antenne met stubs

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

antenne met stubs

Berichtdoor de zwarte merel » 19 feb 2014, 22:47

Hallo lezers,

Ik had in gedachten een antenne te maken. Het zou een open dipool moeten worden van 1,5 golflengte lang met het voedingspunt in het midden. Op een kwart golflengte van het voedingspunt wil ik in beide benen van de antenne een stub plaatsen zodat de stromen door de antenne overal de zelfde kant op stromen. Zo hoop ik een beetje versterking te krijgen. Het princiepe om een stub en een halve golf aan straler toe te voegen werkt bij een J-pole dus waarom zou het bij een dipool niet willen dacht ik. Nu vraag ik mij alleen af wat de impedantie van het voedingspunt zal zijn. Doordat de stroom daar hoog is en de spanning laag zou er een lage impedantie moeten zijn maar hoe laag? Is dit te berekenen of moet je hier experimenteel achter komen? Ik zal kijken of ik nog een afbeelding kan plaatsen.

groet,

Nick
de zwarte merel
 

Re: antenne met stubs

Berichtdoor de zwarte merel » 19 feb 2014, 22:51

Hoe moet ik een afbeelding toevoegen?
de zwarte merel
 

Re: antenne met stubs

Berichtdoor 19DT2120 » 19 feb 2014, 23:12

zo iets?
Afbeelding

De onderste is zonder stubs en wat makkelijker te maken:
Afbeelding
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: antenne met stubs

Berichtdoor de zwarte merel » 19 feb 2014, 23:39

zo iets als de bovenste maar dan had ik het idee om de middelste straler delen 'A' te halveren zodat daar een lage impedantie is. Dan kan de stub waar de antenne op gevoed wordt ook weg. Ik heb hier een tekening van gemaakt maar ik weet niet hoe ik deze hier op het forum kan uploaden.
de zwarte merel
 

Re: antenne met stubs

Berichtdoor de zwarte merel » 20 feb 2014, 19:31

Ik had zo iets in gedachten.
Afbeelding
De halve sinussen geven het spanningsverloop weer over de antenne. Door de stubs zijn de 3 halve golven in fase en zouden ze elkaar dus moeten versterken. Maar wat zal hier nou de impedantie zijn? is dit te bepalen of is hier alleen proefondervindelijk achter te komen?
de zwarte merel
 


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten