 07 jun 2014, 13:19

Lang verhaal kort: de YL zal ik waarschijnlijk nooit kunnen overtuigen om radioamateur te worden maar we zitten wel al in die fase dat ze niet meer met twee auto's wil rijden zonder dat we elk onze PMR bij hebben om de hele weg te kletsen tegen elkaar :twisted: . De dagen dat we elk in ons eigen huis slapen hadden we al zo iets dat het wel leuk zou zijn om ook even die zender te pakken en af toe eens iets te kunnen zeggen tegen elkaar. En daar is een CB uiteraard perfect voor al moet ik dan wel op zoek naar een opstelling die stabiel is (ze heeft niks van technische kennis namelijk) en waarbij het niet te veel opvalt dat ze eigenlijk bezig is met een radio-hobby :wink: .

Het cijfermateriaal dan:
  • te overbruggen afstand: 35km
  • vrij zicht (onze tuinen kijken naar elkaar)
  • alles 100% legaal dus 4W AM/FM/SSB en geen richtantenne
  • geen vishengel op het dak, niet bij haar en niet bij mij
  • direct in bezit: Premier CB1000 en Premier CB2000, indien nodig is 2dehands-aankoop van ander toestel een optie... een George voor mij dan :lol:

Mijn idee was om op het einde van de rit (ergens in augustus of zo) de CB te koppelen aan een PMR en er een crossbandrepeater van te maken. Dan kan de YL gewoon in het huis lopen met haar PMR die ze ook in de auto gebruikt en toch praten tegen mij alsof ik een paar huizen verder ben. Een andere optie was om met FreeRadioNetwerk te werken, maar zolang er geen handige oplossing is om die te draaien op een Raspberry Pi ga ik toch voor de 11m als backbone.

En dan komen we aan de echte vraag.
Aangezien er geen vishengel op het dak mag bij haar en kan bij mij, had ik gedacht aan een magnetic loop. Ik ben sowieso van plan om er ene te maken deze winter om beter op de HF-banden uit te komen dus leek het me een ideale eerste stap om eens een fixed-frequency magnetic loop te maken op de 11m. Fixed-frequency aangezien het voor een backbone is en ik toch nooit zal moeten retunen en bovendien hoef ik dan ook niet te prutsen met condensatoren en hoge spanningen maar kan ik gewoon een stuk coax gebruiken als capaciteit.
Is er iemand onder jullie die ervaring heeft met gelijkaardige opstellingen? 2 x magnetic loop op de legale frequenties en banden, liefst FM maar desnoods kan AM of SSB ook, te overbruggen afstand 35km? Ik hoor in de HAM-wereld fantastische verhalen over de antenne in het DX-gebeuren maar als we het hebben over 35km, dan hebben we het uiteraard over een heel ander gebeuren hé.

TNX voor het meedenken!
DidierS
 

Re: 35km legaal overbruggen met 2x magnetic loop

Berichtdoor Bas » 07 jun 2014, 16:43

Ik zou een draad-dipool spannen aan beide kanten, normaal moet het dan wel lukken op 27mc.
Een draad-dipool is onzichtbaar voor de omgeving en kan je verstoppen in een boom of onder het dak.
Normaal lukt dat wel zonder dat iemand het ziet.
Op 10 meter hebben we geen enkel probleem zulke afstanden te overbruggen en je hebt geen mast op het dak.
Mijn buren hadden pas na 6 maanden door dat ik een draad tussen de bomen had gespannen, maar die van mij hangt dan ook gewoon in het zicht en zo hoog mogelijk.
Het is maar een idee, want je kan die bv in de tuin zetten tussen 2 bomen en super hoog hoef je niet gaan, 3 meter hoog zou normaal al goed moeten werken.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: 35km legaal overbruggen met 2x magnetic loop

Berichtdoor panda58 » 07 jun 2014, 18:19

Ik denk niet dat je met een draad dipool op 27 die 35 km gaat overbruggen met de standaard vermogen.
Gr Jan
panda58
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 25 aug 2013, 09:02
Woonplaats: Vjenne City

Re: 35km legaal overbruggen met 2x magnetic loop

Berichtdoor DidierS » 07 jun 2014, 18:46

Merci voor het meedenken.

Een draadantenne zou kunnen aan de kant van mijn vriendin aangezien haar tuin lekker groot is, maar bij mij is compleet onmogelijk... Voor de HF-banden los ik het op met een Alpha Antenna MOTO op 2m voethoogte wat op DX nog wel uit te leggen valt maar waarmee je voor lokaal verkeer amper de straat uitkomt natuurlijk :-(. Dat is ook de reden waarom ik volgend jaar aan de slag ga om één of twee magnetic loops te maken, die komen dan plat op het dak van mijn tuinhuis te liggen en worden rechtgezet en getuned van op afstand wanneer ik ze wil gebruiken. Maar goed, dat gaat hier ook weer om DX-gebruik hé, dan kan je moeilijk afkomen met uitspraken als "ik kan zover zenden" aangezien dat voor het grootste gedeelte afhangt van de condities.

