SWR / antenne afregelen

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: SWR / antenne afregelen

Berichtdoor bennie75 » 02 dec 2009, 22:16

Sorry dat ik een oude thread weer nieuw leven in blaas. Als ik een SWR meter heb, dan moet ik neem ik aan ook nog een kabel van m'n bak naar de SWR meter hebben? Welk type? Deze misschien? http://www.dile.nl/tussenkabel-zwart-p-757.html

B75
bennie75
 

Re: SWR / antenne afregelen

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 02 dec 2009, 22:25

Yep, een tussen kabel voor 27 mc is een stuk 50 ohm coax met aan elke zijde een PL plug .
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: SWR / antenne afregelen

Berichtdoor bennie75 » 02 dec 2009, 22:30

Frank is die kabel bij Dile dan de juiste? Ik heb (nog) geen kaas gegeten van die pluggen....... :( :oops: :oops:

B75
bennie75
 


Re: SWR / antenne afregelen

Berichtdoor bennie75 » 03 dec 2009, 07:44

Hoi Frank,

Bedankt voor de duidelijke uitleg met foto's....ben nu al iets minder "leek".......:D

B75
bennie75
 

Re: SWR / antenne afregelen

Berichtdoor bennie75 » 19 dec 2009, 14:13

Zo, eindelijk wat tijd om m'n GPA in de tuin op te zetten. (gebruik een satschotel voet) En hij staat zo'n 2mtr van de grond, met zo'n 5mtr vrije ruimte er omheen. (dus geen gebouwen/bomen)

Ik heb m'n SWR op 1:2/1:3 dus das niet verkeerd volgens mij. Het enige wat ik raar vind ik dat m'n power (ik heb een SWR/Power meter) ineens maar zo'n 2,5watt is ipv 4Watt??? Op m'n bak geeft m'n meter gewoon 4watt zendvermogen als ik de PTT button druk.....Op kanaal 40 is m'n power minder richting de 2watt en op kanaal 1 is m'n power 2,8watt.......?? Wat doe ik verkeerd? Wat kan ik hieraan doen??

B75
bennie75
 

Re: SWR / antenne afregelen

Berichtdoor bennie75 » 19 dec 2009, 15:58

Net even gesproken met wat locals en ik kom erg goed binnen (S9 tot S7). Met m'n sprietje op de porto zelf hoor ik de locals dus niet (of net hoorbaar met veel ruis), dus alles lijkt goed aangesloten. Het enige wat ik niet snap is het verminderde vermogen. Met m'n Wilson1000 hou ik wel 4watt op de PWR meter........ M'n porto geeft wel 4watt zendvermogen op het scherm(van de porto zelf) de SWR/PWR meter geeft dus hooguit 2,8watt weer......? Iets om me "zorgen" over te maken? Oja, er zit wel 20mtr RG58 opgerolt tussen..........(Tussen antenne en bak).

B75
bennie75
 

Re: SWR / antenne afregelen

Berichtdoor Thijs » 19 dec 2009, 16:11

20 meter RG58 heeft niet de voorkeur voor dat soort lengtes je zult ietsje verlies hebben.

Maar dat je zo weinig vermogen ziet komt waarschijnlijk door de SWR. Ik word er niet vrolijk van als ik 1:2-3 op m'n meter zie. Er gaat dan vermogen terug naar je bak waar door die dan weer wam wordt.

Als je (ik weet het dat worden pijnlijk koude vingers) gaat schuiven met de delen van de GPA dan is er vast een betere SWR te bereiken waardoor je ook op je pwr meter een betere meting krijgt.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4476
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re: SWR / antenne afregelen

Berichtdoor DX-Power » 19 dec 2009, 17:42

En de meeste power meters op de bakken zijn niet te vertrouwen.
DX-Power
 

Re: SWR / antenne afregelen

Berichtdoor bennie75 » 19 dec 2009, 20:56

Sorry voor de onduidelijkheid maar ik zit net 2 kleine streepjes ná de 1 op de SWR meter. M'n SWR meter slaat dus haast niet uit bij het zenden..... Hoe schrijf ik dan zo'n waarde? 1:1,2 oid?

Ik heb zo'n SWR meter.....(zie meteen even de SWR meter rechts) Ik kom uit op 2 kleine streepjes rechts van de 1 dus ruim voor de 1.5
http://www.dile.nl/images/317.jpg
B75
bennie75
 

Re: SWR / antenne afregelen

Berichtdoor Ronnie » 19 dec 2009, 21:42

Zo kan je het wel omschrijven. En dat is een goede waarde feitelijk.
Ronnie
 

Re: SWR / antenne afregelen

Berichtdoor Marco_RotterdamseVos » 19 dec 2009, 22:35

Als het goed is heeft je GPA al markeringen tot waar je de delen moet uitschuiven.
Als je dat gedaan hebt zit je qua SWR al goed in feite.

1:1,2 op 4 watt is gewoon goed en niks meer aan doen..!

Edit,
je hebt de SWR meter wel goed afgesteld op SET neem ik aan..?
Marco_RotterdamseVos
 

Re: SWR / antenne afregelen

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 19 dec 2009, 23:41

Je vermogen kun je het beste meten met een meter uit de wat duurdere klasse (daiwa/diamond/bird) en altijd met een dummy-load en niet met een antenne er achter .

:idea: http://www.xs4all.nl/~pa0fri/Diversen/D ... myload.htm
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: SWR / antenne afregelen

Berichtdoor bennie75 » 20 dec 2009, 00:54

Heren bedankt voor de info.

Ik heb de SWR meter gecalibreed zoals beschreven in de handleiding en zoals op het forum. Het enige vreemde vind ik dat ik wel 4Watt te zien krijg met een Wilson 1000 (op de KPO SWR/PWR meter) en met m'm GPA (uitgeschoven op de juiste lengte bij de streepjes op de antenne) dus maar hooguit 2,8watt.... Ik ga er vanuit dat de watt/power meter dus niet al te correct meet.......? De PWR meter op m'n porto geeft wel 4watt aan tijdens het zenden.....

Ik denk dat het dus allemaal wel meevalt en dat m'n SWR wel goed staat.....en dat ik de PWR meter maar niet al te serieus moet nemen? Ik kom duidelijk binnen (S9) bij de locals en met m'n Hy-Flex27 antenne (direct op de porto) hoor ik niets dan ruis of heel in de verte af en toe wat gepraat. Met de GPA hoor ik helder en duidelijk het zelfde gesprek......

B75
bennie75
 

Re: SWR / antenne afregelen

Berichtdoor Marco_RotterdamseVos » 20 dec 2009, 11:07

2 vraagjes,

Hoeveel kabel zit er aan je Wilson ?

Hoeveel kabel loopt er naar je GPA toe ?
Marco_RotterdamseVos
 

VorigeVolgende

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten