ZEPPELIN DRAAD ANTENNE_11MTR BAND

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

ZEPPELIN DRAAD ANTENNE_11MTR BAND

Berichtdoor El Condor » 02 jan 2012, 16:28

Hallo guy's,
Ken iemand deze antenne ? ** home.telkomsa.net/jeanward/EDZ.html - Zuid-Afrika. Zeppelin voor de 11Mtr band.
Voor mij is het niét helemaal duidelijk.

1) Hier zie ik een berekening...maar de vraag is...hoe moet/mag de coax kabel zijn ( totale lengte ) naar de shack ?
Nederlands vertaald:

Voor tuning, zorgen voor de coaxkabel transmissie lijn is gesneden een lengte die een veelvoud van 0,5 golflengte gebruikt omdat elk 0,5 golflengte van de kabel is de karakteristieke impedantie van 50 ohm. Also take the velocity factor (VF) of the cable into account. Neem ook de snelheid van factor (VF) van de kabel te houden. The VF for RG58/U Solid Polyethylene (inside insulation: transparent) is 0.66 and for Foam Polyethylene (inside insulation: white) is 0.78 respectively. De VF voor RG58 / U Solid Polyethyleen (binnenkant isolatie: transparant) is 0,66 en voor Foam Polyethyleen (binnenkant isolatie: wit) is 0,78 respectievelijk. Solid Polyethylene coax cable one 0.5 wavelength long is 3.600 metres. Solid Polyethyleen coax-kabel een 0,5 golflengte lang is 3.600 meter. The calculation (in metres) is as follows: 300/27.500X0.66/2 = 3.600 m. De berekening (in meters) is als volgt: 300/27.500X0.66/2 = 3,600 m. This length does not include the extra coax cable required for the Balun, it is only the length of the coax cable transmission line from the Balun to the receiver or transceiver. Deze lengte is exclusief de extra coax-kabel vereist voor de Balun, het is alleen de lengte van de coaxkabel transmissie lijn van de Balun naar de ontvanger of transceiver.

Engels vertaald:

Before tuning, ensure the coax cable transmission line is cut to a length which uses multiples of 0.5 wavelength because each 0.5 wavelength of cable represents the characteristic impedance of 50 ohm. Also take the velocity factor (VF) of the cable into account. The VF for RG58/U Solid Polyethylene (inside insulation: transparent) is 0.66 and for Foam Polyethylene (inside insulation: white) is 0.78 respectively. Solid Polyethylene coax cable one 0.5 wavelength long is 3.600 metres. The calculation (in metres) is as follows: 300/27.500X0.66/2 = 3.600 m. This length does not include the extra coax cable required for the Balun, it is only the length of the coax cable transmission line from the Balun to the receiver or transceiver.

3.60 mtr voor 27.500 mhz....en voor ( rond ) de 27.555 mhz....is er en ander berekening qua lengte coax kabel ?!?
In mijn geval...heb ik ongeveer 18 mtr coax kabel >>> naar mijn zender nodig...en die formule/berekening is mij onduidelijk.

2) Tunen...0.5 golflengte ?!? Heb ik toch een antenne tuner voor nodig ?!?

Na de aircore coil van 7 windingen ( rg58/u )..mag ik een ander coax kabel ( 50 Ohm ) gebruiken...b.v...de Aircell 7 _ rg 213 enz ?

Kan iemand mij dit uitleggen ?

Mijn radio is een president Lincoln.

Alvast bedankt.
El Condor
 

Re: ZEPPELIN DRAAD ANTENNE_11MTR BAND

Berichtdoor 19DT2120 » 02 jan 2012, 17:32

1>
In de praktijk maakt het helemaal niet uit hoe lang de coax is want de impedantie blijft gewoon 50Ohm ,want de coax word niet als impedantie aanpassing gebruikt .Maar als jij 18m aircell 7 gebruikt kom je wel bij de veelvoud van de elektrische lengte ½ lambda coax uit.
300/27.555x0.83/2 =4518mm voor halve golf 4,52x4=18,08m
Bij de standaard rg213 is dit het zelfde als de berekening van de rg58 dus ongeveer 3,6m 3,6x5=18m
2>
Met tunen bedoeld hij het aanpassen/pieken van de antenne
3>
Die aircore coil is gewoon een chokebalun welke al in verscheidene topics is beschreven en het zelfde resultaat kan je ook verkrijgen door 4 a 6 stuks ferriet-clamps of ferriet- bussen te plaatsen,maar ook een 4c65 ringkern met 5 -8 windingen kan je hier ook voor gebruiken.

Voor de kippenladder die als impedantie aanpassing werkt,is het makkelijkst een 450 of 300 Ohm kabel te gebruiken omdat hiervan de verkortings-factor bekend is.


Afbeelding
de maten van de aanpassing-stubs zijn hier iets anders omdat ze van 75ohm uitgaan!
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: ZEPPELIN DRAAD ANTENNE_11MTR BAND

Berichtdoor El Condor » 04 jan 2012, 15:47

19DT2120.. bedankt voor de reactie. Berekening boven..hangt af v/d ** Vf ** coax kabel en telkens weer gemeten op lengte (b.v rg 213_ Vf o.66 = 3.60 mtr ) = 50 Ohm. Dus...als ik deze antenne volgens schets/tekening gaat bouwen...kom ik +/- in de buurt van Swr 1:1:2 ( ongeveer...misschien iets hoger/lager )....zoniet...moet er een antenne tuner/matchbox aan te pas komen. Of moet het worden getrimd/getuned...bij de LADDERLINE.....of op het einde v/d de benen ?!? Misschien een stomme vraag..maar even voor de beleefdheid. Laatste vraag...hoeveel WATTS output kan met dit antenne Tx/zenden ( heb 2.5 mm flexibel draad ) kunnen bemachtigen en mijn radio is een President Lincoln 21 Watts. Alvast bedankt.
El Condor
 

Re: ZEPPELIN DRAAD ANTENNE_11MTR BAND

Berichtdoor 19DT2120 » 04 jan 2012, 16:49

Een antenne-tuner /matchbox is in principe niet nodig.
Als je fabrieks-twinlead gebruikt dan kan je makkelijker berekenen hoeveel lengte je nodig hebt omdat de vf bekend is en dan hoef je in principe alleen nog maar de antenne af te regelen.Bij zelfbouw kippenladder is dat een stuk lastiger ,omdat je niet exact weet wat de impedantie is .Deze is wel na te gaan dmv berekeningen of te meten dmv een antenne-analyser.
Het afpieken doe je dus via de antenne en probeer het draad terug te vouwen ,niet knippen!

2.5 mm flexibel draad is dik genoeg deze kan wel tot een paar KW verstoken en nog een voordeel is dat hij iets breedbandiger word dan dunner draad.
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: ZEPPELIN DRAAD ANTENNE_11MTR BAND

Berichtdoor El Condor » 22 jan 2012, 19:51

Hi,

Zeppelin antenne nagebouwd volgens tekening/berekening, en werkt als een speer ! Qso's: Div 116_76_30_31_34_2_1 en de antenne hangt amper 5 mtr v/d grond af. Met beter weer, gaat ie op 10 mtr hoogte.
De ladder moet wel haaks ( 90 graden ) t.o.v v/d de benen staan. Draad 3mm ( kern ) gebruikt en Rg58/U_spoel >> coax >> transceiver.

73'. :mrgreen:
El Condor
 

Re: ZEPPELIN DRAAD ANTENNE_11MTR BAND

Berichtdoor ts50 » 12 jul 2014, 13:00

hoelang moet de ladder zijn in de meeste gevallen ?, zeppelin ook gebouwd maar hangt nog niet buiten
ga deze eerst ophangen op 3 meter hoogte i.v.b. de SWR afteregelen (ladder)
73,
Mvg.
TS50
ts50
 

Re: ZEPPELIN DRAAD ANTENNE_11MTR BAND

Berichtdoor ts50 » 14 jul 2014, 15:34

ondertussen Zeppelin buiten gehangen en ladder bijgeknipt met stukjes van 10cm op het laatste 5 cm staat nu 1:1 SWR bandbreedte werking 800khz
momenteel 3 meter hoogte zuivere ontvangst komt op 6a7 meter hoogte
73,
ts50
 

Re: ZEPPELIN DRAAD ANTENNE_11MTR BAND

Berichtdoor Rene » 14 jul 2014, 20:34

Houd er rekening mee dat als je antenne hoger hangt je swr verandert...
Als je je eigen beperkingen kent , kun je daarbinnen onbeperkt je gang gaan!!
Jules Deelder
Avatar gebruiker
Rene
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 411
Geregistreerd: 11 okt 2012, 21:07
Woonplaats: Onder de dakpannen


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten

cron