3 element fullsize beam

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg

3 element fullsize beam

Berichtdoor 153-ir-012 » 08 maart 2009, 17:44

nu laat de propagatie maar komen.
gisteren een 3 element fullsize beam geplaatst
de 2 element er van af gehaald en ook de
rotor weer geplaatst met steunlager de hygain
die gereviseerd is draait weer goed.
nu aleen de propagatie nog.

73 105 19ir 012 andre
153-ir-012
 

Re: 3 element fullsize beam

Berichtdoor tjebbe » 08 maart 2009, 17:53

best genoeg, draait beter dan een normale rondstraal antenne.
over 2 a 3 weken zet ik die van mij omhoog.

maar je hebt gelijk laat de propagatie maar komen, en hij word volgens de geleerden 30% heviger dan de laatste Cycles
De beste versterker is een goede (richt)Antenne ! /-[]-/--/----/-----/ LFA
als de buren nog met je spreken, is je antenne te klein !
Avatar gebruiker
tjebbe
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1552
Geregistreerd: 05 dec 2007, 23:03
Woonplaats: Fryslan

Re: 3 element fullsize beam

Berichtdoor rob kenwood » 08 maart 2009, 17:54

foto,foto,foto!!!! hahaha goed bezig hoor. :D
rob kenwood
 

Re: 3 element fullsize beam

Berichtdoor 153-ir-012 » 08 maart 2009, 20:04

de foto s worden van de week gemaakt.

andre
153-ir-012
 

Re: 3 element fullsize beam

Berichtdoor ZX-Yagi » 14 maart 2009, 22:56

Wat is nu een fullsize beam ???????
ZX-Yagi
 

Re: 3 element fullsize beam

Berichtdoor Johanh2o » 15 maart 2009, 13:57

ZX-Yagi schreef:Wat is nu een fullsize beam ???????



http://www.smeter.net/7j4aal/antennas.php
Johanh2o
 

Re: 3 element fullsize beam

Berichtdoor rob kenwood » 15 maart 2009, 14:09

19DX072 schreef:
ZX-Yagi schreef:Wat is nu een fullsize beam ???????


Beam met cup dubbel D :)


en maar draaien hahaha
rob kenwood
 

Re: 3 element fullsize beam

Berichtdoor 153-ir-012 » 15 maart 2009, 16:15

Beste Ron ZX-Yagi, dit is gewoon de ouwe boogie woogie antenne van die 19IR01 Jan die hiermee wel wat prefixjes gedraaid had, Jan gaat pleitte, emigreren, dit is een liefdadigheidsgeschenkje :-)

PS de boom is bijna 4 meter dan weet jij als kenner vast wel dat dit een full size drietje is .....
grt Andre 19IR012
153-ir-012
 

Re: 3 element fullsize beam

Berichtdoor ZX-Yagi » 15 maart 2009, 16:23

Geen enkele beam is full zise het zijn allemaal halve golven de dipool is er een de reflector is een halve golf die iets hoger resoneerd dan de straler in freq etc maar het is nog steeds geen full zise haha
Het enig ewat je zou kunnen benoemen met fullsize is een Quad(erdeflapnaks antenne)
ZX-Yagi
 

Re: 3 element fullsize beam

Berichtdoor 19JP072 » 16 maart 2009, 11:37

ZX-Yagi schreef:Wat is nu een fullsize beam ???????


Beam met cup dubbel D :)
Avatar gebruiker
19JP072
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 24 sep 2007, 21:21

Re: 3 element fullsize beam

Berichtdoor tjebbe » 16 maart 2009, 19:40

ZX-Yagi schreef:Geen enkele beam is full zise het zijn allemaal halve golven de dipool is er een de reflector is een halve golf die iets hoger resoneerd dan de straler in freq etc maar het is nog steeds geen full zise haha
Het enig ewat je zou kunnen benoemen met fullsize is een Quad(erdeflapnaks antenne)


full zise yagi antenne voor 11 meter is volgens mij langer dan 8 meter. ( is mij eens ooit verteld )

http://www.2dehands.nl/yagi-5-element-super-57119176.html?start=42 staat nog een mooie te koop.
De beste versterker is een goede (richt)Antenne ! /-[]-/--/----/-----/ LFA
als de buren nog met je spreken, is je antenne te klein !
Avatar gebruiker
tjebbe
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1552
Geregistreerd: 05 dec 2007, 23:03
Woonplaats: Fryslan

Re: 3 element fullsize beam

Berichtdoor Henry hpsd » 16 maart 2009, 20:58

Probeer even mee te denken,

wat is nu Fullsize beam ?...

Even opdelen in twee groepen..
1-) fullsize
2-) beam

1-) Fullsize of in het nederlands: volledige formaat. (De vraag is dan een volledig formaat van wat?)
2-) Beam,..ofwel bundel... dit zou dus betekenen dat alle antennes die op welke manier dan ook maar iets bundelen onder de noemer beam vallen. Leterlijk naar het woord gekeken ..ja.., in de praktijk antenne wereld is het woord beam echter synoniem geworden voor yagi.

Laten we verder gaan op fullsize yagi, een yagi dus met een volledig formaat.

We kunnen twee "hoofd" lengtes aanwijzen bij een yagi; de boomlengte en de element lengtes.
Als ik de boomlengte (en daarmee dus de tussen afstanden van de elmenten) verander krijg ik verschillende eigenschappen van de antenne. Voorbeeld:
-type 1 boomlengte 3,6 meter : gain hoog, voorachter verhouding hoog en bandbreedte smal.
-type 2 boomlengte 3 meter de gain lager maar bijvoorbeeld een betere bandbreedte.
Maakt de boomlengte dan iets uit aangaande de term "fullsize". Nee want beide opties kunnen precies zijn wat ik wil

Tja, dan komen we op de element lengtes..ook die zijn bepalend voor alle eigenschappen van de antenne, Wederom kun je zelf een antenne laten "pieken" op individuele eigenschappen.

Is er een manier om iets niet "fullsize" te maken, dus kleiner...?
Ja, we kunnen de elementen verkorten. Dit kan onder anderen door gebruik van zgn "shorting traps"
Je ziet ook dat dit veelvuldig gebruikt wordt voor de lagere HF banden.
Voor ons: een normale straler lengte van rond de 5,5 meter is prima handelbaar voor de meesten. Op 7mhz zou die lengte zo rond de 20 meter zitten, er zijn echter een heleboel yagi's te koop van rond de 13 meter. Ga maar eens zoeken onder "short yagi/linear loaded etc."
We kunnen de boom eigenlijk niet verkorten, je kan accoord gaan met de eigenschappen die een antenne heeft met de kleinste boomlengte of niet.

Het lijkt mij dus: dat een normale yagi met eigenschappen zoals ik het graag wil de term "fullsize"mag dragen.
Dit geldt dus voor mij ook voor een kwart golf verticaal als voor een 5/8 golf antenne het zijn beide fullsize antennes voor hun type. Het geldt dus niet voor mobile antennes, dit zijn meestal verkorte 1/4 golf antennes..

Alle antennes die kleiner zijn dan wat voor dat type onder normale omstandigheden als "ideaal formaat" worden beschouwd,(minibeams etc) zijn dus niet fullsize.

vr. gr,
Henry
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1449
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: 3 element fullsize beam

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 16 maart 2009, 21:36

Fullsize vindt ik zelf ook ook niet de juiste benaming voor een beam .Ook niet als het om de lengte v/d boom gaat je hebt het dan over :arrow: een korte boom /yagi of een een lange boom/yagi .FULLSIZE is voor mij 1 hele golf .
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: 3 element fullsize beam

Berichtdoor Henry hpsd » 16 maart 2009, 22:25

Hoi Frank en Ron,

Waar dat idee volgens mij weg komt:
1- Om een "volledige radiosignaal" te hebben heb je een volledige golflengte nodig dus full wave, een halfe golf dipool is dus een half wave, dit is half size t.o.v. de fulls size wave.
Ik Zie het maar als dB's ...ten opzichte van wat?
2- Full wave antennes zijn onder anderen een Qubical Quad / Delta loop en die catergorie. Indien deze niet verkort zijn zijn ze dus full size.

Als ik even ga google met zoektermen als (fullsize, medium wave/long wave etc.)

Zie je dat wereldomroepen en andere antenne deskundigen de term fullsize gebruiken op de door mij genoemde manier.
Hun gebruiken voor de middengolf vaak een kwartgolf verticaal, ze spreken over een full-size quater wave vertical.
http://74.125.77.132/search?q=cache:0H1 ... clnk&gl=nl
Jongens als Jay Terleski (van array solutions en die zouden het echt wel moeten weten)
gebruiken de termen op dezelfde manier
http://www.arrl.org/ncj/2008/11/wx0b.pdf

Ik snap dus wel waar het gevoel bij zit, maar het lijkt me niet juist dat alleen Full wave .. fullsize antennes zijn...
Overtuig me eens anders.

Groet Henry.
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1449
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten