Waarom dat cirkeltje op de antenne?

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Waarom dat cirkeltje op de antenne?

Berichtdoor sunny19 » 26 jan 2012, 18:08

Ik heb mij een nieuwe antenne gekocht een sirio GPS 1/2 ,simpele maar goed in elkaar gebouwde antenne die ik volgende week de lucht insteek, dus mijn ondervinden over deze antenne volgen later.
Nu heeft de constructeur boven op de antenne een bolletje (cirkeltje in aluminium) gemonteerd,wat zou daar de bedoeling van zijn? Dit cirkeltje vind je niet bij alle antennes van sirio.
Is het voor betere uitzending of de antenne minder gevoelig maken voor bliksem ik weet het niet,wie kan zeggen waarom.
sunny19
 

Re: Waarom dat cirkeltje op de antenne?

Berichtdoor Abt » 26 jan 2012, 18:32

Ik denk puur voor de sier, ik kan me niet bedenken dat het ook maar iets van invloed heeft op de werking van de antenne en al helemaal niet minder gevoelig voor bliksem.
Abt
 

Re: Waarom dat cirkeltje op de antenne?

Berichtdoor Thijs » 26 jan 2012, 19:27

Ik meen dat het tegen het statisch laden van de antenne is.
En dat over het algemeen gezien word als larie en een verkooptrucje
Bij professionele en antennes voor de amateur banden heb ik het ook nooit gezien...

Onze plaatselijke antenne goeroe weet vast meer.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: Waarom dat cirkeltje op de antenne?

Berichtdoor jackdonio » 26 jan 2012, 19:52

Het circeltje of bolletje is 1: om het corona effect tegen te gaan 2: maakt deel uit van de eigencapaciteit van de straler
Vooral wanneer er veel statische electriciteit is de lucht hangt zal een puntig voorwerp "aanterkkelijker" zijn voor bliksem inslag dan een enigzinds bol of stomp voorwerp. Nu hoeft een puntig voorwerp niet direct tot een inslag te leiden maar in de ontvangst zal het corona effect ook een duidelijk ruis toename veroorzaken .
Verder wordt de resonantie van een antenne bepaald door A: de zelfinduktie van de straler en de spoel B de eigencapaciteit van de straler .
het bolletje maakt deel uit van de straler en vergroot deze iets ( welliswaar heel weinig , maar toch) . Verder wordt hierdoor de bruikbare bandbreedte iets vergroot . Ook weer niet erg veel , maar kan net iets uitmaken voor die paar kanalen aan de onder en bovenkant
jackdonio
 

Re: Waarom dat cirkeltje op de antenne?

Berichtdoor Zock » 26 jan 2012, 19:55

Nu weet ik niet zeker moet ik ff na kijken in het boek
maar was er ook niet iets met
radialen 1/2 golg
antenne 5/8 golf
bolltje 1/4 golf

Nu weet ik niet zeker of dit klopt de .. Golfen of die op de goede plek staan weet ik niet ben niet thuis namelijk
zal ff kijken
K33p @ r0ling till y0ure w33ls fall 0ff

Si vis pacem, para bellum
Zock
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 22 feb 2011, 20:18
Woonplaats: Grunn

Re: Waarom dat cirkeltje op de antenne?

Berichtdoor erik_ark » 26 jan 2012, 22:00

Heb ook wel is 4 soort van radialen gezien bovenin, volgens mij was dat bij de K46 DX antenne...
19DD012
Avatar gebruiker
erik_ark
Moderator
Moderator
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 27 jan 2005, 16:57
Woonplaats: Deventer

Re: Waarom dat cirkeltje op de antenne?

Berichtdoor Henry hpsd » 26 jan 2012, 22:25

DIe jack toch,
wat weet jij stiekum veel...wat heb jij gedaan ?

Aanvulling:

Een klein beetje onderscheid maken.

Je kan twee soorten "bolletjes" tegen komen op een antenne.

1- de corona bal -> dit is dat rond dingetje
Je ziet het vaak bij mobiele sprieten. De meeste mensen denken dat die verdikking erop zit om het "prikken" in de ogen tegen te gaan. Ja dat is natuurlijk zo...maar omdat de auto rijd heb je erg veel last van statische lading, de wind waait immers langs de antenne.
Dit zou het tegen gaan. Of dat waar is ...ik weet het niet.
Wat ik wel weet is: als er ergens mobiele antennes gebruikt worden is dat op de 27Mhz.
En ik heb geloof ik nog nooit mensen gehoord die klagen over een verhoging van de ruis....ik zeg niet dat het niet klopt...het is iets waar wellich wat meer informatie over moet komen.

Wat de Geleerden wel zeggen is dat dat balletje vaak te klein is om echt invloed te hebben.

Ten tweede (bij de corona bal)..als je een signaal stuurt in een antenne en dan bedoel ik echt vies veel vermogen of een je gebruikt een hele dunne spriet dan is de diameter te dun om de stroom/spanning te hanteren.
Daar kan zo'n bolletje ook bij helpen.
Je ziet ze dan ook wel eens bij hele grote verticale antennes voor lage banden.
Echter de gemiddelde basis 27Mhz antenne is nog dik genoeg bovenin om genoeg vermogen te kunnen hanteren.
(we praten immers in 99,98 procent niet over mensen die een heleboel Kw's hebben).
Daarvoor is het dus een beetje onzin.

het verhaal van bliksem word ook wel eens aangehaald...het zou minder bliksem aantrekken...das natuurlijk onzin.

En:

2- (de andere variant!)
De top hat capaciteit.
Als je een verticale antenne wil verkorten is eigenlijk de beste oplossing een soort "spaakwiel" bovenop de verticaal zetten.
Hierdoor word de electrisch (en dus fysiek) kleiner (minder lang)

Have fun!
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Waarom dat cirkeltje op de antenne?

