Antenne aan spiegelsteun

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Antenne aan spiegelsteun

Berichtdoor Jan-Willem » 28 jul 2014, 17:43

IK heb de FG4-648-black besteld, en gebruik maar 1 antenne op de auto.
De kabel die bijgeleverd wordt die heb ik gebruikt, hier mag je ook niets aan wijzigen, doe je dat wel dan moet dat in stappen van 9Ft.
Het is echt de mobiele spriet van firestik de FG4-648-black en heeft een lengte van 1,2Meter.
Deze set is geleverd met een veer, nu dacht ik dat ze ook zonder veer leverbaar waren en dus ca.10CM korter zijn.



De SWR meter die komt echt wel 2 streepjes uit de hoek!!
Afbeelding
Op kanaal 20 zit hij onder de 1:1,5 maar richting kanaal 1 en kanaal 40 loopt hij al vlot op naar de 1:2 of 1:2,5 (1:3.0 begint het rode gebied)
Het lijkt me echt niet goed, de steun van de antenne is van RVS welke contact maakt met de spiegelsteun, de antenne is geisoleert op deze steun gemonteerd.
(dat werkt met 2 nylon ringen zo'n AMP oogje met gat 10 en een paar (veer)ringen)
Jan-Willem
 

Re: Antenne aan spiegelsteun

Berichtdoor Jan-Willem » 28 jul 2014, 17:51

19-AT-068 Frank schreef:Ik kan mijn fire stick gewoon afstellen en is zeker 40 kanalen 1:1,1 a 1:1,2 .
Als je swr een paar streepjes uit de hoek komt is dat geen probleem hoor . Mijn stel regel is dat het niet boven de 5 streep uit de hoek mag komen , minder is beter . Je moet je pas zorgen maken als hij 1:2 staat dus op de grens van het rode vlak .



Jou firestik zit deze op een spiegelsteun? en is deze spiegelsteun geleidend?
Jan-Willem
 

Re: Antenne aan spiegelsteun

Berichtdoor desperado » 28 jul 2014, 22:02

Hi Jan-Willem,

Kijk even op de bon of op de verpakking of het de FG4-648-black NGP is van No Ground Plane. Indien het de NGP versie is, mag hij juist geen massacontact maken met je spiegel. Het is dan samen met de coax een afgestemd geheel.

73,

Desperado
Avatar gebruiker
desperado
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 271
Geregistreerd: 07 nov 2007, 14:44
Woonplaats: Randstad

Re: Antenne aan spiegelsteun

Berichtdoor Rene » 28 jul 2014, 22:30

Dat de swr oploopt op kanaal 1 en 40 vergeleken bij de swr op kanaal 20 is normaal : kennelijk is de bandbreedte beperkt....als je dat ding op kanaal 11 goed zet zul je zien dat de swr op kanaal 1 en 22 beter zal zijn....

Kan ook heel goed zijn dat de spiegelsteun waar de antenne op staat te klein is als tegencapaciteit...kun je oplossen door er een draad bij aan te sluiten..
Zoals je antenne nu staat : niks meer aan doen , als je die draad er op aansluit en je ziet dat de swr verandert is moet je met de lengte van die draad gaan spelen totdat je overal een acceptabele swr hebt.
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen

Re: Antenne aan spiegelsteun

Berichtdoor Jan-Willem » 28 jul 2014, 23:59

Hallo Desperado en Rene,

Desperado
Ik weet zeker dat het een NGP antenne is, ik heb de foto's nog van de verpakking!!
Maar begrijp me niet verkeerd, de antenne zelf staat ge-isoleert tov de spiegelsteun door 2 nylon ringen.
De RVS spiegelsteun staat wel weer in verbinding met spiegelsteun.

Ik denk dat we wel het zelfde bedoelen, morgen ga ik eens kijken of ik er een PVC pijpje tussen kan krijgen om hem totaal te isoleren.


Rene
Hij wordt verkocht als 40Ch antenne, maar met zo'n SWR verhouding lijkt het meer op 22Kan.
Zo'n draad aan mijn spiegelsteun zou ik eens proefondervindelijk kunnen proberen.
Ik heb heel wat antenne's gehad vroeger (15 jaar terug) die kreeg zover ik weet allemaal beter dan deze, dat waren trouwens wel magneetvoet antenne's

Zodra ik wat meer weet meld ik me wel weer....
Bedankt voor zoverre
Jan-Willem
 

Re: Antenne aan spiegelsteun

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 29 jul 2014, 07:27

Jan-Willem nee deze staat niet op een spiegel steun maar ik had hem op een magneet voet en op de dakdrager staan. Het rode dopje kan er bij mij af en daar onder zit een stelbout voor de swr .
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: Antenne aan spiegelsteun

Berichtdoor desperado » 29 jul 2014, 09:15

Hi Jan-Willem,

Heb even op de site van Firestick gekeken. De NGP is bedoeld voor kunststof voertuigen en vaartuigen. Als de coax een samengesteld geheel vormt met de antenne, gaat deze coax onderdeel uitmaken van het antenne systeem (als een soort tweede deel van een dipool). Bij een kunststof behuizing van het voertuig kan dit ook werken, het kunststof beïnvloed nauwelijks het stralingspatroon van de antenne. Hoe dit stralingspatroon er exact uitziet kan antenne deskundige Henry misschien laten zien in een plot. Ik weet niet of jouw wagen van metaal is, maar als dit wel zo is, zou ik me kunnen voorstellen dat de antenne hier "last" van heeft (vooral dat deel van de coax onder het metalen chassis). Het aarden van de spiegel is juist bij deze antenne niet de bedoeling. Die kunststof ringen lijken inderdaad de NGP versie te bevestigen. Het afstemmen van de Firestick gaat bij de versies die ik ken, via het verwijderen van het dopje boven op de antenne en te draaien (voorzichtig) aan het trim schroefje.

73,

Desperado.
Avatar gebruiker
desperado
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 271
Geregistreerd: 07 nov 2007, 14:44
Woonplaats: Randstad

Re: Antenne aan spiegelsteun

Berichtdoor Jan-Willem » 29 jul 2014, 09:28

Hallo Frank,

Duidelijk verhaal, dat met het dopje wist ik.
Hij is daar overigens best gevoelig voor, met of zonder dopje levert wel verschil op.
Maar ik begrijp dus dat jou auto onder de dakdrager ook van metaal was of is?

Desperado,
Bedankt voor je tijd, ik zal hem vandaag eens isoleren tov de spiegel.
De auto is wel van metaal, onder de skirts en spooiler zit gewoon een metazl oppervlak.
De antenne staat op de spiegel, zo'n 30cm hoger zit de daklijn die van metaal dus en waar de spoiler op staat.
Én inderdaad onder dat dopje zit de verstelling, hier heb ik hem al zo goed als mogelijk mee afgesteld.

Jullie lezen mijn bevindingen wel.

Mvg Jan-Willem Woermeijer
Jan-Willem
 

Re: Antenne aan spiegelsteun

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 29 jul 2014, 09:43

Ja mijn auto is van metaal . Meestal werken de no-ground antenne's minder goed dan een "gewoone" . Maar voor een camper of een andere kunstof voertuig kan dit een goed alternatief zijn. Jou FG4-648 is inderdaad een no-ground antenne .
Je kunt proberen of je de swr wat beter krijgt door de coax een stukje op te rollen . Heeft dit nog invloed op de swr ?
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: Antenne aan spiegelsteun

Berichtdoor Jan-Willem » 29 jul 2014, 18:46

Heren !!

Ik heb de SWR verhouding iets beter kunnen krijgen, ik heb het rubberen ringetje op de stelboutje weg gehaald.
Ook heb ik de antenne steun een keertje ge-isoleert tov de spiegelsteun dmv een stuk brandstofslang maar dat maakte helemaal niets uit.
Dit heb ik dus weer standaard gemaakt en oprollen of eclipse oprollen van de coax maaktgeen verschil.

Het zal de eigenschap zijn van de antenne dat hij niet veel beter 1:1 is te krijgen....

Bedankt allemaal....
Jan-Willem
 

Vorige

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 53 gasten