Yagi's in fase

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Yagi's in fase

Berichtdoor Henry hpsd » 29 mei 2014, 13:50

@ Bas,

Je spreekt van een symmetrische antenna indien beide kanten "gelijk" zijn.
Bij een normale dipool (in het midden gevoed) is dit het geval ....de antenne is aan beide kanten gelijk.
als het lukt ...(dacht het wel, zo niet help ik je ff)...teken even die dipool met de stroom / spanning erover.

Als je een dipool op 1/3 van zijn lengte gaat voeden, dan hebben we een antenne gemaakt die we "windom" noemen.
Je ziet dat beide helften NIET meer gelijk zijn, qua lengte niet...maar ook niet qua spanning /stroom verdeling.
En dus is de antenne A-symmetrisch geworden.

Als je dat voedingspunt nu nog verder naar een uiteinde brengt, in dit geval helemaal in het begin....
Dan hebben we een "eind gevoede halve golf" of te wel de GPA of wat je tegenwoordig zo vaak leest "EFHW"
(end fed halve wave).
Je ziet dat er nu nog maar "1" helft over is.
De andere helft is volledig onbekend, maar zeker niet gelijk aan die ene helft die nog over is.
Het is in zo'n geval ONMOGELIJK een vorm van symmetrie te vinden.
Een GPA is daarom ook geen symmetrische antenne.

Ik hoop dat het zo iets duidelijker voor je is.

Vr. gr,

Henry
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Yagi's in fase

Berichtdoor 19-DT-170 » 29 mei 2014, 17:02

Een GP hoeft niet per se een halve golf te zijn.
Een GP kan 1/4 golf zijn, een 1/2e golf, maar ook een 5/8e...
Of oneven veelvouden daarvan...
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Yagi's in fase

Berichtdoor Bas » 29 mei 2014, 17:20

Henry,

Ik weet wat je bedoeld, maar ik bedoel eigenlijk iets anders, dat je meerdere vormen van voedingspunten hebt dat snap ik.
Echter ik bedoelde dat je altijd een tegenpool moet hebben om een antenne te voeden, domweg om dat de boel op 1 poot niet werkt.
Als zodanig heb je altijd een "symmetrie" omdat er een tegenpool is, ja die kan anders zijn dan een symmetrische dipool.

1 helft over, sorry, dat werkt gewoon niet. Zoals ik al zei, verwijder de "tegenpool" door een houten paal en een mantelstroomfilter toe te passen en die dingen doen niets meer.
Maar dan ook echt niets.
Je mag het noemen zoals je wilt.

Een Windom is een geval apart, die heeft wel een tegenpool maar die is niet lang genoeg, met als gevolg dat de mantel enorme neiging heeft tot te stralen, hierdoor zie je ook enorme RFI optreden.
Domweg omdat de mantel van de coax gaat stralen, nu plaatsen veel mensen een GPA op een metalen mast, hierdoor heb je een tegenpool waardoor het allemaal wel goed gaat.

Experimenten die ik met een vriend heb gedaan rond de End-Fed en Windom tegenover een G5RV en een gewone dipool waren heel duidelijk, de Endfed en Windom kunnen zich niet meten tegenover een G5RV of Dipool.
En als je dan mantelstroom-filters gaat gebruiken dondert de performance ineen tot een willekeurig stuk draad.

Heel veel mensen gebruiken geen mantelstroomfilters, ook amateurs die beter zouden moeten weten, want gebruik je die wel, dan zal je zien dat de End-Feds ineens slecht werken.
Immers de "tegenpool" is verdwenen.
Doe het bij een Windom en de RFI neemt zwaar af, helaas werkt de antenne zelf dan ook een stuk slechter.

19-DT-170 schreef:Een GP hoeft niet per se een halve golf te zijn.
Een GP kan 1/4 golf zijn, een 1/2e golf, maar ook een 5/8e...
Of oneven veelvouden daarvan...


Een GP is een ground-plane en normaal heeft die radialen of iets anders dat een tegenpool is, welke verhouding je gebruikt maakt niet uit.

