draadantenne voor 11 meter, het how-to topic met foto's.

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

draadantenne voor 11 meter, het how-to topic met foto's.

Berichtdoor -Mark- » 09 jul 2009, 14:14

beste mede-forummers

ik had een vraag over een draadantenne, waarschijnlijk de g5rv (junior) die het wordt.
deze is geschikt voor veel banden, oa de 10-12-15-17-20-30-40 meter banden.

moet ik hiervoor ook een matcher kopen omdat de 11 meter band niet ondersteund wordt, of zal de frequenties rond de .555 wel goede swr hebben omdat de 10 en 12 meter wel gecoverd wordt?

reden waarom een junior versie: weinig plaats, en deze versie is 15.6 meter lang wat ik wel weg krijg in de inverted v shape. deze komt ongeveer noord\zuid positie te hangen naast het huis.

ben even aan t onderzoeken wat er nog eventueel meer bij komt kijken dan alleen de antenne.
Laatst bijgewerkt door -Mark- op 16 jul 2009, 14:20, in totaal 2 keer bewerkt.
Afbeelding
Avatar gebruiker
-Mark-
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1842
Geregistreerd: 12 aug 2008, 23:08
Woonplaats: Limburg

Re: vraag draadantenne (g5rv)

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 09 jul 2009, 14:34

Je hebt hier voor alle banden een tuner nodig .Je kunt ook een ZS6BKW maken hier is de swr gunstiger over het hele bereik . Een nadeel is dat hij groter is dan de G5RV . :arrow: http://home.hccnet.nl/k.niekamp/nieuwe_pagina_1.htm
Bij de W8010 is de swr ook gunstig en je kunt deze ook afstemmen op 11 meter . :arrow: http://home.versatel.nl/bartsimpsons/Ha ... dipole.htm
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: vraag draadantenne (g5rv)

Berichtdoor -Mark- » 09 jul 2009, 15:51

ik gebruik hem alleen voor de 11m band.
maar ik ben bang, dat als ik zelf wat maak, ik het verpruts en het weggegooid geld is.
de g5rv koopt men voor nog geen 5 tientjes.

stel dat ik hem zelf maak.... ik kom er met behulp van google niet helemaal uit, en veel posts met bijlage hier op t forum doen het niet meer. ik kom vanalles tegen over middenisolators, antennelitze, baluns, twinlead en katrollen. ik zie helaas door de bomen het bos niet meer.

dit is mijn visie:

men moet een antennekabel (liefst rg213) hebben van de transceiver naar "het koppelstuk" van de antenne om het zo maar eens te noemen. dit is dus een balun, denk ik maar hier kunnen ook andere zaken voor gebruikt worden. vanuit hier gaan 2 draden (antennelitze, waslijn met metalen kern etc) gespannen naar 2 hoeken die tussen de 90 en 120 graden moeten staan. de uiteindes moeten met isolators\pvc buisjes\iets anders non-geleidend met touwtjes etc bevestigd worden zodat het geen contact maakt. de lengte bepaalt de swr.

als ik dit bereken, wordt de lengte van de draad in totaal:

300:27.555x0.66 = 7.19 meter x 2 = 14.37 meter. 0.66 is de verkortingsfactor van rg213. (in geval van rg58 is het 0.94, dan wordt de totale lengte 20.47 meter.) speelt de lengte van de voedingsdraad ook mee in de lengte van de draad in totaal?

moet hij ook geaard worden, of is dit niet nodig bij een inverted v? ook zie ik vaak wikkelingen of spoelen die gebruikt worden in het midden, is dit nodig?

kan iemand me helpen met een lijstje, zodat ik prijzen en materiaal kan gaan opzoeken en dat ik weet wat ik nodig heb voor een inverted v antenne, in het midden gevoed, ongeveer 10-15 meter max lengte? freq bereik, laten we zeggen 27.500-27.700 ongeveer.

-antennelitze (15 meter): (7x7x0.2mm, koper) 0.60\m
-balun/middenisolator?
-3 isolators: 8.00/6 stuks
-5 meter rg213 kabel tbv tranceiver-antenne: 17.50\10m (rg58 0.75\m)
- 3 stukken tententouw (scheerlijn voor alles op te hangen): paar euro

en thats it?
pas het lijstje maar zo nodig aan :D
Afbeelding
Avatar gebruiker
-Mark-
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1842
Geregistreerd: 12 aug 2008, 23:08
Woonplaats: Limburg

Re: vraag draadantenne (g5rv)\zelf maken

Berichtdoor messentrekker » 09 jul 2009, 17:31

maak dan gewoon een inverted V voor de 11 meter .

straalt beter af als een antenne waarvan je de helft niet gebruikt omdat het een ungunstig stralings patroon oplevert en je moet er een tuner tussen zetten .


voor paar euri heb of bouw je zelf een 1:1 balun (hf choke voldoet ook al bij een dipool / inverted )


link voor de maten ==>http://www.qsl.net/pa3hho/projects_invv.html


link voor een balun . ==>http://www.jacobsbredaelectronics.nl/Private/Webshop/webwinkel.php?hfdcat=Comm&cat=Antennetoebehoren&subcat=Baluns en dan de bu-50


heb em zelf ook gemaakt en gebruik em nu veel op vakantie enzz .oude vishengel als mast .

gebruik voor de dipool delen eerst eens een dikke luidsprekerkabel en maak de lengte goed en verwissel het dan evt voor antenne litze ..

voor een paar euro ben je klaar . waarschijnlijk nog onder de 50 euro van de antenne die je wilt kopen


groeten Roy
messentrekker
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 15 maart 2008, 18:55

Re: vraag draadantenne (g5rv)\zelf maken

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 09 jul 2009, 18:30

Als je hem alleen voor 11 meter wilt gebruiken ,dan zou ik het gewoon bij een dipool laten .Deze kun je als inverted V op hangen of horizontaal . Kosten voor een draad dipool 10/15 euro .
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: vraag draadantenne (g5rv)\zelf maken

Berichtdoor -Mark- » 09 jul 2009, 18:32

handige site die eerste.... ipv een balun een choke maken is ook wel een optie. ik denk dat ik dan wel voor rg 58 ga. is overigens zo'n draadantenne geschikt voor 120w ssb vermogen? of moet ik hier ook nog voor opletten?

vind overigens de benen wel erg kort volgens de berekening, 2.586 meter per been terwijl ik op mijn berekening toch op 7.2 meter per been uitkom. hoe zit dit dan?

overigens wel een erg duidelijke beschrijving. toevallig iemand nog een foto van hoe men zelf een degelijke 1:1 balun kan maken met hobbymateriaal? ik zie genoeg fotos, maar deze hebben allemaal wikkelingen binnenin. is dit noodzakelijk, ook als men een choke maakt?

wordt alleen voor 11 meter gebruikt, wordt als inverted v opgehangen. ik kan die 14 meter kwijt in principe, is dit beter dan de 5.2 meter in de 2e berekening?
Afbeelding
Avatar gebruiker
-Mark-
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1842
Geregistreerd: 12 aug 2008, 23:08
Woonplaats: Limburg

Re: vraag draadantenne (g5rv)\zelf maken

Berichtdoor messentrekker » 09 jul 2009, 19:50

de choke balun is niks meer aals een x aantal windingen om bv een pc pijp van een cm of 10 a 15 maar dat staat d8 ik ook op die site die ik als eerste linkte voor je .

voor de rest klopt die berekening daar wel degelijk (dipool is altijd een halve golf . oftwel 2x een kwartgolf deel 11m door 4 dat is je globale maat al . ) , ben em al vaker zo tegengekomen . je kunt nog veel meer verkortings en weerstanden en andere waarden gebruiken om je antenne te berekenen .
,maar het makkelijkste vind ik simpel uitrekenen . en voor je eigen vertrouwen en omstandigheden een paar cm te lang laten die benen van je dipool (want der afknippen is makkelijker als een stuk antenne draad aan je dipool brei'n)


die balun de bu 50 kan 1.2 kw max hebben maar daar wil ik niet bij in de buurt komen als der iemand mee zit te vonken .. neem een lekkere dikke soepele kabel om je dipooltjes te maken hang em gewoom op met een 1:1 balun . je kunt zelfs meerdere dipolen voor verschillende banden op een balun knopen zoek maar eens op internet )

heb je rg58 een x aantal meter . ? en een stuk (dik)tweelinsnoer ? koop of maak zo'n balun staat een heel internet van vol , ik heb em gekocht want de degelijkheid en waterdichtheid blabla bla beviel me wel . en de ophangogen alles zit eraan ..


zoek gewoon een wat beter na tekeningen van een zelfbouw dipool ongeacht welke freq. band en gebruik je eigen lengtes voor je dipool delen ..



in bezit van alles kan het echt in 10min klaar .


veel suc6
messentrekker
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 15 maart 2008, 18:55

Re: vraag draadantenne (g5rv)\zelf maken

Berichtdoor -Mark- » 09 jul 2009, 20:07

nu zie ik t, die choke is een vervanging van de 1:1 balun... ze hoeven niet beide gebruikt te worden dus.
doet de lengte van de voedingsdraad er nog aan toe?
rg kabel is hier goed genoeg voor, ik hoef dus geen gebruik te maken van een kippenladder etc?

dan haal ik dus:

-7 meter rg58 ( 5 meter voedingsdraad\nog wat over voor choke balun) x 0.75 euro: 5.25 euro
-6 meter antennelitze x 0.60 euro: 3.60 euro
-spandraad: 2 euro
-isolators stukjes pvc buis: gratis

grof genomen: 11 euro. hier kan men nog eens wat aan wagen!
Afbeelding
Avatar gebruiker
-Mark-
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1842
Geregistreerd: 12 aug 2008, 23:08
Woonplaats: Limburg

Re: vraag draadantenne (g5rv)\zelf maken

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 09 jul 2009, 20:15

Yep en de choke is een 1:1 balun . Je hebt geen kippenladder nodig en de lengte v/d voedings lijn zo kort mogelijk zoals bij elke ant.

:idea:
http://www.hamuniverse.com/balun.html

http://images.google.nl/images?hl=nl&cl ... n&aq=f&oq=
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: vraag draadantenne (g5rv)\zelf maken

Berichtdoor -Mark- » 09 jul 2009, 20:30

oke, helemaal duidelijk.

doorsnede pvc buis choke balun berekeningen:

122 cm bij rg 58:

6 windingen: 6.47 cm doorsnee
7 windingen: 5.55 cm doorsnee
8 windingen: 4.85 cm doorsnee

een pvc buis van 50-60 mm doorsnee voldoet.

183cm bij rg213

6 windingen: 9.71 cm doorsnee
7 windingen: 8.32 cm doorsnee
8 windingen: 7.28 cn doorsnee.

pvc buis van 75-95 mm doorsnee voldoet.

ben alleen bang dat het dan een grote behuizing owrdt van minimaal 10x10x15 cm. een rg58 kabel kan men het nog enigszins bescheiden houden.

de kern van de rg kabel gaat naar een zijde, en de mantel naar de andere zijde nietwaar?

hier een foto welke ik wel een goede inspiratie vind:

Afbeelding


hoe maakt men de antennelitze het beste vast aan de balun? is dit te solderen, oogjes erop knijpen, met ringen en haken werken?
Laatst bijgewerkt door -Mark- op 09 jul 2009, 20:39, in totaal 1 keer bewerkt.
Afbeelding
Avatar gebruiker
-Mark-
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1842
Geregistreerd: 12 aug 2008, 23:08
Woonplaats: Limburg

Re: vraag draadantenne (g5rv)\zelf maken

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 09 jul 2009, 20:37

Onder het voedingspunt v/d dipool rol je de coax op met ongeveer 10 slagen op (vuist dikte) en zet dit vast met ty-raps evt op een stuk pvc buis .
http://www.hamuniverse.com/uglybalun2.GIF
http://gallery.tangomike.net/albums/use ... cs2012.jpg
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: vraag draadantenne (g5rv)\zelf maken

Berichtdoor -Mark- » 09 jul 2009, 20:42

en dan in bijvoorbeeld een lasdoos, de antennekabel opsplitsen naar links en rechts.
mantel links, kern rechts aansluiten, op bijvoorbeeld 2 ogen of bouten.
hieraan wordt dan de antennelitze bevestigd met haken of ogen. ik neem aan dat het moet kunnen "werken" ivm de wind en zo, dus een vaste verbinding krijgt te veel te verduren?

is dit overigens berekend op ongeveer 100w ssb vermogen?
is hier een formule voor, of is dit afhankelijk van het genomen materiaal (antennelitze)?
Afbeelding
Avatar gebruiker
-Mark-
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1842
Geregistreerd: 12 aug 2008, 23:08
Woonplaats: Limburg

Re: vraag draadantenne (g5rv)\zelf maken

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 09 jul 2009, 21:06

Het litze kan wel meer als 100 watt hebben .En de balun ook maar , niet veel meer . Als je teflon kabel neemt voor de balun kun je er wel een paar honderd watt maken .
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: vraag draadantenne (g5rv)\zelf maken

Berichtdoor 19DT2120 » 09 jul 2009, 21:20

Je kan ook een chokebalun maken van een ferrietstaaf uit een oude radio met daar +/- 9 windingen rg58 om heen.
Dit stop je dan in een pvc buis met doppen er op,een connector aan de onderkant en een paar oogjes er aan voor het antenne draad.
http://www.aa5tb.com/balun.html
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: vraag draadantenne (g5rv)\zelf maken

Berichtdoor -Mark- » 10 jul 2009, 17:46

thx voor de tips allen.

misschien dat ik er komende donderdag tijd voor heb.
ik zal dan een hele how-to maken met fotodocumentatie, zodat in de toekomst ook andere forumgebruikers gebruik van kunnen maken.
Afbeelding
Avatar gebruiker
-Mark-
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1842
Geregistreerd: 12 aug 2008, 23:08
Woonplaats: Limburg

Volgende

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 43 gasten

cron