antenne boven op het dak van een vrachtwagen

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg

antenne boven op het dak van een vrachtwagen

Berichtdoor mack » 15 feb 2009, 11:49

Hallo

een collega van mij rijd op een daf 105 spacecab nu heeft hij de antenne op het dak staan
welke antenne is hier goed voor te gebruiken antenne mag niet te hoog zijn ivm met de hoogte
de origineele antenne is niet 1.1 te krijgen. En een firestick is dat iets heeft hier misschien iemand ervaring mee. Oja collega zend met een president george met 20 watt
mvg john
mack
 

Re: antenne boven op het dak van een vrachtwagen

Berichtdoor jack1956 » 18 feb 2009, 22:38

Hallo John
Bij deze een 105 heeft een kunsstof dak en kan geen gewone antenne op geplaats worden en let op een massa maken met een draadje werkt niet is wel goed om een lampje te laten branden maar niet om een antenne massa te geven je moet namelijk een stralings vlak hebben
een alternatief is een antenne met een condesotor aan deze condensator zit een trim schroefje om je swr af te stellen (ingebouwd in de antenne)
deze antennes zijn in verschillende lengtes verkrijgbaar en speciaal geschikt voor kunststof daken
een optie om de antenne aan de achterkant van je cabine te plaatsen (orgineel bij daf )raad ik je af omdat je dan geen stralingsvlak hebt werk wel maar over een afstand van 100/150m en dan hoor je niks meer
Nog een optie is antenne op de spiegels maar dan moet je weer opletten dat de beugels niet geplestificeerd zijn want ook dan maak je geen massa
Een transceiver wat niet na behoren werkt ligt voor 95% aan de massa van de antenne
Beter een antenne van €150 en een bak van €25 als anders om want de antenne moet het werk doen
Hopenlijk heb je aan deze info iets mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel
M.V.G. Jack 19ac155/19sd255
Laatst bijgewerkt door jack1956 op 19 feb 2009, 00:00, in totaal 2 keer bewerkt.
jack1956
 

Re: antenne boven op het dak van een vrachtwagen

Berichtdoor Daf » 18 feb 2009, 23:02

Kleine opmerking...Een Daf 105 space cab heeft WEL een metalen dak, de super-space heeft een kunststof dak.
Ben zelf ook op zoek naar een goede antenne maar zelfs de little will is te hoog voor de space cab.
Wordt dus gewoon de standaard antenne achter de cabine vervangen voor een langere stalen spriet met een lengte van 1,20m
Succes,
Arnoud
Daf
 

Re: antenne boven op het dak van een vrachtwagen

Berichtdoor jack1956 » 18 feb 2009, 23:59

zoals ik al zei werkt wel maar over een afstand van 100/150 m misschien iets verder en dan is het over en uit daarbij de voetjes (dv27) wat aan de achter kant van de cabine staan gaan allemaal na verloop van tijd los zitten zodat de antenne scheef gaat staan en je het buitenwerk van het voetje kunt draaien in de kunststof houder
Mocht het zijn zoals gezegd dat er wel een stale dak voorhanden is en je swr van de orginele antenne niet krijgt afgesteld kijkdan maar eens naar de bevesteging aan de binnenkant hebben de antenne zo erop gezet zonder de coting laag wat aan de binnenkant van hetdak zit te verwijderen en dus maak je antenne geen massa
Als je een antenne niet krijgt afgesteld dan weet ik voor100% dat je antenne geen goede massa maakt
Iedere antenne kun je afstellen mits een goede massa en dat de antenne100% in orde is zal misshien wel zijn dat je geen waarde van 1:1.1 kunt realiseren maar 1;1.3 moet altijd haalbaar zijn
Bedenk ook hoe korter de antenne hoe minder rijkafstand en dan nog een factor dee golf lengte heb je een 1/4 ofeen 1/2 ofeen 5/8 of een 7/8 golf dat zijn allemaal factoren die een rol spelen
Ben zelf ook chauffeur en werk meteen pl (50w) en een antenne van president de alabama dit is een 7/8 golg kan 2 kw hebben en heb al verbindingen gemaakt met australie amerika ect aan te tonen d.m.v qsl kaarten
bij deze nogmaals bij vragen laat maar iets horen

M.V.G, Jack
jack1956
 

Re: antenne boven op het dak van een vrachtwagen

Berichtdoor FTF-trucker » 12 maart 2009, 15:28

wat bedoel je met een pl(50watt) misschien een domme vraag maar ik ben daar nog niet zo in thuis.
en hoe kun je meten via welke golf je zend?
ik gebruik zelf een president harry met een sirio antenne heb er zelf extra aarde aan gemaakt en naar mij zeggen werkt het prima
ik rij zelf altyd met containers misschien verschild dat ook door dat ik z'n ijzeren bak achter op heb staan?
FTF-trucker
 

Re: antenne boven op het dak van een vrachtwagen

Berichtdoor jack1956 » 12 maart 2009, 23:35

Hallo
Een pl wil zeggen een president lincoln afkorting pl
50w wil zeggen vermogen fm 50 watt ssb ook 50 watt
Golf : wil zeggen een hele golf =11 meter dus de 11 m band
een halfe golf wil zeggen 5.5 m
en ga zo maar door dus 5/8 golf is 5/8 van 11 meter
deze waarde wordt altijd bij de antenne vermeld dus in feite hoe dichter bij de 11 meter hoe beter de antenne
wat heet extra massa, hoe was je swr zonder de extra massa ,en hoe is hij met de extra massa
ik heb in de 33 jaar dat ik met de hobby bezig ben bij mij nog nooit meegemaakt dat als de swr slecht was dat die dan d.m.v een apart draadje dan goed kreeg
Slechte swr wil zeggen geen goed massa en moet gezocht worden meestal op de plaat (dak van auto of i.d) waar de antenne op bevestigd is ,buiten dat moet de antenne ook een stralings vlak hebben, is ook een factor om een antenne goed afgesteld te krijgen heb ook al eens meegemaakt dat we de antenne (nieuw) niet afgesteld kregen later bleek dit in de antenne zelf te zitten ben je zoon 3 uur aan het kl----- en werdt nog niks
maar goed dit is het zoon beetje
Jack
jack1956
 


Re: antenne boven op het dak van een vrachtwagen

Berichtdoor FTF-trucker » 13 maart 2009, 11:55

oke erg bedankt voor de uitleg jack !!!!!
op dak waar m'n antenne op staat zat roest vorming rond het gat waar m'n antenne binnen komt vandaar dat ik extra massa heb gemaakt
misschien heeft het geen nut maar mun berijk is stukken beter eerst een paar meter berijk en nu z'n 5 kilometer zal binnen kort wel ff een swr metertje er aan leggen om de waarde te meten
heb een president harry met een sirio delta m-95 antenne gewoon een 4 watt bakkie dus denk dat het nu wel goed zit

mvrg
john (ftf-trucker)
FTF-trucker
 


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten