Kathrein antenne met 27 mc?

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Kathrein antenne met 27 mc?

Berichtdoor hobby » 11 mei 2014, 11:25

Beste CB'ers,

Ik ben een beginnend hobby'ist met 27 mc. Heb een bakkie van Midland 48 en een antenne van Kathrein.
Het is een magneetantenne voor op mijn auto, dit type: http://www.kathrein.de/fileadmin/media/ ... 36129a.pdf

Is deze geschikt voor 27 Mc? Want in de handleiding staat bij frequency range 435 - 470 MHz..
Zo ja, deze kan niet afgesteld worden, is dat een probleem voor de bak? Of afstellen door de bovenkant in te korten?

Alvast bedankt voor jullie kennis en kunde

Gr
hobby
 

Re: Kathrein antenne met 27 mc?

Berichtdoor pino » 11 mei 2014, 11:35

je bak is 27mc dus 27Mhz en de antenne voor 435 - 470 MHz dat ga hem niet worden en inkorten heeft geen zin eerder verlengen.
maar koop gewoon een gooie antenne voor je bak
http://www.mega-com.nl/contents/nl/d86.html
QTH-Rotterdam
Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.©
Avatar gebruiker
pino
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 754
Geregistreerd: 21 feb 2009, 13:31
Woonplaats: Rotterdam

Re: Kathrein antenne met 27 mc?

Berichtdoor hobby » 11 mei 2014, 12:27

Dat dacht ik ook inderdaad, of lees ik fout in de datasheet?
Ik kan er wel gewoon mee zenden.. maar heb nog niets ontvangen op mijn bakkie. Kan het kwaad voor het bakkie?

Gr
hobby
 

Re: Kathrein antenne met 27 mc?

Berichtdoor Ger » 11 mei 2014, 12:34

Deze antenne kan je niet gebruiken voor 27mc, is voor uhf geschikt. Dus zeker niet gebruiken, anders gaat gegarandeerd je bak kapot. Volg de raad van Pino op en koop een 27 mc mobiel antenne en stel die af met een SWR meter.
19CQ51

Yaesu FT-950 / Yaesu FT-897D / Yaesu FT-817ND / Yaesu FT1XD / Yaesu FT-60E / Albrecht AE-2990 AFS / TYT MD-390 / President Jackson II
Diamond BB7V / Solarcon A99 / HyEndFed 10-20-40 / Diamond X50-N / Diamond HF20FX / Diamond HF40FXW / MFJ-1899t / Magnum LRD-1012 High Gain / K40

http://pd1evp.simpsite.nl
https://www.facebook.com/pd1evp
http://www.twitter.com/pi4cq
https://www.facebook.com/charliequebec.net
Ger
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 269
Geregistreerd: 08 mei 2013, 22:33
Woonplaats: Schiedam

Re: Kathrein antenne met 27 mc?

Berichtdoor hobby » 11 mei 2014, 20:08

Ik ga een nieuwe kopen.. Maar ik vraag me af waarom de bak kapot zou gaan door zo'n antenne?
Mvg
hobby
 

Re: Kathrein antenne met 27 mc?

Berichtdoor pino » 11 mei 2014, 20:43

dat heeft te maken met frequentie en golflengte , kan ik je in schrift niet goed uitleggen maar dat kan een ander vast wel
QTH-Rotterdam
Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.©
Avatar gebruiker
pino
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 754
Geregistreerd: 21 feb 2009, 13:31
Woonplaats: Rotterdam

Re: Kathrein antenne met 27 mc?

Berichtdoor Henry hpsd » 11 mei 2014, 21:20

Je auto heeft een type band nodig.
Je bakkie ook...die "band" moet werken met de maat "27 MHZ"

Als je een fietsband op die van een auto zet...tja dan weet je dat er dingen kapot gaan...
Het gaat niet "goed" lopen. (rijden).

De "omtrek" is niet juist.
Maar je wilt juist dat die band 1 volledige omwenteling heeft gezamenlijk met jouwn velg...(motor)
de "overbrenging" moet goed zijn.

1 zo'n omwenteling noemen we een "golflengte".

Dus geen fietsband, je wilt een autoband, en dat ding moet de maat hebben 27 MHZ, of "geschikt voor de 11 meter band".

De "moeilijke" formule is : 300/ F (in MHz) = golflengte)
300/ 100 MHz = 3 (vandaar dat die etherpiraten allemaal zeggen....."de 3 meterband", de lengte van zo'n golf is 3 meter....die band legt 3 meter af voordat hij weer bij zijn beginpunt is.
300/ 27 MHz = 11 (een halve golf is 5,5 ...vandaar dat zo'n gpa antenne 5,5 meter is.)
En inderdaad, die band in 1 volledige draai, heeft 11 meter afgelegd. Dan begrijp je ook gelijk dat die band veel hoger ( groter ) moet zijn.
En dat klopt weer, wat die verticale antenne voor de 27 Mhz is 5,5 meter en voor de FM band zo'n 1,5 meter !
Je begint het te snappen !

Bovenstaand is wel heel erg basis verteld, maar denk dat je zo een begin punt hebt ?

Vanaf dat punt kunnen we verder werken aan de "echte" materie....als je er behoefte aan hebt.

Grt Henry.
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Kathrein antenne met 27 mc?

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 12 mei 2014, 07:20

Lees ook ff dit over het afstellen van de antenne > viewtopic.php?f=7&t=676
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: Kathrein antenne met 27 mc?

Berichtdoor hobby » 12 mei 2014, 15:53

Bedankt voor de uitleg in jip- en janneketaal :D Nu nog even kijken welke antenne ik ga kopen.. auto is al 2,50 meter hoog dus niet te lang. Kan een kleinere antenne met een versterker hetzelfde resultaat behalen als een lange antenne zonder versterker?

edit:
Het liefst heb ik een antenne van +/- 100 cm. Het zou erg fijn zijn als ik hem ook plat kan leggen, dus dat er een oog aan zit met vleugelmoertje dat de voet recht blijft en de antenne horizontaal ligt. Kan deze echter niet goed vinden. Of iemand hier nog iets te koop? :)

sorry voor alle vragen :oops:
hobby
 

Re: Kathrein antenne met 27 mc?

Berichtdoor Ger » 12 mei 2014, 16:35

Een goede antenne is altijd heel belangrijk, ook op de auto. In principe werkt een langere antenne op de auto altijd wel beter dan een kleinere antenne. En wat heb je aan een versterker als je je tegenstation misschien bijna niet ontvangt, buiten het feit dat een versterker/lineair niet toegestaan is en je dus ook een risico loopt op een boete :wink: . Zelf werk ik met een K40 antenne met magneetvoet op de auto, gekocht in de jaren 80 en die werkt nog steeds prima. Als ik wat nieuws zou moeten kopen zou ik naar een Wilson 1000 ofzo gaan kijken. Maar soms heb je geen keus en moet je wel voor een kleinere antenne kiezen zoals in jouw situatie. Er is genoeg keuze in ieder geval en surf eens langs een aantal websites van winkels en kijk wat er te koop is en voor jouw situatie het beste is. En er zullen hier ongetwijfeld ook nog mensen zijn die je van advies kunnen dienen voor een bepaald merk en type antenne. Succes met de keuze in ieder geval.
19CQ51

Yaesu FT-950 / Yaesu FT-897D / Yaesu FT-817ND / Yaesu FT1XD / Yaesu FT-60E / Albrecht AE-2990 AFS / TYT MD-390 / President Jackson II
Diamond BB7V / Solarcon A99 / HyEndFed 10-20-40 / Diamond X50-N / Diamond HF20FX / Diamond HF40FXW / MFJ-1899t / Magnum LRD-1012 High Gain / K40

http://pd1evp.simpsite.nl
https://www.facebook.com/pd1evp
http://www.twitter.com/pi4cq
https://www.facebook.com/charliequebec.net
Ger
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 269
Geregistreerd: 08 mei 2013, 22:33
Woonplaats: Schiedam

Re: Kathrein antenne met 27 mc?

Berichtdoor Bas » 12 mei 2014, 19:27

hobby schreef:Bedankt voor de uitleg in jip- en janneketaal :D Nu nog even kijken welke antenne ik ga kopen.. auto is al 2,50 meter hoog dus niet te lang. Kan een kleinere antenne met een versterker hetzelfde resultaat behalen als een lange antenne zonder versterker?


Jip en Janneke taal, neen, je kan het gebrek aan ontvangst niet verbeteren met een ontvangstversterker domweg omdat je dan meer ruis krijgt, ontvangers zijn veelal maximaal gevoelig voor signalen.
Omgekeerd door een zendversterkerversterker (lineair) te gebruiken kan je wel je zend-bereik versterken, maar dit helpt niets als je niet genoeg ontvangt.

Om heel kort te gaan, hoe langer je 27mc antenne is op het dak van je auto hoe beter de boel gaat werken, maaaaaaaaaaar, er is iets dat heet verkorting.
Je koopt beter een 1/4 golflengte met kleine verkorting dan een even lange 5/8 golf die veel meer verkort is en dus slechter gaat werken.

De reden is simpel:

1/4 golf antenne:
11 meter x 1/4 = 2,75 meter in volle lengte, neem je nu een antenne van 1 meter lang dan is die 1,75 meter verkort, wat wel meevalt.

Kijk je nu naar 5/8 golf antenne:
11 meter x 5/8 = 6,875 meter lengte, dus in geval van 1 meter dan is die 5,875 meter verkort, dit gaat dus veel slechter werken.

Zoek dus gewoon een 27mc antenne die zo lang mogelijk is en zo min mogelijk verkort door een spoel (dikke bobbel onderin of in het midden), die gaat normaal het beste werken.

Ga gewoon naar een CBshop en laat je adviseren, vaak weten die wel wat het beste is.
Vergeet niet, duurder is niet beter.
Groeten,

Bas.

Voor minder dan 1KW raak ik de micro niet aan :lol: power is alles!
Avatar gebruiker
Bas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 179
Geregistreerd: 08 mei 2014, 15:38
Woonplaats: Vlaanderen

Re: Kathrein antenne met 27 mc?

Berichtdoor panda58 » 12 mei 2014, 19:38

Heb vroeger veel met een dv 27 gewerkt
De werking is goed.
Die kun je erzo af halen met een vleugel moer.
Volgens m n geheugen is zo n ding 90 cm lang.
En de prijs valt ook mee.

Gr Jan
panda58
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 340
Geregistreerd: 25 aug 2013, 09:02
Woonplaats: Vjenne City

Re: Kathrein antenne met 27 mc?

Berichtdoor klein-ulsda » 13 mei 2014, 10:39

Henry en Bas, bedankt voor het eenvoudig uitleggen ;)
19DIG3636

Zender:
Major 4000 --- Skyline Senfor sm 2008 --- Skyline Senfor sm 2009 --- Skyline Senfor sm 2010 --- Cuna cfm 2240 --- Stabo xm 2200 --- Elec TX 22 --- Amroh cb - 007 --- Audio Sonic ms-201 ---
Midland - 78 - NF - 402 --- Midland Alan 78 plus --- Premier CB 2000 --- superstar 2000 --- Cobra GR 25 LTD ST Sound Tracker --- Danita 1240 AM ---

Marifoon:
Sailor RT 2048

Portofoon:
Baofeng UV-5R

Scanner:
Cuna SR - 9 VHF --- ELEC model 127 F/V

Antenne:
Sirio omega 27
Sigma Montova Turbo 8
Comrod 144-163 Mhz (marifoon)
MS - 116 - A (legerantenne)

leger - zender en ontvanger met voeding 24 volt:
R-110/GRC = ontvanger
RT-66/GRC = ontvanger/zender
RT-67/GRC = ontvanger/zender
C-435/GRC = controledoos voorlocale doorgifte
PP-112/GR = voeding 24 volt
Avatar gebruiker
klein-ulsda
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 291
Geregistreerd: 03 nov 2011, 12:37
Woonplaats: Winschoten

Re: Kathrein antenne met 27 mc?

Berichtdoor Toontje » 13 mei 2014, 15:06

@Panda58; Het probleem is dat je geen 'originele' DV27's meer kan kopen. Er wordt nu wel een 'DV27' verkocht, maar dat is niet de DV27 die jij in gedachte hebt.
Ik heb toevallig vorige week voor €5,- een originele DV27 met magneetvoet kunnen kopen (hou het maar op een rommelmarkt).
Hier ben ik erg blij mee want ik vos met die antenne en nu heb ik er één reserve.

Zelf zou ik TS adviseren een Little Wil te nemen. Gewoon plop op het dak en gaan met die banaan.
Toontje
 

Re: Kathrein antenne met 27 mc?

Berichtdoor peter stardust » 13 mei 2014, 20:37

[quote="Toontje"]@Panda58; Het probleem is dat je geen 'originele' DV27's meer kan kopen. Er wordt nu wel een 'DV27' verkocht, maar dat is niet de DV27 die jij in gedachte hebt.
Ik heb toevallig vorige week voor €5,- een originele DV27 met magneetvoet kunnen kopen (hou het maar op een rommelmarkt).
Hier ben ik erg blij mee want ik vos met die antenne en nu heb ik er één reserve.


Ik heb een paar weken geleden bij scanman een DV27S gekocht, hij heeft ze nog steeds . is mischien niet hetzelfde als die van vroeger, maar als ik ze naast elkaar hou dan lijken ze wel erg veel op elkaar. Ik heb zowel de oude als de nieuwe, dus kan bijzonder goed het verschil zien al is de nieuwe dan in een zwarte uitvoering.
Avatar gebruiker
peter stardust
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 824
Geregistreerd: 02 apr 2010, 18:02

Volgende

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten