help

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

help

Berichtdoor wishal » 02 nov 2007, 13:59

ik heb net een 27 mc bak en ik weet er nog niet zo veel van ik zat eerst met mijn vriende op de pmr en nu gaan we over naar 27 mc
maar ik heb hier een kleef voet in me kamer maar ik hoor mense heel vaag en van me ouders mag ik geen antenne op het dak zetten of een langere antene dus ik moet het doen met een 1 meter kleef voet maar is er wat dat ik kan doen ???

Bericht verplaats naar het juiste forum gedeelte door Thijs.
wishal
 

Berichtdoor mrjem » 02 nov 2007, 14:06

Een antenne heeft een goede ground nodig ( lees massavlak bij een auto antenne)
Dit ontbreekt bij jou dus zul je een metalen plaat moeten pakken om je antenne optimaal te moeten laten werken.
Wat ook mogelij is , is het aanbrengen van 3 radialen onder je antenne maar dat zal minder praktisch zijn in jou geval.

Dus neem eem metalen plaat van minimaal 1x 1 meter en zet daar je antenne maar eens op dat zal een hoop opleveren .


Edwin
mrjem
 

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 02 nov 2007, 14:11

Of een oude stalen auto velg waar je de ant. opzet ,danwel buiten en zo hoog mogelijk. Je kunt ook een draad dipool maken die vallen haast niet op en werken ook goed.
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Re:

Berichtdoor wishal » 02 nov 2007, 14:59

okee ik heb hem nu op mijn bak gezet maar zou het ook verschil hebben als ik er een linear tussen zet
wishal
 

Berichtdoor Thijs » 02 nov 2007, 17:06

Het effcet in huis met een linear zal waar schijnlijk niet echt merkbaar zijn op je CB wel op je TV daarin tegen (werkt je bak nog niet goed en kun je geen TV kijken niet een echte oplossing dus)

Is het wel mogelijk om de antenne buiten te zetten dat zal al wat schelen.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4477
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Berichtdoor tuinhuis » 02 nov 2007, 18:09

Misschien is het handig als je eventjes beter ga zoeken naar een andere antenne...

Er zijn \"binnenshuis\" antennes te koop hier en daar. Daarvan is de SWR beter dan van een kleefvoet antenne als je die op de grond zet.

Denk er namelijk aan dat je de bak \"op kan blazen\" als je swr niet goed is....
Op het forum zijn er verschillende onderwerpen over. Dus ik zou zeggen, kijk hier en daar een beetje rond.
Geef liever 10 euro uit aan een SWR meter dan telkens 20 euro voor het repareren van de bak.
tuinhuis
 

Re: help

Berichtdoor wishal » 03 nov 2007, 03:21

wishal
 

Berichtdoor tuinhuis » 03 nov 2007, 04:10

Dat is geen binnen's huis antenne, en aangezien het een halve golf antenne is. (leg ik later even uit) lijkt het mij vrij logisch dat je huis daarvoor (lees je kamer) te laag is...

deze is wat beter als je per see in huis moet zitten.

http://www.firestik.com/Catalog/IBA5.htm

Dat is een echte binnens huis antenne.


Over de halve golf 1/5 <- hoort 1/2 te zijn... Typ foutje...

Een halve golf houd in dat je de helft neemt van de golf waar je op zit. Zo zit de 27Mhz op 11 meter golf....

Er is een simpele rekensom om de golf lengte (zoals die genoemd wordt) uit te rekenen.

We nemen het getal 300 en delen het door het aantal Mhz... in dit geval dus 27.
Dan komen we uit op:
11,111111111111111111111111111111

Dus dan is het dus een 11 meter lange golf... 1/2 golf antenne houd dus in dat de antenne het beste zal functioneren als we hem op de helft van de golf afstellen. In dit geval is dat dus 5,50 Meter lang.

Er zijn ook 6/8 golf antenne's te koop..
Aangezien we het over delen hebben zou je bij een 6/8 golf antenne dus het hele getal door 8 moeten delen en dan maal 6 om de standaard lengte te krijgen.

Het beste is natuurlijk altijd om eventjes de beste frequentie op te zoeken. Als je geen DX ga doen dan pak je kanaaltje 20 Cept.

(frequentie 27.205)

dus dan wordt het 300/27.205 = 11,009174311926605504587155963303
delen door 2 omdat we een halve golf nodig hebben.
5,5045871559633027522935779816514

Maar omdat het nogal lastig is om echt met een vast hand de antenne op precies de juiste positie te zetten en wat al nog niet meer pakken we gewoon 5,50 meter voor een halve golf lengte van een GPA.

6/8 zou het volgende zijn.
8,256880733944954128440366972475
8 meter en 25 centimeter...

Als je de kans krijg, gooi dan een antenne buiten in de tuin... Het beste resultaat is altijd nog een antenne buitens huis en iets boven het dak uit (bij mij in de omgeving (betuwe)).

Ik heb hier 2 27MC 1/2 golf antennes staan.
1 GPA Slangeklem op 7 M hoogte
1 GPS Sirio schroef op 14 tot 20 meter hoogte (spoel hoogte wel te verstaan).
Ik zet er even schroef neer omdat ik die tijdens de vakantie heb gekocht en tijdens het in elkaar zetten van die anntenne wou de schroevendraaier even voelen hoe menselijk vlees proefde.. Dus dat zal ik niet snel vergeten ;).

Mocht je de kans krijgen om een 6/8 antenne in je tuin te zetten zou ik dat eerder doen dan een 1/2 antenne achter in je tuin.

6/8 heeft vaak een gain (extra ontvangst dacht ik. Kan ook extra zendkracht zijn... Iemand anders weet hier wel wat op.)

Maar een kleefvoet in huis kan bijna nooit goed werken en zorgt eerder voor overlast en storing. Ik heb ooit een kleefvoet gebruikt om bakkies te testen op gebied van uitgangs vermogen... Die heb ik op de verwaring gezet gehad. En toen was de SWR pas 1 op 1.

Dus mocht je een antenne binnenshuis willen plaatsen, zoek dan naar een \"indoor\" 27Mhz antenna. Als je hem buitenshuis mag plaatsen dan is er nog genoeg advies in de andere topics over soort antenne, afstelling, ervaring etc....
tuinhuis
 

Re: help

Berichtdoor wishal » 03 nov 2007, 20:10

ik heb het er eens met me moeder over gehad en ze vind het maar niks want het moet helemaal ui de vs kome blablabla dus ben ik ff verder gaan kijken en ik kwam hier op Nieuw Sirio Boomerang 27 W 27MC antenne 150watt !!!!!



Features:



•CB & 10m Balcon or temporary installation antenna


•Mono-band


•Omnidirectional


•Factory tuned at mid-band


•Tunable by whip length adjusting


•BOOMERANG 27 W: tapered glass fibre whip and radial with inside helical winding



P/N 2101115.00 BOOMERANG 27 W


Electrical Data

• Type: 1/4 λ boomerang

•Frequency range: 27-28.5 MHz

•Impedance: 50Ω unbalanced

•Radiation (H-plane): 360° omnidirectional

•Polarization: vertical

•Gain: 0 dBd, 2.15 dBi

•Bandwidth at S.W.R. 2:1:
BOOMERANG 27 W: 700 KHz

•S.W.R. at res. freq.: ≤ 1.2:1

•Max. power:
BOOMERANG 27 W: 150 Watts (CW) continuous, 450 Watts (CW) short time

•Feed system / Position: Direct / center

•Connector: UHF-female



Mechanical Data

• Materials: Aluminium, Steel, Nylon, Glass fibre, Copper

•Wind load:
BOOMERANG 27 W: 23 N at 150 Km/h

•Wind resistance: 140 Km/h

•Wind surface:
BOOMERANG 27 W: 0.02 m²

•Height (approx.):
BOOMERANG 27 W: 2870 mm

•Weight (approx.):
BOOMERANG 27 W: 800 gr

•Radial length (approx.): 1130 mm
wishal
 

Berichtdoor tuinhuis » 03 nov 2007, 21:24

Je hoeft niet per see iets uit de VS te bestellen... Er zijn gegarandeerd ook bedrijven in Nederland die de antenne verkopen.. Maar begrijp me niet verkeerd, je moet die antenne niet nemen. Er zullen ook nog wel andere binnens huis antenne's zijn.

Ik zou adviseren om gewoon naar een goede winkel te gaan en dan even navragen. Misschien als je eventjes je woonplaats vermeld kunnen sommige mensen misschien adviseren naar welke winkel je het beste kan gaan (waar mensen de beste ervaringen mee hebben).

Ik zelf kom uit Ingen (dicht bij Tiel) dus ga ik in Tiel meestal shoppen. En voor het zware spul ga ik naar Duitsland, België of de groothandel :wink:
tuinhuis
 

Re:

Berichtdoor wishal » 03 nov 2007, 21:36

dat heb ik wel al uitgezocht maar ik kom dus uit leiden en ik weet wel een winkel http://www.kokonderdelen.nl ik weet niet of dat wat is er zijn aleen richtantennes en zo
wishal
 

Berichtdoor tuinhuis » 03 nov 2007, 21:40

Volgens mij verkoopt die beste kerel alleen maar 2.4 GHZ antennes....

dat is ietsjes hoger dan 27Mhz...
2.4 GHZ is 2400 Mhz
Dus dat is ietsjes hoger dan dat we nodig hebben... :)

Dus ik denk niet dat hij 27Mhz antennes verkoopt. Maar wat je altijd kan doen is bij de shop gaan kijken die hier altijd adverteerd... Als ze hem niet hebben zullen ze zeker niet de beroerdste zijn om een dergelijke antenne door te verkopen.

De winkeliers hebben vaak betere contacten met levanciers dan wij CBérs hebben. Dus misschien kan je het bij hen ff proberen.
tuinhuis
 

Berichtdoor 19JP072 » 03 nov 2007, 23:30

Even terug naar de basis:

Je wil op 27Mhz uitkomen, maar je mag geen antenne buiten plaatsen. Als je een zolder hebt met een houten afwerking, kan je 'm daar al plaatsen, die signalen gaan daar over het algemeen vrij makkelijk doorheen. Je moet inderdaad een soort tegencapaciteit hebben van metaal. Als je 'm bijvoorbeeld tegen een radiator van de cv aanplakt, doet dat vaak al wonderen. Je kan ook de metalen zijkant van de wasmachine o.i.d. nemen.

Nu kan je een mobiele antenne ook buiten neer zetten, zo'n spriet van 1 mtr lang en zo dun als een potlood, dat valt haast niemand op, en als men 'm ziet zak men denken dat ie voor je FM radio is! Je kan je moeder overtuigen van het feit dat het voor eventuele instraling op elektrische apparaten, beter is dat de antenne buiten staat en liefst zo hoog mogelijk.

Zit je op een flat, probeer 'm dan aan het hekwerk van het balkon te monteren. In deze opstellingen hierboven kun je in de meeste gevallen toch wel minstens 3-5 km ver komen, zeker met de legale 4 Watt.

Succes ermee

Jean-Paul.

P.S.: de meest ideale spriet is 5/8 golflengte. Meestal geldt, hoe langer, hoe beter. Op http://www.dile.nl kun je een aantal leuke modellen kopen.
Avatar gebruiker
19JP072
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 24 sep 2007, 21:21

Berichtdoor Thijs » 04 nov 2007, 05:32

Importeren uit de VS is niet nodig wishal op de botermarkt zit een zaak (weet de naam ff niet) die nog 27mc spul zou moeten hebben anders zijn arie in montfoort (alleen op afspraak) en dile (winkeltje achter een woonhuis) voor jou het dichtste bij.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Thijs
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 4477
Geregistreerd: 25 nov 2004, 03:06
Woonplaats: Diep donker Brabant.

Re:

Berichtdoor andre-cb » 10 nov 2007, 19:08

wishal schreef:okee ik heb hem nu op mijn bak gezet maar zou het ook verschil hebben als ik er een linear tussen zet


als je een Linear er tussen zou zetten dan veroorzaak je alleen meer storing.
je hebt vermoedelijk al een slechte swr en met een linear zal dit alleen maar erger worden.
waarna je 2 dingen gaat doen, de zwake storings signalen die je al veroorzaakte zullen dan 2x of 3x zo sterk worden.
en nummer 2 je transitor in je linear zal zo warm worden dat deze vanzelf wel er mee stopt.
(als er geen beveiliging op zit wat de meeste "goedkope" cb spul niet heeft.

een goede antenne met een goede SWR daar heb je meer aan dan een eindtrapje.
en het is nog eens legaal ook :wink:

Andre
andre-cb
 


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 175 gasten