Yagi's in fase

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Yagi's in fase

Berichtdoor coszmo » 30 mei 2014, 21:44

Rene , ik wil toch nog een opmerking maken : De hoogte van de windom of ocf is belangrijk voor wat voor een balun je neemt .Tot zo'n
10 mtr. hoogte is een 1:4 balun goed , tot 15 mtr. een 1:5 en daarboven een 1:6 balun . Al zul je de verschillen niet zo zeer merken maar dit voor de perfectionisten.
Ik ga dan uit van een windom van 41,5 mtr. Multiband dus.
Een dipool van dezelfde lengte met kippenladder en tuner is een gemakkelijker antenne maar zeker niet minder of beter.
De reden om te kiezen voor een windom zou zijn vanwege de plaatsing bv kleine voortuin lange achtertuin . 13,8 en 27,7 mtr.
'Het werkelijk kenmerk van intelligentie is niet kennis, maar verbeeldingskracht'


Groeten Anton
Avatar gebruiker
coszmo
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 378
Geregistreerd: 11 maart 2010, 14:16
Woonplaats: JO33RD - Noord-Duitsland

Re: Yagi's in fase

Berichtdoor Rene » 30 mei 2014, 22:35

De hoogte van een antenne boven de grond is zeker ook bepalend voor de impedantie op het voedingspunt , alleen denk ik niet dat de verschillen daar in zo heel erg groot zijn..
Daarnaast zal de hoogte op bijvoorbeeld 80m meer van invloed zijn mbt impedantie dan op 20m bij een windom , ik heb het dan over de verhoudingen golflengte en antenne hoogte.
Verder heb ik ook nooit beweerd dat een windom een slechte antenne is..zo'n antenne is een goed alternatief voor mensen die dat kwijt kunnen in hun tuin..
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen

Re: Yagi's in fase

Berichtdoor Bas » 30 mei 2014, 23:47

Voor elke HF antenne is de hoogte ten opzichte van de grond belangrijk.
Maar op de meeste banden gaat het pas lekker werken vanaf 10m en meer hoogte.

Ik heb zelf 2 Windom antennes getest, de FD3 en de FD4, en ja sorry het zijn wel slechte antennes, de afstraling is slecht en de RFI is enorm.

Een simpele G5RV op 15m hoogte en juist geplaatst (dus de kippenladder vrijelijk naar onder MET mantelstroomfiler en 10m coax) die werkt veel en veel beter dan beide Windoms.

Ik kan een FD4 kwijt, maar de G5RV is veel beter, bovendien werkt die op alle banden van 80m tot en met 6m, en zelfs op 160m als je een kleine aanpassing doet.
Ook op 11m werkt die perfect.

Enig nadeel, op alle banden moet je een tuner gebruiken :lol:
Laatst bijgewerkt door Bas op 31 mei 2014, 00:30, in totaal 1 keer bewerkt.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Yagi's in fase

Berichtdoor Bas » 31 mei 2014, 00:01

coszmo schreef:Dan is er altijd nog de vraag : wat voor een mantelstroomfilter gebruik je ? Wat voor een balun gebruik je ?
De reacties die je leest op diverse sites geven altijd aan dat een dipool niet beter is dan een windom .
Dat dat dan bij jou zo is heeft misschien andere redenen.
Maar goed we komen er niet uit dus wat mij betreft : discussie geloten .


Ik gebruik een mantelstroomfilter van TDK ZCAT2132-1130, waarvan 1 tussen de Icom 706 en de IT-100 (automatische antenne tuner), aan de uitgang van de IT-100 zitten er 2 op de Aircell7 coax.
En buiten aan het aansluitpunt van de G5RV waar de coax aan de kippenladder gaat zitten er nog eens 4.
Deze ferrietkernen hebben een Ohmse waarde van minder dan 10 Ohm tot en met 30MHz, wat (in mijn visie) een kortsluiting geeft op de buitenmantel.

Afbeelding

Ik heb dit getest en het werkt perfect, velen geven me dan ook rapporten op diverse banden alsof ik met 1KW zit, maar ik mag maar max 100W PEP maken :lol:
Inspraak op de omgeving is er niet, waar het voor de ferrietkernen wel het geval was.

Op de G5RV gebruik ik geen balun, op de FD3/4 die ik getest heb is een 1:4 balun getest.

Wat ik geleerd heb uit alle testen, is gebruik altijd een mantelstroomfilter, doe je het niet dan krijg je vanzelf de buren op bezoek en die kunnen er meestal niet mee lachen.

