Draaddipool maken

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Draaddipool maken

Berichtdoor -Mark- » 21 jan 2014, 23:01

Heul moeilijk verhaal kort;
Het verlies van een kabel per lengte (meestal /100m) uitgedrukt in dB (signaalverlies) op een bepaalde frequentie (in Mhz)
Een kabel gebruiken met veel verlies op een bepaalde frequentie, komt er weinig zendvermogen aan bij je antenne en minder ontvangst bij je ontvanger.

Verlies heb je altijd in een kabel maar je kunt het wel beperken tot een minimum (ish).

Rg58 en 213 is prima op 27mc.

Mbt antennetuner/matcher: deze houdt je zender voor de gek zodat hij een 50ohm "antenne" ziet ook al is hij niet meer zo resonant (slechte swr). Gedeelte van je zendvermogen komt in de tuner/matcher vanwege compensatie en de rest in de antenne. Beter dan je eindtrap opblazen.
En inderdaad;
Bak-lineair-tuner-antenne. Ook je lineair wil je veilig stellen.
Let wel: zon m27 matcher is niet tegen 100w bestand; let daar even op.

En idd: om ook de 555 een mooie swr te hebben en de 40ch ergens rond kanaal 34 afstellen zodat je het beste van 2 werelden hebt, of althans een compromis.
Afbeelding
Avatar gebruiker
-Mark-
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1842
Geregistreerd: 12 aug 2008, 23:08
Woonplaats: Limburg

Re: Draaddipool maken

Berichtdoor Cheese-City » 21 jan 2014, 23:37

Duidelijk verhaal, dankjewel!

Gr, Eric
Cheese-City
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 19 dec 2013, 18:05

Re: Draaddipool maken

Berichtdoor -Mark- » 22 jan 2014, 01:25

No problem.
Veel bouwplezier.
Afbeelding
Avatar gebruiker
-Mark-
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1842
Geregistreerd: 12 aug 2008, 23:08
Woonplaats: Limburg

Re: Draaddipool maken

Berichtdoor 19-DT-170 » 22 jan 2014, 14:09

Hmmm.. Vermogen blijft niet achter in de tuner...
De tuner is een impendantietransformator.. En net zoals bij elke transformator zijn er verliezen...
Maar als je vermogen in de tuner achterblijft, dan zou deze worden omgezet in warmte..
En ik heb nog nooit gemerkt dat mijn tuner warm werd..

Wat de dB's betreft.. Dat klopt.. Hoe hoger het cijfer, hoe hoger het verlies..
Dat wil je dus niet.. Kies dus kabel met zo min mogelijk verlies...

Maarja.. Wat zegt dat.. 3dB!???
Ik maak even een schemaatje:

dB factor S-punt
3 2
6 4 1
9 8
12 16 2
15 32
18 64 3
21 128

Zo.. Wat zegt dit schemaatje nu???
Bij 3dB verlies, heb je een vermogensverlies van factor 2...
Stop je 10W in een coaxkabel, antenne, ed. met een verlies van 3dB,
dan komt er effectief 10W gedeeld door (factor) 2 = 5W uit...

Nog een voorbeeld.. Bij 9dB gain (versterking) heb je dus factor 8 versterking..
Dus bij 9dB Gain stop ik 10W in de antenne, en komt er effectief 10W maal (factor) 8 = 80W vermogen uit...
Een antenne kan helemaal niet versterken.. Dat is schijnbaar vermogen..
Denk maar eens aan een fietslampje.. Veel licht geeft dat lampje niet...
Maar zet je er een reflector achter, dan bundel je het licht in één richting.. Hoe beter de bundeling hoe meer licht er
een richting op gaat.. Als je niet weet waar je naar kijkt, zou je kunnen denken dat je naar een lamp kijkt van 15W,
terwijl het echt maar om een simpel fietslampje gaat van.. 0.5 of 1W... Zo werkt dat ook met (richt)antennes...

Natuurlijk wil je weten hoeveel gain je nodig hebt om bij je buurman 1 (of meer) S-punten harder binnenkomt...
Op een geijkte meter is 1-Spunt 6 dB verschil... 2 S-punten is dus 12 dB.. 3 S-punten 18dB...
Alleen zijn de meters op de bakjes (en de meeste toestellen voor zendamateurs) niet geijkt..
Een toename van een paar Watt doet de meter bij de buurman al van S3 naar S9+10 uitslaan...
Dat komt niet omdat je zoveel gain hebt, maar omdat de S-meter niet klopt...
Maar in theorie moet je, als je 10W gebruikt en je komt S3 binnen bij de buurman,
en je wilt daar S7 van maken, dan moet je 2560W maken.. (S3 naar S7 = 4 S-punten, 4 S-punten is 24dB (6dB per S-punt, dus 4x6), 24dB is factor 256, dus 10W x 256)...
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Draaddipool maken

Berichtdoor -Mark- » 22 jan 2014, 20:10

... en dat is de lange versie.
Bedankt pascal, was op de telefoon niet te doen.
Afbeelding
Avatar gebruiker
-Mark-
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1842
Geregistreerd: 12 aug 2008, 23:08
Woonplaats: Limburg

Re: Draaddipool maken

Berichtdoor Cheese-City » 23 jan 2014, 11:55

19-DT-170 schreef:Verhaal over dB's S-punten etc....


Ik moest een paar keer lezen maar begin het nu steeds beter te begrijpen.
Tof dat er mensen zijn die de tijd en de moeite nemen om het een en ander uit te leggen!

Gister de dipool even opgehangen op het balkon.
De staander is een aluminium lat (met een plint erachter :P want hij was te slap. Hier komt nog een andere oplossing voor).

Afbeelding

Veel Amerikaans redneck geouwehoer op AM
T blijft intrigeren.. :)

Weet iemand wat een alan 42 qua wattage er uit gooit? (wanneer ik gewoon de batterijen gebruik)
Lokaal nog geen praatje kunnen maken namelijk.. wel geroepen!
Gr, Eric
Laatst bijgewerkt door Cheese-City op 09 maart 2016, 11:59, in totaal 1 keer bewerkt.
Cheese-City
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 19 dec 2013, 18:05

Re: Draaddipool maken

Berichtdoor 19-DT-170 » 23 jan 2014, 13:57

Goed bezig.. Ziet er netjes uit..
Mocht je er niet helemaal uit komen.. Of denken.. Ik begrijp het.. Maar ik heb er nog vragen over...
Stel ze.. Dan probeer ik (of een andere reaguurder) het zo uit te leggen tot het helemaal duidelijk is...
Wat zendamateur.com betreft.. Ik vind het hier veel beter en prettiger vertoeven dan op zendamateur.com..
Chapeau voor iedereen hier.. :-)
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Draaddipool maken

Berichtdoor Ger » 23 jan 2014, 22:27

Heeft dat balkonhek (metaal ?) dan geen invloed op de draadantenne als je hem er vlak langs spant?
19CQ51

Yaesu FT-950 / Yaesu FT-897D / Yaesu FT-817ND / Yaesu FT1XD / Yaesu FT-60E / Albrecht AE-2990 AFS / TYT MD-390 / President Jackson II
Diamond BB7V / Solarcon A99 / HyEndFed 10-20-40 / Diamond X50-N / Diamond HF20FX / Diamond HF40FXW / MFJ-1899t / Magnum LRD-1012 High Gain / K40

http://pd1evp.simpsite.nl
https://www.facebook.com/pd1evp
http://www.twitter.com/pi4cq
https://www.facebook.com/charliequebec.net
Ger
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 269
Geregistreerd: 08 mei 2013, 22:33
Woonplaats: Schiedam

Re: Draaddipool maken

Berichtdoor -Mark- » 24 jan 2014, 01:50

alle objecten hebben invloed op een antenne. De ene meer dan de ander....
Afbeelding
Avatar gebruiker
-Mark-
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1842
Geregistreerd: 12 aug 2008, 23:08
Woonplaats: Limburg

Re: Draaddipool maken

Berichtdoor jackdonio » 24 jan 2014, 19:14

Dat metalen hek zit behoorlijk in de weg , door de capaciteit van het hek tegenover de stralers zal de resonantie frequentie een stuk dalen en ook de impedantie lager worden en zal er ook behoorlijk wat demping ontstaan , het rendement zal op deze manier erg laag blijven , denk dat op deze manier de resultaten zullen tegen vallen . Ik zie daar boven aan een soort haak in het beton , kun je daar niet het voedingspunt maken en dat de stralers onder een iets kleinere hoek plaatsen . Bij een gestrekte dipool zal de voet impedantie op 75 Ohm uitkomen maar door de aanwezigheid van al dat metaal zal de impedantie behoorlijk zakken zodat je ook bij een gestrekte dipool al heel goed rond de 50 ohm komen te liggen . Im ieder geval zal het rendement dan een stuk hoger uitvallen
jackdonio
 

Re: Draaddipool maken

Berichtdoor Cheese-City » 30 jan 2014, 13:21

jackdonio schreef:Dat metalen hek zit behoorlijk in de weg , door de capaciteit van het hek tegenover de stralers zal de resonantie frequentie een stuk dalen en ook de impedantie lager worden en zal er ook behoorlijk wat demping ontstaan , het rendement zal op deze manier erg laag blijven , denk dat op deze manier de resultaten zullen tegen vallen . Ik zie daar boven aan een soort haak in het beton , kun je daar niet het voedingspunt maken en dat de stralers onder een iets kleinere hoek plaatsen . Bij een gestrekte dipool zal de voet impedantie op 75 Ohm uitkomen maar door de aanwezigheid van al dat metaal zal de impedantie behoorlijk zakken zodat je ook bij een gestrekte dipool al heel goed rond de 50 ohm komen te liggen . Im ieder geval zal het rendement dan een stuk hoger uitvallen


Ja, had het graag opgelost met de bout boven in het ''plafond''. Probleem is alleen dat deze niet in het midden van het balkon zit en ik dus niet uitkom.

Gestrekte dipool gaat ook niet lukken omdat mijn balkon niet breed genoeg is.. Problemen, problemen, problemen.. :mrgreen:

Op welke manier kom ik er achter of het hek invloed heeft op wat voor manier dan ook?

Gr, Eric
Cheese-City
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 19 dec 2013, 18:05

Re: Draaddipool maken

Berichtdoor mas » 02 feb 2014, 13:40

Hoi,

Misschien niet al te interessant voor iedereen, maar ik was bezig voor mijn fritzel gpa-50 een andere dipool te maken.
De 40m is niet zo geweldig hiervan en ik heb de plaats en wilde die een stuk langer maken.
Ik heb een excel stylesheet gemaakt om het berekenen wat eenvoudiger te maken, handig als je iets kleiner dan een halve golf voor 80m wilt :lol: .
In de stylesheet zit meteen een berekening voor de spoel en berekening voor de draadlengte die voor de spoel nodig is in.
Eenvoudig lengtes, dikte draad ingeven en klaar.

Er wordt hier dan wel van een horizontale dipool uitgegaan met verlengspoel, en niet van een inverted v.
Bij een inverted V zullen de draden een stuk ingekort moeten worden en wordt het testen.
Ik heb ergens hier gelezen dat de staaldraad door uitzetten na een tijd een verkeerde staande golf gaat geven, dit is ook te berekenen.
Uitzettingscoefficent formule: lengte verschil=lineaire uitzettingscoefficient X aanvangslengte X temperatuurverschil.
Ik had het berekend met rvs en een totale lengte van 14m (dus rekening houdend met bijde lengtes van de dipool als 1 antenne)
bij een temperatuurverschil van 30 graden is de lengte 5mm meer, dus acceptabel.
Wel gebruik ik een antenne tuner waardoor ik verschillen goed kan opvangen.

Gezien ik hier geen bijlage kan plaatsen een linkje naar het topic in zendamateur.com.
http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=5&t=12768&p=142749#p142749
Ik hoop dat ik daarmee een paar mensen erg blij maak.
'73 PA1MNA.
Avatar gebruiker
mas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 26 okt 2011, 10:36

Re: Draaddipool maken

Berichtdoor mas » 04 feb 2014, 22:53

Kleine update van bovenstaande,

Een dikkere staal kabel is positiever je hebt dan een kleinere spoel nodig, dus minder verlies,
volgende de spoel proberen in het midden van de kabel te plaatsen, als deze in het begin geplaatst wordt heb je meer verlies in de verleng spoel.
En de staal kabel kan iets rekken waardoor hij na als de rek er uit is een stukje langer is, dan moet hij ingekort worden.
Er zijn ook gegalvaniseerde-niet roestvrije kabels te koop die hebben een mantel en rekken minder, mijn keus is zo een 4mm dik.
'73 PA1MNA.
Avatar gebruiker
mas
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 26 okt 2011, 10:36

Re: Draaddipool maken

Berichtdoor Cheese-City » 31 jul 2014, 14:39

Hallo allemaal,

Na lange tijd weer een berichtje van mij kant, lees wel iedere dag het forum :D

De dipool is inmiddels geen dipool voor 11 meter meer.
Ik kom op dit moment aardig uit de voeten met de Siro Boomerang antenne aan mijn balkon.

Het is nu een dipool voor de ''40 meter'' (verder geen SWR waarde gemeten, simpelweg omdat ik hier nog niet eens mag meten :oops: )

Al lange tijd had ik 20 meter waslijn liggen, deze in 2 stukken van 10 meter geknipt en vastgemaakt in de kunststof behuizing:

Afbeelding

Uiteindelijk dit als eindresultaat:

Afbeelding

Uiteindelijk krijg ik veel zendamateurs mee op de 80 - 40 - 20 meter:

Afbeelding

Geeft zelf toch altijd mooie plaatjes vind ik, antennes bij bijna schemering:

Afbeelding

Uiteindelijk hoop ik mijn Novice te kunnen behalen omdat ik DXen toch wel heel tof vind en je op deze banden ''minder'' afhankelijk bent van condities.
En dat allemaal dankzij de 27MC :D

Gr, Eric
Cheese-City
Volhouder
Volhouder
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 19 dec 2013, 18:05

Re: Draaddipool maken

Berichtdoor 19-DT-170 » 31 jul 2014, 16:16

Hoi Eric,

Heel mooi. :-) Als je die dipool ook voor zenden wilt gebruiken,
dan kun je het beste een balun ertussen zetten. Hoe je dat gemakkelijk zelf kunt doen,
vind je op de site van Frits, PA0FRI. Kwestie van een ringkern en een paar draadjes erom wikkelen.
Je dipool is nl symmetrisch, coaxkabel is a-symetrisch.
Om te luisteren maakt dit niks uit, maar als je gaat zenden dan gaat je coaxkabel mee functioneren als antenne,
en dat wil je niet...
Wat je Novice betreft... Doen! Hoe meer zielen hoe meer vreugd..
En laat je niet tegenwerken door zure mannetjes, die kom je (helaas) overal tegen..
Groet,

Pascal / 19-DT-170 / CB0EYS
19-DT-170
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1984
Geregistreerd: 13 sep 2010, 20:09
Woonplaats: Zuid-Limburg

VorigeVolgende

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 43 gasten

cron