Beste 1/2 lambda basis antenne 2021

Voor al je vragen over antenne's

Moderators: 19-AT-068 Frank, Thijs, Remco Rozenburg, erik_ark

Re: Beste 1/2 lambda basis antenne 2021

Berichtdoor 13WO03 » 26 sep 2021, 00:18

Om de topic niet te vervuilen heb ik er een nieuwe voor gemaakt met alle info die nodig is om met laser te beginnen.
Voor de lasercommunicatie vraag gaat het hier verder.
Whisky Oscar : 13 WO 03
Avatar gebruiker
13WO03
Nieuw Lid
Nieuw Lid
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 04 sep 2021, 10:04
Woonplaats: JO21WF

Re: Beste 1/2 lambda basis antenne 2021

Berichtdoor Robber57 » 26 sep 2021, 15:08

Ik heb net vd week mijn gainmaster 5/8 naar beneden gehaald omdat de swr niet deugde: vol water, alle coax er in verrot en die coax is niet te vervangen want het is een speciaal type, dus die kan in de kliko :cry: , ongeveer 5 jaar buiten gestaaan.

Ik had alle coax connecties die al in gelijmde krimpkous zitten nog extra met vulkaniseer tape ingewikkeld, het heeft weinig geholpen.
En dat is dan meteen de grootste makke vh ontwerp, er zitten in de antenne coax verbindingen met een printje en 2x een condensator stub uit coax, het is heel lastig dat op lange termijn droog te houden met krimpkous en plakband.

Ik zit te overwegen een nieuwe te kopen want de breedbandigheid (>5 mhz) is fenomenaal maar de volgende ga ik denk ik de verbindingen in gieten in 2k expoxy oid.
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48

Re: Beste 1/2 lambda basis antenne 2021

Berichtdoor Abt » 26 sep 2021, 15:33

Daar heb ik nog geen last van gehad. Vraag me af hoe er condenswater bij jou is doorgedrongen.
Ik heb het ook goed afgetaped met vulcan tape. De mijne staat 8 jaar.
Het is een mooi ontwerp, een verticale middengevoede dipool die ook nog heel breedbandig is.
Abt
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 28 okt 2016, 21:35

Re: Beste 1/2 lambda basis antenne 2021

Berichtdoor Robber57 » 26 sep 2021, 21:46

Abt schreef:Daar heb ik nog geen last van gehad. Vraag me af hoe er condenswater bij jou is doorgedrongen.
Ik heb het ook goed afgetaped met vulcan tape. De mijne staat 8 jaar.
Het is een mooi ontwerp, een verticale middengevoede dipool die ook nog heel breedbandig is.


Ik ga morgen alle rode vinyl van de coax af halen om te achterhalen waar het is gaan lekken, ik zat ook te bedenken dat ik daarna hem wellicht zou kunnen drogen, in een polyamide(nylon) slang/pijp kunnen stoppen en die aan beide zijden dicht gieten met kunsthars en wellicht doet hij het zo weer.
Word vervolgt....

Er staat/stond op vrij korte afstand een boom, zo eentje die van die sliertjes krijgt waar hele wolken stuifmeel uit komen en derhalve is vrijwel alles in de omgeving groen vd algen, dat stuifmeel blijft overal aan plakken en is een goede voedingsbodem voor algen, mijn antenne is dan ook helemaal groen, bij de slangenklem verbindingen groeien er grote klonten met algen en de algen zitten tot binnen in de antenne, de antenne is licht doorlatend dus algen krijgen binnenin de kans om te groeien, die algen houden vocht vast waardoor (ik gok) het hele spulletje permanent in een natte omgeving van algen zat, iets in die richting gok ik.
Die boom is iig gelukkig recentelijk omgezaagd :D
Robber57
www.cbforum.nl Freak
www.cbforum.nl Freak
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 10 sep 2015, 23:48

Re: Beste 1/2 lambda basis antenne 2021

Berichtdoor Abt » 26 sep 2021, 23:26

Ik weet eigenlijk wel zeker dat die algen het vochtprobleem veroorzaakt hebben, zeker als er algen ín de antennebuis zaten. Die houden vocht vast...
Nou mooi dat die boom weg is! Probleem opgelost.
Abt
Doorzetter
Doorzetter
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 28 okt 2016, 21:35

Vorige

Keer terug naar Antennes

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten