Welke antenne op balkon 1 hoog?

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg

Welke antenne op balkon 1 hoog?

Berichtdoor Techlab » 07 apr 2008, 23:28

Hallo allemaal

Ik ben net verhuisd naar een flat en woon op de 1e etage.

nu ik de verhuizing overleeft heb, vond ik het wel weer eens tijd worden om mijn superstar 3900 op te lijnen.
Alleen nu ben ik op zoek naar een andere antenne (mijn gpa kan niet meer ivm de boven buren)

nu las ik iets over een boomerang antenne, weet iemand hoe groot deze antennes zijn?

of kan ik beter kiezen voor een mobiele antenne met bv een magneetvoet (voor op mn stalen balkon railing)

kan iemand mij advies geven welke antenne ik het beste kan aanschaffen?

ik wil zo ver mogelijk zenden en zo veel mogelijk ontvangen, ik begrijp dat het beperkt zal zijn op 1 hoog :)

alvast bedankt

Len
Techlab
 

Re: Welke antenne op balkon 1 hoog?

Berichtdoor Columbus » 08 apr 2008, 09:19

...ligt eraan wat je wil natuurlijk en hoe "opvallend" je je antenne wil/kan/mag hebben.

...persoonlijk ben ik niet zo'n voorstander van een boomerang antenne, heb er nooit echt een goede SWR mee kunnen krijgen en ook de ontvangst vond ik tegenvallen.

...misschien kan je goedkoop een K40 of Wilson 1000 op de kop tikken, liefste zonder magneetvoet: je kan zelf vrij eenvoudig een beugel maken die om je balkon heen kan of ergens anders massa van kan trekken denk ik.

...ander alternatief is natuurlijk dat je zelf een 11-meter dipooltje maakt (draadantenne). Wellicht dat je deze kan afspannen naar een boom / lantaarnpaal / ander obstakel in de omgeving.

...kortom: opties genoeg om snel weer in de lucht te zijn!

...succes en laat even op het forum weten wat het is geworden (we houden van foto's!)
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Re: Welke antenne op balkon 1 hoog?

Berichtdoor Hét Drentse Station » 08 apr 2008, 13:09

Wilson 1000 !

Storm of boomerang zijn niet mijn favo's...
Hét Drentse Station
 

Re: Welke antenne op balkon 1 hoog?

Berichtdoor Techlab » 08 apr 2008, 15:28

alvast bedankt voor de reacties..

Ik ga nu een weekje werken (binnenvaartschipper) en er eens even goed over na denken over welke antenne ik ga kiezen..

suggesties blijven welkom natuurlijk 8)

Len
Techlab
 

Re: Welke antenne op balkon 1 hoog?

Berichtdoor Papa Alpha » 08 apr 2008, 19:31

Voor een Boomerang zou ik ook niet zo snel kiezen, hoewel deze antennes vaak onder de noemer balkonantenne verkocht worden.
Net wat Columbus zegt: bij die dingen is het vaak erg lastig om een acceptabele staande golf te krijgen (en te houden!!)
Als je zou kiezen voor een verticale spriet, dan zou ik een Wilson, K 40 of de ouderwetse "lange" DV 27 antenne nemen. (mobiele antennes)
Mocht je ruimte hebben om te experimenteren met een draadantenne dan zou ik dat zeker proberen, geeft vaak verrassend goede resultaten.

Succes ermee.

Groeten, Harry.
Papa Alpha
 

Re: Welke antenne op balkon 1 hoog?

Berichtdoor Hét Drentse Station » 08 apr 2008, 20:01

Je kan ook eens kijken op http://www.meinenwebwinkel.nl Zij bieden een cb sat van president aan voor 50 euro. Dit is een cb antenne met het model van een schotelantenne.
Hét Drentse Station
 

Re: Welke antenne op balkon 1 hoog?

Berichtdoor Columbus » 08 apr 2008, 20:56

...ik heb eigenlijk nooit iemand gehoord die ervaring heeft met dat soort schotelantennes.

...vanuit de antenne logica vraag ik me af hoe de polarisatie van dit type "antenne" is.

...misschien iemand op het forum ervaring die e.e.a. met ons wil delen?
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Re: Welke antenne op balkon 1 hoog?

Berichtdoor RamsesIV » 10 apr 2008, 16:22

Gezien schotelantennes op andere frequenties met polarisatie geen rekening houden door de steeds wisselende polarisatie veroorzaakt door de hogere luchtlagen...
Zou ik denken geen specifieke polarisatie, dan weer wel heel richtingsgevoelig (beam).
Dus schotel is niet echt hét voor je :( , denk ik dan, geen ander ideetje?
RamsesIV
 

Re: Welke antenne op balkon 1 hoog?

Berichtdoor 19AC393 gebakje » 10 apr 2008, 17:29

een wilson 1000 raad ik je af, ik woon zelf in een flat en heb het met een wilson geprobeerd , maar die is niet 1:1 te krijgen , (zelfs niet bij benadering )
zelf werk ik met een mini boemerang die ik gemonteerd heb op de bovenkant railing en die blijft wat hoogte betreft onder het balkon plafond
zelf heb ik al een stuk of 6 antennes geprobeerd , de mini boemerang werkt verreweg het beste hier , alleen is hij wat smalbandig , dus op kanaal 20 1:1 en kanaal 1 en 40 1:1.3
19AC393 gebakje
 

Re: Welke antenne op balkon 1 hoog?

