Wat is de beste mobiele antenne???

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Wat is de beste mobiele antenne???

Berichtdoor Antoin » 30 dec 2006, 12:53

Wat is de beste antenne om op een vrachtwagen te plaatsen? Mijn bak is een Magnum 257(export).
Krijg binnenkort een nieuwe vrachtwagen en wil er gewoon een goede antenne op die een lange levensduur heeft en waar ik 't max. vermogen mee kan zenden. :P.
Wie kan me helpen bij de keuze(want die is echt reuze)
Antoin
 

Berichtdoor Arthur » 30 dec 2006, 14:13

dat is nogal verschillend en persoonlijk, maar handig is te weten wat voor auto het word, teminste hoeveel plek je hebt om iets neer te zetten, ivm hoogte etc
Ik zelf heb sinds kort een little will op het dak staan (plat dak, dagcabine) en ik moet zeggen dat hij buitengewoon goed functioneerd, ik vind hem zelf niet veel onderdoen voor z'n grote broertje de wilson 1000 die ik ook bezit.

Dus voor die 35 euro (jacobs electronics breda) is de little will het zeer zeker waard.
Arthur
 

Berichtdoor Antoin » 30 dec 2006, 16:11

Wordt een MAN autotransporter. Met XLX cabine. Dus net iets lager dan de XXL. De cabine is volledig van kunststof. Mijn collega heeft hem op de opbouw staan. (op de toren).
Hij kan en mag in principe overal staan.
Antoin
 

Berichtdoor Arthur » 30 dec 2006, 17:11

de little will is een magneet antenne, dus makkelijk te plaatsen zonder gaten boren
als je niet te hoog word kan je ook een k40 of de wilson 1000 nemen (1.45-1.60 lang) alleen persoonlijk vind prijs/prestatie de kleine beter.
wilson 1000 kost ook wat meer, zo'n 100eurie afhankelijk of je magneet of vaste voet neemt, en de kleine 35 betaalde ik bij http://www.jbe.nl (bij anderen vaak 45-50 euro)

Voordeel van de kleine boven de grote vind ik persoonlijk dat de straler minder heen en weer zwiept tijdens het rijden, dus een wat stabieler signaal/ontvangst heeft, dit in combinatie met een goeie bak werkt prima.

bijv. ik reed van de week op de A4 bij nieuw-vennep, en ik kon de locale gesprekken hier in almere (die doorgaans met 4-10 watt werken) gewoon perrfect volgen, en zat ik van de week op de A12 thv woerden/driebruggen met krimpen en capelle te praten, en ik werk gewoon met 4 watt.

Maar ik kan nu wel blijven doorgaan over hoe goed ik de kleine vind, er zijn nog zat andere antennes die ook goed werken, is ook een beetje persoonlijk.
Een turbo 2000 werkt op perfect, maar das weer een wat langere spriet, en toch wat \"dover\" dan de wilson.
En het belangrijkste wat telt in de hobby, wat is het budget, daar is alles eigenlijk mee te doen.
Arthur
 

antenne op vrachtauto

Berichtdoor danci » 30 dec 2006, 18:41

Mooi onderwerp gaande hier.
heb net een jackson in mijn renault ae geplaatst, en vandaag een firestick er op geprikt. ik heb eigenlijk weinig ruimte over in de hoogte,daarom staat ie wat schuin.( gevolgen??)
zit wel te denken om een antenne op de spiegel steun te monteren.
Maar vraag me inderdaad af wat nou het beste is. het vermogen van mijn bak loopt van 4 tot 20 watt. heb het nu op 20 staan.

iemand nog suggesties?
danci
 

Re: antenne op vrachtauto

Berichtdoor Arthur » 31 dec 2006, 00:23

danci schreef:Mooi onderwerp gaande hier.
heb net een jackson in mijn renault ae geplaatst, en vandaag een firestick er op geprikt. ik heb eigenlijk weinig ruimte over in de hoogte,daarom staat ie wat schuin.( gevolgen??)
zit wel te denken om een antenne op de spiegel steun te monteren.
Maar vraag me inderdaad af wat nou het beste is. het vermogen van mijn bak loopt van 4 tot 20 watt. heb het nu op 20 staan.

iemand nog suggesties?


op een AE zit je idd met je hoogte, maar plaatsing tegen de achterwand van de cabine, dan kan ie rechtop en langer zijn.
ideaal, dus rechtop en rondom vrijstaand lukt toch nooit, ikzelf zi weer met een koelmoter, zo is er altjd wel wat.
Arthur
 

Berichtdoor danci » 31 dec 2006, 20:10

Nou, vandaag me firestick rechtop geplaatst, kan net an.
zal er us een foto van maken, lichtblauw metalic auto met knal oranje antenne erop. volgende week da ding afstellen, en dan maar us kijken wat het wordt
danci
 

Berichtdoor Antoin » 01 jan 2007, 15:18

Heb inderdaad ook veel goeds gehoort over de little will. De hoogte kan in principe tot 4,20m altijd. Met een autotransporter ben ik toch altijd zo hoog.(rij weinig in NL gelukkig)
Maar is het niet zo dat als je een stalen spriet hebt dat deze veel zwiept. Zijn er geen ´rubberen` sprieten die ook zo goed zijn. Deze bewegen minder volgens mij.
Ik wil niet besparen op de antenne. Mijn bak is max. 30watt en was ook niet goedkoop. Wil nu gewoon een goede antenne die jaren meekan. En ofdat de antenne nu 30 of 100 euri kost maakt me niet zoveel uit.
Antoin
 

Re:

Berichtdoor Arthur » 01 jan 2007, 22:52

Antoin schreef:Heb inderdaad ook veel goeds gehoort over de little will. De hoogte kan in principe tot 4,20m altijd. Met een autotransporter ben ik toch altijd zo hoog.(rij weinig in NL gelukkig)
Maar is het niet zo dat als je een stalen spriet hebt dat deze veel zwiept. Zijn er geen ´rubberen` sprieten die ook zo goed zijn. Deze bewegen minder volgens mij.
Ik wil niet besparen op de antenne. Mijn bak is max. 30watt en was ook niet goedkoop. Wil nu gewoon een goede antenne die jaren meekan. En ofdat de antenne nu 30 of 100 euri kost maakt me niet zoveel uit.


das een mooi budget uitgangspunt
Maar dan zou ik (ivm zwiepen en prestatie/prijs verhouding) uit mijn erv voor de kleine will gaan.

Een rubberen antenne is van binnen altijd nog draad, en bij een harde klap (viaduct iod) toch ook kapot, terwijl een stalen straler best een stootje kan hebben.
Arthur
 

Berichtdoor Antoin » 02 jan 2007, 18:51

Klinkt goed. Maar is er iemand die ervaring heeft met bv de K40 of een andere. Of is de Wilson gewoon de beste.
En over dat budget wilde ik nog even zeggen, heb de laatste jaren al verschillende rubberen antennes gehad(firestik bv) Maar met deze was t altijd wat. Dus als ik nu meteen een goeie koop, hoop ik voor jaren klaar te zijn.
Antoin
 

Re:

Berichtdoor Arthur » 02 jan 2007, 19:48

Antoin schreef:Klinkt goed. Maar is er iemand die ervaring heeft met bv de K40 of een andere. Of is de Wilson gewoon de beste.
En over dat budget wilde ik nog even zeggen, heb de laatste jaren al verschillende rubberen antennes gehad(firestik bv) Maar met deze was t altijd wat. Dus als ik nu meteen een goeie koop, hoop ik voor jaren klaar te zijn.


De K40 heb ik ook erv mee, erg goeie antenne ook, maar vind de wilson's net ietsjes beter werken.

Als je de antenne, de bovenkant van de straler evt vast kan zetten (met rubbertje iod, geen metaal) zou je de grote kunnen nemen, en die voor je toren zetten en de bovenkant vastzetten zodat ie niet zwiept, dat werkt dan als een huis.

Dit had ik vroeger (werkte ik in garage transport bedrijf) meermaals met de K40 ook gedaan, plaatsing achter tegen de cabine en dan bovenaan met rubberen stripje vast aan het dak (space cab), dan heb je stabiele signalen.

De grote wilson die ik hier heb staan (ook erv met K40) bovenop het dak van m'n personen wagen werkt goed als je stilstaat, ga je rijden, dus de antenne zwiepen gaan de signalen ook als een gek bungelen, en onderweg als je tegen-contact dat ook heeft ben je elkaar sneller kwijt dan een niet zwiepende antenne.
Arthur
 

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 02 jan 2007, 22:28

Ik heb altijd met de ML-145 antenne rondgereden ,deze is een stuk goedkoper als de wilson 1000 maar bijna net zo goed .Ik ben niet gek op magneetvoeten dus bij mij stond hij met een pl-voet op het dak v/d auto (vw caddy). Altijd maar 4 watt gehad maar werkte echt SUPER. De ML-145 zijn nog koop en kosten ongeveer 35 euro. 73 19-AT068 Frank
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Berichtdoor uniden2830 » 28 feb 2007, 03:22

heb zelf een little will ook op mijn caddy maar werkt perfect,goede ontvangst en goede rapportjes gehad,zit maar met 0,5watt mobiel.
en verliezen doe je hem niet,rijdt vaak 150 tot 160 km/u
ik heb er geen problemen mee
uniden2830
 

Berichtdoor Bimmer » 28 feb 2007, 03:32

Ik ben weer goed te spreken over de Wilson 5000.

Ook deze blijft bij tamelijk hoge snelheden gewoon zitten...
Bimmer
 

Re: antenne op vrachtauto

Berichtdoor bluestar » 11 maart 2007, 21:08

op een AE zit je idd met je hoogte, maar plaatsing tegen de achterwand van de cabine, dan kan ie rechtop en langer zijn.
ideaal, dus rechtop en rondom vrijstaand lukt toch nooit, ikzelf zi weer met een koelmoter, zo is er altjd wel wat.

Ja ik zie de wilson ook wel zitten maar nu zeg jij achter de cabine maar nu is mijn vraag als ik de magneet tegen de achterkant plaats kan ik dan de straaler knikken dat hij recht staat
gr wim
bluestar
 

Volgende

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 183 gasten