Goede keus??? SIRIO TURBO 2000 MOBIEL

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Goede keus??? SIRIO TURBO 2000 MOBIEL

Berichtdoor stef_r » 04 feb 2008, 19:03

Had een vraagje over bovenstaande antenne.
Had de zoek functie ook al gebruikt maar kon niet vinden wat ik zocht.

Ik weet dat er al veel over gevraagd is en veel over gezegd is, maar toch deze vraag:
Is dit een goede antenne?

Over een maand of twee krijg ik van mijn werk een nieuwe Opel Vivaro (busje) en nu wil ik daar mijn Roadcom inbouwen. Heb alleen geen goede antenne meer.
Voor mijn werk moet ik regelmatig in parkeergarages zijn, dus het is wel een vereiste dat de antenne snel eraf te halen is (magneetvoet) of te demonteren / plat te leggen is.
(Mag helaas geen gaten boren e.d. dus weet niet voor welk systeem ik het beste kan gaan?)
En is het mogelijk deze antenne op een magneetvoet te plaatsen?

De technische gegevens van de antenne zijn:
Type: 5/8 Lambda base
Impedance: 50 Ohms
Frequentiebereik: 26 - 28 MHz
V.S.W.R.: 1,1:1
Bandbreedte: (80 kanalen) 910 KHz
Gain: 4 dB ISO
Maximum power: 1600 watts
Lengte: 145 cm


Wat moet ik echter verstaan onder type: 5/8 Lambda Base en V.S.W.R. 1,1:1 en Gain 4dB ISO ???
Ben best wel technisch maar ik hoop dat iemand mij hier even een duwtje in de rug kan/wil geven.
stef_r
 

Re: Goede keus??? SIRIO TURBO 2000 MOBIEL

Berichtdoor Equinox » 04 feb 2008, 22:56

Hele Sirio turbo en performer line zijn (naar mijn mening) goede antenne's..
Heb zelf een performer 5000 en een turbo 800-s en beide werken enorm goed..

Montage kan met magneetvoet, dan kun je een PL magneetvoet halen en de PL versie van de antenne, dan kun je de magneetvoet en antenne uit elkaar draaien.. Zou persoonlijk misschien voor spiegel of dakgootmontage gaan, zit ie goed vast, en kun je ook gewoon met PL voet doen..

Tec-specs (correct me if im wrong)..:

5/8 is de ratio van de lengte van de antenne icm de lengte van de golf..
VSWR zie wikipedia.. SWR, amplitudes, ff lezen..
Gain 4db is de versterking die de antenne levert, elke 3db is een verdubbeling..
Debemus autem nos firmiores inbecillitates infirmorum sustinere et non nobis placere

-Midland Alan 48+ Excel
-Sirio Turbo 800 (meestal)
-Sirio Performer 5000 (soms)
Avatar gebruiker
Equinox
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 101
Geregistreerd: 17 apr 2007, 16:47
Woonplaats: Delft

Re: Goede keus??? SIRIO TURBO 2000 MOBIEL

Berichtdoor stef_r » 05 feb 2008, 06:55

Heb zelf inderdaad ook al zitten denken voor montage aan de spiegels, maar weet niet of dit mogelijk is aangezien ze helemaal van kunstof zijn... (behalve het glas van de spiegel zelf dan :mrgreen: :lol: :mrgreen: )

Dakgoot montage zal ook moeilijk gaan omdat er niet echt een goot aanwezig is.
Heb al wel op de site van Sirio zitten kijken en inderdaad diverse magneetvoeten zien staan. Ook diverse montage beugels waarvan ik zoiets heb van dat het daar wel mee zou moeten lukken...

Met een magneetvoet heb ik wel wat meer vrijheid wat betreft het plaatsen van de antenne.
Een vaste montage (welke toch een beetje mijn voorkeur geeft) gaat denk ik het beste aan de achterkant of aan de voorkant, net terhoogte van de achterkant van de bestuurder. Hier zitten montagebeugeltjes voor een dakdrager o.i.d. waar ik de antenne volgens mij wel aan kan 'knutselen' met een officieel montageplaatje.

Alvast bedankt voor het meedenken en alle uitleg / tips!
stef_r
 

Re: Goede keus??? SIRIO TURBO 2000 MOBIEL

Berichtdoor PUMA » 06 feb 2008, 20:41

stef_r schreef: Hier zitten montagebeugeltjes voor een dakdrager o.i.d. waar ik de antenne volgens mij wel aan kan 'knutselen' met een officieel montageplaatje.

Alvast bedankt voor het meedenken en alle uitleg / tips!


Probeer om op die beugels een metalen dakdrager te maken. Deze ligt dan aan de massa van je voertuig. PLaats op deze dakdrager je antenne met een vaste montage. Misschien een oplossing???

Zit zelf ook in een Opel Vivaro, maar ik mocht wel een vaste PL-voet monteren. Werkt SUPER met een SIRTEL S9 PLus.
Of kijk effe op LINK, en kijk in het menu van de 27MC.

Succes met je keuze.
HomePage ; Foto-Albums
Mobiel : DANITA 440 , MIDLAND CTE-747 , SIRTEL S9+ (Dagelijks door Zeeland - CH 24)
Avatar gebruiker
PUMA
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 513
Geregistreerd: 02 maart 2006, 22:41
Woonplaats: Hulst - Zeeuws Vlaanderen

Re: Goede keus??? SIRIO TURBO 2000 MOBIEL

Berichtdoor stef_r » 06 feb 2008, 21:30

Zat zelf ook al aan zoiets te denken ja.
Midden op het dak met vaste montage gaat toch al moeilijk aangezien ik voor mijn werk vaak in parkeergarages moet zijn.
(Als buitendienst monteur voor slagbomen en parkeer systemen komt dat nogal eens voor namelijk :mrgreen: )

Ik dacht zelf om inderdaad met een beugeltje de antenne op de achterste steunen van de bestuurderskant te monteren.
Ik moet hem dus echter zo laag mogelijk bouwen.
Als ik dan een garage in moet is mijn bedoeling om een vleugelmoer van de antenne los te draaien en de antenne 'naar beneden' te leggen, naar voren toe.
Ik zoek dus een antenne waarvan het draaipunt onder de load zit zeg maar...

Gelukkig hebben de meeste garages een doorrij hoogte van 2 meter met vaak nog een cm of twee speling. (Hoop ik ?! :? :lol: )
stef_r
 


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 165 gasten