Antenne op plastic auto

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg

Antenne op plastic auto

Berichtdoor marcovp » 09 sep 2008, 15:25

Na een afwezigheid van een jaar of 12 wil ik zeer binnenkort weer een bakkie hebben. Inmiddels rij ik niet meer in een auto van plaatstaal maar een van plastic. En omdat ik met plastic ook echt plastic bedoel heb ik een klein probleem met de antenne. Ik heb namelijk geen metalen chasis. De weinige metalen delen zijn voornamelijk van aluminium. Het enige flinke stuk gegalvaniseerd staal is een accubak van 50x60 cm. Deze bak is geperforeerd met gaten van een centimeter of 5. Het is dus geen gesloten geheel.

Ik heb nu simpelweg twee opties.

1. Onder het voertuig kan ik een plaat staal maken van ongeveer 80 cm X 120 cm. Als ik deze uitvoer in 1 mm staal moet het gewicht binnen de perken blijven. Op deze plaat kan ik dan de aarde maken. Het is echter een houtje touwtje oplossing.

2. Ik kan een bootantenne plaatsen. Ik lees echter nogal verschillende verhalen over de effectiviteit van dit soort antennes. Het is wel de meest makkelijk optie.

De stroom krijg ik van een viertal accu's. De aandrijving is een 5 kw elektromotor.

Kan iemand wat zinnigs zeggen over de te volgen weg? De bak van voorkeuze is een Ranger RCI2950DX, maar de Magnum 257 is ook een kanshebber.

Edit/aanvulling Ik moet nog even melden dat ik nog een Wilson 1000 in de kast heb staan. Het zou natuurlijk leuk zijn als ik die opnieuw kan gebruiken.

Afbeelding
marcovp
 

Re: Antenne op plastic auto

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 09 sep 2008, 17:33

Er bestaan ook "no ground" mobiele ant. voor de cb .Misschien is dat een optie.
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: Antenne op plastic auto

Berichtdoor Ernst » 09 sep 2008, 21:20

ziet er gelikt uit die auto ...

om te beginnen hoeft die plaat niet dik te zijn en ongeveer de oppervlakte hebben van

2500 vierkante cm

koop zo'n groot blik bij de xenos en knip van dit blik een plaat wat ergens vertikaal tussen de achterlichten past

lekker dun en eenmaal op maat geknipt past het wel in en of ander compartiment..

boor het voetje door de plaat en het kusstsof en bevestig het voetje

de antenne kun je dan haaks op het voetje dmv een vleugelmoer bevestigen

ik weet alleen niet of er voor een wilson 100 zo'n voetje te krijgen is
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1739
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: Antenne op plastic auto

Berichtdoor duckmen » 10 sep 2008, 10:00

heb zelf jarenmet een no ground antenne gewerkt .
hij stond bij mij achtewr op een cabrio gemonteerd en ik heb toch best leuke verbindingen kunnen maken met deze antenne!!
ik had de sigma camper 27, heb hem nog liggen den doe er niks meer mee dus als je intresse heb!!
duckmen
 

Re: Antenne op plastic auto

Berichtdoor marcovp » 10 sep 2008, 13:48

Ernst schreef:ziet er gelikt uit die auto ...

om te beginnen hoeft die plaat niet dik te zijn en ongeveer de oppervlakte hebben van

2500 vierkante cm


Ik bedenk net dat ik nog een plaat zink in de schuur heb staan van 100x50 cm. Ik neem aan dat ik dat spul ook kan gebruiken. Ik hoef er dan niets aan af te werken. Ik kan de antennen toch ook aarden door een draad naar de plaat toe te leggen. Ik kan de plaat dan onder het voertuig hangen en een aardedraad naar de antenne doen.

@duckmen: ik hou het even in gedachte. Als ik de Wilson kan hergebruiken heeft dat mijn voorkeur. Mocht dat niet gaan werken dan hou ik me aanbevolen. Je zit tenslotte in de buurt.
marcovp
 

Re: Antenne op plastic auto

Berichtdoor PUMA » 10 sep 2008, 19:04

marcovp schreef: Ik kan de antennen toch ook aarden door een draad naar de plaat toe te leggen. Ik kan de plaat dan onder het voertuig hangen en een aardedraad naar de antenne doen.


Geloof nooit dat het zo gaat werken hoor...??...
Maar......misschien dat iemand anders daar een andere mening over heeft.......

:?:
PUMA
 

Re: Antenne op plastic auto

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 10 sep 2008, 21:24

Je zou dan mogelijk een redelijke tot goede swr kunnen krijgen .Maar je ant. straalt echt niet goed af. De plaat moet het liefst onder de ant. zitten . Een no ground ant. lijkt mij het beste in dit geval .
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re: Antenne op plastic auto

Berichtdoor PUMA » 10 sep 2008, 22:11

19-AT-068 Frank schreef:Maar je ant. straalt echt niet goed af. De plaat moet het liefst onder de ant. zitten .


Zo-iets had ik ook in gedachten....

maar ik weet niet wat dit ding doet.....
http://www.president-electronics.com/boutique_us/fiche_produit.cfm?type=13&ref=acc-cb-36&code_lg=lg_us&pag=4&num=5

Afbeelding

Misschien dat een "techneut" ons hier iets meer over kan/wil vertellen...????.....
Het heeft iets met de GROUND PLANE te maken...????
PUMA
 

Re: Antenne op plastic auto

Berichtdoor Ernst » 10 sep 2008, 22:37

kijk ff op www.dile.nl

die hebben gewoon een oplossing

bijvoorbeeld de
Afbeelding

geen geknoei met platen en kunstmatige massa's
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1739
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: Antenne op plastic auto

Berichtdoor Ernst » 10 sep 2008, 22:50

Misschien dat een "techneut" ons hier iets meer over kan/wil vertellen...????.....
Het heeft iets met de GROUND PLANE te maken...????


ja dat klopt... kunstmatige massa... er zit een spoel in die je middels een inbus indrukt of uitrekt

mits direct onder (of heeldichtbij de antenne geplaatst) werkt dat goed

ik heb ooit van de firma dile een mobielspriet mogen testen waar dit ding in de voet zat
verwerkt...midden in een betonnen kamer gewoon op de grond en met een lincoln met max vermogen .. binnen 10 seconden 1:1
en de reikwijdte zelfs verstaanbaar in krimpen vanuit rotterdam beverwaard
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1739
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Re: Antenne op plastic auto

Berichtdoor marcovp » 11 sep 2008, 09:32

Aangezien ik de Wilson en de plaat zink al heb liggen, ga ik daarmee eerst een experiment uitvoeren. Doordat ik al erg laag bij de grond zit, kan de extra lengte van de Wilson in het voordeel werken. Ik denk dat ik een klein plateautje maak dat net iets achter het voertuig uitsteekt en wat eronder doorloopt. Ik kan het dan groter maken dan minimaal noodzakelijk.

Nu eerst voldoende fondsen voor een zender bij elkaar regelen en dan gaan we knutselen.
marcovp
 

Re: Antenne op plastic auto

Berichtdoor Ernst » 12 sep 2008, 22:29

succes :)
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1739
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 51 gasten