werking j-pole

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: werking j-pole

Berichtdoor peter stardust » 15 nov 2013, 21:32

De verkooppraatjes van de antenne fabrikanten laat ik maar voor wat het is, maar uit ervaring weet ik wel dat het materiaal van henry oer sterk is en in totaal geen verhouding staat tot welk ander wel bekend merk dan ook. Ik ben van mening dat alle hoepels,wielen radialen, kruizen enz aan een 5/8 golf niets of slechts minimaal toevoegen aan de antenne, praatjes dat met radialen, hoepels enz en je een betere afzet van je straling hebt [ waar halen ze het vandaan ] of welk ander verhaal dan ook.
Het is en blijf toch een 5/8 golf. Dit is mijn persoonlijke mening, en ik denk dat het niet veel van de waarheid af is. En als ik dan toch een keuze moet maken tussen alle 5/8 golf antennes met de meest prachtige namen dan kies ik liever voor degelijkheid.
Avatar gebruiker
peter stardust
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 824
Geregistreerd: 02 apr 2010, 18:02

Re: werking j-pole

Berichtdoor 19AC374 » 15 nov 2013, 23:17

Henry hpsd schreef:Ik zou die PDL doen ! Dat gaat altijd beter....
Dat is immers een richtantenne.

En verder qua werking.
Tja, ik denk dat ik vrij duidelijk ben geweest.

De huidige j poles in gebruik, worden allemaal omschreven als `beter` dan wat de mensen eerst hadden.
Mijn inziens komt dit door twee dingen.
1 extra hoogte (ivm de 1-4 golf matching stub)
2 minder verlies dan de vorige.

Het komt niet omdat de antenne meer gain heeft dan een andere in theorie ook zou kunnen hebben....want dat is gewoon niet zo.

Dat andere fabrikanten liegen over het `kunnen` van hun antennes dat kan ik ook niet helpen.
Ik denk dat uiteindelijk de eerlijkheid overeind blijft staan.

Er komen immers genoeg mensen die alles gaan vergelijken in de toekomst :wink:

Denk dat de meeste mensen hem interessant vinden om een aantal redenen:
1- smal
2- vermogen wat hij kan hebben is ver boven de 10Kw.
3- en je weet dus zeker dat deze antenne ook echt doet wat hij moet doen...er zitten geen "verlies arme onderdelen in".

Kijk,die laatste bijvoorbeeld.
Er is nou een fabrikant die een 5/8 golf op de markt heeft gezet, geloof iets van 200 of 220 pond.
met een coax en dat noemt hij "special q section".
De reden dat hij hem gebruikt is omdat volgens hem spoelen e.d. verlies bevatten.
Daar heeft hij wel gelijk in.....maar in de q-sectie zit nog VEEL meer verlies ....en dat verteld hij er niet bij.
Vervolgens gaan we ook nog even liegen over de gain (de fabrikant geeft 4dBI op...wat hoe zal ik dat zeggen..."minder accuraat".. is)
En een "..." verhaal over opstralingshoek tja, ik word dan minder enthousiast.
Maar goed, de mensen geven een vermogen uit....dus het moet wel goed zijn.

Nou, dat gaat vast wel even goed, maar ik denk dat de meeste CBers "verder" zijn.
Je moet gewoon een goed eerlijk en degelijk product neer zetten.
Geen fabeltjes vertellen. En dan beslist de klant uiteindelijk wel "wat nou het beste is".

Grt Henry


oké THX voor de info denk dat ik met de pdl aan de slag ga
kunnen de sigma antennes gewoon marktplaats op
de pdl heeft zich in het verre verleden al bewezen.
thx 19ac374
19AC374
 

Re: werking j-pole

Berichtdoor Peter-dx » 15 nov 2013, 23:30

sigma 4 is een prima antenne !
Peter-dx
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: 15 jul 2011, 17:44

Re: werking j-pole

Berichtdoor Arnold (CQ27) » 21 nov 2013, 16:09

Ik heb net de beschrijving van deze antenne gelezen op de website van HPSD.
Wat ziet dat er schitterend uit! Een prachtig geconstrueerde antenne met een zeer respectabele lengte.
Momenteel heb ik een Sirio 2016 antenne die het prima doet en ook de laatste storm uitstekend heeft doorstaan.
De antenne staat op mijn platte dak op een tegelvoet en heeft een spoelhoogte van ca. 13 meter.
Op zich normaal gesproken een prima hoogte maar ik woon hartje centrum en ben aan alle kanten omringt door hoge gebouwen, kerken, kantoorpanden en een dichtbij gelegen nieuwbouwproject dat een hoop van het nu nog resterende 'vrije zicht' weg gaat nemen.

Ik vermoed dat de J-Pole met z'n lengte van bijna 8 meter en de afstraling in een hoger gelegen deel misschien net dat beetje meer kan geven waardoor ik meer kan 'zien'.
Op zich is de antenne al 160 cm. langer dan de Sirio en ook ben ik dan van die 16 lange radialen af en wellicht mogelijke verliezen in de spoel.
Heb begrepen dat er al een behoorlijke rij wachtenden is maar heb geen haast en met de winter in aantocht wacht ik nog wel tot het voorjaar.

Blijf in ieder geval je ervaringen posten want ik ben reuze benieuwd en gezien de grote belangstelling kan dit wel eens een bestseller blijken te zijn. :mrgreen:
Arnold (CQ27)
 

Re: werking j-pole

Berichtdoor Dolphin » 03 feb 2014, 10:02

Belofte maakt schuld, hij staat al een poosje dus moet ik iets posten over deze antenne.

Zoals als al meerdere keren aangegeven, de constructie is echt subliem. montage spreekt voor zich en na in elkaar zetten was het afstellen ook snel gedaan.
Ik gebruik deze antenne alleen op de 11m en moet zeggen dat de resultaten beter zijn dan de Antron 99 die er eerst stond.
Direct bij eerste gebruik merkte ik al dat de J-Pole veel rustiger luistert.

De door mij gebruikte klikmast kan deze antenne niet dragen op de top, dus op het derde deel geplaatst, de antenne kan zo tot 6 meter omhoog in stukken van 1,5 meter.
Echter presteert de J-Pole voor DX ook zeer goed op 1,5 meter, als hard waait nog prima bruikbaar dus.
Voor het lokale werk moet de antenne wel omhoog.

Gister met Mozambique gewerkt terwijl de J-Pole op slechts 1,5 meter stond.
Ondertussen aardig wat verbindingen gemaakt tussen de 400 en de 10000 kilometer van mijn thuis locatie. Ik vindt het een echte aanrader en heb er nog geen moment spijt van gehad
19CQ35 - mobiel
Avatar gebruiker
Dolphin
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 157
Geregistreerd: 14 sep 2007, 22:07
Woonplaats: Zoetermeer

Re: werking j-pole

Berichtdoor Henry hpsd » 10 feb 2014, 10:04

Tnx !
Fijn te horen....:-)

Grt H.
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: werking j-pole

Berichtdoor henkmen » 03 maart 2014, 20:39

Hallo allen.
Ik heb op het moment een sigma mantova 5 en
ben eigenlijk op zoek naar een betere antenne
voor het dxen. Een richtantenne is geen optie
Nu is mijn vraag is de J pole veel beter dan mijn
sigma of is dat verschil niet zo groot.
Gegroet Henk. 19LV072.


KPO-DX 5000 V6/Sigma Mantova 5.
Avatar gebruiker
henkmen
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 28 nov 2008, 18:38
Woonplaats: Erica

Re: werking j-pole

Berichtdoor vincenttor » 04 maart 2014, 01:51

Potje met propagatie kopen werkt beter voor dx :-)

zal weinig verschil inzitten als de propagatie er is ten opzichte van de antenne die je nu al hebt.
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: werking j-pole

Berichtdoor henkmen » 04 maart 2014, 08:35

Dank u voor de reactie.
Propagatie kopen via marktplaats dan maar. :D :lol:
Gegroet Henk. 19LV072.


KPO-DX 5000 V6/Sigma Mantova 5.
Avatar gebruiker
henkmen
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 28 nov 2008, 18:38
Woonplaats: Erica

Vorige

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 39 gasten