Plaatsing mobiele antenne

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Plaatsing mobiele antenne

Berichtdoor stef_r » 05 feb 2008, 22:09

Een klein vraagje...

Als ik wil gaan vossen kan ik de antenne het beste zo ver mogelijk aan de achterkant van de auto/bus zetten.
Met deze opstelling wordt de richtingsgevoeligheid dus bepaald.
Oké, so far so good...

Wat is nu het gevolg voor het algemene bereik? Als ik hem 'in het dagelijks gebruik' aan de achterkant laat staan, is mijn zend/ontvangst naar achteren dan ook nog best redelijk? Of valt die naar een paar meter bijna helemaal weg?
Het beste zou ik hem dus met een magneetvoet kunnen verplaatsen naar achteren als ik wil gaan vossen, en meer naar het midden toe als ik 'm gewoon voor onderweg gebruik?

Dan nog een vraagje...
Als ik hem helemaal achetrop de bus plaats en de antenne kabel netjes wil wegwerken, denk ik dat ik aan de 3,5 - 4 meter kabel net te kort kom. Kan ik deze 'veilig' verlengen met een extra kabeltje? Of is dat echt uit den boze?

Hoop dat iemand mij hier uit kan/wil helpen!

Alvast bedankt!
stef_r
 

Re: Plaatsing mobiele antenne

Berichtdoor Equinox » 05 feb 2008, 22:18

Kabel kan je gewoon verlengen..
Voordat ik het verving had ik de kabel 3 keer verlengt naar totaal 7 meter dus..
Debemus autem nos firmiores inbecillitates infirmorum sustinere et non nobis placere

-Midland Alan 48+ Excel
-Sirio Turbo 800 (meestal)
-Sirio Performer 5000 (soms)
Avatar gebruiker
Equinox
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 17 apr 2007, 16:47
Woonplaats: Delft

Re: Plaatsing mobiele antenne

Berichtdoor beemer320i » 05 feb 2008, 22:39

Kabel kan je idd gewoon verlengen,maar toch maar even de swr-meter er tussen zetten na het verlengen.
Als je je antenne achterop laat staan dan wordt de ontvangst richtinggevoelig,maar na een paar meter valt de ontvangst naar achteren niet weg hoor,het gaat gewoon een pak minder zijn op afstand.in een straal van de eerste 5 km ongeveer zal je signaal sneller gaan schommelen naar beneden toe,en dan merk je goed dat het midden van een dak toch idealer is..
Albrecht AE-6890/ sirio turbo-5000
Avatar gebruiker
beemer320i
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 309
Geregistreerd: 10 jul 2007, 01:49

Re: Plaatsing mobiele antenne

Berichtdoor RamsesIV » 13 feb 2008, 14:00

Als je je antenne in het midden van je ground/spiegel zet wordt alles van overal gereflecteerd, dus 360° omni-directioneel.
Als je de antenne helemaal achteraan plaatst heb je een richtantenne, die doof is aan... de achterkant van de wagen. Omdat je ground/spiegel maar aan een kant zit van je antenne. Daarom heb ik twee voetjes op mijn auto.
Dan zou je dus met een magnetische voet en verplaatsen naar gelang het gebruik misschien wel een oplossing hebben voor jou situatie.
RamsesIV
 


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 169 gasten