Doe ik het goed? Geen idee, maar de resultaten (natte vinger werk) geven mij alvast de indruk dat het lijkt te kloppen.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Yagi's in fase

Berichtdoor coszmo » 31 mei 2014, 12:20

IK vraag me af wat jij verstaat onder een mantelstroomfilter . Die TDK ZCAT2132-1130 is een ferriet clamp .
Ik betwijfel of dat hetzelfde effect heeft als een mantelstroomfilter gemaakt van coax zie hier : http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?p=1116
'Het werkelijk kenmerk van intelligentie is niet kennis, maar verbeeldingskracht'


Groeten Anton
Avatar gebruiker
coszmo
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 378
Geregistreerd: 11 maart 2010, 14:16
Woonplaats: JO33RD - Noord-Duitsland

Re: Yagi's in fase

Berichtdoor Bas » 31 mei 2014, 12:43

Sterker nog, ferrietclamps werken veel beter dan de poor-man's-filter, want zo noemen ze die colafles/rioolpijp met coax.
Het enige probleem is dat ferriet nogal warm wordt bij hoge vermogens, dus daar moet je wel mee oppassen.

http://pa0fri.home.xs4all.nl/Diversen/O ... storen.htm

Ferriet is ook wat duurder dan coax, maar heeft al voordeel dat het eenvoudiger te hanteren is makkelijker aan te passen.
Vandaar dat ik het met clamps doe.

Anderen doen het met een ferriet-ringkernen of ferriet-kralen, mogelijkheden genoeg.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Yagi's in fase

Berichtdoor coszmo » 31 mei 2014, 16:28

Wat denigrerend zeg : poor-man's filter. Weet jij wel hoeveel mensen een coax mantelstroomfilter gebruiken ?
Wat jij gebruikt is om storingen in apparaten weg te werken . Om mantelstromen bij de antenne tegen te gaan word bijna altijd een coax filter gebruikt.
Maar goed als jij het beter weet . Ik vind het best . Je duid de site van PA0FRI aan die heeft het toch echt over ontstoren van apparaten en niet over een ferrietclamp bij de antenne .
'Het werkelijk kenmerk van intelligentie is niet kennis, maar verbeeldingskracht'


Groeten Anton
Avatar gebruiker
coszmo
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 378
Geregistreerd: 11 maart 2010, 14:16
Woonplaats: JO33RD - Noord-Duitsland

Re: Yagi's in fase

Berichtdoor Rene » 31 mei 2014, 17:00

Bas schreef:
Enig nadeel, op alle banden moet je een tuner gebruiken :lol:


En dus werkt je g5rv slecht want zonder tuner niet bruikbaar..
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen

Re: Yagi's in fase

Berichtdoor 19-DT-170 » 01 jun 2014, 02:21

Bas schreef:Een simpele G5RV op 15m hoogte en juist geplaatst (dus de kippenladder vrijelijk naar onder MET mantelstroomfiler en 10m coax) die werkt veel en veel beter dan beide Windoms.

Bas, waarom moet er 10m coax aan komen te hangen?
Als je gebruik maakt van een goed mantelstroomfilter, dan zou de lengte van de coax niet uit mogen maken..
Als de lengte van de coax van invloed is op de impedantie en het rendement van de antenne,
dan werkt je mantelstroomfilter niet.
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Yagi's in fase

Berichtdoor Bas » 01 jun 2014, 12:45

19-DT-170 schreef:
Bas schreef:Een simpele G5RV op 15m hoogte en juist geplaatst (dus de kippenladder vrijelijk naar onder MET mantelstroomfiler en 10m coax) die werkt veel en veel beter dan beide Windoms.

Bas, waarom moet er 10m coax aan komen te hangen?
Als je gebruik maakt van een goed mantelstroomfilter, dan zou de lengte van de coax niet uit mogen maken..
Als de lengte van de coax van invloed is op de impedantie en het rendement van de antenne,
dan werkt je mantelstroomfilter niet.


Je kan eraan hangen wat je wilt, maar ze raden aan niet te lang te gaan vanwege de hoge verliezen in de kabel op lange afstanden.
Niet vergeten, deze antenne is geen 50Ohm op de meeste banden, het is een compromis dat bijzonder goed werkt maar wel een tuner vereist.
De verliezen in de kabel kunnen oplopen tot wel 15% (zo uit mijn hoofd) van het vermogen, gebruik je slechte coax of vergeet je de mantelstroomfilters dan kom je in de problemen.
Vandaar de warmte bij heel hoge vermogens en goedkope RG-58 of RG-213 is vragen om problemen omdat die niet dicht zijn.

Ik was in het begin heel sceptisch over deze antenne, juist omdat het zo'n raar ontwerp is, maar de praktijk is heel anders, ze werken als een speer.
Gister mijn eerste verbinding op 6m gemaakt, en het was verre van slecht, al ligt die band wel een heel eind bij het oorspronkelijke ontwerp vandaan :lol:

http://www.hamuniverse.com/g5rv.html

Ik heb zelfs in FM een verbinding met Bonaire gemaakt op 10m, geen enkel probleem, was alsof mijn kennis daar naast me zat, er waren dan wel lichte condities.
Onder normale omstandigheden kan ik elke dag Bonaire werken, het is ook met die amateur dat ik antennes test op werking.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Yagi's in fase

Berichtdoor vincenttor » 01 jun 2014, 13:23

Wonder antenne dus ?
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: Yagi's in fase

Berichtdoor Rene » 01 jun 2014, 17:36

Wonder antenne's bestaan niet ;)

Bas , lul niet zo dom vent : rg-213 heeft op 30mhz 2,4db verlies over een lengte van 100meter , dat is bij lange na geen 15%...
In de praktijk zal een zendamateur gemiddeld 25meter coax aan zijn antenne hebben zitten wat dus minder dan 1db verlies inhoud...

Je doet er verstandig aan geen poep te schrijven op het forum als je niet weer waar je over praat............
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen

Re: Yagi's in fase

Berichtdoor Henry hpsd » 01 jun 2014, 20:40

Er staan nu al zoveel dingen hier geschreven...dat ik eigenlijk niet weet waar ik moet beginnen...pak maar de eerste 10 punten die we tegenkomen hihi.

1 - 2,4 dB (3 dB = x 2) dus 3 dB verzwakking is 50 procent eraf, dan is 15 procent ineens niet zoveel meer.

2- Bonaire op FM 10 meter....met ...lichte condities word er gezegd !,
Leuk,...dat doe ik ook zelfs met de porto met een breinaald erop, maar dat zegt niets....is hij beter dan een dipool ?

3- Als je al naar een site verwijst...NIET NAAR HAMUNIVERSE, daar staat toch wel zoveel TROEP op, mensen ga daar niet heen !

4- poor mans filter...bedoelt Bas het niet verkeerd, zo staat hij ook wel bekend.

5- De werking van de G5RV is juist gebaseerd op het feit dat hij een tuner nodig heeft. En ja, ik ben daar ook niet van met uitzondering van de G5RV :oops:

6- ferrietclamps bij antenne ....google : w2du

7- een w2du balun hoeft niet per definitie beter te zijn dan de "poor mans" versie.

8- Een G5RV werkt niet "perfect" etc, ook dat is een compromie. Maar goed dat zijn vele antennes.
Dat hij beduidend beter werk als een windom, nou daar zijn vele het niet met je eens. (google maar weer aan zetten).

9- voedingpunt impedantie en hoogte van de grond....Tja, ik kan een dipool een impedantie geven van 10 tot 100 Ohm...afhankelijk van zijn hoogte.

10- Kan het niet laten....een dipool is een symmetrische antenne niet a-symmetrisch, maakt mij niet uit hoe je het bedoelt.
Dit is precies zo'n vraag die gesteld zou kunnen worden op een zendamateur examen.
En ik kan het dan niet over mijn hart krijgen dat mensen het verkeerde antwoord invullen dankzij het CB forum hihi.

Tja en qua G5RV±
Er is zoveel te vinden over de G5RV op het internet.
Daarbij zijn er maar een paar waar je terecht kunt voor juiste informatie.

Echt aan te bevelen:
http://www.karinya.net/g3txq/g5rv/

Alvast een fijne werk week mensen, en rustig aan !

Grt Henry
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Yagi's in fase

Berichtdoor Bas » 02 jun 2014, 13:58

Dag Henry,

Goede link, ik heb er al eerder zo een gezien van de TU Eindhoven, die hebben er ook eens een epistel over geschreven na het ding uitbundig te meten.
En net zoals ik al schreef, ze hebben het ook daar over het coax verlies die extra optreed omdat de antenne vrijwel nergens 50 Ohm is.

En de windom, we hebben die getest en de G5RV doet het hier beter. Ik kan er niets anders van maken.
De signalen zijn harder met een G5RV, kan best zijn dat het voor een ander anders is :lol:

Zou ik het geld hebben dan kocht ik een optibeam en lekker hoge toren, maar dat heb ik niet, dus behelp ik me met draadjes.
En na velen geprobeerd te hebben ben ik tevreden met de G5RV, al moet ik voor 160m nog iets verzinnen dat wat performanter is.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Yagi's in fase

Berichtdoor coszmo » 02 jun 2014, 20:54

De G5RV/ZS6BKW voor 160mtr geschikt maken.

Dit doen we door aan beide uiteinden van de dipolen 2 stuksverlengspoelen te plaatsen. Deze zijn 260 uh. gewikkeld van 0.8-1mm koperdraad.(Spoel PVC 4.2cm 180 wind).Achter de spoelen komt nog 2.50-3.50mtr koperdraad. Dit draad werkt als condensator en brengt de antenne in resonantie op 160mtr. (Loading Coils).We regelen deze af met een Analyzer op 1.850khz. De swr zal onveer 1:2 zijn of beter. De spoel is een sperkring voor 10-80mtr. Het geheel lijkt goed te werken, zonder de andere banden van de G5RV te beinvloeden.

De 80mtr. band doet het zelf nog iets beter.
'Het werkelijk kenmerk van intelligentie is niet kennis, maar verbeeldingskracht'


Groeten Anton
Avatar gebruiker
coszmo
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 378
Geregistreerd: 11 maart 2010, 14:16
Woonplaats: JO33RD - Noord-Duitsland

VorigeVolgende

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten

cron