Berichtdoor Columbus » 10 apr 2008, 22:36

...quote: alleen is hij wat smalbandig , dus op kanaal 20 1:1 en kanaal 1 en 40 1:1.3

Menig amateur zou tekenen voor deze waardes. Een bedonderdoosje ertussen zetten kan natuurlijk altijd, voor een drol koop je er al eentje van Zetagi.
_______________________
'Animals can´t shoot back - your DX competitors can! Be a REAL MAN and lets hunt DX - not animals!'
'Get Alive...work DX!'
Avatar gebruiker
Columbus
www.cbforum.nl verslaafde!
www.cbforum.nl verslaafde!
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 05 nov 2007, 23:41
Woonplaats: Gelderland

Re: Welke antenne op balkon 1 hoog?

Berichtdoor Hét Drentse Station » 11 apr 2008, 08:39

Het niet 1:1 kunnen krijgen van een Wilson lijkt me een massa probleem geweest te zijn. Ik heb verschillende wilson's gehad en alle (1000 magneet, gatmontage en little will) waren perfect af te stellen.
Hét Drentse Station
 

Re: Welke antenne op balkon 1 hoog?

Berichtdoor 19AC393 gebakje » 12 apr 2008, 09:17

Hét Drentse Station schreef:Het niet 1:1 kunnen krijgen van een Wilson lijkt me een massa probleem geweest te zijn. Ik heb verschillende wilson's gehad en alle (1000 magneet, gatmontage en little will) waren perfect af te stellen.


inderdaad , dus heb je aan een wilson op het balkon niks doordat er geen of niet voldoende massa is ( ground plane )
op de internet site van wilson word dit probleem ook beschreven ,
bovendien word op die site ook uitgelegd dat je de antenne moet afstellen op een vrije ruimte ( bv parkeer plaats ) uit de buurt van gebouwen en bomen enzo
mijn balkon is 2meter breed en bij lange na niet een parkeer plaats dus ging dat bij mij niet lukken :roll:
19AC393 gebakje
 

Re: Welke antenne op balkon 1 hoog?

Berichtdoor Hét Drentse Station » 12 apr 2008, 18:48

De poster van dit bericht heeft echter wél een stalen balkon railing en dus gelegenheid genoeg om massa te maken en dus is de wilson voor hem wél geschikt.

Bij iedere antenne geldt dat een vrijstaande antenne beter werkt dan een niet vrijstaande, dat maakt hier geen verschil.

Vandaar dat ik denk dat de wilson voor deze persoon wel zeer geschikt is.
Hét Drentse Station
 

Re: Welke antenne op balkon 1 hoog?

Berichtdoor 19AC393 gebakje » 13 apr 2008, 11:01

Hét Drentse Station schreef:De poster van dit bericht heeft echter wél een stalen balkon railing en dus gelegenheid genoeg om massa te maken en dus is de wilson voor hem wél geschikt.

Bij iedere antenne geldt dat een vrijstaande antenne beter werkt dan een niet vrijstaande, dat maakt hier geen verschil.

Vandaar dat ik denk dat de wilson voor deze persoon wel zeer geschikt is.


ook ik heb een voledig metalen balkon railing bij mij bleef de meter boven de 1:3 staan wat ik ook probeerde
ook heb ik dat ding op de bliksem afleider aan gesloten ( een betere massa zou je niet kunnen bedenken )
helaas zonder resultaat
de wilson heeft een metalen oppervlakte nodig als tegen capasiteit ( bv een dak van een auto ) , en niet wat veel mensen denken dat een draadje aan de verwarming buizen voldoende is

uiteraard maakt het wel uit of de antenne vrij of niet vrij staand is , als dit invloed heeft op de swr , en dat heeft het bij vrijwel elke antenne :roll:

mischien is de situatie bij jou dus danig dat het wel werkt , maar ik zou deze antenne gezien de kosten niet aan bevelen , krijgt hij het niet voorelkaar met de wilson , dan is dat stevig balen voor hem
19AC393 gebakje
 

Re: Welke antenne op balkon 1 hoog?

Berichtdoor Techlab » 18 apr 2008, 19:09

hoi!

bedankt voor alle reacties!

ik had besloten voor de boomerang antenne te gaan en het is de sirio 27a geworden.
nu heb ik hem bevestigd op het balkon met de meegeleverde beugels.

opzich valt hij toch wat tegen vind ik.

- op kanaal 20 krijg ik de swr niet beter als 1:3 kanaal 40 en kan 1 staat hij zelfs op 2:0
- de antenne staat ongeveer 3 meter van de grond en kan stations die hier relatief niet ver vandaan zijn erg slecht ontvangen en zij mij ook.

nu heb ik een superstar 360fm dus niet de eerder genoemde superstar 3900 (waar ik van overtuigd was haha hij heeft erg lang in de kast gelegen) volgens mij zend deze bak maar met 3 watt op fm zoals mijn power meter aangeeft.
Is dit zo bij dit type of kan ik dit vermeerderen als ik mijn antenne beter afstel?

en qua ontvangst (bereik) kan ik niet beter toch een wilson kopen zoals vele dit gezegd hebben. :oops:

nu kan ik zoals ik dit heb opgemeten een antenne kwijt van max 1,60m op de railing van mijn balkon

ik hoop dat iemand een alternatief weet om mijn zend/ontvangst bereik te kunnen vergroten.

bij voorbaat dank

Len
Techlab
 

Volgende

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 40 gasten