Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum, maar niet in de 27MC, ik ben al aktief voordat het legaal werd in Nederland.
Ik heb door de jaren heen met verschillende apparaten en antenne's gewerkt, zowel basis als mobiel.
Tegenwoordig alleen nog maar mobiel, prive met m'n amerikaanse Ford Econoline van en voor m'n werk met de vrachtwagen, ..... Mercedes Benz Actros.......... kuch
Nu heb ik mij altijd vrij goed met de techniek weten te redden, totdat ik tegen het volgende probleem aanliep.
Ik heb op dat duitse geval een set spiegelantenne's van Firestik gemonteerd, voorheen op m'n DAF (de goede oude tijd ) had ik hier ook zo'n set op zitten, nooit problemen mee gehad.
Nu is er in principe niet echt iets mis met die set op de Actros, SWR is 1.1, grandioos dus...... alleen 80 kanalen te laag, en in de C-band veel te hoog.
Nu zal je zeggen, antenne's korter maken, dat gaat alleen niet meer omdat ze al volledig zijn ingeschroefd.
Ook het verwijderen van de veren levert weinig op.
Waar gaat dit op aan, moet ik de speciale 72ohm kabelset iets verkorten, zo ja met hoeveel.
In principe dien je de SWR altijd te controleren met de meter direkt op de antenne aangesloten, je dient immers de antenne af te stellen en niet kabel en antenne, gaat die vlieger ook bij bovenstaande set op of is hier een uitzondering op van toepassing.
Doe je dit dan bij voorkeur met een 50ohm dummyload in de plaats van de andere antenne en vervolgens omwisselen voor de andere zijde?
In hoeverre heeft de 0,5m kabel tussen bak en meter invloed op het meetresultaat.
Ik heb deze vraag ook bij de fabrikant van Firestik neergelegd, echter tot op heden nog geen antwoord, ook met de info op hun site kom ik niet echt verder.
Kijk ik wil best experimenteren, maar zomaar iets van de kabel afknippen vind ik wat ver gaan, mocht dit verkeerd uitpakken en ik een nieuwe kabelset moet trekken heb ik mij toch een berg werk.
De kabel loopt door de spiegelsteunbuis, achter het zijraammechanisme langs, door het harmonicarubber, achter het dashboard, door de raamstijl en achter de bovenkastjes.... en dat dus 2 keer.
De Daiwa kruisnaaldmeter is goed, heb ik gecontroleerd met de dummyload.
Wie o wie heeft hier ervaring mee of info?
Rudi