Magneetantenne Afregelen Hulp Gevraagd !

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Magneetantenne Afregelen Hulp Gevraagd !

Berichtdoor ben_01 » 11 aug 2007, 10:09

Hulp gevraagd (spoed!)

Ik heb Zojuist een klein magneetvoetantennetje gekocht , gewoon zo'n goedkoop dingetje van € 20,- maar nu komt het.

De swr is 9 of 10 in het beruchte rode vlak v/d swr meter , ik heb meerdere van deze magneetantennes maar ook deze doen het erg slecht , heb de swr meter gecontroleerd op basisantennes maar hij doet het wel , en de tussenkabel is ook goed.

hij staat op het midden v/d auto , auto is een mercedes A 140
(zon auto die ze ook als taxi bij connexxion gebuiken)

Nou is dus de vraag : Kan het zijn dat ik meer ground (massa) nodig heb???

Moet ik soms de swr afregelen door een stukje af te knippen van het bovenste gedeelte ??

Er zit daar onder nog een tweede imbus , met schroefdraad zodat je het een - na - laatste stuk er af kan schroefen , moet ik daar misschien wat mee doen??

Of moet ik soms het beschermlaagje die onder de magneetantenne zit verwijderen zodat deze beter contact maakt??

Of misschien iets anders.

Antwoord aub zo snel mogelijk ....


Met vriendelijke groet , Ben
ben_01
 

Berichtdoor Remco Rozenburg » 11 aug 2007, 10:16

Wat voor magneetantenne heb je dan gekocht (merk / type)
Ik vind dat de SWR wel érg hoog is namelijk, weet je zeker dat hij geschikt is voor 27Mc en dat je geen antenne hebt voor 2m/70cm oid??? Is de kabel + plug wel goed, heb je geen draadbreuk?

Knippen zou ik zeker niet meteen aan beginnen!!! Ook het beschermlaagje onder de magneet moet je echt vanaf blijven, je beschadigd anders heel je dak :)

Doorgaans vindt je op de antenne een imbusje waarmee je hem langer of korter kunt maken. Zelf begin ik op kanaal 20 en wijzig de lengte net zolang totdat een optimale SWR is bereikt, vervolgens controleer je de SWR op kanaal 1 en kanaal 40.

De antenne heeft massa nodig, maar zo'n Mercedes zou echt ruim voldoende moeten zijn.

Wat voor SWR Meter gebruik je en hoe stel je hem in? Heb je de mogelijkheid om een andere meter te gebruiken?

Succes!
19CQ29 - Mobiel
Avatar gebruiker
Remco Rozenburg
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 1676
Geregistreerd: 20 jan 2007, 22:06
Woonplaats: Rozenburg

Berichtdoor ben_01 » 11 aug 2007, 10:54

Hoi het is een soortgelijke antenne als deze antenne : http://www.dile.nl/index.html?d_02_045_ ... E87837.htm

Nou ik stel me swr meter gewoon in zet hem op FWD , zet hem op set , zet hem op meetstand en lees de swr uit.

Nee , helaas heb ik geen beschikking over een andere swr meter , ik gebruik zo'n goedkoop dingetje van Maas , waarmee je tevens de power mee kunt meten , hij moet goed zijn want op mijn basisantenne doet hij het ook goed , ik woon naast het spoor en zal hem daar is opzetten.

Maar heeft iemand enig idee wat het wel kan zijn , en hoe ik mijn swr kan verbeteren ?????

ik heb hem namelijk vanavond laat hard nodig :cry:

Nogmaals bedankt iedereen. :(
ben_01
 

Berichtdoor Remco Rozenburg » 11 aug 2007, 11:13

Staat er geen merk/type op die antenne of op de verpakking? Want ik twijfel nog steeds of het wel een CB antenne is :wink:
Het type antenne dat daar staat is ook een veel gebruikt model voor 2m/70cm antennes....

Manier van SWR aflezen klinkt correct.

