Gain Master.

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Gain Master.

Berichtdoor vincenttor » 29 okt 2010, 17:57

condities condities condities
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: Gain Master.

Berichtdoor Henry hpsd » 29 okt 2010, 19:48

Hallo Paulus!

Ik weet eigenlijk niet of ik dit moet schrijven of niet....
Het is in iedergeval niet slecht bedoelt. Ik probeer alleen wat inzicht te geven....
Mijn "probleem" is wellicht dat ik af en toe wat te scherp uit de hoek kom dus laat het ff bezinken, probeer alleen te helpen!

De specs overdreven? Zeer zeker niet! deze zijn zelfs nog aan de zuinige kant.
Waarop baseer je dat? door de SWR test ?
SWR zegt niet zoveel over de werking van de antenne. Het is alleen het enige wat iemand zonder kennis "makkelijk" kan meten en daardoor is het een meetmiddel geworden in de trend van ...als de SWR goed is...moet het wel goed zijn...
En dat is dus niet zo.

Goede Dx resultaten? Binnen 5 minuten bewezen.
Wederom waarop gebaseerd?
Ik heb vandaag met 3 hengels en globaal 20 meter draad een 5/7 rapport uit Australie, 5/9 uit USA gehaald...verder 153tdt/dx,153lr104,2kp203,5,3,8,44,173,32 divise etc. gehoord (ben aan hetschilderen dus was er niet op uit qso's te maken). totale kosten 20 euro...is deze antenne dan beter?
Bijna vergeten ook nog een Rene gehoord uit Apeldoorn met Bert 141..


Al je andere bevindingen heb ik zeer op prijs gesteld!
Wellicht kun je iets meer toespitsen op:
Probeer zoveel mogelijk vergelijking te trekken met de Imax dus verschil ervoor...ernaar...bij buurtstations.
Je zou ook iets kunnen zeggen na verloop van tijd over "statische storing" meer of minder..
Het mooiste zou zijn als je ze beide tegelijk kon vergelijken...maar goed dat is natuurlijk niet zo makkelijk..

Geniet van de antenne! en graag horen we natuurlijk je verdere bevindingen :P

PS...als ik op moet houden met zeuren dan hoor ik dat natuurlijk ook graag lol..

Vr. gr,
Henry
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Gain Master.

Berichtdoor Hét Drentse Station » 29 okt 2010, 21:34

Ik vind je mening altijd erg leerzaam Henry, dus ga er vooral mee door. Toch vind ik de swr wel belangrijk. Een 'goede' antenne met een slechte swr hebben we ook niets aan :) Ik zie graag een swr-meter die dood in de hoek blijft liggen. van 25-30 vind in niet nodig. een bandbreedte van 2 mhz. vind ik wel genoeg 26-28 bijvoorbeeld.

9+30 in spanje is inderdaad een niet erg tastbaar bewijs, maar wel leuk om te horen dat je ermee over de grens kan komen, maar goed dat kan met een wilson 1000 ook, zeker met het genoemde vermogen.

Ik ben ook erg benieuwd naar de vergelijking met de imax.

Ik ben wat meer van de praktijk en minder van de theorie en probeer dus graag af en toe een nieuw antennetje :)

Je hebt leuke afstanden gehoord Henry ! Helaas heb ik momenteel weinig tijd om te luisteren...
Hét Drentse Station alias Dé Croky 19 IR 081 On air ! Inmiddels 142 via qsl bevestigde divisions:
1,2,3,4,5,6,7,9,10,11,12,13,14,15,16,18,19,20,21,22,23,25,26,27,28,29,30,31,32,34,35,36,37,38,40,
43,44,45,47,49,50,51,52,54,55,56,59,61,64,66,67,68,69,72,73,74,75,76,79,80,81,84,85,88,90,91,93,
97,102,103,104,105,106,108,109,110,111,112,114,115,116,119,120,121,122,123,125,126,128,133,
136,141,146,152,153,158,161,163,165,166,167,169,173,178,181,185,186,189,190,195,196,199,205,
206,207,212,214,216,218,219,233,251,301,302,303,304,306,307,308,309,310,311,312,314,315,317,
327,328,329,330,331,340
klik hier voor qsl kaarten !

