Sirio Gainmaster 5/8 is het de moeite waard?

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Sirio Gainmaster 5/8 is het de moeite waard?

Berichtdoor 19AT593 » 05 okt 2022, 12:59

Sirio Gainmaster 5/8 is het de moeite waard? Mijn collega werkt met een Gainmaster HW en zweert erbij. Nu lijkt me de 5/8 gainmaster wel interessant. Echter is het de moeite waard? Het ding kost wel een paar centen. En ik lees dat op winderige locaties (ik woon aan de kust) moet je het ding tuien ([url]Sirio Gainmaster 5/8 is het de moeite waard?[/url].

Ik vraag me af wat het verschil is in de praktijk. Dus tussen de 1/2 golf en de 5/8 golf. Theoretisch weet ik het wel. Maar heeft iemand hier ervaring mee? Ik werk op dit moment met een geleende GPA maar zoek misschien toch wat anders. Zelf maken is ook een optie uiteraard, ik heb een 11m endfed gemaakt. Perfecte SWR/resonantie op een meter of 2 boven de grond maar in de mast is het totaal niks.
19AT593 Sebastiaan
Avatar gebruiker
19AT593
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 286
Geregistreerd: 01 jan 2011, 22:12
Woonplaats: Noord-Groningen

Re: Sirio Gainmaster 5/8 is het de moeite waard?

Berichtdoor Corvy » 05 okt 2022, 17:44

Ik had vroeger beide antennes op gelijke spoelhoogte naast elkaar staan.
De 5/8 moet je niet aan knippen en is bruikbaar van 24.700 tot 30.100.
De 1/2 moet je wel knippen en had bij SWR 2.0 een bandbreedte van 26.350 tot 28.070.
In de praktijk werkt de 1/2 golf net iets beter.
Wanneer je met een 5/8 net niet meer verstaanbaar bent gaat het met de 1/2 net nog wel.
Na die ervaring ben ik vooral de 1/2 blijven gebruiken. Meestal met de power van de bak
en heel soms met 300W FM. Na een tijdje was er een kleurverschil aan de rode spoel.
Bij de 5/8 was die rood en bij de 1/2 eerder oranje.
Ik vermoed dat dat aan het vermogen ligt maar zeker ben ik er niet van.
Al bij al geen slechte antenne.
Zeker i.v.m. storingen is het een goed afgesteld systeem wat een voordeel is voor wie
weinig technische kennis heeft.
De bandbreedte is goed en de prestaties zijn vergelijkbaar met de concurrentie.
Het max vermogen kan een beperkende factor zijn voor wie een zware versterker wil gebruiken.
Mijn Sigma IV copy presteerde beter maar toen waren er nog niet zoveel storingen als vandaag
dus is het moeilijk te vergelijken.
Avatar gebruiker
Corvy
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 318
Geregistreerd: 05 jul 2009, 11:11
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: Sirio Gainmaster 5/8 is het de moeite waard?

Berichtdoor Snof » 06 okt 2022, 20:54

Dat de rode spoel verkleurt ligt niet aan het vermogen, als je er 500 Watt in stopt met een doorgang van een paar minuten dan smelt de coax net boven de stub.....inner conductor (koper) was bij mij mooi zwart geworden en het dielectric wordt dan bijna vloeibaar :mrgreen: Is weer simpel te repareren door een stukje nieuwe coax te monteren.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten