Ham sticks 10M V dipole

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Ham sticks 10M V dipole

Berichtdoor EA5 » 08 okt 2022, 11:49

Hallo allemaal, sinds ik in Spanje ben gaan wonen en een wat klein terras heb voor antennes ben ik aan de gang gegaan met Ham sticks van MFJ voor 10M, 20M en 40M.
Ik heb voor elke band 4 stuks gekocht om er "iets" van te kunnen maken.
Ik ben begonnen met een MFJ 1610T vertical aan de metalen balkonrand.....werkt goed swr makkelijk te tunen maar veel ruis.
Daarna begonnen met dezelfde MFJ 1610T als horizontale dipool.....werkt prima minder ruis.
Toen heb ik na wat info op internet dezelfde dipool gebruikt maar dan als V in vertikale stand. Ik kreeg betere berichten maar de swr is veel lastiger en weer meer ruis.
Onlangs ben ik bezig geweest met deze dipool maar dan als v ineen horizontale stand, is rustig en swr prima. Ik zou graag fotos bijvoegen maar krijg dat niet voor elkaar
Wie kan mij uitleggen wat de voordelen, nadelen en richteigenschappen zijn van dit soort constructies? Bovendien ben ik er nog niet aan uit wat in mijn geval het beste zou kunnen werken 4 dezelfde hamsticks aan elkaar maken of 2 als vertikale dipool of van 4 sticks een 1/4 groundplane maken?
Ben benieuwd naar jullie kennis en aanvullingen....
Saludos uit Spanje
Hans
EA5
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 07 okt 2022, 17:19

Re: Ham sticks 10M V dipole

Berichtdoor Snof » 09 okt 2022, 09:26

Voor DX is dat nog al eens verschillend, soms werkt de inverted V (op zolder) veel beter als mijn 5/8 stok die veel hoger en vrijer staat op de 11 meter, polarisatie gaat alle kanten op door de reflecties in de ionosfeer.

Een dipool straalt alleen mooi rond als hij verticaal staat, een GP ook maar dat is maar 1/4 golf.

Een horizontale dipool of inverted V moet je eigenlijk kunnen draaien.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Ham sticks 10M V dipole

Berichtdoor Wimpie » 21 okt 2022, 21:53

Ik neem aan dat je met ruis bedoelt dat je stations verticaal slechter ontvangt dan horizontaal. Het gaat uiteindelijk om de S/N verhouding bij ontvangst (dus niet om het absolute S-punt). In geval van zenden is wel het absolute S-punt van belang. Stel dat de verticale spriet gemiddeld genomen een hoger S-punt geeft, dan kun je het beste zenden met de verticale spriet.

Ik heb dit jaren terug tijdens JOTA uitgeprobeerd. Een full size halve golf dipole tegen een bijna full size halve golf vertical voor 40 m. Ontvangst op dipool was het beste, ondanks lager S-punt. Maar... S-punt bij tegenstations (midden America) was beter met de vertical.

Als je met je balcon een beetje hoog zit ten opzichte van de omgeving (zeg hoger dan 0.5... 1 golflengte), dan heeft een dipool doorgaans de voorkeur. Vaak minder ruis en gain onder lage elevatie voor DX net zo goed of beter als vertical.

Een V of inverted-V geeft wat verticaal gepolariseerde component en kan daardoor meer ruis produceren als je verticaal gepolariseerde ruis dominant is.

Bij gebruik van verkorte antennes in een dipoolopstelling heb je snel kans op onbalalans, en dan gaat de effectiviteit van de balun naar beneden. Gevolg kan zijn dat verticaal gepolariseerde storing, of storing vanuit je shack, de antenne bereikt (via mantelstroom).

Je kunt het beste de twee hamsticks via de balcontegencapaciteit op exact dezelfde frequentie tunen. Daarna in de dipoolopstelling plaatsen. Als de dipool dan wat te hoog of te laags taat, de beide kanten met exact dezeflde lengte inkorten of verlengen. Ik gebruik een ferriet stroomtransformator om de CM stroom te meten, en dan te minimaliseren door de linker en rechterhelft van een dipoolconstructie te verlengen of te verkorten. Je krijgt relatief snel onbalans als je de dipool draait en een been komt dicht bij een andere constructie (muur, metaal, boom, etc).

Je kunt voor verschillende banden de verkorte elementen koppelen. Je maakt dan gebruik van hetzelfde principe als dat van een "kattensnor" multi band dipool. MFJ heeft zelfs een commercieel product (octopus).

Ik heb (voor ontvangst) wisselende ervaring met het gebruik van balkonhekken als tegencapaciteit. Soms deed een mantelstroomfilter tussen de coax die vanaf het balcon naar de TRX ging wonderen, maar soms leek de storing op het balconhek te staan.Kortom, het blijft experimenteren om het beste resultaat te bereiken. Wat bij jou werkt, werkt wellicht bij mij niet.
Wimpie
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 28 nov 2014, 23:00
Woonplaats: Maarssen

Re: Ham sticks 10M V dipole

Berichtdoor EA5 » 14 jul 2023, 11:39

Beste Wimpie, bedankt voor je uitleg.
Ik ben er nog steeds mee aan het experimenteren. Ik blijf steeds maar enorm veel storing op mijn antennes binnen krijgen en heb de Telecom inspectie hier in Spanje al een klacht ingediend. Ze komen de 5G antennes op mijn dak van het complex controleren of er niet teveel afstraling is. Ze staan nog geen10 meter van mij vandaan....
Nog even over mijn vertikale V dipool. Waarom bouwen antenne fabrikanten V dipolen? Is dat beter dan een horizontale dipool? Wat kunnen de voordelen zijn van een vertikale V dipool?
Ik heb ook wel eens een artikel gelezen over een horizontale V dipool (dus plat liggend) ook daar heb ik geen idee van wat dat voor nut heeft. Kan je mij daar iets over zeggen?
'73 Hans
EA5
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 07 okt 2022, 17:19

Re: Ham sticks 10M V dipole

Berichtdoor Snof » 14 jul 2023, 17:40

Het heeft met de impedantie te maken.
https://www.hfkits.nl/antenne-impedantie/
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Ham sticks 10M V dipole

Berichtdoor Henry hpsd » 15 jul 2023, 10:44

Het "grootste" voordeel in een verticale V dipool zit hm wel inde verminderde draaicirkel.
Daarnaast kun je nog misschien als argument aanhalen dat de opstralingshoek iets lager wordt... dit omdat de "gemiddelde" antenne hoogte iets hoger zit (bij het zelfde bevestigingspunt)
(hogere antennes (vanaf de grond) hebben een lagere opstralingshoek).
Qua impedantie ...ach dat zal wat variëren ....das ook met de dipool zo, die is ergens tussen de 30...90 Ohm afhankelijk van hoever hij boven de grond staat.
Bij de V variant varieert hij misschien net wet minder.
De polarisatie blijft gewoon voornamelijk horizontaal...hij heeft wel "verticale" componenten...maar das nou niet echt waarom je dit zou doen.
(een horizontale dipool heeft trouwens ook verticale componenten..maar das wederom ook niet van echt van belang).

een horizontal V dipool...tja dat ontgaat mij totaal...hij zal iets meer "rondom gevoeliger" worden...maar het nog zeker echte "dips"..
misschien bedoel je een horizontale V-beam... of iets van een rhombic ? maar dan heb je echt mega veel ruimte nodig.

Grootste voordeel naar mijn idee is wel die kleinere draaicirkel...en misschien omdat je met de vertical V dipool net wel boven het dak uit komt....dat het dan wel "echt helpt".

Groet !
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende

Re: Ham sticks 10M V dipole

Berichtdoor Henry hpsd » 16 jul 2023, 13:54

ps ...misschien is deze makkelijk te maken voor je ..
https://cb-antennas.com/?page_id=802

veel DX plezier !

Groet Henry
Henry hpsd
Opgegeven Geval!
Opgegeven Geval!
 
Berichten: 1448
Geregistreerd: 18 feb 2007, 15:39
Woonplaats: Opende


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten