Spanning op Coax mantel (Beide einden losgekoppeld)

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Spanning op Coax mantel (Beide einden losgekoppeld)

Berichtdoor Pjotr » 30 dec 2022, 21:29

Nu eindelijk weer eens tijd om de antenne buiten op te hangen.

Krijg ik een beste tik van coaxconnector toen ik gelijkertijd de dakgoot beet had.
Ik was de kabel aan het leggen via de zolder, door het metalen zolderraampje, over het dak naar beneden in de zinken dakgoot (ca 3 meter), evenwijdig met de regenpijp naar beneden.
Dit zal een stuk kabel zijn van een goede 15 meter. (Aircell7)

Toen gemeten (buiten) een spanning van 230VAC tussen de buitenmantel en het hekwerk, er waren zelfs vonkjes te zien als ik het tegen het hekwerk hield...
Nu een paar weken later weer aan toe gekomen en omdat het buiten te nat is :-) binnen gemeten met de scope.
Op de mantel stond nu ca. 114VAC met een mooie 50 Hz sinus tov mijzelf. Op de geleider binnenin ca 76 VAC.
Beide einden waren "open".

Ik moet nog eens meten of er niet ergens een spanning op de dakgoot staat, eigenlijk moet ik daar beginnen.
De kabel loopt niet parallel met andere leidingen.

Dat er een lading zich kan opbouwen in de coax begrijp ik nog, echter een behoorlijke wisselspanning kan ik op dit moment niet plaatsen.

Ontvangst gaat best maar SWR is nergens goed.

Zijn er ideeën/ervaringen van jullie?

Bedankt voor het lezen.

Vriendelijke groeten, Peter.
Pjotr
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 20 jul 2015, 20:20
Woonplaats: Veghel

Re: Spanning op Coax mantel (Beide einden losgekoppeld)

Berichtdoor Snof » 30 dec 2022, 22:06

Lijkt mij toch dat de coax ergens kort bij hoogspanning ligt die hij op pikt, capacitieve of inductieve overdracht.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Spanning op Coax mantel (Beide einden losgekoppeld)

Berichtdoor 19JP072 » 30 dec 2022, 22:38

Inderdaad even controleren of er spanning op de dakgoot zelf staat.
Avatar gebruiker
19JP072
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 429
Geregistreerd: 24 sep 2007, 21:21

Re: Spanning op Coax mantel (Beide einden losgekoppeld)

Berichtdoor jcva » 31 dec 2022, 13:55

19JP072 schreef:Inderdaad even controleren of er spanning op de dakgoot zelf staat.



Maar als de coax aan beide einden los is kun je nog steeds geen potentiaalverschil meten.

Wat Snof aangeeft zou wel eens kunnen.
En een multimeter is hoogohmig, scope ook, je meet al snel wat. Meestal voel je niks maar in dit geval blijkbaar wel.

En ik lees hekwerk en dakgoot, heb je tussen die 2 al eens gemeten?
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: Spanning op Coax mantel (Beide einden losgekoppeld)

Berichtdoor Wimpie » 31 dec 2022, 14:32

15 m kabel dat los ligt, kan vanaf het lichtnet niet voldoende capacitief koppelen zodat je "stroom" voelt als je hem beetpakt.

Als er sprake is van opbouw van statische lading, dan krijg je een eenmalige korte tik. Was het echt een korte tik, of bleef je prik voelen als je de kabel bleef vasthouden (wellicht heb je dat laatste niet gedaan)?


In het laatste geval (dus voortdurend prik) is er iets serieus mis met de elektrische installatie. Was het een eenmalige tik, dan zou ik mij er niet druk over maken, maar het geeft wel aan dat volledig geisoleerde lange geleiders problemen op kunnen leveren.

Ik herinner mij de 80 m dipoolantenne in het weiland tijdens een JOTA (ik denk zo'n 10 jaar terug). Er kwam wat lichte neerslag bij nagenoeg heldere hemel. Ik had wat medelijden met de scout die de eerste tik kreeg. Ik was de volgende, de vonk sloeg door/om de isolatie van de kabelhaspel.

Als je met een scoop gaat meten, zorg dan wel dat deze op een randaarde WCD zit aangesloten. Zo niet, dan komt er op de behuizing van de scoop 115V te staan (vanwege de Y-condensatoren in het netfilter dat in de scoop zit). Een scoop en voltmeter zijn hoogohmig waardoor je snel een relatief hoge spanning kunt meten.

Wat mij zorgen maakt is dat je 230V meet en dat je vonkjes ziet tussen plug en hekwerk. Normaliter kan dit met een losliggende kabel van 15 m niet. Er klopt bij jou iets niet. Ik denk dat we een hoop achtergrondinformatie missen.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Spanning op Coax mantel (Beide einden losgekoppeld)

Berichtdoor Pjotr » 31 dec 2022, 17:53

Het blijft vreemd...
Zojuist beide kabeluiteinden gemeten, 200 á 300 milliVolt. Op de dakgoot ook geen spanning van betekenis.
Wel meet ik overal een mooie 50Hz, maar dat doet de scope toch al snel.

Wat ik destijds gemeten heb en toch ook gevoeld??? En de vonkjes, meerdere keren, dus niet zomaar statische lading.
Ik weet het echt niet....Het is weliswaar een oud huis maar de vorige bewoner was elektricien en hoewel de installatie oud is , is deze netjes aangelegd en uitgebreid. (Overigens, Scope is een zgn Handheld.)

Wel iets om heel goed in de gaten te houden want ben het eens met Wimpie " Er klopt iets niet ."

Het goede nieuws. SWR op de diverse banden is goed.
Na een kleine 2 jaar kan ik weer "fatsoenlijk" QRV zijn op HF.
Kan ik de IC7300 weer gebruiken ipv de TS520 (Die samen met de AT230 vrijwel elke SWR vreet.)

Nu eerst een lekker spelen. ;-)
Pjotr
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 20 jul 2015, 20:20
Woonplaats: Veghel

Re: Spanning op Coax mantel (Beide einden losgekoppeld)

Berichtdoor Snof » 31 dec 2022, 17:59

Geen idee welke antenne je er aan hebt geknoopt anders zou ik je hier moeten horen in Wijchen.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Spanning op Coax mantel (Beide einden losgekoppeld)

Berichtdoor Pjotr » 31 dec 2022, 18:18

Een Endfed voor de 40 20 10 meter . Ca 4 a 5 meter hoog gespannen.
Pjotr
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 20 jul 2015, 20:20
Woonplaats: Veghel

Re: Spanning op Coax mantel (Beide einden losgekoppeld)

Berichtdoor Wimpie » 31 dec 2022, 18:20

Niet offensief bedoeld, maar ik vind het een heel vreemd verhaal.

Vonkjes die achter elkaar komen bij contact tussen hek en plug van 15 m kabel die op zolder ligt/hangt, en elektrisch nergens aan vast zit, lijkt mij niet te kunnen door een 230V net. De kabel heeft gewoon te weinig capaciteit naar de 230V bekabeling om een vonkje of elektrsiche schok te veroorzaken. Dit zelfs al loopt hij over de hele lengte parallel aan een 230V leiding die in de muur zit.

Zelfs al staat er 230V op het hek dan nog kan er geen voldoende stroom lopen via het hek en jouw lijf naar de kabel om iets van een schok waar te nemen. Je kunt natuurlijk wel van het hek een opdonder krijgen via stroom die via je voeten naar de grond gaat (als er 230V op het hek staat).

Ik kan alleen bedenken dat de kabel toch aan apparaat heeft vastgezeten met een stekker met randaarde die in een niet-randaarde WCD heeft gezeten. De reden is dan de Y-condensatoren die tussen fase en kast en nul en kast zitten. Je krijgt dan 115 V spanning bij een stroom die je wel kunt voelen, maar waar je niet dood aan gaat (mits het apparaat geen defect in de isolatie heeft).
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Spanning op Coax mantel (Beide einden losgekoppeld)

Berichtdoor Pjotr » 31 dec 2022, 18:48

Ik twijfel nu ook of dat het ene uiteinde mss dan toch in de tuner heeft gezeten? Die weer aan radio en die zit via een wcd zonder RA.
Dat zou het verhaal kloppend maken met jouw verklaring. Al werkt de radio via een powersupply…. (Of hij heeft op de TS520 aangesloten gezeten en die heeft een interne PS bedenk ik me nu…)

En geen probleem Wim, er klopt iets niet. En het meest aannemelijke daarvan is dat ik vanuit een veronderstelling verkeerde info breng.

Ik ga later eens meten aan de TS520, want het moet wel iets zijn wat je zojuist beschreef. Thx.

Fijne jaarwisseling.
Pjotr
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 20 jul 2015, 20:20
Woonplaats: Veghel

Re: Spanning op Coax mantel (Beide einden losgekoppeld)

Berichtdoor Snof » 31 dec 2022, 19:38

Pjotr schreef:Een Endfed voor de 40 20 10 meter . Ca 4 a 5 meter hoog gespannen.


Oef, denk dat horizontaal zal niet lukken omdat ik een verticale 5/8 heb staan.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Spanning op Coax mantel (Beide einden losgekoppeld)

Berichtdoor Pjotr » 03 jan 2023, 20:27

Zojuist even gemeten op de TS520 als deze aan staat. Dan meet ik al ruim 30Vac.

Met de info van Wim kan het dus bijna niet anders zijn dan dat ik van een verkeerde veronderstelling ben uitgegaan.
Dan was de coax nog verbonden met de TS520, een andere mogelijkheid zie ik niet. Mijzelf en anderen op een verkeerd been gezet. :oops:

Wel weer wat geleerd, allen bedankt voor het meedenken.

Vr gr Peter
Pjotr
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 20 jul 2015, 20:20
Woonplaats: Veghel

Re: Spanning op Coax mantel (Beide einden losgekoppeld)

Berichtdoor Pjotr » 15 jan 2023, 22:11

Kan er ook aan toevoegen dat de stekkerschakelaar die alle apparatuur van voeding voorziet, slechts éénpolig is geschakeld…..😒
Dat was ook een aanname, dat deze dubbelpolig geschakeld zou zijn.

Laat mijn foutieve aanname‘s dan maar een les voor anderen zijn.

Uiteindelijk is een forum toch om kennis over te dragen, ook als ik dan mijn fouten moet openbaren.😊
Pjotr
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 20 jul 2015, 20:20
Woonplaats: Veghel

Re: Spanning op Coax mantel (Beide einden losgekoppeld)

Berichtdoor Wimpie » 16 jan 2023, 15:56

Oei, ik wist niet eens dat enkelpolig schakelende stekkerdozen verkocht mochten worden. Gelijk even een paar stekkerdozen bij mij nagemeten. Gelukkig wordt zowel fase als nul onderbroken.

Stop je de stekker van zo'n doos in een niet geaarde WCD, dan kun je 230V op je metalen behuizing krijgen t.g.v. Y condensatoren in het ontstoorfilter.

Ik moet hier in mijn nieuwe stapel stenen met glas en hout ook nog een paar geel/groene draden trekken.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 32 gasten

cron