Welke antenne kabel

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Welke antenne kabel

Berichtdoor Jaapie » 27 sep 2021, 18:56

Je wilt je huis niet eens draaien voor mij? Dat is flauw :lol:

Ik heb de antenne op zolder geplaatst. Middenstuk in de nok, de twee draden langs het dak naar beneden. De ene draad wat meer naar het noorden en de andere juist wat meer naar het zuiden. Volgens mij richt ik nu aardig in jouw richting.
Op de 22 kanaals bak ontvang ik nog steeds alleen maar S9+30 storing. Op de RTL-SDR ontvang ik ook niet veel anders dan storing. Wat een ellende is dat zeg. Ik heb op kanaal 12 even kort uitgezonden via een draad achter in de bak en dat kon ik prima ontvangen op de SDR. Bak in de kelder en SDR op zolder, dus dat werkt wel. Ik luister op dit moment op 29.935, maar het is stil.

Het vreemde vind ik dat ik ook helemaal geen AM radio kan ontvangen, dat zou toch prima moeten gaan ook al is de antenne niet goed afgestemd voor die lange golven? FM-radio ontvangt die wel prima, genoeg Duitse zenders en ook wat Nederlandse.

Afbeelding

Hier is het plaatje 1:1
https://ibb.co/QKhwQz8
Afbeelding
Jaapie
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 16 mei 2021, 18:54
Woonplaats: Omgeving Nijmegen

Re: Welke antenne kabel

Berichtdoor Jaapie » 28 sep 2021, 16:01

Ik heb maar eens een tussenkabeltje gemaakt, nu kan ik mijn antenne meten. Ik weet niet zeker of de bak goed is, want er is niet genoeg vermogen om de SWR meter helemaal naar set te krijgen tijdens het callibreren. Een 1/2 watt is natuurlijk ook erg weinig, maar ik weet als de antenne niet goed is dat het soms ook moeilijker wordt om de meter naar set te krijgen.
Op kanaal 1 ging het het best:

AfbeeldingAfbeelding

Dit zijn de resultaten op kanaal 22:

AfbeeldingAfbeelding

Niet goed, maar ook niet heel slecht denk ik. Met wat finetunen moet het lukken, maar of het met deze bak gaat lukken betwijfel ik.
Afbeelding
Jaapie
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 16 mei 2021, 18:54
Woonplaats: Omgeving Nijmegen

Re: Welke antenne kabel

Berichtdoor Snof » 28 sep 2021, 20:58

Ik heb hier een soortgelijke meter liggen maar dan met een schaal van 1 en 10 watt, daar moet het zeker beter mee lukken met een bakje van 0,5 watt.

Hoe lang heb je de draden?
Avatar gebruiker
Snof
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
www.cbforum.nl SUPERRRRR Freak
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 31 maart 2020, 14:41

Re: Welke antenne kabel

Berichtdoor Jaapie » 29 sep 2021, 07:40

De draden zijn........ik weet het niet meer. Ik heb gedaan wat jij ergens anders op dit forum had gezegd voor een 1/2 golflengte. Ik had het ook nog ergens opgezocht, zo ongeveer 5,5 meter in totaal. Ik kan later vandaag wel even opmeten wat ik gedaan heb.
Afbeelding
Jaapie
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 16 mei 2021, 18:54
Woonplaats: Omgeving Nijmegen

Re: Welke antenne kabel

Berichtdoor 19DT2120 » 29 sep 2021, 07:53

Als het geisoleerd draad is en als inverted V dan kan je de draden terug vouwen naar 2,65 cm per pool dan zit je al aardig in de buurt van wat het moet zijn. ik had zelf 2,63 per draad .
>Let's go digital<
JS8call JT65
WSPR ROS PSK
Etc . RIP FT8
Avatar gebruiker
19DT2120
Super Spammer
Super Spammer
 
Berichten: 1706
Geregistreerd: 25 sep 2006, 15:31
Woonplaats: Eibertjesdarp

Re: Welke antenne kabel

Berichtdoor Jaapie » 29 sep 2021, 12:09

Ik heb het net even opgemeten en ze zijn 262cm per pool. Ik heb het even opgezocht en het is zoals die nu hangt inderdaad een inverted V. De isolatie zit nog op de draad, ik wist niet dat dat uitmaakte. Misschien is de antenne dus ietsje te kort, Ik zal er eens wat draad omheen lussen op zo'n manier dat ik het in en uit kan schuiven. Kijken of ik dichter in de buurt van 1:1 kan komen.

Maar hoe dan ook blijf ik het vreemd vinden dat ik op die RTL-SDR bijna niets ontvang. Ik had eergisteren heel zwak een AM station ergens op 6MHz maar verder bijna niets. Op deze manier ben ik niet zeker of er hier niets te doen is op de 27mc, of dat het aan mijn ontvanger ligt.

....

Inmiddels heb ik de antenne ietsje langer gemaakt met wat koperdraad, maar daar gaat de SWR van achteruit. Wellicht dat iets korter helpt, maar dan moet ik ander gereedschap hebben, dus later probeer ik dat.
Afbeelding
Jaapie
Niet meer weg te krijgen
Niet meer weg te krijgen
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 16 mei 2021, 18:54
Woonplaats: Omgeving Nijmegen

Vorige

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten