antenne afstellen probleem

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

antenne afstellen probleem

Berichtdoor ruben » 05 mei 2005, 20:25

Heb een midland alan 38 excel en wou vanmiddag de antenne even stellen.
Heb de swr meter ertussen geplaatst maar als ik de bak op bijv. kanaal 10 heb staan en ik stel de antenne goed af dan ziet het er goed uit......maar zet ik vervolgens de bak op bijv. kanaal 30 dan klopt er ineens niks meer van op de swr meter...

Hoe kan dit?? of moet de bak op een bepaald kanaal staan als ik de antenne afstem??

Ben nog een beetje nieuw hiermee.
ruben
 

Berichtdoor Thijs » 05 mei 2005, 23:02

Ruben je stelt de swr bij voor keur af op het middelste kanaal of frequentie waar op je actief bent


<center>
http://www.cbradio.nl
Http://www.cbforum.nl </center>
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4477
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Berichtdoor Ernst » 07 mei 2005, 10:01

Hoi
En een probleem kan ook nog zijn ...
Als je een swr meter gebruikt met een kunststof behuizing en je hebt de swr meter in directe nabijheid van de antenne krijg je dmv instraling ook rare waardes op je swr meter.
succes Ernst

Lincoln, chipswitch, 2 maal 3 traps filter en mrf 497 met geforceerde koeling.
Samurai, antron99 met radialen. http://www.dile.nl
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

afstellen firestick

Berichtdoor danci » 07 jan 2007, 13:55

heb pas een firestick op de vrachtauto gezet. nieuwe swr meter gekocht, en afstellen.
Ik krijg het niet beter dan 1:2, en bij vol vermogen 1:2,5.

Ik heb een jackson met een knop op de achterkant voor het vermogen, als ik die dicht draai dan heb ik de swr op 1:1,5.

Iemand een idee hoe dit kan?
danci
 

Re: afstellen firestick

Berichtdoor Arthur » 07 jan 2007, 14:26

danci schreef:heb pas een firestick op de vrachtauto gezet. nieuwe swr meter gekocht, en afstellen.
Ik krijg het niet beter dan 1:2, en bij vol vermogen 1:2,5.

Ik heb een jackson met een knop op de achterkant voor het vermogen, als ik die dicht draai dan heb ik de swr op 1:1,5.

Iemand een idee hoe dit kan?


Als je antenne 100% goed 1:1.1 staat heb je er nagenoeg geen last van, staat ie echter (bijv) 1:!.3 met 4 watt en je verdubbelt je vermogen dan zal ie al snel naar de 1:1.6 gaan.
Een minimale afwijking van de juiste afstelling word naarmate er meer vermogen word gebruikt word de afwijking van de afstelling steeds groter.Dus afstellen doe je dmv eerst op laag vermogen antenne goed te doen (zodat hij uit het rode gebied is) daarna vol vermogen draaien en zo goed mogelijk zien te krijgen.
Met 20watt zou ie zeker wel 1:1.5 moeten kunnen staan, of beter nog
Arthur
 

afstellen

Berichtdoor danci » 07 jan 2007, 15:54

het viel me inderdaad op dat als ik het vermogen terug draaide dat het tot de helft van het vermogen niet veel scheeld, daarna werdt het snel beter. bij vol vermogen staat ie 1 op 2,5. als ik de schroef op de antenne meer uitdraai wordt ie snel minder, en als het meer in draai dan wordt ie ook slechter. het scheeld ook nog de wereld of je afsteld met rubber dop op antenne of niet.
danci
 


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 162 gasten