Ik blijf erbij, geen enkele antenne werkt fatsoenlijk zonder tegenpool.
Een leuke band om dit te testen is 160m, vooral omdat bijna niemand genoeg plaats heeft een deftige dipool te zetten, die is immers 80 meter lang en de hoogte moet ongeveer 30 a 40 meter bedragen.
Op het moment dat je dan je tegenpool afkoppelt, wat bv de CV in je huis is, dan donderen alle signalen ineen en hoor je ineens niets meer, om over afstraling maar helemaal te zwijgen :lol:

Op 11m zie je mensen zich in bochten wringen om een antenne te zetten, maar een simpele draad (dipool) van 2x 2,75 meter in een boom werkt veel beter dan een GPA, kost niets en je kan hem zo voeden met een coax.
Wel mantelstroomfilter gebruiken anders straalt je coax en krijg je rommel en inspraak in huis.
Span die draad van je dak (of hoger) naar de schuur of naar een paal op de grond, zoiets werkt echt fantastisch goed en kost amper meer dan 5 euro...ik heb het met staaldraad gedaan op 40m en heb er half de wereld mee gesproken.
(2x 10 meter staaldraad, kosten 4,60 en 40ct voor het kroonsteentje om de coax aan de draad te bevestigen, ga er wel vanuit dat je isolator-eieren, mantelstroomfilter en coax al hebt).
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Yagi's in fase

Berichtdoor 19-DT-170 » 29 mei 2014, 18:32

Volgens mij ging het er over of een antenne symmetrisch of a-symmetrisch is Bas...
Over tegencapaciteit heeft niemand het gehad,
maar ik denk dat iedereen het er wel mee eens is dat (bijna) elke antenne tegencapaciteit nodig heeft.
En een halve golf doet het overigens uitstekend zonder tegencapaciteit.. :-)
Ik ken iemand die zo'n antenne op het kunststof dak van zijn auto heeft gezet,
omdat er anders geen mogelijkheden waren..
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Yagi's in fase

Berichtdoor coszmo » 29 mei 2014, 19:09

Dus Bas , zoals je zelf zegt , een Windom heeft wel een tegenpool maar is niet gelijk dus niet symetrisch.
Maar dat een Window slechter werkt dan een dipool is flauwekul . Dan zou de FD4 en de FD3 van Fritzel bv. slechte antennes zijn ?
Echt niet . Ze werken met een goede balun/matelstroomfilter prima en stralen dan echt niet via de coax.
Het is wel een wat moeilijker antenne als de dipool dat wel . Maar hij is net zo goed als een dipool of een G5RV.
Je zegt ook dat een mantelstroomfilter moet in een dipool maar dat kun je makkelijk ondervangen met kippenladder en een tuner.
Heb je ook nog een multibanddipool.
'Het werkelijk kenmerk van intelligentie is niet kennis, maar verbeeldingskracht'


Groeten Anton
Avatar gebruiker
coszmo
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 378
Geregistreerd: 11 maart 2010, 14:16
Woonplaats: JO33RD - Noord-Duitsland

Re: Yagi's in fase

Berichtdoor Bas » 29 mei 2014, 19:27

Ik zeg enkel dat een antenne per definitie symmetrisch is, want er is altijd ergens een tegenpool.
Dit kan coax zijn, of een metalen mast, of een aarding via bv de CV.

En aangaande een FD3/4, we hebben beiden getest, ja ze zijn slechter dan een dipool of een G5RV.
Zodra je een mantelstroomfilter gebruikt dan neemt de performance serieus af.

Ik heb zelf een FD3 gemaakt en getest, een vriend een FD4, sorry de G5RV is met sprongen de betere antenne.
We hebben lopen testen tegen een station in Bonaire, en telkens was een Dipool of de G5RV de betere antenne.
De slechtste is de End-Fed, die was er telkens amper tot niet te horen.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Yagi's in fase

Berichtdoor 19-DT-170 » 29 mei 2014, 19:44

Misschien kan een beheerder/moderator dit topic even opsplitsen naar een topic dat gaat over al dan niet symmetrisch?
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Yagi's in fase

Berichtdoor coszmo » 29 mei 2014, 20:42

Dan is er altijd nog de vraag : wat voor een mantelstroomfilter gebruik je ? Wat voor een balun gebruik je ?
De reacties die je leest op diverse sites geven altijd aan dat een dipool niet beter is dan een windom .
Dat dat dan bij jou zo is heeft misschien andere redenen.
Maar goed we komen er niet uit dus wat mij betreft : discussie geloten .
'Het werkelijk kenmerk van intelligentie is niet kennis, maar verbeeldingskracht'


Groeten Anton
Avatar gebruiker
coszmo
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 378
Geregistreerd: 11 maart 2010, 14:16
Woonplaats: JO33RD - Noord-Duitsland

Re: Yagi's in fase

Berichtdoor coszmo » 29 mei 2014, 20:45

Nog even over symetrie , en dat is het laatste wat ik erover zeg: Henry zei het al , symetrie is beide kanten gelijk .
Dat is niet een straler aan de ene kant en aan de andere kant een metalen mast , cv of iets dergelijks .
'Het werkelijk kenmerk van intelligentie is niet kennis, maar verbeeldingskracht'


Groeten Anton
Avatar gebruiker
coszmo
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 378
Geregistreerd: 11 maart 2010, 14:16
Woonplaats: JO33RD - Noord-Duitsland

Re: Yagi's in fase

Berichtdoor plientjebr » 29 mei 2014, 21:00

Rene schreef:Een gpa is een halve golf en behoeft in principe geen tegencapaciteit te hebben , en daarbij zal zo'n antenne op een houten paaltje het best doen ;)


Ik heb ruim een jaar met een GPA gewerkt en dan echt op een houten paaltje, nou ja....paal....
Dit werd dan ook nog via een zolderraampje naar buiten gestoken.
Werkte prima hoor, behalve als ik het raampje was vergeten dicht te doen met harde regen :lol:
Maar het werkte prima :D
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Yagi's in fase

Berichtdoor Rene » 30 mei 2014, 00:19

Een coax gevoede windom is een OCF dipool , vrij vertaald een uit het midden gevoede dipool.
Daar zit al een balun tussen van 1:6 , een mantelstroomfilter ben je dan ook niet nodig..
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen

Re: Yagi's in fase

Berichtdoor Bas » 30 mei 2014, 10:34

plientjebr schreef:
Rene schreef:Een gpa is een halve golf en behoeft in principe geen tegencapaciteit te hebben , en daarbij zal zo'n antenne op een houten paaltje het best doen ;)


Ik heb ruim een jaar met een GPA gewerkt en dan echt op een houten paaltje, nou ja....paal....
Dit werd dan ook nog via een zolderraampje naar buiten gestoken.
Werkte prima hoor, behalve als ik het raampje was vergeten dicht te doen met harde regen :lol:
Maar het werkte prima :D


Vraagje, had je ook een mantelstroomfilter op je coax?
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Yagi's in fase

Berichtdoor Bas » 30 mei 2014, 10:39

Rene schreef:Een coax gevoede windom is een OCF dipool , vrij vertaald een uit het midden gevoede dipool.
Daar zit al een balun tussen van 1:6 , een mantelstroomfilter ben je dan ook niet nodig..


Die heb je wel nodig, want doe je dat niet dan gaat de mantel stralen.
Kan natuurlijk wel zijn dat je balun een ingebouwde mantelstroomfilter heeft.

Ook de 1:6 balun is niet correct, het hangt van de hoogte van de antenne af, meestal is een 1:4 beter gevolgd door een mantelstroomfilter.
Trouwens, elke antenne moet je voorzien van zo'n filter om te voorkomen dat de coax gaat stralen.

En nu ga ik stoppen, wil niet overkomen als een betweter :lol:
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Yagi's in fase

Berichtdoor plientjebr » 30 mei 2014, 10:54

Hoi Bas......
Ik had geen mantelstroomfilter op mijn coax......

Nu staat mijn antenne trouwens op een steigerbuis, maar die staat weer in een plastic
houder en nu ook geen mantelstroomfilter.
De boel werkt naar mijn idee prima hier, heb niets te klagen :D
Avatar gebruiker
plientjebr
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2433
Geregistreerd: 25 nov 2011, 22:15
Woonplaats: Bellingwolde

Re: Yagi's in fase

Berichtdoor Rene » 30 mei 2014, 11:00

Je bent mijn inziens wel een betweter : ken je van zendamateur.com waar de beheerder je zelfs tijdelijk de toegang had ontzegt vanwege wangedrag naar anderen toe...
Een windom heeft op het punt waar je de coax er aanknoopt een impedantie van ongeveer 300 ohm , met een 1:6 ga je dus naar 50 ohm en dat past weer lekker op je zender..
Daarbij ontbreekt het je toch aan enige antennekennis , de naam balun zegt het al : BALanced-UNbalanced dus mantelstroomfilter overbodig.

plientjebr schreef:Hoi Bas......
Ik had geen mantelstroomfilter op mijn coax......

Nu staat mijn antenne trouwens op een steigerbuis, maar die staat weer in een plastic
houder en nu ook geen mantelstroomfilter.
De boel werkt naar mijn idee prima hier, heb niets te klagen :D


Al had je die er wel onder : dan deed je GPA het net zo goed als zonder :wink:
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen

VorigeVolgende

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 24 gasten

cron