Roland W.V.A. van Os linear of antenne

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg

Berichtdoor PUMA » 18 maart 2006, 00:07

Voorlopig doe ik het dus nog met 4 Watt (standaard), maar . . .

. . . . . 'k wil ook wel zo'n ''linear'' in de auto hebben . . . :D :D
Toch eens kijken hier bij de lokale CB-boer wat de goedkoopste doet . .


E 27,95 bij HFES (http://www.hfes.nl) voor een 25Watt lineair
Laatst bijgewerkt door PUMA op 29 maart 2006, 21:24, in totaal 1 keer bewerkt.
PUMA
 

Berichtdoor flevovos » 28 maart 2006, 23:34

Hallo,

Kijk een lineair in de auto is leuk maar je hebt er niets aan als je geen goede antenne op je dak hebt staan. Een goede antenne is belangrijker dan een lineair..
Doe er je voordeel mee.

Grtn Dennis
flevovos
 

Berichtdoor PUMA » 29 maart 2006, 21:23

Een goeie antenne. . . .

'k Heb zo'n kleefvoet-geval, maar wel met een SWR-meter nagemeten. De verkoper noemde hem een CB90.
Ben daar namelijk ook wezen vragen voor een lineair en die antenne zou zo'n 50Watt kunnen hebben, dus een lineair van 25Watt moet wel kunnen (zonder al te veel te storen).
PUMA
 

Berichtdoor flevovos » 29 maart 2006, 21:32

Met goede antenne bedoel ik niet perse het vermogen wat die antenne hebben kan maar de hoogte de golf verhouding ...
Maar als je antenne 50 watt kan hebben dan kan je gerust een kacheltje van 25 er op zetten is geen enkel probleem maar of je bereik er echt veel beter van gaat worden? Ik vraag het me af.. Zo'n kachel heeft namelijk alleen veel zin als de rest van je spullen helemaal goed zijn. Dan heb je het meeste voordeel van zo'n kachel.
Ik hoop dat je zo een beetje antwoord hebt en anders hoor ik het wel.
Je kunt me ook gewoon prive mailen..
Grtn Dennis
flevovos
 

Berichtdoor Thijs » 29 maart 2006, 21:39

Roland W.V.A. van Os ik sluit me aan bij de flevovos. ik denk dat je beter kunt investeren in een antenne een wilson little wil bijvoorbeeld. Die4 zou je ongeveer het zelfde moeten kosten als de linear
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4480
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Berichtdoor Tincu » 29 maart 2006, 22:35

Little Will kost zo'n 40 euro, is misschien veel geld, maar dan heb je ook iets goeds.
Want wat heb je eraan als je verder kan zenden (met linear) dan dat je kan ontvangen?
Tincu
 

lineairs

Berichtdoor André was » 29 maart 2006, 23:41

Hallo
Ik heb zelf een Lemm kl 300/24 in de vrachtauto en die gooit ook echt 150 watt.Het werkt formidabel ook door mijn antenne(wilson 1000)en natuurlijk mijn bak president Jackson met voorversterkte echomike 2018

Mvg andré
André was
 

Berichtdoor flevovos » 30 maart 2006, 19:20

Tincu nou wil ik je niet afvallen of aanvallen maar een antenne die meer zend dan ontvangt?? ik geloof dat ik het niet helemaal snap.. Een antenne ntvangt namelijk altijd beter als dat hij zend. Met of zonder lineair zul je altijd verdere stations horen terwijl jij hun niet kan berijken met of zonder kachel.. Het gegevenis alleen dat je alleen wat aan een kacheltje hebt als je dus een goede antenne hebt want een antenne die zowiezo niet ver zend zeg maar die zal met een kachel ook niet ver komen. Terwijl de ontvangst wel goed kan zijn.. Probeer zelf maar eens zet je antenne volledig in het rood en dan zal je zien dat je nog goed ontvangt alleen kun je voor geen meter zenden met of zonder kachel..
ik hoop dat ik een beetjke duidelijk ben. Als je een goede antenne hebt dan hoef je niet zo snel naar een kacheltje te grijpen..
Bijvoorbeeld een wilson little wil zoals al genoemd of een wilson 1000 of de 5000 zijn top antenne's en nog betaalbaar ook. Daar kun je afstanden mee draaien zonder kachel geloof me..
Suk6 met de hobby.
Grtn Dennis
flevovos
 

Berichtdoor Thijs » 30 maart 2006, 20:36

Maar probeerde tincu dat punt ook niet te maken?

Little Will kost zo'n 40 euro, is misschien veel geld, maar dan heb je ook iets goeds.
Want wat heb je eraan als je verder kan zenden (met linear) dan dat je kan ontvangen?
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4480
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Berichtdoor flevovos » 30 maart 2006, 20:43

ik begreep er uit dat ze bedoelde dat je verder kan zenden als ontvangen. Je kan altijd verder ontvangen als zenden je kan nooit verder zenden dan ontvangen. als ik in australie met een paar KW zit te vonken dan weet ik 100% zeker dat ik hier hoorbaar ben. Maar dat wil niet zeggen dat ik hun dan terug hoor.. Hmm geloof dat het erg ingewikkeld gaat worden op deze manier.. lol
Wat ik wil zeggen is dat je zendberijk voor een groot deel afhankelijk is van je antenne en dat de antenne weinig te doen heeft met ontvangst want dat doet hij toch wel vanaf elk punt..
Wat ik probeer te zeggen is elke antenne ontvangt goed maar niet elke antenne zend goed ofwel.. je kan iedereen horen maar hun niet altijd jou..

Want wat heb je eraan als je verder kan zenden (met linear) dan dat je kan ontvangen?

vind ik dus een vreemde stelling je kan namelijk niet verder zenden dan dat je kunt ontvangen..
Maar om weer even on topic te komen ik gebruik geen lineair..(meer) Heb er verschillende gehad.
Bremi Zetaggi RM CB RMS en weet ik veel wat nog meer.. van 25 tot 1KW.

Grtn Dennis
flevovos
 

Berichtdoor PUMA » 30 maart 2006, 21:54

Eigenlijk gaat dit draadje nu meer over antenne's, maar ja. . . Als de moderator dit wil verplaatsen. Misshien beter??

Diverse kenners hoor ik spreken over een goede antenne ipv. een linear. Met name een . . . . . . .

Bijvoorbeeld een wilson little wil zoals al genoemd of een wilson 1000 of de 5000 zijn top antenne's en nog betaalbaar ook. Daar kun je afstanden mee draaien zonder kachel geloof me..


. . . . . .WILSON LITTLE wordt veel genoemd. Ben absoluut niet thuis in merken/type/series/etc. Zijn er nog meer merken zodat ik misschien eens naar een prijsje kan informeren van verschillende antennes????
PUMA
 

Berichtdoor Tincu » 30 maart 2006, 22:08

Misschien inderdaad een goed idee om het antenne gedeelte te splitten.

De Wilson antennes hebben een goede naam, op de site van Dile kan je een aardige prijs vergelijk doen.
Wilson Little Will ~40 euro
Wilson 1000 ~95 tot 105 euro
Wilson 5000 ~130 euro

Zelf ben ik wel aardig te spreken over de Sirio antennes, ik draai zelf met de ML-145 van Sirio en Wibo heeft een Sirio Megawatt 4000PL.
Bijkomend voordeel is dat de Sirio's over het algemeen wat goedkoper zijn dan de Wilsons, maar naar mijn mening zeker niet slechter.
Tincu
 

Berichtdoor flevovos » 30 maart 2006, 23:09

Tincu dank je wel wat ben je toch een schat ik was die naam sirio helemaal kwijt.. Zijn inderdaad ook goede antenne's ook wat levensddur betreft. En wat jij zelf al aangaf ook een leukere prijs..
Maar dit was mijn laatste replay op dit onderwerp want we zijn helemaal off topic geraakt.. Ik laat weer van me horen als ik iets zie wat mijn aandacht vraagt.. wat voor onderwerp dan ook..
Ik hoop snel weer eens een vosje mee te doen daar bij jullie.. Wie weet de 8e?????
Grtn Dennis
flevovos
 

Berichtdoor PUMA » 31 maart 2006, 18:32

En kunnen die antenne's dan met een beugel aan een (kunststof)dakdrager worden gemaakt of moeten die echt met de massa van het voertuig worden verbonden, door bijvoorbeeld een gat in je carosserie te boren.

De laatste optie is -denk ik- uitgesloten omdat het een lease-auto (bus) betreft.
PUMA
 

Berichtdoor flevovos » 01 apr 2006, 01:05

kijk eens voor een magneetvoet.. Er zijn antennes die geen massa nodig hebben maar daar heb ik geen ervaring mee. Heb je geen trekhaak of imprial of je moet een massa kabel maken en die aan de antennebeugel bevestigen op je dakdrager.. Probeer echter wel om je antenne in het midden van de auto breedte te krijgen.. Daar kun je ook wat mee hoor!
Ik hoop dat je zo een beetje verder op weg bent.
Grtn Dennis
flevovos
 

Volgende

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 41 gasten

cron