Wilson 1000 vs. Wilson Little Will

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Wilson 1000 vs. Wilson Little Will

Berichtdoor erik_ark » 22 jun 2006, 15:54

Zit er eigenlijk nog veel verschil tussen de Wilson 1000 en de Wilson Little Will (in ontvangst & zenden)? Of is het alleen het vermogen wat de antenne aankan?

Ik heb al het topic van de antenne voor de Lincoln doorgespit, daar staat ook wel wat in maar niet helemaal duidelijk :roll:
19DD012
Avatar gebruiker
erik_ark
Moderator
Moderator
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 27 jan 2005, 16:57
Woonplaats: Deventer

Berichtdoor Thijs » 22 jun 2006, 18:35

Erik volgens mij zou de 1000 beter moetn presteren als ie netjes stil omhoog staat maar het heen en weer gebungel van de langer straler zie je terug in het signaal.
Als je niet van plan bent grote vermogens te gebruiken zou ik voor de little wil gaan.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4477
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re:

Berichtdoor erik_ark » 22 jun 2006, 18:41

Thijs schreef:Erik volgens mij zou de 1000 beter moetn presteren als ie netjes stil omhoog staat maar het heen en weer gebungel van de langer straler zie je terug in het signaal.
Als je niet van plan bent grote vermogens te gebruiken zou ik voor de little wil gaan.


Ik ben niet van plan grote vermogens te gaan gebruiken.
Heeft dat heen en weer gebungel veel effect op het signaal? Ook voor de ontvangst?

Op internet kan ik wel veel goede verhalen over de Wilson 1000, maar eigenlijk weinig over de Little Wil. Vandaar dat ik hier is even informeer :P .
19DD012
Avatar gebruiker
erik_ark
Moderator
Moderator
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 27 jan 2005, 16:57
Woonplaats: Deventer

Berichtdoor Arthur » 23 jun 2006, 17:17

zoals altijd gezegd wordt, gaat hier ook op, hoe langer de antenne, hoe beter het ontvangst/bereik.

de keus moet je bepalen wat voor gebruik je hebt, is het om te vossen, dan raadt ik hem je totaal af.
Beetje in de buurt lullen met een redelijk stabiel signaal zou ik voor de little gaan, voor flinke afstanden onderweg dan de grote, maar wat gezegd is, je signaal bungelt wel een beetje.

Vanaf ring Rotterdam (mobiel) naar thuisbasis in Rijswijk vanaf het dak van m'n toenmalige mazda 323tje met 4 watt geen probleem met de grote.
Maar prijs/kwaliteit zou ik lekker voor de kleine gaan.

Let wel op je hoogte en evt plaatsing ivm onderdoorgangen etc
Arthur
 

Berichtdoor erik_ark » 24 jun 2006, 11:05

Ik ga hem niet gebruiken om te vossen.
Maar ik wil toch wel een eindje weg kunnen praten, dus dan zou ik volgens jou het best voor de 1000 kunnen gaan?
Ik gebruik hem gewoon met 4 Watt.

Arthur schreef:Vanaf ring Rotterdam (mobiel) naar thuisbasis in Rijswijk vanaf het dak van m'n toenmalige mazda 323tje met 4 watt geen probleem met de grote.


Wat voor afstand is dat ongeveer?
Heb daar helemaal geen idee van eigenlijk, ben niet zo bekend in het westen :wink:

De hoogte van m'n auto is ongeveer 1,30 meter + lengte van de 1000 (ongeveer 1,70 meter) dan kom je op zo'n 3 meter. Dat zou op de normale wegen toch geen probleem moeten zijn lijkt me :?: .
19DD012
Avatar gebruiker
erik_ark
Moderator
Moderator
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 27 jan 2005, 16:57
Woonplaats: Deventer

Re:

Berichtdoor Arthur » 24 jun 2006, 11:50

erik_ark schreef:Ik ga hem niet gebruiken om te vossen.
Maar ik wil toch wel een eindje weg kunnen praten, dus dan zou ik volgens jou het best voor de 1000 kunnen gaan?
Ik gebruik hem gewoon met 4 Watt.

Arthur schreef:Vanaf ring Rotterdam (mobiel) naar thuisbasis in Rijswijk vanaf het dak van m'n toenmalige mazda 323tje met 4 watt geen probleem met de grote.


Wat voor afstand is dat ongeveer?
Heb daar helemaal geen idee van eigenlijk, ben niet zo bekend in het westen :wink:

De hoogte van m'n auto is ongeveer 1,30 meter + lengte van de 1000 (ongeveer 1,70 meter) dan kom je op zo'n 3 meter. Dat zou op de normale wegen toch geen probleem moeten zijn lijkt me :?: .



zal een hemelsbrede afstand zijn van ca 20/25 km.
maar ondanks ik hem zelf heb (al flink wat jaren) zou ik niet zo snel meer voor een zo'n prijzige antenne gaan denk ik. aangezien ik ook ervaringen heb met een originele dv27 (kosten ongeveer 25 euro) die ook zeer goed werkt, en zeer zeker de prijs/kwaliteit zeker zijn geld dubbel waard is.
Ook is een dv27 stug (dikker) en heb je stabielere signalen.
Werk nu zelf met een turbo 2000 (lemm) op de vrachtwagen en die is ook zeker niet verkeerd..

Let wel: de wilson ontvangt en zend wel beter dan de dv27, maar dat houd dus ook in: betere ontvangst van andere stations, MAAR ook van storingen.

En of het aan de mijne ligt weet ik niet, maar krijg de 1000 niet 1:1 afgesteld (heb de kleefvoet versie)
Arthur
 

Re:

Berichtdoor erik_ark » 24 jun 2006, 12:44

Arthur schreef:zal een hemelsbrede afstand zijn van ca 20/25 km.
maar ondanks ik hem zelf heb (al flink wat jaren) zou ik niet zo snel meer voor een zo'n prijzige antenne gaan denk ik. aangezien ik ook ervaringen heb met een originele dv27 (kosten ongeveer 25 euro) die ook zeer goed werkt, en zeer zeker de prijs/kwaliteit zeker zijn geld dubbel waard is.
Ook is een dv27 stug (dikker) en heb je stabielere signalen.
Werk nu zelf met een turbo 2000 (lemm) op de vrachtwagen en die is ook zeker niet verkeerd..

Let wel: de wilson ontvangt en zend wel beter dan de dv27, maar dat houd dus ook in: betere ontvangst van andere stations, MAAR ook van storingen.

En of het aan de mijne ligt weet ik niet, maar krijg de 1000 niet 1:1 afgesteld (heb de kleefvoet versie)


Ja omdat ie zo duur is, dacht ik ook ik zal eerst is naar gebruikerservaringen informeren. Want er zit tussen de Little Will en de 1000 een prijsverschil van zo'n 60 tot 70 euro. En dat is toch nog best wat.

Ik ben eigenlijk wel op zoek naar een antenne die goed zend en ontvangt, want ik heb nu zo'n goedkope magneetvoet antenne en daarmee is het na een kilometer of 5 al gebeurd.

Woehoe m'n 250ste post!
19DD012
Avatar gebruiker
erik_ark
Moderator
Moderator
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 27 jan 2005, 16:57
Woonplaats: Deventer

Re:

Berichtdoor Arthur » 25 jun 2006, 02:12

erik_ark schreef:
Arthur schreef:zal een hemelsbrede afstand zijn van ca 20/25 km.
maar ondanks ik hem zelf heb (al flink wat jaren) zou ik niet zo snel meer voor een zo'n prijzige antenne gaan denk ik. aangezien ik ook ervaringen heb met een originele dv27 (kosten ongeveer 25 euro) die ook zeer goed werkt, en zeer zeker de prijs/kwaliteit zeker zijn geld dubbel waard is.
Ook is een dv27 stug (dikker) en heb je stabielere signalen.
Werk nu zelf met een turbo 2000 (lemm) op de vrachtwagen en die is ook zeker niet verkeerd..

Let wel: de wilson ontvangt en zend wel beter dan de dv27, maar dat houd dus ook in: betere ontvangst van andere stations, MAAR ook van storingen.

En of het aan de mijne ligt weet ik niet, maar krijg de 1000 niet 1:1 afgesteld (heb de kleefvoet versie)


Ja omdat ie zo duur is, dacht ik ook ik zal eerst is naar gebruikerservaringen informeren. Want er zit tussen de Little Will en de 1000 een prijsverschil van zo'n 60 tot 70 euro. En dat is toch nog best wat.

Ik ben eigenlijk wel op zoek naar een antenne die goed zend en ontvangt, want ik heb nu zo'n goedkope magneetvoet antenne en daarmee is het na een kilometer of 5 al gebeurd.

Woehoe m'n 250ste post!


ik denk persoonlijk dat het prijsverschil te groot is voor de prestaties.
Nadeel van kleefvoeten is dat ze minder goed af te stellen zijn, doordat de massa (ground) vaak wat minder is.
Een vaste montage is 1x afstellen (en beter te krijgen) en klaar.
Dit verschil dikwijls mogen ervaren met de K40, de vaste voet was beter afgesteld te krijgen dan de magneet versie.
Arthur
 

Little willie

Berichtdoor stanspanband » 05 nov 2006, 15:31

Goedendag. Ik heb jaren geleden tot 2 keer toe een Little Willie gehad, waar ik goed over te spreken was. Op een gegeven moment was mijn ontvangst niet zo goed meer en ben ik mijn antenne eens beter gaan bekijken en bleek dat de spriet in de huls afgebroken was. Dit zal waarschijnlijk wel gekomen zijn omdat er geen vering in de antenne zit, terwijl een vrachtauto (trekker) best wel op en neer schudt. Ik heb dit tot 2 keer toe gehad en ben toen overgestapt op een Wilson 1000. I.v.m. de hoogte heb ik deze achter de cabine gehad, maar dat was ook niet alles. Op een gegeven moment was deze antenne verrot, en heb toen een Srio gekocht met een magneetvoet. Het liefste heb ik weer een Wilson. Die Sirio die ik nu heb is ook niks. Bijna geen ontvangst. Alleen de mensen die met goed materiaal werken kan ik een tijdje ontvangen. Maar ik begin nu af te dwalen. Ik wilde alleen even laten weten van die Little Willies.
stanspanband
 

Berichtdoor Arthur » 05 nov 2006, 15:59

een echte aanrader is ook een K40 met kofferbak klem, deze ook achterop je cabine monteren net onder de dakgootlijn (dus de lijn van een platte cabine), dan de antenne afstellen en uit ervaring weet ik dat je ca 3 cm van de spriet moet afzagen voor een goede swr.
heb je het geluk dat je een space-cab/globetrotter oid hebt kan je de bovenkant van de spriet vastzetten tegen het heen en weer waaien (kan ook aan spoiler)

Qua werking doet deze zeker niet onder voor een wilson, maar is net wat goedkoper (€70).

gr. Arthur
Arthur
 

Berichtdoor stanspanband » 05 nov 2006, 16:40

Hoe zit het dan met die plaat ijzer die je onder de antenne moet hebben voor de straling? Ik heb een DAF 95 XF (nieuw type), met een gewone cabine. Ik zie trouwens heel veel buitenlandse chauffeurs die de antenne op de spiegelsteun hebben zitten. Ik vraag me af hoe die dat dan doen met de massa en met de zgn. groundplane. Eigenlijk ben ik niet zo'n voorstander van de spiegelsteun, omdat zo een keer een antenne erafgesloopt is, terwijl ik lag te slapen. Die Wilson 1000 die ik achter de cabine had zitten had ik met een rubberen elastiek die je voor de dekzeilen gebruikt aan de spoiler vastgezet, zodat hij toch nog een beetje speling had voor het geval je tegen een viaduct rijdt. Met zo'n klem beschadig je wel de lak. Toch?
stanspanband
 

Berichtdoor Arthur » 05 nov 2006, 16:56

zo'n klem is zeg maar een u profiel, achterin 2 gaatjes erin, parker erdoor en zit als een huis vast.
Je groundpalen komt wel goed, ik heb ze zelf veelvoudig gemonteerd in het verleden zo en kreeg ze altijd goed werkend.
Nog een voordeel van midden-achterop je cabine is je afstraling.
het signaal van de antenne (zowel ontvangst als zenden) gaat het beste via de verste uithoek van je auto (bijv. links achter op de kofferbak geplaatst = rechts voor het beste signaal), dus kortom je antenne in het midden heeft qua rondstralen het beste effect.

Dus zoals jij al aangeeft bovenaan vastzetten, en als je zorgt dat ie niet hoger is dan je auto, kan je heb goed vastzetten ipv een elastiek, zodat ie echt stug blijft staan!

Ik rij zelf met een MB Atego bakwagen en heb hem vanwege de koeling links bovenop het dak staan, (een siro turbo 2000) en die werkt als een speer ook, en helaas ivm de hoogte kan ik geen wilson/k40 plaatsen, en zelfs de little will kan ik niet plaatsen omdat ik geen open plat stuk heb voor de magneet.
Arthur
 


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 48 gasten

cron