Ik weet dat ik destijds, toen ik nog bij mijn ouders woonde lang geleden, met mijn A99 redelijk gemakkelijk de 30km kon halen van vast station naar vast station. Wetende dat die een "versterking" heeft van -0.3dBd zou het in theorie inderdaad moeten lukken met twee dipolen. Alleen moet ik die dan ook wel zo hoog in de lucht krijgen, iets wat zoals gezegd bij mij onhaalbaar wordt :-(.
DidierS
 

Re: 35km legaal overbruggen met 2x magnetic loop

Berichtdoor Bas » 07 jun 2014, 20:19

Normaal hoef je niet enorm hoog te gaan als je ze horizontaal hangt.
We praten maar over een totale lengte van 5,50 meter, elke pool is immers maar 2,75 meter lang.
Moet je wel een heel erg klein dak of tuintje hebben wil je dat echt niet kunnen zetten.
En de hoogte valt ook wel mee, zo heb ik een 40m-band dipool op 3,5m hoogte gehangen en daar was prima mee te werken, zowel lokaal als DX.
Nu is 40m wel iets anders, maar een 11m-band dipool hoef je nu ook weer niet gruwelijk hoog te hangen.
Probeer het uit en je weet het, 2 stukken staaldraad en een paar eitjes kosten je nog geen 10 euro, mijn 40m dipool was ook van staaldraad, 2 euro 30 per 10meter :lol:

Met 12W SSB moet dat zeker gaan, kan me niet voorstellen dat je dat niet red.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: 35km legaal overbruggen met 2x magnetic loop

Berichtdoor DidierS » 07 jun 2014, 21:08

5.5m zou inderdaad nog net passen... Mijn huis is 6m breed ;-) en ik moet hem in de breedte plaatsen om hem te laten stralen richting de vriendin.

Met de hoogte kom ik toch wel andere waarden uit eerlijk gezegd: daarbij zouden beide antennes op 7m moeten hangen om 40km theoretisch bereik te halen (geen rekening houdend met het uitgestraald vermogen, puur dus horizonbeperkingen). Op de 40m zal je misschien kunnen profiteren van het afbuigen van je golven?
Sowieso zou ik het in juli wel eens willen proberen, gewoon voor de fun, omdat het geen geld kost en omdat je me wel nieuwsgierig hebt gemaakt ;-).

Anderzijds: als jij denkt met SSB de afstand te kunnen overbruggen met een dipool, dan lijkt de kans groot dat de magnetic loop dat ook zal kunnen als ik het rendement hoog hou en de bandbreedte dus smal... Alleen valt het dan wel nog even te zien wat er gebeurt met de hoek waarin deze opstraalt (zou 60° zijn als ik het goed begrepen heb).
DidierS
 

Re: 35km legaal overbruggen met 2x magnetic loop

Berichtdoor Bas » 07 jun 2014, 21:33

Maar HF is geen VHF/UHF en planten de golven zich veel minder rechtlijnig voort.
Hoger is natuurlijk altijd beter, probeer het en je weet het.
Je kan de coax zo op de 2x2,75m aansluiten want een dipool is 50~60Ohm, wel niet vergeten een mantelstroom-filter toe te passen op de coax anders gaat je mantel stralen met alle gevolgen zoals inspraak.

Ik heb geen verstand van magnetic-loop antennes, maar gewoonlijk gebruiken mensen zulke dingen als bv een dipool niet gehangen kan worden echter ik verwacht dat zoiets echt niet beter werkt dan een simpele dipool.

SSB heeft een hoger doordringend vermogen, dus als je ergens een kans mee maakt het te overbruggen dan is het SSB wel, er even vanuit gaande dat je vriendin geen morse kent :lol:
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: 35km legaal overbruggen met 2x magnetic loop

Berichtdoor DidierS » 07 jun 2014, 21:57

Akkoord aangaande die voortplanting maar of dat op de 11m ook nog zo uitgesproken is, zou ik toch durven betwijfelen. Maar zoals je zelf ook zegt: gewoon proberen en we weten het direct ;-). Eerst wel nog even twee weken wachten tot na mijn examen voor officier (waarom komen als die leuke ideeën altijd tijdens de examens?).

Een magnetic loop zal afhankelijk van zijn rendement een klein beetje tot heel veel slechter werken dan een dipool en het rendement is dan weer omgekeerd evenredig aan de bandbreedte. Anderzijds is de bandbreedte enorm smal waardoor je ook zonder moeite heel veel manmade noise er uit filtert. Elk voordeel heb zijn nadeel zoals ze zeggen hé. Sowieso moet ik voor de HF overstappen naar een loop, gewoon omdat ik hier verdrink in de storing en omdat ik nog net een 11m-dipool kwijt kan blijkbaar, maar meer ook niet. Maar dat is een project voor volgende winter, als je een regelbare wilt maken is het echt geen simpel dingetje als je het zo leest.

SSB zal het dus wel eens kunnen worden. In eerste instantie ook even testen met die twee FM-bakjes maar als dat niet lukt ga ik experimenteren op de 10m vooraleer ik dan een SSB-CB aankoop. Bijkomend voordeel is dat ik op de 10m even wat meer vermogen kan steken om te kijken of het een kwestie is van een te lage antenne of van te weinig vermogen :-).
Ah, en neje: ze kent (nog?) geen morse :-D

Merci voor de hulp!
DidierS
 

Re: 35km legaal overbruggen met 2x magnetic loop

Berichtdoor 19AC393 gebakje » 16 jun 2014, 08:29

waarom niet iets voor de 70cm band ?
een maat van mij had laatst van een connector en een paar dikke koper staven een 70cm antenne gemaakt ,dat ding wat nog geen 30 cm hoog en werkte perfect .
en anders kun je nog een x30 plaatsen die is nog geen 1 meter lang . en bami portootjes kosten ook geen drol voor 40 euro heb je er al een van baofeng
37 km is daar makkelijk me te overbruggen .
een magnetic loop werkt zekers beter als een draad dipool , 1 nadeel hij is smalbandig dus even een paar kHz omhoog of omlaag en je moet hem bij tunen , dit geld ook als de loop nat word van de regen .
19AC393 gebakje
 

Re: 35km legaal overbruggen met 2x magnetic loop

Berichtdoor DidierS » 16 jun 2014, 08:54

Awel, vrij simpel te antwoorden: omdat mijn vriendin geen licentie heeft voor de 70cm en dat het aansluiten van een externe antenne verboden is op pmr. Legaal die afstand overbruggen zal volgens mij dan ook alleen maar lukken via cb of via free radio network uiteraard.
DidierS
 

Re: 35km legaal overbruggen met 2x magnetic loop

Berichtdoor Zap666 » 16 jun 2014, 12:11

Je kan ook een PMR in een Yagi hangen.
Volkomen legaal, je verandert namelijk niets aan de porto, alleen zal de bediening wat lastig worden als hij in een mast hangt :roll: .
Hier toch een linkje: http://on3jt.byze.be/build-a-lowcost-yagi-antenna-for-pmr446 of google "pmr yagi".
Groetjes JW
Zap666
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 14 nov 2008, 19:10
Woonplaats: Rotterdam

Re: 35km legaal overbruggen met 2x magnetic loop

Berichtdoor cb1gwn » 16 jun 2014, 19:15

Beter een pmr AAN een yagi hangen met een Inductive Coupling
http://www.delboyonline.co.uk/pmr446/44 ... upling.htm
Bert actief op 27mc sinds 04-1981
Gewerkte divisies: Who cares ?
http://www.freeradionetwork.nl
Afbeelding
Avatar gebruiker
cb1gwn
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1356
Geregistreerd: 25 dec 2008, 19:47
Woonplaats: Hoevelaken

Re: 35km legaal overbruggen met 2x magnetic loop

Berichtdoor DidierS » 17 jun 2014, 07:02

Ik had onlangs nog zo'n oplossing als grap zitten vertellen tegen iemand tijdens een uitleg over legaal flirten met de grenzen van de wetgeving en blijkbaar zijn er mensen die dit in de praktijk nog uitwerken ook :-D. Ik ben wel benieuwd hoever ze stabiel een verbinding kunnen opzetten... moet ik toch eens uitvissen deze zomer! Die inductieve koppeling is trouwens goed gevonden al vrees ik ( zonder me in te lezen) dat je toch een pak vermogen kwijtspeelt daarmee.
Als de 35km lukt hiermee, dan wordt het waarschijnlijk deze opstelling en hou ik het bij 1 magnetic loop bij mij thuis dan ;-)
DidierS
 

Re: 35km legaal overbruggen met 2x magnetic loop

Berichtdoor Zap666 » 17 jun 2014, 10:48

Die inductieve koppeling is niet te gebruiken voor zenden, staat ook in de omschrijving trouwens.
Ik heb even een testje met dit "ontwerp" gedaan op 70cm en ook van de ontvangst verbetering was ik niet onder de indruk, zeker geen 200% verbetering, laat staan 300%.
Er zal vast wel iemand te vinden zijn die zweert bij dit willekeurig-spoeltje-om-een-antenne-concept, voor mij werkt het niet.
Groetjes JW
Zap666
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 14 nov 2008, 19:10
Woonplaats: Rotterdam

Re: 35km legaal overbruggen met 2x magnetic loop

Berichtdoor DidierS » 17 jun 2014, 12:37

Dan zal ik daarmee al niet experimenteren, die yagi daarentegen lijkt me wel iets voor deze zomer. Ondertussen wel nog eens uitvissen welke afstanden ze op die manier kunnen overbruggen met redelijke zekerheid zodat de vriendin niet steeds moet zitten prutsen om contact te krijgen ;-)
DidierS
 

Volgende

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 40 gasten