Berichtdoor jackdonio » 26 jan 2012, 23:14

Statische lading is een bijkomend probleem wat door het bolletje nog zou worden verergerd , immers de luchtvrijving wordt verhoogd .
Ruis bij ontvangst is het meest voorkomende probleem , bij FM zul je het minder merken omdat daar al zoveel eigenruis optreed dat je het toch niet meer merkt , maar vooral in AM mode kun je er behoorlijk last van hebben . ook bij middengolf ontvangst op de autoradio zul je dat vaak horen , als je door een gebied rijdt met een hoge statische lading ( nabij een onweers front ) wil het wel eens gebeuren dat de ruis ineens zo sterk wordt dat zelfs sterke stations zoals 747 geheel door de statische ruis wordt overstemd .
Bij zenden ( met aso vermogens ) wil een spitse antenne punt zelfs wel eens een een mooi vuurwerk laten zien
Op lage banden is de TopHat zelfs essentieel om toch zoveel mogelijk rendement te halen , je hebt in dat geval een veel te korte antenne welke met een zelfinduktie op lengte wordt gebracht , nu is het bij dergelijke antyennes de bedoeling om toch zoveel mogelijk stroom en de straler te krijgen voor een goede grondgolf afstraling , wil je het dan goed doen zal de verlengspoel zoveel mogelijk boven in de antenne moeten zitten , in het stuk onder de spoel loopt er dan een flinke stroom . Je zult boven de spoel echter toch een zekere belasting moeten hebben anders zou de spoel oneindig groot moeten worden met oneindig grote verliezen en dat schiet ook niet op .
De tophat ( het spaakwiel) vormt hier de topcapaciteit om straler en spoel in resonantie te brengen
Maar hier praten we dan natuurlijk wel over hele andere golflengte/antennelengte verhoudingen , bij een verkorte straler op 160 mtr met een antenne lengte van bv. 5 mtr is de antenne lengte iets van 1/32 ste golflengte
dat komt overeen met een 27 M/c antenne van 34 cm lengte , als je daar 200 watt in stopt kun je ook mooi vuurwerk verwachten bovenin
Op de 137 K/c zijn de verhoudingen nog veel grotesker vandaar dat je op die band vaak regenton achtige spoelen tegenkomt om de antenne nog een beetje in resonantie te krijgen en je vaak eindtrppen tegenkomt van 500 watt of meer om dan efficient iets van een paar honderd milliwatt af te stralen
jackdonio
 

Re: Waarom dat cirkeltje op de antenne?

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 26 jan 2012, 23:20

Yep die met dat kruis in de top was de K46 Europa dx special (550cm) en die was echt een stuk minder dan de gewone K46 met een lengte van bijna 8 meter.
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: Waarom dat cirkeltje op de antenne?

Berichtdoor Henry hpsd » 26 jan 2012, 23:38

Hey Jack,

ja, dat klopt..we zeggen hetzelfde lijkt me.

zelf zou ik trouwens nooit met een 5m verticaal op 160 gaan zitten...dat werkt toch (bijna) niet joh.

Er zijn jongens op 27mhz die hebben (hadden) gewoon last van het corona effect met "fullsize" antennes.
Die jongens gebruiken wel iets meer vermogen :-)

Grt Henry
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Waarom dat cirkeltje op de antenne?

Berichtdoor jackdonio » 26 jan 2012, 23:51

Nee , ik zou ook wel graag wat hoger gaan dan 5 mtr , maar ja de buren he . Lid van de schoonheids commissie ( of hoe dat tegenwoordig heet )
jackdonio
 

Re: Waarom dat cirkeltje op de antenne?

Berichtdoor sunny19 » 29 jan 2012, 10:11

Alvast bedankt voor jullie reacties.
sunny19
 

Re: Waarom dat cirkeltje op de antenne?

Berichtdoor Theo » 30 sep 2021, 15:43

Dat cirkeltje of slagroom klopper,moet doen alsof het een condensator is een condensator trekt de spanning aan daar door word de spanning naar boven getrokken voor betere afstraffing..het is een fake condensator
Theo
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 29 sep 2021, 14:43

Re: Waarom dat cirkeltje op de antenne?

Berichtdoor Theo » 30 sep 2021, 15:46

Dat cirkeltje of slagroom klopper,moet doen alsof het een condensator is een condensator trekt de spanning aan daar door word de spanning naar boven getrokken voor betere afstraling..het is een fake condensator
Theo
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 29 sep 2021, 14:43

Re: Waarom dat cirkeltje op de antenne?

Berichtdoor Ernst » 30 sep 2021, 18:16

Het cirkeltje is een kortgesloten winding
In een kortgesloten winding kan geen potentiaal verschil optreden dus er kan ook geen stroom lopen
De ontlading kromme van een bliksemschicht heeft naast een hoge stroom ook een hoge frequentie (EMC)
Als de schicht naar beneden komt zal door de hoge frequentie de klopper ook een hele hoge impedantie hebben en dat is niet interessant om via die weg het potentiaal verschil tussen grond en lucht te vereffenen .
Je zit dan ook dat de bliksen in de mast slaat ipv de antenne

Verder gaan je spullen toch wel naar de knoppen omdat door de hoge frequentie alle spoelen die in de buurt zijn geïnduceerd worden (lees secundaire winding van een trafo) en een enorme spannings piek loslaten in je spullen

Om die rede kan niet aangesloten spullen net zo goed stuk gaan

Ps .. Ik Vindt het een interessant topic
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten

cron