Wat te doen om bliksem inslag te voorkomen?

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Wat te doen om bliksem inslag te voorkomen?

Berichtdoor PUMA » 04 jan 2008, 18:54

Weet niet of jullie iets speciaals hebben?

Maar wat doen jullie om eventueel bliksem-inslag te voorkomen?

Stekkers eruit natuurlijk, maar verder?
Leggen jullie een bocht in de kabel?
Laten jullie de antenne zakken?

Geef deze (en andere) leek eens een paar tips. . . .

:idea:
HomePage ; Foto-Albums
Mobiel : DANITA 440 , MIDLAND CTE-747 , SIRTEL S9+ (Dagelijks door Zeeland - CH 24)
Avatar gebruiker
PUMA
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 513
Geregistreerd: 02 maart 2006, 22:41
Woonplaats: Hulst - Zeeuws Vlaanderen

Berichtdoor groene seat » 04 jan 2008, 19:10

een goeie aardepen nemen
Antenne loskoppelen


Ik namelijk 1 keer een bliksem inslag van heel dicht bij mogen bewonderen. Daarbij alle theorien weg kunnen gooien

Bv hoge bomen (doen niks)
antenne`s (niks aan de hand)
schoorstenen (levens gevaarlijk zijn namelijk niet geaard hoeft namelijk maar 1 stalen schoef in te zitten)
hoog gebouw (hoeft niet bij devenietie gevaarlijk te zijn)

Want de bliksem slaat namelijk willekeurig in
en alle veiligheids regeltjes kan je namelijk wel weg gooien want die werken niet


ps ik gloei nog na de bliksem sloeg 25 m naast me neer midden in een woon wijk met antennes en een hoog gebouw met bliksemgelijders.
De bliksem sloeg in een boldraad rooster op een schoorsteen(wat trouwens een hele mooie flits en klap geeft
groene seat
 

Berichtdoor 19JP072 » 05 jan 2008, 01:57

Optie 1: je mast aan aarde vastmaken. NOOIT aan de randaarde van je stopcontact, anders leid je de bliksem door het huis de grond in, en dat kan brand veroorzaken. Aparte aardelektrode slaan (bijvoorbeeld 4m koperen buis), en een dikke koperen aarddraad langs het huis leggen. Al je zendapparatuur moet dan op deze aarde staan, want als je twee aardes gebruikt kunnen er hele vervelende \"aardlussen\" ontstaan, welke tijdens het zenden weer storing kunnen veroorzaken.

Optie 2: ontkoppel je antenne van je apparatuur als je ook maar enigszins het idee hebt dat het gaat onweren. Ik kan zelf de antenne ontkoppelen waar de coax het huis uit gaat.

Heb zelf blikseminslag meegemaakt op een 4 elements quad, welke op een getuide mast op een plat dak stond (14m). Alhoewel deze afgekoppeld was, vloeide de stroom via de mast en tuikabels door de bewapening van het beton weg. Gelukkig geen schade, ook niet aan de antenne, maar wel een flinke klap.

73

Jean-Paul
Avatar gebruiker
19JP072
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 24 sep 2007, 21:21

Berichtdoor Bimmer » 05 jan 2008, 05:01

Hier ook een ervaring met blikseminslag, indirect welliswaar maar toch de nodige schade.

De bliksem sloeg in, in een lantaarnpaal welke een straat achter ons stond. Deze lantaarnpaal stond stukken lager dan omliggende gebouwen/bomen maar toch erop ingeslagen. Een van de aftakkingen heeft mijn antenne gepakt.

Schade: nagenoeg 70% van de electrische apparatuur (tv's, computers, audio) in de omliggende straten defect. Het geluk wilde dat ik niet thuis was. Wanneer ik niet thuis ben koppel ik alle antennes los op het punt waar ze het huis binnengaan. Antenne was ongedeerd, echter de coax was op bepaalde punten versmolten: Bij de pluggen en bij de bochen in de kabel. Een van de PL pluggen was zelfs blauw/paars uitgeslagen (heeft contact gemaakt met de metalen behuizing waarin ze zaten en welke aan de mast gemonteerd zat). Een directe inslag zou de antenne zeker niet overleefd hebben gezien de staat van de lantaarnpaal en de omliggende bomen.

Van Diamnond zijn bliksembeveiligingen in de handel, welke met een soort patronen werken (deze zijn te vervangen).

Een simpel linkje: http://www.antennekabel.nl/antenne-bliksem-afl.html
Bimmer
 

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 05 jan 2008, 12:13

De meeste inslagen zijn indirect , het beste is om altijd de coax uit de set en de stekkers uit het stopcontact te halen .
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Berichtdoor groene seat » 05 jan 2008, 12:18

dit is wel erg offtopic (sorry)

wist je dat een senseo (koffie cremeer apperaat) spontaan gaat koken als hij een klap van de bliksem heeft gekregen en als er nog een pad in zit dat die dan uit gezaaid ligt tegen het planfon :cry:
groene seat
 


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 168 gasten