antenne voor binnen

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

antenne voor binnen

Berichtdoor kuls » 19 jan 2022, 20:29

Hoi even een vraagje.
zijn er ook antennes voor binnen . die ik bv op de zolder kan plaatsen . Ik heb helaas geen mogelijkheid om een antenne buiten te plaatsen. alvast bedankt voor reacties
kuls
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 13 maart 2017, 21:19

Re: antenne voor binnen

Berichtdoor jcva » 19 jan 2022, 20:40

Een antenne binnen zal altijd slechter presteren dan een antenne buiten.
Wat kan je kwijt? Hoe veel ruimte heb je?

Vroegen in de goede oude AM tijd weet ik dat er mensen werkte met een DV27 op een metalen plaat.
Maar kun je langer kwijt dan is misschien een bootantenne een optie. Of een GP.
Maar experimenteren met een draadantenne zou ook kunnen.

In alle gevallen is het sterk afhankelijk van de situatie, wat voor dak (materiaal) heb je zonnepanelen etc.

Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: antenne voor binnen

Berichtdoor kuls » 19 jan 2022, 20:56

jcva schreef:Een antenne binnen zal altijd slechter presteren dan een antenne buiten.
Wat kan je kwijt? Hoe veel ruimte heb je?

Vroegen in de goede oude AM tijd weet ik dat er mensen werkte met een DV27 op een metalen plaat.
Maar kun je langer kwijt dan is misschien een bootantenne een optie. Of een GP.
Maar experimenteren met een draadantenne zou ook kunnen.

In alle gevallen is het sterk afhankelijk van de situatie, wat voor dak (materiaal) heb je zonnepanelen etc.

Jcva


ik kan horizontaal gemakkelijk 5.5 meter kwijt , verticaal zal ongeveer 2 meter zijn . Ik heb 8 zonnepanelen op mijn dak liggen aan 1 zijde . mijn dak is (als ik het goed heb ) ongeveer 10cm dik geïsoleerd en bestaat uit dakpannen , verder staat mij cv ketel ook op de zolder
kuls
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 13 maart 2017, 21:19

Re: antenne voor binnen

Berichtdoor Snof » 19 jan 2022, 22:15

Ik zou dan eerst eens inverted V maken om te testen of je wel iets hoort in de regio, kroonsteentje en 2 stukken stroomkabel van 2,7 meter zijn de koste niet.
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: antenne voor binnen

Berichtdoor jcva » 19 jan 2022, 22:42

Ik zou dan eerst eens inverted V maken om te testen of je wel iets hoort in de regio, kroonsteentje en 2 stukken stroomkabel van 2,7 meter zijn de koste niet.


Zou ook mijn idee zijn, kost inderdaad vrijwel niks en daarmee weet je in ieder geval wel of en hoe veel storing je hebt van die panelen.
Als je verticaal ongeveer 2M hebt dan valt er ook al veel af qua antenne maar er zijn ook nog wel wat mogelijkheden.

Belangrijk te weten is wat je er van verwacht en wat je er mee wil. Alleen lokale babbel, wat zou moeten lukken als er stations zijn in je buurt.
Of Dx-en? dat zal lastiger worden. Moet je veel geluk hebben als dat lukt.
Maar ik zag dat je in 2017 ook al eens vragen gesteld hebt over antenneplaatsing en dat je toen zou gaan voor een buiten antenne:
ja dank jullie allemaal voor de reacties , ik denk dat ik weet hoe ik het ga doen . Het wordt buiten ik mag in de tuin en in de tuin staat mijn garage ( en die is niet van de woningvereniging ) dussssss....... Ik zet een aluminiumbuis van een meter of 6 tegen de garage en daarop komt mijn antenne en...

Wat is er veranderd dan?

Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: antenne voor binnen

Berichtdoor kuls » 19 jan 2022, 23:03

in de tussentijd ben ik ziek geworden , en nu gaat het weer beter ( hierdoor waren al mijn plannen een beetje in de ijskast gekomen en daarna vergeten. NU begint het weer te kriebelen) Ik dacht dat er in de tussentijd misschien wel dingen veranderd waren of zijn en ik ben een echte leek op dit gebied die zich liever meerdere keren over hetzelfde laat informeren dan zomaar in het diepe springt aangezien ik mijn centen maar 1 keer kan uitgeven en tevens zijn mijn oude buren verhuist , Ik heb eventueel een andere optie maar die ga ik eerst eens bespreken met mijn nieuwe buren en dat is tegen de achterkant van mijn garage . Antenne komt dan alleen ter hoogte van waar zij zomers altijd buiten zitten . Ik dacht dat eigenlijk dat een antenne op zolder de gemakkelijkste oplossing was/is .
kuls
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 13 maart 2017, 21:19

Re: antenne voor binnen

Berichtdoor jcva » 19 jan 2022, 23:47

Een antenne proberen op zolder kan altijd en zoals aangegeven hoeft dit geen vermogen te kosten, maak je een draadantenne dan kom je met tweelingsnoer al een heel eind.
Een 1:1 balun zou wenselijk zijn maar is niet noodzakelijk en ook die dingen kun je zelf maken. Knutselen aan antennes kan ook heel leuk en leerzaam zijn.
Wel zul je dan minimaal een swr meter moeten hebben.

Maar nogmaals, wat verwacht je er van? Je geeft aan een leek op dit gebied te zijn (zo begint iedereen) maar wat voor verwachtingen heb je?

Jcva
Avatar gebruiker
jcva
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 707
Geregistreerd: 01 jan 2008, 23:56
Woonplaats: HHW

Re: antenne voor binnen

Berichtdoor Snof » 20 jan 2022, 00:01

Hier een draadantenne die redelijk goed werkt voor lokaal, dan heb je een beetje een idee hoe simpel het is.
1draad zit aan de afscherming van de coax, de andere kabel aan kern van de coax, kun je ook met een kroonsteentje verbinden ipv pluggen te gebruiken.
Afbeelding
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41


Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 26 gasten