SWR het beste op +/- 28.400 MHz

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

SWR het beste op +/- 28.400 MHz

Berichtdoor stanspanband » 02 dec 2006, 12:21

Goedendag. Mijn SWR is het beste op de +/- 28.400 MHz. Dit is gemeten met de SWR-meter die in de Lincoln zit. De SWR die hij aangeeft is \"2\" op vol vermogen. De Powerknop staat dan vol open en de SWR/Cal-knop is dan zover teruggedraaid dat hij uitslaat tot aan het kleine driehoekje. Op de gebruikelijke 40 kanalen slaat hij vol uit. De antenne is een Santiago 1200 en zit, met een spiegelbeugel, aan de opstaphandgreep achter aan de cabine. Is het nu meteen nodig om de spriet in te korten? Er af halen is zo gebeurd, maar het er weer aan \"breien\" wordt moeilijker. Ik denk dat er nog een massaprobleem is. Hoe weet je of er sprake is van een goede massa. Als ik een Ohm-meter gebruik en deze geeft \"0\" aan, houdt dat dan ook in dat de massa goed is? Of komt er toch meer bij kijken? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Groetjes Stan Heijne.
stanspanband
 

Berichtdoor jerry002 » 04 dec 2006, 00:01

je kunt de antene langer maken want hij is op 10 meter goed in teorie is hij te kort voor 11 meter(27.200)
groeten jerry 19-sl-001 sldx world
jerry002
 

Re:

Berichtdoor Uvcfm993 » 16 dec 2006, 15:11

Hey,

Gebruik je de bijgeleverde coax ? In principe moet het dan goed zijn... Ga je de kabel langer of korter maken, dan krijg je deze problemen ook ( Zelf ook een 1200 op de auto staan, en het zelfde probleem gehad nadat ik een langere kabel had gemaakt.....)
Uvcfm993
 

Re:

Berichtdoor stanspanband » 17 dec 2006, 15:40

Uvcfm993 schreef:Hey,

Gebruik je de bijgeleverde coax ? In principe moet het dan goed zijn... Ga je de kabel langer of korter maken, dan krijg je deze problemen ook ( Zelf ook een 1200 op de auto staan, en het zelfde probleem gehad nadat ik een langere kabel had gemaakt.....)

Dank je wel voor je reactie. Als ik de originele kabel gebruik, dan kan ik de kabel niet netjes wegwerken. Mijn antenne staat op een beugel die ik ter hoogte van de middelste bevestiging van het luchtfilter heb bevestigd. Ik weet eigenlijk niet hoe lang de kabel standaard is. Verschillende mensen, die ervan verstand hebben, zeggen dat je de kabel wel langer mag maken maar niet korter. Ik heb een DAF 95 (nieuw type). Als ik de originele kabel zou gebruiken, dan moet ik een spiegelbeugel gaan gebruiken. Wat voor een auto heb jij en hoe heb je de antenne dan bevestigd? Ik zag pas geleden een Italiaan met zo'n zelfde antenne aan de zonneklep bevestigd. Maar mijn Italiaans is niet je van het. Een pizzanaam uitspreken gaat nog wel. Groeten Stan Heijne.
stanspanband
 

Dus

Berichtdoor Uvcfm993 » 17 dec 2006, 20:53

Je hebt de kabel langer gemaakt.... Zou dus zeggen dat de Antenne korter moet worden. Kijk eens even wat de SWR op bijvoorbeel 26.500 mhz is ? Is het daar veel beter, dan kan je er 100% van uitgaan dat de straler korter gemaakt moet worden. (hoe hoger de freq, hoe korter de antenne.....). Een andere oorzaak kan de afstand tussen de antenne en de cabine zijn...hoe ver staat de straler van de metale cabine af ???
Uvcfm993
 

Berichtdoor stanspanband » 24 maart 2007, 10:57

Zo. Daar ben ik weer. Het heeft lang geduurd, maar nu zit de antenne op de nieuwe auto. (DAF 105). De antenne zit ongeveer 30 cm van de cabine af, achter de cabine. De massa is goed. Dit is gecontroleerd met een Ohm-meter tussen de antenne en het chassis. Op 26000 Mhz is de SWR tussen de 1 op 1.2 en 1 op 1.5. Op kannal 1 van de 40 kanalen is de SWR 1 op 2. Op kanaal 40 staat de meter iets in het rode gebied. Ik geloof op 3 en op de 29995 Mhz staat de SWR bijna op het eind van het rode gebied. De kabellengte is nu nog 9 mtr. Ik heb er al verschillende keren 2 cm afgehaald, met tot nu toe ongeveer 25 cm, maar de SWR veranderd bijna niet. Er is me gezegd dat de kabellengte voor een hele golf ongeveer 8,75 mtr moet zijn. Ik heb een Maas-meter, maar die vertrouw ik niet. Ik moet er af en toe een tik opgeven, omdat anders de naald niet reageert. Mijn vraag is nu of ik goed bezig ben om die kabel telekens in te korten, of moet er een stuk van de spriet afgehaald worden. Ik hoop dat jullie een antwoord hebben. Ik heb jullie vorige antwoorden bekeken, maar nu heb ik wat meer gegevens. Alvast bedankt. Groeten Stan.
stanspanband
 

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 24 maart 2007, 22:24

Normaal moet je de swr afstellen door de lengte v/d ant. straler te veranderen (langer-korter) . En niet met de coax .
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: SWR het beste

Berichtdoor RamsesIV » 26 maart 2007, 10:49

19-AT-068 Frank schreef:Normaal moet je de swr afstellen door de lengte v/d ant. straler te veranderen (langer-korter) . En niet met de coax .

Zoals Frank al zei: de straler moet ok zijn, de coax lengte is van iets minder belang (ik heb er nooit rekening mee gehouden). Ken je niet iemand met een goede swr-meter? Kan je deze dan niet effe lenen?
Verder, op kanalen 1-40 is uw swr te hoog, dus antenne moet korter. Op 26 MHz is goed momenteel, maar dat zal wel nit de enige frequentie zijn waarop je wil zenden? Je moet hem op de meeste kanalen minstens toch onder 2 kunnen krijgen. Vanaf 1,7 is het te doen... Er is genoeg uitleg elders op dit forum over hoe je een swr afstelt denk'ik.
Veel successs!
RamsesIV
 

Coax

Berichtdoor Uvcfm993 » 30 maart 2007, 14:05

Coax lengte is zeker van belang, vooral bij een Sirio 1200 enz. En geloof me, spreek uit 100% ervaring (ja, staat ook bij mij op de auto, en had de coax ook 1,5 meter langer gemaakt als de lengte die er bij zat......1 grote bak elende dus....)
Uvcfm993
 

Re: Coax

Berichtdoor RamsesIV » 02 apr 2007, 09:43

Uvcfm993 schreef:Coax lengte is zeker van belang, vooral bij een Sirio 1200 enz. En geloof me, spreek uit 100% ervaring (ja, staat ook bij mij op de auto, en had de coax ook 1,5 meter langer gemaakt als de lengte die er bij zat......1 grote bak elende dus....)

:shock: Wel... raar maar waar, heb er nog nooit last van gehad. Om eerlijk te zijn ik heb er dus écht nooit rekening mee gehouden (kabel kapot, stukje nieuwe kabel of afknippen... 8) ). Ik zit al wel eens te wisselen met antennes en kabels. Ik weet dat het n invloed heeft maar bij een goede massa krijg je die SWR toch wel onder 1,7 , no? :shock: Uvcfm993 bij mij komt er niet meer uit dan 5W, ooit ns enkele keren 80à90W (vossejacht) :!: Verder zijn bij mij de meest gebruikte zendantennes de K40, Sirio Turbo 1000, 2000, megawatt 4000N, Hi-Power en afhankelijk van laatste aankoop een antenne in test. Weet niet in welke situatie dat jij dat voorhebt? Ik spreek niet over zendamateur, ik spreek over cb, eh? Hier n beetje ongeloof dus, overtuig me!!
RamsesIV
 

euh

Berichtdoor Uvcfm993 » 10 apr 2007, 18:40

Heel simpel....

Sirio 1200 boven op een ford focus...., en niet alleen de Sirio, ook een Alan nogwatts (net zo lang als de Sirio..), en een ML145.... alle niet goed te krijgen, op verschillende voetjes... Coax weer orginele lengte gemaakt, en jahoor... gewoon weer werken...

Heel, maar dan ook heel misschien komt het door de coax die ik gebruik, das namelijk RG58CU kabel... da's asociaal goed afgeschermd voor een stukje hopeloze RG58... maar lijk me sterk dat dat invloed heeft...
Uvcfm993
 

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 17 apr 2007, 21:01

Moet iets anders zijn ken je iemand de je kan helpen ter plekke? En hoe meer afscherming in een coax kabel hoe beter :!:
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 183 gasten