Mijn shack : Daiwa CN-410 - Astatic 636 L - Astatic d-104 tafelmike - Turner Plus Three
Mobiel: Wilson 500 - President Taylor

Use your brains, invest in a good antenna, not in power!
Avatar gebruiker
Hét Drentse Station
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 3785
Geregistreerd: 22 sep 2007, 19:29
Woonplaats: JO32KR

Re: Gain Master.

Berichtdoor vincenttor » 29 okt 2010, 22:07

Dus weer. condities condities condities die ook mee spelen :P
Beste is denk ik lokaal te testen en idd op het zelfde moment over switchen naar de andere antenne zien wat voor signaal rapport op de zelfde meter deze geeft.
Anders is het toch maar blijven gissen welke wel of niet beter is.

Maar wie ben ik :)
Bij twijfel altijd doen!
vincenttor
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 2091
Geregistreerd: 07 jul 2007, 02:57
Woonplaats: omg amsterdam

Re: Gain Master.

Berichtdoor pauluszelf » 29 okt 2010, 22:55

Ik had een heel relaas teruggegeven,maar dat is ineens verdwenen.
Dan nog maar een keer: Ik vond je reactie idd nogal cynisch,Henry.
Ik zal e.e.a.even toelichten.
Vanavond gewerkt met de locatie Asten,afstand 140Km rapport 5/7 dit met 80W.
Tilburg idem-dito.En nog enkele stations uit de Betuwe.
Inderdaad is ook voor mij een goede SWR een indicatie voor de werking van een antenne.
Laat het nu toevallig een Imax geweest zijn,die ik eraf gehaald heb,met daarvoor in de plaats de GM.
Kort samengevat:Lokale stations merken duidelijk verschil.
Ik hoef niet meer overtuigd te worden,dat hebik door het plaatsen van deze antenne zelf al gedaan.
En Vincent,je hebt 100% gelijk,als er geen propagatie is ,kom je ook met de meest fantastische ant.niet de straat uit.
Anyway:Ik ben verkocht!
pauluszelf
 

Re: Gain Master.

Berichtdoor pauluszelf » 29 okt 2010, 23:49

Mischien ten overvloede:Maar de bandbreedte in de praktijk blijkt nog groter te zijn als wat in de specs staat,dus dat baseer ik inderdaad op de SWR test.
Bij mij staat praktijkervaring,net als bij het Drentse station hoog in het vaandel,en mijn gebruikerservaringen met deze antenne zijn een van de eersten,toch?
Iemand anders mag mijn ervaringen tegenspreken,zodra hij zelf een GM heeft geprobeert,maar ik denk niet dat dat gaat gebeuren.
Ik wacht met smart op de 2e gelukkige eigenaar van een GM en zijn/haar bevindingen.
Paul.
pauluszelf
 

Re: Gain Master.

Berichtdoor Edje555 » 30 okt 2010, 10:24

Tja ik zou eigelijk niet weten waarom deze Gain Master beter zou moeten werken als elke 5/8 , een afstralings patroon is van elke 5/8 vrijwel het zelfde.
Van welk matriaal een antenne is gemaakt is ook onbelangrijk , koper of alminium omdat deze energie er niet door gaat maar er langs (skin effect) zolang de antenne maar aan bepaalde eisen voldoet zoals lengte en aanpassing voor een golflengte en plaatsing en hoogte.
Snap niet waarom deze antenne dan beter zou moeten werken als een I-max-2000 of bijvoorbeeld een Sigma Montova als deze allen 5/8 golf zijn en vrijwel de zelfde electrische werking hebben en een aanpassing.
Koper ?? ja koper geleid iets beter als aluminium maar een I-max heeft ook een koperspoel en een koperdraad tot aan de top en de dikte van deze draad bepaald ook de bandbreedte maar heeft bij te dik koperdraad weer een nadeel en dat is een verkortingsfactor en moet een aanpassing hebben wat verlies betekend.
Zoals ik dat spoel van de Gain Master bekijkt heeft het een vrij dikke diameter spoel die ik vroeger op de Pan mega range en Super pan 8-12-16-20 heb gezien en voortreffelijk zijn werk deed ook met flink vermogen.
DX met propagaties maak het bar weinig uit welke 5/8 je gebruikt omdat de opstralingshoek van elke 5/8 het zelfde is en op het zelfde punt zijn maximale gain heeft van c.a 1,5 a 2,0db.

maar goed de wonderen zijn de wereld nog niet uit en ik wacht dan ook met spanning af naar meer mensen die deze Gain Master plaatsen en of deze ook de zelfde conclusie trekken dat hij beter zou werken als een I-max of een andere gelijk waardige 5/8 :wink:

Nou ben benieuwd ! :mrgreen:
Edje555
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 13 jul 2009, 18:44

Re: Gain Master.

Berichtdoor Henry hpsd » 30 okt 2010, 10:30

Hey Mensen!

Paulus, Super reactie!, Ik hecht waarde aan je bevindingen in de trend van "buurt station" merkt verschil...
Dat is iets redelijk tastbaar voor mij.
De echte critisie (schrijf ik dat zo goed?)..kunnen nog wel commentaar hebben in de zin van het is geen een op een vergelijking...
Echter persoonlijk vind ik als iemand die al jaren met iets werkt denkt dat hij verschil merkt is dat voor mij toch iets tastbaars!

Wellicht is het fijn om SWR nog wel even toelichten...
Een antenne heeft een echte en een niet "echte weerstand..."

Zie het maar als een auto die 50 km per uur naar voren gaat...
Als dat het geval is dan heb je dus ook een wind die 50 km per naar achteren gaat... toch?

We houden even aan dat het doel is om 0 over te houden,,..de hele wereld jing jang, balans dat soort dingen.

Als die wind naar achteren nu 160 km per uur is omdat het waait is het niet in "balans".
Er is dus ergens verlies in het rendement...ik krijg immers geen 0..geen jing jang.

Het kan ook goed zijn dat die wind niet precies recht op de auto staat maar onder een andere hoek...
Dan moet ik dus bijsturen want ik wou die 0 hebben wat allemaal weer efficientie verlies is.

Onze kabels /zenders etc..zijn allen 50 ohm....ze gaan er dus vanuit dat het altijd wel iets waait.
Zie het maar als volgt: die antenne moet "tegenwind geven" dat moet ook 50 ohm zijn dan heb je geen verlies. Die wind moet precies 180 graden staan dan zijn beide weer 0... lang leve jing jang..!

Nu kan het gebeuren dat die antenne wel 50 ohm is maar niet precies terug blaast...maar onder een hoek staat op die 50 ohm..
In termen heet dat bv 50 -j10 ohm... die -j10 is de schijnweerstand (dit kunnen ook andere getallen zijn).
En dat is hoe "schuin" de wind blaast.
dat meten we oa. met onze SWR meter..die meet oa. onder welke schuine hoek die wind komt..en met wat voor snelheid.
Het probleem zit erin dat hijdat beide tegelijk doet.

Eerst weer terug naar die wind, wat moet je dus hebben: "wind" wat precies recht op die andere staat zodat alles weer 0 is dat was ons streven.. (idd..Jing jang Jippie!)

Zover zo goed...stel je nou voor dat die wind blaast met 100 ohm -j 15. Dus veel harder en schuin.
Nu, dan pakken we het stuur en draaien weer haaks op die wind.....die -j15 gaat eraf..
(dat doet oa.die spoel in die antenne).

Maar shit, dan blijf ik nog steeds zitten met die 100 ohm...veel te snel!
Nog een keer shit...ik kan sturen wat ik wil maar kan de snelheid van die tegenwind niet gelijk krijgen..zodat alles weer nul is...
Wat gebeurt er....mijn SWR zegt 2:1 het enige wat ik kan doen is bijsturen....want dat is immers wat ik meet...
En het enige wat ik kan.
Maar ik moet niet bijsturen...ik moet zorgen dat die snelheid van die wind anders word!
Als dat het geval is heb ik weer 0 en is alles prima!
Ik moet dus eigenlijk sneller gaan rijden...maar goed dat weet ik niet...er zit maar 1 metertje op mijn SWR meter.
En gemaks halve gaan we er allemaal vanuit dat dat die hoek is..(stom he! maar doen we allemaal)

Het kan nog minder...stel je nou voor dat de SWR met je mee blaast

We hadden afgesproken dat de SWR meter de tegenwind en schuine hoeken meet..
Maar goed ik heb nu wind mee, dus helaas meet ik niets..
Maar als ik echt ga tellen en logisch nadenk,
ik rij 50km per uur en ik heb wind mee 70km per uur dan heb ik ergens 120km per uur (is 20 weet ik)
Wat een slecht rendement! ik wou immers 0 hebben...maar die SWR meter zegt 0...hij kan het gewoon niet meten..
En dat is wat een dummyload doet...Hij zegt 0 maar in het echt is het een waardeloos rendement...geen jing jang...

Dit is geen pleidooi voor anti-swr meter...nee zeer nuttig middel, maar je moet je wel bewust zijn dat hij meerdere dingen of juist geen dingen aangeeft.

nog even over bandbreedte..
Doe ik ff snel...schrijf simple, klopt niet precies...
Als een antenne 1000 ohm is en ik zet daar een 20:1 omvormer achter dan geeft hij 50 ohm aan.
(1000/20=50) swr=1:1
Als de antenne 750 ohm word met die 20:1 balun,
750/20=37,5) swr=1:1.3
Maar als mijn antenne bv 25 ohm is zonder balun geeft de SWR aan...2:1!

Echter in dat laatste voorbeeld zit er maar 25ohm verschil tussen en bij het eerste voorbeeld 250 ohm.
Ga je omhoog of omlaag in de frequentie dan verandert dus die ohms.
Als ik dus een antenne heb die standaart hoog ohmig met een balun geeft die sneller een bredere bandbreedte.
En dat is precies wat er gebeurt bij een heleboel FM yagi antennes....die Fuba's, die folded dipole die zorgt ervoor dat de antenne 300 ohm word en daardoor breedbandiger qua SWR ipv een yagi die precies 50 ohms is.

Maar goed die bandbreedte zegt niets over versterking/voor-achterverhouding etc..het zegt alleen dat hij 50ohm is.

Het is dus ook beter een antenne met een versterking te hebben van 10dBI onder een kleine hoek (minder goed swr).
Dan een antenne met 0dBI versterking onder de goede hoek en snelheid (goede SWR)


Pff al weer lang verhaal..hoop wel dat iemand het leest lol...

Grt.Henry
http://www.19sd384.nl
Laatst bijgewerkt door Henry hpsd op 30 okt 2010, 11:06, in totaal 2 keer bewerkt.
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Gain Master.

Berichtdoor Henry hpsd » 30 okt 2010, 10:42

Hallo Edje,

Hou het ff kort..een aantal dingen...Ben het in essentie met je eens!
Verschil zal minimaal zijn..

Toch ff een paar dingetjes, ook goed bedoelt natuurlijk ;-)
Waar een wezelijk verschil zit met de meeste 5/8 golf antennes is dat het voedingpunt centraal zit.
Voedingspunt is essentieel qua opstralingshoek etc..
En is dit eigenlijk wel een 5/8 golf..

Dan over dat skin-effect, ik heb er wel eens iets over gelezen...echter heb me er nog niet in verdiept.
Ik weet wel dat het iets "moelijker" zit.

Te dik koperdraad betekend toch geen verlies? Hoe bedoel je dat?
De verkortingsfaktor is ook niet echt van toepassing..dat is meer met bv omhulsels.
De resonantiefrequentie verandert iets...maar er is niet echt sprake van een verkortingsfaktor.
Een verkortingsfactor is t.ov. iets...maar er is geen standaart "eenheid" voor dikte..
Als je bedoelt dat een dikkere straler iets korter kan zijn dan een dunnere...Ja!

De spoel op de Gain Master is heel maar dan ook echt heel iets anders dan de spoel op de Pan super 12 e.d...
En dan doel ik niet op uiterlijk maar qua werking. Ze zijn totaal anders qua functie.
De spoel van een Pan/Montova etc. zijn aawezig voor impedantie verandering.
Deze spoel onderop is er voor Mantelstromen

Wat een ieder denk ik vergeet is dat bij de meeste verticale antennes een radiaal netwerk vereist is!
Bij deze antenne dus totaal niet..Dat vindt ik erg optimistisch!

Ben eigenlijk wel een voorstander van de antenne!
Natuurlijk moet je geen S-punten verschil moet je niet gaan verwachten..helemaal mee eens.
Nog sterker...als er al verschil is...
Maar zo op het eerste gezicht zou dit best wel eens een hele goede kunnen zijn..er is in iedergeval goed over nagedacht.
En het is mijn inziens toch echt een ander concept als de 5/8 golf

Vr. gr,

Henry
http://www.19sd348.nl
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Gain Master.

Berichtdoor pauluszelf » 30 okt 2010, 15:37

Oke,ik denk dat ik alle techn.details redelijk goed begrijp in alle voorgaande texten.
Edje 555 had het over de spoel van de GM:Dit is geen spoel,maar een geintegreerd mantelstroomfilter van 16 windingen.
(Hm,is eigenlijk toch een spoel).
Voor alle duidelijkheid,ik beweer echt niet dat de GM beter zou zijn dan iedere andere ant.
Wel kan ik mijn bevindingen updaten,door met zekerheid te kunnen stellen dat hij in elk geval niet onderdoet voor een Mantova Turbo.
Dit nl.vanmiddag nog getest samen met een lokaal station(ben discreet dus noem geen namen)richting de repeater in Bussum.
We hebben beide dezelfde vermogens gebruikt en er was geen verschil merkbaar aldaar.
Afgelopen nacht rond 4:00u kwam ik thuis en mocht ik een duidelijk hoorbaar signaal neerzetten in de locatie Boxmeer,dicht bij de Duitse grens.
De antenne steekt qua prestaties echt NIET met kop en schouders boven alles uit.
De Freq.range waar hij inzetbaar is,maakt hij echter wel MEER dan waar.
Ook ik ben verwend door Mr.4 el.Beam,en Dxen zal ik dus altijd horizontaal doen.
Maar voor een Vertical en binnenlandse Dx is hij in mijn ogen gewoon een aanrader.
Groet 19rsn1003 Paul.
pauluszelf
 

Re: Gain Master.

Berichtdoor Edje555 » 30 okt 2010, 15:39

Henry hpsd schreef:Hallo Edje,

Hou het ff kort..een aantal dingen...Ben het in essentie met je eens!
Verschil zal minimaal zijn..

Toch ff een paar dingetjes, ook goed bedoelt natuurlijk ;-)
Waar een wezelijk verschil zit met de meeste 5/8 golf antennes is dat het voedingpunt centraal zit.
Voedingspunt is essentieel qua opstralingshoek etc..
En is dit eigenlijk wel een 5/8 golf..

Dan over dat skin-effect, ik heb er wel eens iets over gelezen...echter heb me er nog niet in verdiept.
Ik weet wel dat het iets "moelijker" zit.

Te dik koperdraad betekend toch geen verlies? Hoe bedoel je dat?
De verkortingsfaktor is ook niet echt van toepassing..dat is meer met bv omhulsels.
De resonantiefrequentie verandert iets...maar er is niet echt sprake van een verkortingsfaktor.
Een verkortingsfactor is t.ov. iets...maar er is geen standaart "eenheid" voor dikte..
Als je bedoelt dat een dikkere straler iets korter kan zijn dan een dunnere...Ja!

De spoel op de Gain Master is heel maar dan ook echt heel iets anders dan de spoel op de Pan super 12 e.d...
En dan doel ik niet op uiterlijk maar qua werking. Ze zijn totaal anders qua functie.
De spoel van een Pan/Montova etc. zijn aawezig voor impedantie verandering.
Deze spoel onderop is er voor Mantelstromen

Wat een ieder denk ik vergeet is dat bij de meeste verticale antennes een radiaal netwerk vereist is!
Bij deze antenne dus totaal niet..Dat vindt ik erg optimistisch!

Ben eigenlijk wel een voorstander van de antenne!
Natuurlijk moet je geen S-punten verschil moet je niet gaan verwachten..helemaal mee eens.
Nog sterker...als er al verschil is...
Maar zo op het eerste gezicht zou dit best wel eens een hele goede kunnen zijn..er is in iedergeval goed over nagedacht.
En het is mijn inziens toch echt een ander concept als de 5/8 golf

Vr. gr,

Henry
http://www.19sd348.nl



Nou hoe dikker je een straler maakt dus het koperdraad vanaf het spoel hoe meer een verkortingsfactor mee gaat spelen ook al spreken we maar ook over enkele centimeters.
maar goed we gaan ervanuit dat de Gainmaster gebruikt maakt van een choke gezien zijn spoel dan spreken wij van een gewone verticale 5/8 dipool wat in feite alle verticale antennes zonder en met radialen zijn.
De manier hoe je een dipool voed kan redelijk invloed hebben , gevouwen dipool word standaard in het midden gevoed omdat de 2benen even lang zijn en dit geld ook voor de standaard dipool.
Wat ze eigelijk doen is 1 been weglaten en dit als spoel opwikkelen om aan de golflengte te komen en daar een aanpassing in bakken om de inpedantie zo dicht mogelijk op 50ohm te houden, een dipool is vaak 300ohm unbalancend zoals veel richtantennes ook vaak zijn en dankzij gammamatch getuned kunnen worden om aan 50ohm te komen.
Het spoel van een verticale antenne is eigelijk een antenne tuner die enkel zorgd dat de inpedantie aan 50ohm blijft op een bepaalde golflengte.
Een Choke die ook veel gebruikt wordt is enkel om de inpedantie op 50ohm te krijgen net als wat een Balun ook doet en alles is aanpassing omdat een dipool van 11meter op 1been geen goed afstralingspatroon kan cereeren door dat er geen tegen capaciteid is en er een soort radialen aan te pas moeten komen om de antenne af te laten stralen wat de antenne golflengte dan doet veranderen.
Daarom wordt er veel gekozen voor deze oplossing een spoel met aanpassing en daarom kan ik nog steeds niet terug vinden waarom de gainmaster beter zou presteren als elke 5/8 met een koperspoel of luchtspoel aan de buitenkant , electrischewerking is exact het zelfde en het zelfde afstralings patroon
Een mantelstroomfilter heeft geen invloed op de golflengte maar werkt eigelijk meer als een Diode halfgeleider, de stroom kan maar 1 kant op en kan niet terug de kabel in om terugslag of uitstraling van de kabel tegen te gaan die de antenne reflecteerd.
Dus tja......
blijkbaar kan niemand uitleggen waarom dan deze gainmaster dat allemaal beter zou kunnen als elke 5/8 , denk eerder een marketing truuk en een hype dan werkelijkheid in de praktijk.
Verschil met een i-max en een sigma montova beide 5/8 zit ook geen verschil in terwijl toch een verschil van matriaal in zit en de montova een luchtspoel gebruikt met een radialen netwerk 8stuks en de i-max een koperspoel met een aanpassing zonder radialen.
Beide antennes hebben de zelfde electrischewerking en dat is afgeleid van een verticale dipool.

Hang maar eens 2x 5,46mtr draad op , 1 been recht naar boven en 1 been recht naar beneden en voed deze in het midden ,en walla je heb een halve golf dipool voor de 11meter en als hij hoog genoeg hangt dan werkt dat net zo goed al een GPA en Atron99 die hier op zijn gebaseerd en op de zelfde hoogte staan.
en dat hebben ze met een 5/8 dipool precies het zelfde gedaan.
Edje555
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 13 jul 2009, 18:44

Re: Gain Master.

Berichtdoor 19DT2120 » 30 okt 2010, 17:51

Edje Lees je txt nog eens een keer door ,er zitten nog al wat fouten C.Q. misverstanden in.
Heb zelf nou even geen tijd om het allemaal aan te geven.
Suc6 ermee.
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: Gain Master.

Berichtdoor Henry hpsd » 31 okt 2010, 20:24

Edje,

super advies van 2120..
Ben je echt van mening dat jouwn verhaal de juiste is?
Mocht je echt geen fouten waarnemen...komen we er volgende week ff op terug.

Vr. gr,

Henry
Laatst bijgewerkt door Henry hpsd op 31 okt 2010, 20:29, in totaal 1 keer bewerkt.
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Gain Master.

Berichtdoor Hét Drentse Station » 31 okt 2010, 20:55

Ik ben blij dat ik het altijd bij de praktijk hou voor wat betreft antennes ;)
Hét Drentse Station alias Dé Croky 19 IR 081 On air ! Inmiddels 142 via qsl bevestigde divisions:
1,2,3,4,5,6,7,9,10,11,12,13,14,15,16,18,19,20,21,22,23,25,26,27,28,29,30,31,32,34,35,36,37,38,40,
43,44,45,47,49,50,51,52,54,55,56,59,61,64,66,67,68,69,72,73,74,75,76,79,80,81,84,85,88,90,91,93,
97,102,103,104,105,106,108,109,110,111,112,114,115,116,119,120,121,122,123,125,126,128,133,
136,141,146,152,153,158,161,163,165,166,167,169,173,178,181,185,186,189,190,195,196,199,205,
206,207,212,214,216,218,219,233,251,301,302,303,304,306,307,308,309,310,311,312,314,315,317,
327,328,329,330,331,340
klik hier voor qsl kaarten !

Mijn shack : Daiwa CN-410 - Astatic 636 L - Astatic d-104 tafelmike - Turner Plus Three
Mobiel: Wilson 500 - President Taylor

Use your brains, invest in a good antenna, not in power!
Avatar gebruiker
Hét Drentse Station
Compleet los geslagen!!!
Compleet los geslagen!!!
 
Berichten: 3785
Geregistreerd: 22 sep 2007, 19:29
Woonplaats: JO32KR

Re: Gain Master.

Berichtdoor Papa Alpha » 01 nov 2010, 17:01

Hét Drentse Station schreef:Ik ben blij dat ik het altijd bij de praktijk hou voor wat betreft antennes ;)


Ik ben het helemaal met je eens Drentse....hoewel ik de discussies over antennetheorieën altijd met grote belangstelling volg ben ik ook iemand die op het gehoor en de S-meter vertrouwd :mrgreen:
Maar nogmaals: de forumleden die theoretische kennis met ons willen delen en dit regelmatig hier neertypen moeten dit zeker blijven doen want dat houdt het forum boeiend en leuk :D en bovendien zet het anderen aan om zelf iets in elkaar te knutselen wat dan weer in de praktijk getest kan worden en zo is de cirkel weer rond :!:

Groeten, Harry.
Sirtel 2000 Silver basisantenne + President Jackson II Euro + Turner Plus 3B
Op zolder ligt nog een Avanti Sigma IV, een Avanti Astro-Beam AV-150, Avanti AV-101 Astroplane en een Mantova Turbo 8.
Instructiefilmpje van Avanti Sigma IV antenne/How to assembly an Avanti Sigma IV: http://www.mijnalbum.nl/Album-MVHRLAKY-
EEN INNIGE BAND MET DE 11 METER BAND SINDS 1974.
Avatar gebruiker
Papa Alpha
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 661
Geregistreerd: 24 feb 2007, 19:46
Woonplaats: Regio Deventer

VorigeVolgende

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 161 gasten