Antenne probleem

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Antenne probleem

Berichtdoor djoeri » 10 feb 2007, 20:09

Ik heb een probleem met mijn antenne om deze goed af te kunnen stellen( Sorry ik weet dat er meerdere topics erover zijn ) maar ik heb een swrmeter en ik probeer mijn antenne af te stellen volgens de beschrijving van deze website: http://www.weetjewel.com/tips_en_trucs/27mc/27mc.htm
Maar ik krijg alleen maar een meting van swr +3 op kanaal 1, 20 en 40. ik kan draaien wat ik wil aan mijn antenne maar het helpt niet veel het wordt wel iets lager. ik heb mijn antenne (een mobiele spriet) op een haaks steuntje geplaatst en deze mbv slangenklemmen aan mijn regenpijp gemonteerd zodat deze boven mijn dak uitkomt (zit op een flat) en een massadraad getrokken en deze op mijn verwarming aangesloten.
Wat ik ook niet helemaal begrijp is dit:
Voor een 40 kanalen bak regel je de antenne zodanig af, zodat je op kanaal 20 de laagste SWR-waarde hebt (liefst geen uitslag, het zogenaamde 1 op 1), en op kanaal 1 en 40 ongeveer dezelfde SWR-waarde (welke iets hoger zal zijn dan op kanaal 20).
moet je dan elke keer je meter opnieuw afstellen?
Kan iemand mij helpen hiermee. PS foto's volgen van de montage v/d antenne en CB opstelling.

Specificatie Antenne: (engels)
President DV27/Minilog-EXP
type: 5/8 onde-wave
impedance: 50 Ohm
polarization: vertical
adjustable SWR: < 1,2:1
gain: +4 dBi
Max power : 250 Watt P.E.P
band width: 1200 kHz (120 cx)
Weight: 0.130 kg
Lenght: 930 mm
base: Tÿpe \"N\"
boring diameter: 13 mm
Whip: Fiberglass


Spec Cb: (engels)
Danita 440FM
Transmitter
Power output max 4 watt
modulation type FM
Modulation Deviation 1,5kHz

Receiver
Sensivity for 20 dB SINAD 0,6 uV
Selectivity at (+-) 10kHz 60dB
Squelch selectivity 1uV
Audio outputpower 2 Watt
Intermediate Frequency 10,7 MHz&455kHz

General
Channels 40(CEPT)
Power 11-15 Volt
Current Drain Transmitter 1,3 Amp
Receiver 200 mA
djoeri
 

Berichtdoor 19DT2120 » 10 feb 2007, 21:51

Heb je een dakgoot naast de antenne die van metaal is? Want dat zou een factor kunnen zijn die er voor zorgt dat de swr zo slecht is.
De meeste antennes houden van vrije ruimte om zich heen,objecten in de buurt kunnen de swr enorm beinvloeden.
Je zou de massa ook van de cv kunnen halen en dat draad op een lengte van =/- 261cm maken ,als tegen capaciteit en die los laten hangen of schuin ergens afspannen.
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1707
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Berichtdoor djoeri » 11 feb 2007, 10:43

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Dit is mijn antenne en CB op de 2e foto zie je nog een draad hangen aan de dakgoot daar had ik eerst mijn massa aanzitten. maar die heb ik nu aan mijn verwarming gemonteerd( van steun naar cv) omdat eerst als ik de mike vasthield mijn signaal sterker werdt (er zitten powerleds op mijn bak die het binnenkomende signaal aangeeft) en nu blijft het goed.

Heb je een dakgoot naast de antenne die van metaal is? Want dat zou een factor kunnen zijn die er voor zorgt dat de swr zo slecht is.
De meeste antennes houden van vrije ruimte om zich heen,objecten in de buurt kunnen de swr enorm beinvloeden.
Je zou de massa ook van de cv kunnen halen en dat draad op een lengte van =/- 261cm maken ,als tegen capaciteit en die los laten hangen of schuin ergens afspannen.


Ja ik heb een dakrand van metaal misschien dat die het beinvloedt?
En wat bedoel je precies met dat massadraad?? ik heb de massa juist op de verwarming gemonteerd en op mijn steuntje. En een collega van mijn werk zei dat ik er een vierkant plaatje onder de antenne moet monteren ivm de reflectie van de antenne ( hij is zelf zendamateur) En dat massadraad moet ik die om de antennekabel heenwikkelen? of gewoon los erlangs?

Djoeri
djoeri
 

Re:

Berichtdoor NL1ZZE » 11 feb 2007, 16:41

djoeri schreef:
Ja ik heb een dakrand van metaal misschien dat die het beinvloedt?
En wat bedoel je precies met dat massadraad?? ik heb de massa juist op de verwarming gemonteerd en op mijn steuntje. En een collega van mijn werk zei dat ik er een vierkant plaatje onder de antenne moet monteren ivm de reflectie van de antenne ( hij is zelf zendamateur) En dat massadraad moet ik die om de antennekabel heenwikkelen? of gewoon los erlangs?

Djoeri


Zou kunnen dat die rand het beinvloed..

Maar ik zou inderdaad een metalen plaat onder die antenne maken.
bijvoorbeeld een OUD verkeersbord.. gaatje erin boren en die antenne voet erin.

Ik weet zeker dat je die antenne dan wel goed krijgt.. met of zonder massadraad.. want dat is niet nodig...



Voor een 40 kanalen bak regel je de antenne zodanig af, zodat je op kanaal 20 de laagste SWR-waarde hebt (liefst geen uitslag, het zogenaamde 1 op 1), en op kanaal 1 en 40 ongeveer dezelfde SWR-waarde (welke iets hoger zal zijn dan op kanaal 20).


Wat ze hier mee bedoelen:

stel je voor je regeld je antenne af op kanaal 1. dan staat hij daar perfect op.

maar op kanaal 40 staat de antenne dan al weer een stuk minder.. Daarom is het 't slimst om je antenne op kanaal 20 af te stellen.. precies in het midden van de 40 kanalen.


Grtz,
Martijn
Laatst bijgewerkt door NL1ZZE op 12 feb 2007, 00:03, in totaal 1 keer bewerkt.
NL1ZZE
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 351
Geregistreerd: 07 mei 2006, 16:03
Woonplaats: Zierikzee

..

Berichtdoor Uvcfm993 » 11 feb 2007, 22:42

Haal ergens een plaat ijzer vandaan (minnnimaal 50x50cm), spuit / schilder het zodat het niet roest. Koop een magneetvoet (eventueel met antenne), plak deze op de plaat, en leg de plaat met magneet en al op het dak... wedden dat het goed komt ?
Uvcfm993
 

Berichtdoor djoeri » 15 feb 2007, 08:34

Bedankt voor alle reactie's ik zal alle adviezen zeker eens gaan uitwerken. Maar ik hoor hier in Almere dat ik er wel beter uitkom sinds ik mijn antenne zo gemonteerd heb. Was eerst +/- S7 en nu S9 (10 over 9??) dus dat is al stukken beter. Moet hem nog wel steeds afregelen maar wacht nog ff op die collega van me met een goeie SWRmeter en ik wil nog een metalen plaatje onder de antenne monteren.

Djoeri
djoeri
 

grounding antenna

Berichtdoor RamsesIV » 28 feb 2007, 14:48

Ik had een kameraad die onder een plat dak woonde, bij deze hebben we gewoon de antenne met een vaste antennevoet op een stalen oude autovelg gemonteerd. Hierdoor telde de autovelg mee als ground... Dan gewoon over de rand op het dak geschoven. Werkte ook perfect, had het idee ook eens ergens opgevangen.
Als er een bord onder plakt zou ik het sowieso mee op de ground hangen!!
RamsesIV
 

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 28 feb 2007, 18:32

Als je de ant.nou op de metalen dakrand monteert, even zorgen dat de beugel goed contact met de rand maakt dan weet ik voor 99% zeker dat die 1:1 wil . Ik heb het zelf ook een tijdje zo gehad nl. Vind je dit te lastig zet je ant. op een losse magneetvoet en zet deze op je dakrand . :roll:
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 151 gasten