Heb je al geprobeerd om de antenne wat langer of korter te maken via het imbusje op de antenne? Op de SWR meter kun je aflezen wat het effect is.
19CQ29 - Mobiel
Avatar gebruiker
Remco Rozenburg
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 1676
Geregistreerd: 20 jan 2007, 22:06
Woonplaats: Rozenburg

Berichtdoor ben_01 » 11 aug 2007, 15:44

Uiteraard is het een 27 mc antenne , ik ben wel gestoord , maar zeker nog niet gek , hoe dan ook het is een static , en hij is exact hetzelfde als die 27 mc antenne die in die link stond.

ik heb meerdere antennes gehaald (zelfde type) maar allemaal hebben ze het , ik denk dat het te maken heeft met het afstellen ervan want ik denk dat ik nog iets moet doen om hem af te stellen op een of andere manier.

of ik heb nog meer ground nodig een auto>??

Ja , ook de swr meter is goed.

Mvg , Ben :)
ben_01
 

Berichtdoor WaG! » 11 aug 2007, 19:28

Eerste post op dit forum van mij dacht ik (hehe) maar dit klinkt en ziet er bekend uit, dus nu moet ik toch eens reageren.... Ik heb vorig jaar de oude hobby van vossen weer opgepakt en had dus precies zo'n antenne gehaald bij het lokale communicatie-zaakje hier in Hilversum.
Wat ik ook deed, hoe lang of kort ik hem ook maakte, goed was hij echt niet te krijgen! Ook een kennis (werkzaam in de communicatie en beveiligings apparatuur) kreeg hem niet eens voorbij de 1:5. Wat het merk was weet ik niet meer, maar het was ook zo'n CB20 (plastic zakkie, amper tekst, geen merk op de voet, soort whitelabel? LOL).
Helaas is dit echt een goedkoop, maar geen goede koop geweest bij mij. Ik ben terug gegaan en hoorde van de andere verkoper wat voor ramp dat was. Meteen ter plekke omgeruild voor een Samlex T27, een leuke kleine 5/8e met een goed en aardig nauwkeurig resultaat (goed genoeg bijvoorbeeld om mee te vossen). Kosten: 30 eurotjes voor de antenne en nog een bedragje voor een magneetvoetje van Albrecht, maar ja, die was ook een stuk beter dan wat ik bij de goedkope antenne kreeg.
Mocht je niet vossen, dan zijn er genoeg andere wat goedkopere oplossingen te verkrijgen (Little Willie bijvoorbeeld), maar ik zal niet meer voor datzelfde dubbeltje op de eerste rang willen zitten ;)
WaG!
 

Berichtdoor 19-AT-068 Frank » 11 aug 2007, 23:35

Mijn ervaring met dit type is je kunt doen wat je wilt maar de swr blijft slecht .
Avatar gebruiker
19-AT-068 Frank
Moderator
Moderator
 
Berichten: 4954
Geregistreerd: 18 dec 2006, 21:03
Woonplaats: Enschede/JO32KF

Berichtdoor Johanh2o » 12 aug 2007, 11:17

zou eerst je kabel eens inkorten voor dat je antenne's gaat afknippen heb op mijn vakantie bij de winkel ook maar is zo'n antenne aangeschaft om te checken 15 euro lol

er zat 7 meter coax aan ander halve meter er af geknipt en de antenne los gedraaid en 3 mm omhoog getrokken nu is die van de 1.slecht naar de 1.1.2
Johanh2o
 

Berichtdoor Ernst » 12 aug 2007, 15:21

nou en ook de ervaring leert als je een swr meter gebruikt die in een behuizing van kunststof zit... dat de mobiel antenne rechtstreeks instraalt op de meter .. en dan kun je rare waardes verwachten ( mijn ervaring)..
dat hoeft niet zo te zijn met jouw meter ...maar wel iets om even naar te kijken....(verplaats de meter ....... als je meb vastpakt dat dan de waarde ook weer anders wordt oid)
Avatar gebruiker
Ernst
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1733
Geregistreerd: 08 feb 2005, 00:06
Woonplaats: Drachten

Berichtdoor groene seat » 19 aug 2007, 16:43

he die antenna had ik ook ik had de zelfde problemen de mee en ik had last van de massa met me auto als ik de magneet op het dak zette en ik kreeg wat last van takjes bossajes die me antenne raakte viel hij gewoon van het dak af.

Ik hoor het wel een eens van andere vosses met redelijk nieuwe auto`s die hebben een aluminium dak en dan plakt de magneet antenne dus niet echt meer en krijg je je antenne dus ook niet meer goed
groene seat
 


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 166 gasten